تاسیس آموزشگاه‌ نقاشی

راهنمای تاسیس آموزشگاه‌ نقاشی و هنرهای تجسمی

آموزشگاه موسیقی و هنرهای تجسمی از قدیم یکی از پر مراجعه ترین آموزشگاه های هنری در کشور محسوب میشد و هنوز هم جزو اولویت های اصلی والدین برای آموزش به کودکان است. در نتیجه این بستر زمینه خوبی را برای درآمدزایی و تاسیس آموزشگاه نقاشی یا تاسیس آموزشگاه هنرهای تجسمی دارد.

راهنمای اخذ مجوز آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی

تاسیس آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی و اداره آن، می­تواند یکی از پردرآمدترین و برترین مشاغل موجود در جامعه امروزی ما باشد. در این مقاله قصد داریم تا کمی در مورد هنر نقاشی و هنرهای تجسمی به بحث‌وبررسی بپردازیم و راهنمای تأسیس آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی را خدمت شما ارائه دهیم.

نگاهی مختصر به هنر نقاشی و هنرهای تجسمی

 نقاشی یکی از زیباترین و جذاب­ترین انواع هنر در سراسر جهان است و برخلاف تصور برخی که این هنر را ساده و ابتدایی تلقی می­کنند، هنر نقاشی از نظر تکنیکی بسیار پیشرفت داشته و امروزه در سراسر جهان این هنر در سبک­های مختلف و با متدهای مختلف آموزش داده می­شود. همان­طور که می­دانید آثار هنرمندان نامدار در سطح جهان، بسیار گران‌بها و ارزشمند هستند و امروزه این هنر صنعتی شده و شما می­توانید علاوه بر لذت بردن از توانایی خود در این هنر، از خلق آثار زیبای نقاشی درآمد نیز کسب کنید. [ مشاهده لیست آموزشگاه های هنری کشور ]

در ادامه مقاله اشاره تخصصی به شرایط دریافت مجوز هر یک از آموزشگاه های موسیقی، آموزشگاه سینمایی، آموزشگاه زبان داریم.

bazigari iranamozeshgah

تاسیس آموزشگاه بازیگری

bazigari kodak iranamozeshgah

تاسیس آموزشگاه زبان

rahnamaye bazigari iranamozeshgah

تمدید مجوز بازیگری

مشاوره در زمینه اخذ مجوز تاسیس آموزشگاه هنری

برای تاسیس یک آموزشگاه هنری، علاوه بر سابقه هنری موسس و مدیر مسئول بایستی به بررسی شرایط و نیازهای جامعه نیز پرداخت. دریافت مجوز آموزشگاه هنری به تنهایی نمی‌تواند زمینه‌ساز موفقیت شود. داشتن طرح توجیهی و برآوردهای لازم برای راه‌اندازی یک آموزشگاه هنری اهمیت دارد. به همین دلیل اگر قصد تاسیس آموزشگاه هنری را دارید حتماً با کارشناسان ما مشورت کنید.

علاقمندان میتوانید جهت مشاوره برای تاسیس موسسات آموزشی، انواع آموزشگاه و تاسیس موسسات فرهنگی، هنری و همچنین اطلاعات در مورد اخذ نمایندگی از برندهای آموزشی با کارشناسان موسسه مشاورین اندیشه آسیا با شماره ۰۲۱۸۸۹۰۶۵۳۲ تماس حاصل فرمایید و یا با ورود به آدرس سایت مجموعه به نشانی اینترنتی زیر اطلاعات بیشتری کسب نمایند.

اخذ مجوز آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی

هنرهای تجسمی چیست؟

به آن دسته از هنرهایی که قابلیت تجسم و شکل‌­پذیری داشته باشند و به عبارتی با استفاده از آن هنر بتوان باورها، تخیلات، ایده‎‌ها و احساسات خود را به‌وسیله مواد و مصالح به شکلی قابل رویت درآورد، هنرهای تجسمی می­گویند. از جمله هنرهای تجسمی می­توان به نقاشی، خوشنویسی، مجسمه­سازی، طراحی محصول، فیلمسازی، طراحی، عکاسی، سینما، گرافیک و… اشاره کرد. امروزه هر یک از این هنرها، حوزه فعالیت گسترده‌ای دارند و شما می‌توانید با گسترش توانمندی‌ها در حوزه علاقه‌مندی خود، به درآمد سرشاری نیز دست یابید.

اگر شما به هنرهای تجسمی و یا نقاشی علاقه دارید، می­توانید با مراجعه به لیست مراکز آموزش هنری در وب­سایت ایران آموزشگاه مراجعه نمایید و شرایط حضور در این کلاس‌­ها را مورد بررسی قرار دهید.

در ابتدای امر به بررسی مشخصات لازم در مورد مؤسس، مدیرمسئول و ساختمان آموزشگاه می‌پردازیم و سپس فرایند دریافت مجوز تأسیس آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی را خدمت شما عزیزان شرح می‌دهیم.

گزینه­‌های مهم برای تأسیس آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی

در هر نوع شغلی که قصد شروع آن را داشته باشید، انگیزه و علاقه، دو عامل بسیار مهم و قابل­توجهی است که باید آن را در درون خود حس کنید. علاوه بر انگیزه و علاقه، شما باید تمکن مالی لازم برای برپایی آموزشگاه، خرید تجهیزات، خرید یا اجاره مکان و…. را نیز داشته باشید. علاوه بر این موارد، فردی که قصد دارد آموزشگاهی را تأسیس نماید، باید شرایط و صلاحیت فردی لازم برای تأسیس آموزشگاه را نیز داشته باشد. این موارد در پروسه تأسیس آموزشگاه توسط مراجع ذی­صلاح مورد بررسی قرار می­گیرد.

مرجع صدور مجوز آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی

مرجع ذی­صلاح برای صدور مجوز راه­اندازی آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اگر شما قصد تأسیس آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی را داشته باشید، می­بایست بر طبق قوانین و ضوابط موجود تأسیس آموزشگاه­‌های هنری به اداره فرهنگ و ارشاد استان­ها به‌عنوان مرجع اصلی صدور مجوز مراجعه نمایید. در ابتدای امر، می‌بایست درخواست خود را در سامانه‌­های مربوطه ثبت کنید و پس از تأیید ابتدایی درخواست، مطابق قوانین و ضوابط باید مدارک لازم را به مرجع صدور مجوز ارائه دهید. نکته مهم این است که در جهت تأسیس آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی، می­بایست دو فرد را به مؤسس و مدیرمسئول به مرجع ذی‌صلاح معرفی نمایید و اطلاعات هویتی این افراد و همچنین اطلاعات ساختمان آموزشگاه را برای صدور مجوز تسلیم سازمان مربوطه کنید.

مشخصات لازم فرد مؤسس برای اخذ مجوز تأسیس آموزشگاه هنرهای تجسمی و آموزشگاه نقاشی

فردی که قصد دارد آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی را تأسیس نماید، باید دارای شرایط زیر باشد:

  • تابع کشور جمهوری اسلامی ایران باشد.
  • معتقد به دین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون رسمی جمهوری اسلامی ایران باشد.
  • معتقد به قوانین اساسی جمهوری اسلامی ایران باشد.
  • برخوردار از حسن شهرت و نداشتن سوءپیشینه کیفری مؤثر
  • در مورد آقایان، فرد می­بایست دارای برگه پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت نظام‌وظیفه باشد.

فرد متقاضی باید بالای سی‌سال سن داشته باشد و یا متأهل باشد.

مشخصات مدیر مسئول آموزشگاه

همان­طور که اشاره کردیم، برای تأسیس آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی می­بایست علاوه بر مؤسس، مدیر مسئول آموزشگاه نیز به مراجع مربوطه معرفی گردد. مدیر مسئول آموزشگاه مربوطه می­بایست دارای یکی از شرایط زیر باشد:

  • بهره‌مندی از مدرک تحصیلات عالی {لیسانس یا بالاتر} مرتبط با نوع فعالیت هنری آموزشگاه.
  • بهره‌مندی مدرک از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور در یکی از دجات ۱، ۲ و ۳ هنری
  • اگر حوزه کاری آموزشگاه خوشنویسی است، برخورداری از انجمن خوشنویسان ایران و دو سال سابقه آموزش هنری به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن زمینه
  • دو سال سابقه آموزش هنری و برخورداری از مدرک فوق دیپلم در یکی از رشته‌های هنری باتوجه‌به فعالیت آموزشگاه { در استان‌های کشور، به‌غیراز استان تهران}.
  • تاییدیه شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد هنری مبنی بر صلاحیت لازم تجربی برای هنرمندان فاقد مدرک

شرایط عمومی ساختمان آموزشگاه

همان­طور که اشاره شد، شما برای دریافت مجوز تأسیس آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی می­بایست علاوه بر اطلاعات فرد مؤسس و مدیر مسئول آموزشگاه، اطلاعات مربوط به ساختمان آموزشگاه را نیز به سازمان مربوطه ارائه دهید. از جمله شرایطی که ساختمان آموزشگاه باید داشته باشد، می­توان به برخورداری از متراژ موردنیاز، بهره­مندی از استانداردهای بهداشتی و امنیتی، برخورداری از تهویه مناسب، بهره­مندی از تجهیزات عمومی و اختصاصی موردنیاز و بهره­مندی از شرایط لازم تأیید ملک از سوی اداره نظارت بر امکان اشاره کرد. سایر ملزومات ساختمان مناسب عبارت است از: بهره‌مندی ساختمان از نور طبیعی کافی، برخورداری از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، رعایت مسائل ایمنی مانند برخورداری از کپسول آتش‌نشانی، برخورداری از تجهیزات آموزشی متناسب با حوزه فعالیت و… .

تاسیس آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی

مدارک و مراحل تاسیس آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی

برگزاری کلاس در رشته­‌های مختلف

طبق شیوه‌­نامه صدور مجوز آموزشگاه­‌های آزاد هنری، هر آموزشگاه تنها در یک زمینه هنری اجازه فعالیت دارد مگر اینکه برای آموزش­های مختلف هنری مجوزهای جداگانه اخذ شود و مؤسسه مدنظر، به مؤسسه‌ای چندمنظوره هنری تبدیل شود.

سایر شرایط اخذ مجوز آموزشگاه هنری و هنرهای بصری

  • در آموزشگاه‌­های مخصوص آقایان، مدیران مسئول و جانشینان آنها باید منحصراً مرد و در آموزشگاه­‌های مخصوص بانوان این افراد می‌بایست منحصراً زن باشند.
  • آموزشگاه هنری می­بایست تک جنسیتی باشد و منحصراً مخصوص آقایان یا بانوان باشد.
  • باید توجه داشته باشید که طبق شیوه­نامه صدور مجوز آموزشگاه­های هنری، تشکیل کلاس­های مختلط تبعاتی مانند لغو مجوز آموزشگاه را در پی خواهد داشت.
  • طبق ماده ۲۱ شیوه­نامه صدور مجوز آموزشگاه­‌های هنری، تمامی کارکنان آموزشگاه­‌های هنری مخصوص بانوان به‌استثنای کادر نگهبانی، زن و کلیه کارکنان آموزشگاه‌­های مختص آقایان، مرد باشند.

مدارک لازم برای اخذ مجوز آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی

برای پیگیری روند اخذ مجوز آموزشگاه هنرهای تجسمی و نقاشی، باید مدارک زیر را در سامانه آنلاین برای ثبت اطلاعات مؤسس یا مدیرمسئول آموزشگاه آپلود کنید. این مدارک عبارت‌اند از: تصویر کارت ملی، عکس پرسنلی، تصویر کرات پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان، کپی آخرین مدرک تحصیلی، لوح فشرده نمونه آثار هنری و اساسنامه آموزشگاه هنری آزاد به انضمام آگهی آخرین تغییرات ثبتی (این مورد مخصوص اشخاص حقوقی است).

مراحل ثبت تقاضای تأسیس آموزشگاه هنری و دریافت مجوز هنرهای تجسمی

برای شروع فرایند دریافت مجوز آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی و ثبت درخواست، پس از آماده‌کردن مدارک لازم باید وارد پنجره خدمات وفا قسمت پروانه آموزشگاه آزاد هنری شوید و طبق راهنمای زیر، مراحل را طی کنید:

  • ثبت تقاضای مربوطه جهت تأسیس آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی و دریافت نام کاربری و کلمه عبور؛
  • بارگذاری مدارکی که در قسمت قبلی اشاره کردیم و تکمیل فرم‌های مربوطه؛
  • تشکیل پرونده الکترونیکی و ارسال آن به اداره کل استان مربوطه؛
  • در این مرحله، مدارک و درخواست شما توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد. این بررسی ممکن است تا ده روز به طول انجامد.
  • در صورت وجود نقصان در پرونده و مدارک، درخواست تکمیل داده می‌شود و شما به‌عنوان متقاضی می‌بایست در طول ۷ روز کاری پرونده خود را تکمیل نمایید.
  • در این بخش، نتیجه درخواست شما ظرف ۲۰ روز آماده می‌شود. در این مرحله ممکن است درخواست شما تأیید یا رد شود.
  • پس از تأیید درخواست، دفتر آموزش پرونده متقاضی را مورد بررسی قرار می‌دهد و شورای مرکزی نظارت، نظر خود را در مورد پرونده متقاضی اعلام می‌دارد.
  • در یک بازه زمانی دو ‌ماهه، مدارک سوءپیشینه دریافت و استعلام‌های لازم انجام می‌شود.
  • پس از تأیید و گذراندن مراحل قبلی، در این مرحله، باید محل مناسب برای آموزشگاه را به مراکز مدنظر معرفی نمایید و طی ۱۰ روز تأییدیه لازم را اخذ نمایید.
bazigari kodak iranamozeshgah

تاسیس آموزشگاه کوچینگ

bazigari kodak iranamozeshgah

تاسیس آموزشگاه آنلاین

bazigari kodak iranamozeshgah

تاسیس آموزشگاه آرایشگری

جمع بندی پایانی در بحث اخذ مجوز آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی

با مطالعه فرایند و شیوه‌نامه اخذ مجوز تأسیس آموزشگاه هنرهای تجسمی و نقاشی دریافتیم که شما اگر قصد دارید آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی تأسیس کنید، باید از نظر فردی دارای مشخصات ذکر شده باشید و این فرایند دو الی سه ماهه را پشت سربگذارید.

این فرایند دریافت مجوز کاملاً به‌صورت آنلاین است و شما می‌بایست پس از طی‌کردن این فرایند و اخذ مجوز، تا شش ماه نسبت به دایر کردن آموزشگاه اقدام نمایید، در غیر این صورت، مجوز تأسیس آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی شما باطل خواهد شد. همچنین قابل ذکر است که مدت اعتبار مجوز آموزشگاه‌های هنری آزاد که آموزشگاه‌های نقاشی و هنرهای تجسمی نیز زیرشاخه آن هستند، سه ساله است و پیش از انقضای این مجوز، شما به‌عنوان مؤسس یا مدیر مسئول می‌بایست در جهت تمدید مجوز خود اقدام نمایید.

در پایان پیشنهاد می‌شود که اگر شما عزیزان در ارتباط با اخذ مجوز تأسیس آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی اطلاعات و تجربه‌ای ندارید، می‌توانید با برقراری تماس با ایران آموزشگاه، از مشاوره و راهنمایی‌های متخصصان و مشاوران ما بهره‌مند شوید.

پرسش و پاسش

۱- مرجع صادر کننده مجوز آموزشگاه نقاشی کجاست؟

مرجع ذی­صلاح برای صدور مجوز راه­اندازی آموزشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

۲- برگزاری کلاس در چه رشته­‌هایی ممکن است؟

طبق شیوه‌­نامه صدور مجوز آموزشگاه­‌های آزاد هنری، هر آموزشگاه تنها در یک زمینه هنری اجازه فعالیت دارد مگر اینکه برای آموزش­های مختلف هنری مجوزهای جداگانه اخذ شود و مؤسسه مدنظر، به مؤسسه‌ای چندمنظوره هنری تبدیل شود.

 

نویسنده: محمد ابراهیمی آزاد

 

ضوابط تأسیس و نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد هنری

مصوب جلسه ۴۷۷ مورخ ۲۱/۱/۱۳۸۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی

 

شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۴۷۷ مورخ ۲۱/۱/۸۰ ، بنا به پیشنهاد شورای هنر (نامه شماره ۱۴-۲۳ مورخ ۱۸/۱۱/۷۹ ) ضوابط تأسیس و نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد هنری را بدین شرح تصویب کرد:

فصل اول : تعریف

ماده ۱ _ آموزشگاه آزاد هنری که در این مصوبه «آموزشگاه» و «یا مؤسسه آموزشی»  نامیده می‌شود به مکانی اطلاق می‌شود که به منظور تربیت و آموزش هنرجویان علاقمند به یکی از رشته‌های هنری (هنرهای تجسمی و خوشنویسی ، سرود و آهنگ‌های انقلابی ، هنرهای نمایشی ، هنرهای سنتی ) برای اشاعه فرهنگ و هنر ، بر اساس ضوابط و شئون اسلامی و با رعایت این ضوابط توسط افراد حقیقی یا حقوقی تأسیس می‌گردد. رعایت اصول سیاست فرهنگی کشور ( ابلاغیه شماره ۲۰۱۴/دش مورخ ۲/۶/۷۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی ) در کلیه سطوح و مراحل فعالیت آموزشگاه ها الزامی است.

 

تبصره ۱ : هرآموزشگاه تنها در یک زمینه هنری می‌تواند فعالیت نماید.

تبصره ۲ : مؤسسات چند منظوره برای آموزش‌های مختلف هنری باید برای هرکدام از زمینه‌های ‌آموزشی مجوز جداگانه اخذ کنند.

 

فصل دوم : ارکان

ارکان شامل مؤسس یا هیئت مؤسس و مدیر مسئول به شرح ذیل خواهد بود .

 

ماده ۲ _ مؤسس

شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که با سرمایه‌گذاری و طی مراحل ذکر شده در این مصوبه اجازه تأسیس مؤسسات یا آموزشگاه‌های هنری را دریافت می‌کنند.

ماده ۳ _ مؤسس یا مؤسسین باید دارای شرایط عمومی ذیل باشند :

۱-     تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

۲-  اعتقاد به مبانی دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

۳-     اعتقاد به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

۴-     برخورداری از حسن شهرت و نداشتن سوء پیشینه کیفری مؤثر

۵-     داشتن برگه پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه ( برای آقایان )

۶-     متأهل یا داشتن حداقل ۳۰ سال سن

 

تبصره : کلیه وزارتخانه‌ها ، سازمان‌ها و نهادهای دولتی باید برای مجوز فعالیت آموزش‌های هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضای صدور پروانه نمایند.

 

ماده ۴ _ وظایف و مسئولیت های مؤسس و یا هیئت مؤسس :

۱-  درخواست صدور اجازه تأسیس آموزشگاه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و تحویل مدارک لازم

۲-  ارائه مکان و محل مناسب که از لحاظ ایمنی ، بهداشتی ، آموزشی و تجهیزات و وسایل لازم مورد تأیید شورای فنی استان باشد.

۳-     معرفی مدیر مسئول و جانشین واجد شرایط برای تصویب به شورای فنی استان

تبصره: در صورت عزل ، استعفا یا فوت مدیر مسئول باید حداکثر ظرف مدت یک ماه ، مدیر مسئول و جانشین واجد شرایط به شورای فنی استان معرفی شود.

ماده ۵: مدیر مسئوول به پیشنهاد مؤسس و یا هیئت مؤسس و تأیید شورای فنی استان مشغول به کار می‌شود. مدیر مسئول علاوه بر دارا بودن کلیه شرابط مؤسس ( موضوع مفاد ماده ۳ ضوابط ) باید واجد یکی از شرایط اختصاصی ذیل باشد:

۱-  داشتن تحصیلات عالی (لیسانس یا بالاتر ) در یکی از رشته‌های هنری ، حسب نوع فعالیت آموزشگاه.

۲-  دارا بودن یکی از درجات ۱، ۲ و ۳ هنری در رشته مربوط از شواری ارزشیابی هنرمندان کشور.

۳-  دارا بودن درجه ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران برای آموزشگاه‌های آزاد خوشنویسی و دو سال سابقه آموزش هنری به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن زمینه.

۴-  دارابودن مدرک فوق دیپلم در یکی از رشته‌های هنری حسب نوع آموزشگاه و دو سال سابقه آموزش هنری به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ( در استان‌های کشور ، به غیر از استان تهران ).

۵-  دارا بودن صلاحیت ‌های لازم تجربی برای هنرمندان فاقد مدرک به تشخیص شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاه های آزاد هنری.

 

تبصره ۱: مدیران مسئول و جانشینان آنها در آموزشگاه‌های مخصوص آقایان باید منحصرا” مرد و در آموزشگاه‌های مخصوص بانوان منحصرا” زن باشند.

تبصره: فعالیت آموزشگاه‌ها باید منحصرا” در زمینه آموزش آقایان یا بانوان باشد.

ماده ۶ _ وظایف مدیر مسئول :

۱-  نظارت و مراقبت در رعایت اصول و موازین اسلامی _ فرهنگی در جریان کلی کار و محیط آموزشی

۲-  اجرای کلیه مقررات و بخشنامه‌های ابلاغ شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۳-     حضور مرتب در آموزشگاه

۴-  حفظ و مراقبت از دفاتر آمار ، بازرسی ، ثبت نام و سایر دفاتر مورد نیاز آموزشگاه و ارائه آن‌ها به مسؤلین و بازرسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۵-  ارسال آمار هنرجویان ثبت نام شده هردوره آموزشی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

 

تبصره: در غیاب مدیر مسؤل ، کلیه وظایف وی بر عهده جانشین وی‌ می‌باشد ، جانشین مدیر مسئول باید همان شرایط مدیر مسئول را داشته باشد.

فصل سوم : شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد هنری

ماده ۷ _ به منظور دستیابی به اهداف زیر شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌شود:

الف – رسیدگی و نظارت بر عملکرد آموزشگاه‌های آزاد هنری در سراسر کشور

ب- ایجاد هماهنگی‌های لازم در کار شوراهای رسیدگی و نظارت استان در سراسر کشور

ج – رسیدگی به درخواست تجدید نظر آرای صادره از شوراهای رسیدگی و نظارت استان

ماده ۸ _ اعضای شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد هنری عبارتند از :

–        معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (رییس شورا)

–        رییس مرکز گسترش آموزش‌های هنری

–        نماینده فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران

–        کارشناس مسایل دینی با معرفی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

–        سه نفر کارشناس مسائل هنری حسب موضوع جلسه

 

تبصره ۱ : کارشناسان هنری پس از استعلام از نهادهای صنفی و دانشگاه‌های هنر ( دولتی- غیردولتی ) از سوی رییس شورا دعوت خواهند شد.

تبصره ۲ : آرای صادره از سوی شوراهای رسیدگی و نظارت استان ظرف مدت ۲۰ روز ، قابل اعتراض در شورای مرکزی نظارت است.

تبصره ۳ : رأی شورای مرکزی نظارت قطعی و لازم الاجراست و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف به اجرای آن هستند.

 

ماده ۹ _ شوراهای رسیدگی و نظارت استان‌ها برای رسیدگی و نظارت عمومی بر عملکرد آموزشگاه‌ها با ترکیب زیر تشکیل می‌شوند:

۱-     مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به عنوان رییس شورا

۲-     رییس اداره هنری اداره کل استان

۳-     کارشناس مسائل دینی با انتخاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

۴-     دو نفر کارشناس مسائل هنری حسب موضوع جلسه

تبصره : کارشناسان هنری پس از استعلام از نهادهای صنفی و دانشگاه‌های هنر(دولتی – غیردولتی ) از سوی رییس شورا دعوت خواهند شد.

ماده ۱۰_ مصوبات شوراهای رسیدگی و نظارت استان با رأی اکثریت اعضا قابل اجرا بوده و از طریق مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ابلاغ خواهد شد. در صورت عدم اعتراض در ظرف مهلت مقرر در تبصره ۲ ماده ۸ مصوبات شورای رسیدگی و نظارت استان قطعی و لازم الاجرا است .

ماده ۱۱-  مصوبات شوراهای رسیدگی و نظارت استان نباید مغایر  مفاد این ضوابط و سایر مقررات جاری کشور باشد.

ماده ۱۲  وظایف و اختیارات شورای رسیدگی و نظارت استان :

۱-     بررسی و تأیید هیئت موسس ، مدیر مسئول و جانشین مدیر مسؤل

۲-  نظارت بر عملکرد و برنامه‌‌های آموزش هنری آموزشگاه‌های استان بر اساس ضوابط ابلاغی

۳-     تصویب نام آموزشگاه

۴-  اتخاذ تصمیم نسبت به صدور یا لغو اجازه تأسیس آموزشگاه بر اساس ضوابط تعیین شده

تبصره : صدور مجوز فعالیت آموزشگاه‌های آزاد سرود و آهنگ‌های انقلابی پس از اعلام شوراهای رسیدگی و نظارت استان و تأیید شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد هنری انجام خواهد شد.

فصل چهارم : نظارت

ماده ۱۳  شوراهای رسیدگی و نظارت استانی ، بر فعالیت‌های آموزشگاه‌های استان نظارت خواهند داشت.

 

 

فصل پنجم : تخلفات

ماده ۱۴ : اقدامات زیر متناسب با میزان تخلف با توجه به محتویات پرونده و گزارش‌های واصله پس از بررسی و تأیید و تصویب شورای فنی استان توسط ادارات کل اعمال و سوابق در پرونده درج و بایگانی خواهد شد:

۱-     تذکرشفاهی

۲-     تذکر کتبی

۳-     اخطار کتبی

۴-     توبیخ کتبی

۵-     تعطیل موقت آموزشگاه از ۳ ماه تا یک سال

۶-     برکنار ساختن موقت یا دائم مدیر مسئول

۷-  لغو اجازه تأسیس و تعطیل دائم آموزشگاه و در صورت لزوم معرفی متخلف به مراجع ذیصلاح

 

ماده ۱۵ _ مواردی که مجوز آموزشگاه را لغو خواهد کرد:

۱-  تخلفات اخلاقی چون رواج بی‌بندوباری ، ترویج فرهنگ مبتذل از طریق آثار مبتذل و …

۲-  انتقال یا واگذاری آموزشگاه به غیر یا تغییر اعضای هیئت مؤسس بدون موافقت شورای فنی استان

۳-     بکارگیری کسانی که رد صلاحیت شده‌اند

۴-     انجام تخلفات مالی با تأیید شورای فنی استان و شورای مرکزی

۵-     تشکیل کلاس‌های مختلط

تبصره : تشکیل کلاس‌های مختلط در برخی از زمینه‌ها نیازمند داشتن اجازه رسمی از شورای مرکزی یا فنی استان است.

۶-     تشکیل هر نوع کلاس به جز آنچه در متن اجازه‌نامه‌ تأسیس قید شده است .

تبصره : شورای فنی استان می‌تواند در مورد برخی از تخلفات فوق‌الذکر به مؤسس یا هیئت مؤسس اخطار و در صورت عدم توجه مطابق بند ۷ ماده ۱۴ اقدام نماید.

۷-     عدم رعایت اصول سیاست فرهنگی کشور ، با تأیید شورای مرکزی یا فنی استان.

 

فصل ششم : مقررات عمومی

ماده ۱۶  آموزشگاه باید از مکان و ساختمان مناسب برخوردار بوده و نباید فعالیت آن مخل آسایش عمومی باشد.

ماده ۱۷  اجاره تأسیس آموزشگاه ‌هایی که حداکثر پس از ۶ ماه از تاریخ صدور ، دایر نشده و یا فعالیت خود را کتبا” به اطلاع اداره کل ارشاد نرسانده باشند لغو خواهد شد.

ماده ۱۸  اجازه تأسیس آموزشگاه و یا عضویت در هیئت مؤسس قابل واگذاری یا انتقال به غیر نیست.

ماده ۱۹  در صورت فوت یا استعفا یا اعلام عدم صلاحیت هریک از اعضای هیئت مؤسس ، آموزشگاه تا پایان دوره و حداکثر تا یک سال با مسئولیت کامل مدیر مسئول به کار خود ادامه خواهد داد . تقاضای ترمیم هیئت مؤسس از سوی باقیمانده اعضا بلامانع است.

تبصره : در صورتی که عضو مؤسس یک نفر باشد مجوز با معرفی کلیه وراث وی ، به نام یک نفر واجد شرایط در ماده ۳ این ضوابط صادر خواهد شد.

ماده ۲۰ : برای ثبت نام هنرجویان کمتر از ۱۸ سال در آموزشگاه‌های آزاد موافقت کتبی ولی الزامی است.

ماده ۲۱ : بایستی کلیه کارکنان آموزشگاه‌های مخصوص بانوان به استثنای کادر نگهبانی ، زن و کلیه کارکنان آموزشگاه‌های مخصوص آقایان مرد باشند.

ماده ۲۲ : اوراق و آگهی‌های تبلیغاتی باید با رعایت دقیق متن مجوز و منحصرا” با قید نام مصوب مندرج در مجوز تنظیم گردد.

ماده ۲۳ : آموزشگاه‌ها موظفند دفتر آمار ، ثبت نام و بازرسی مورد نیاز خود را تهیه و توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شماره‌گذاری و پلمپ کنند.

ماده ۲۴ : با تصویب این ضوابط کلیه دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های قبلی مربوط به آموزشگاه‌های آزاد هنری لغو می‌شود.

ماده ۲۵ : پس از ابلاغ این ضوابط از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، کلیه آموزشگاه‌های هنری موظفند که حداکثر ظرف مدت یک سال بر طبق ضوابط و مقررات آن اقدام به اخذ اجازه نامه تأسیس نمایند. در غیر این‌صورت امتیاز تأسیس آموزشگاه لغو خواهد شد.

ضوابط فوق در ۲۵ ماده و ۱۵ تبصره در جلسه ۴۷۷ مورخ ۲۱/۱/۸۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

مشاوره تبلیغات آموزشگاه

مشاوره تبلیغات آموزشگاه آرایشگری

مسلما یکی از راه های رشد یک مجموعه تبلیغات است. با گذر زمان و تغییر ذائقه مخاطبین تبلیغات نسل قدیم بازدهی زیادی ندارند. شما برای تبلیغ موثر آموزشگاه خود باید از روش های نوین و کاملا هدفمند استفاده کنید تا مدیریت در سرمایه و زمان را داشته باشید. ما بعنوان بانک اطلاعات مراکز آموزش کشور، تجربه بالایی در شناسایی تبلیغات هدفمند را داریم. همینطور بعنوان یک سایت تخصصی فعال در زمینه مراکز آموزشی و آموزشگاه ها بهترین و هدفمند ترین جایگاه های تبلیغاتی را در اختیار داریم. برای مشاوره در امر تبلیغات از طریق واتساپ یا تلفن در ارتباط باشید.

تلفن تماس برای مشاوره تبلیغات: ۰۹۱۲۳۶۴۹۲۹۶

ارسال پیام در واتساپ برای تبلیغات: ۰۹۱۲۳۶۴۹۲۹۶

۱۷ دیدگاه

  • سلام وقت بخیر. من بیست سال بامجوز توانبخشی درزمینه توانبخشی وآموزش های هنری به دختران معلول ذهنی کارکردم .میخام ببینم میتونم بااین سابقه مجوز آموزشگاه هنری بگیرم؟

  • چون میگن برای تاسیس بایستی زیر نظر اداره ی ارشاد باشه.
    اگر لیسانس مرتبط نداشته باشیم چی؟
    الان من نمیدونم باید از فنی و حرفه ای مدرک بگیرم یا خود ارشاد؟

  • سلام.. من ۷ ساله که مجسمه سازی کار میکنم… وکاملا به کارم مسلط هستم ولی جایی کلاس نرفتم و هیچ مدرکی ندارم.. بصورت تجربی کار کردم…. دوس دارم آموزشگاه مجسمه سازی بزنم میشه لطفا راهنمایی کنین که بدون مدرک هم میشه مجوز گرفت یا نه؟ شیراز هستم

    • سلام دوست عزیز
      برای گرفتن مجوز آموزشگاه هنرهای تجسمی و نقاشی باید شرایطی داشته باشید که در این صفحه بهش اشاره کردیم. البته ممکنه شما با مراجعه و دادن آزمون براحتی بتونید مدرک رسمی بگیرید.

      • سلام من کلاس هنرهای تجسمی میرم و مدرکشم از خود وزارت ارشاد است امامن در حال گرفتن لیسانس رشته دیگری هستم و اگر لیسانس رشته دیگر را داشت باشم نمتوانم آموزشگاه بزنم
        اینکه سنم همه ۱۸هست ایا میتوانم اموزشگاه بزنم ؟

        • سلام دوست عزیز
          برای گرفتن مجوز آموزشگاه نقاشی شرایطی هست که باید عینا رعایت بشه که در متن بهش اشاره کردیم. اما ممکنه هر سال شرایط جدید اضافه بشه. توصیه میکنم با شماره مشاوره داخل مطلب تماس بگیرید یا مستقیما از ارشاد بپرسید و به ما هم اطلاع بدید.

  • سلام من ۲۲سالمه در حال آموزش نقاشی هستم طی یک سال می تونم به سطحی برسم که نقاشه های عالی بکشم
    ولی من همین امسال کنکور دادم و می‌خوام انتخاب رشته کنم فرق ندارد رشته ام چی باشه برای آموزشگاه زدن اصلا با این سن میزارن من تا حداقل دوسال آینده آموزشگاه بزنم میشه لطفاً راهنمایی کنید منو

    • یک سوال دیگه اگر به اسم یک نفر دیگه مجوز صادر بشه چی اون شخص حتما باید لیسانس داشته باشه؟ فرق ندارد چه لیسانسیه داره؟ یا مثلا یکنفر یه بازنشسته نظامه چی مجوز به اسمش صادر میکنن البته خودش مربی فنی حرفه ای بوده قبلاً اون موقع میتونم آموزشگاه بزنم

      • تفاوتی نداره در هر صورت کسی که میخاد اقدام به تاسیس آموزشگاه نقاشی کنه و مجوز آموزش نقاشی بگیره باید تمام این شرایط رو داشته باشه. اگر کسی رو دارید که شرایط رو داره میتونید بنامش مجوز بگیرید ولی شما کار کنید. راه دیگه اینکه تحت نام آموزشگاه نباشید و محل استانداری رو کرایه کنید و تحت مرکز آموزش بصورت آزاد اقدام به آموزش کنید.

    • سلام وقت بخیر من دیپلم هنرهای تجسمی ونگارگری دارم و الان ۳۴ سالمه و بصورت حرفه ای همه تکنیک های نقاشی رو بلدم چطور میتونم اموزشگاه باز کنم یا اصلا میتونم با دیپلم و یه سری مدرک صنایع دستی هم دارم مجوز بگیرم لطفا اگه میشه راهنماییم کنید متشکرم.🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *