نمره دهی بخش اسپیکینگ آیلتس

چه نمره ای برای بخش اسپیکینگ آیلتس مناسب است؟

آزمون آیلتس یکی از مهم‌ترین آزمون‌ها در فرایند ادامه تحصیل در خارج از کشور است. یکی از بخش‌های مهم آزمون، گفتار یا اسپیکینگ است. این بخش توانایی داوطلبان برای برقراری ارتباط به زبان انگلیسی را ارزیابی می‌کند. بر اساس سطح این توانایی، نمره اسپیکینگ فرد مشخص می‌شود. آزمون اسپیکینگ، شامل گفتگوی حضوری با ممتحن آیلتس بوده و امتیاز اسپیکینگ از صفر تا نه متغیر است. اگر می‌خواهید در این آزمون شرکت کنید، باید با فرمت بخش اسپیکینگ آیلتس و روش نمره دهی آن آشنا باشید. در این مطلب به نمره دهی بخش اسپیکینگ آیلتس می‌پردازیم.

ما در مطلب از پیش منتشر شده به بررسی کامل سیستم نمره دهی آزمون آیلتس پرداختیم اگر تمایل به اطلاعات بیشتر دارید وارد صفحه ” نمره دهی در آیلتس ” شوید.

نمره دهی بخش اسپیکینگ آیلتس

نمره دهی بخش اسپیکینگ آیلتس چگونه است؟

همانطور که گفته شد، نمره بخش اسپیکینگ آیلتس از صفر تا نه متغیر است و به صورت پلکانی نیم‌نمره‌ای افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، نمرات در صورت اعشاری بودن، به بالا گرد می‌شوند. به عنوان مثال، اگر نمره باند شما به ۰.۲۵ ختم شود، به بالا گرد می‌شود و به جای ۰.۲۵ نمره، ۰.۵ نمره می‌گیرید و اگر امتیاز شما به ۰.۷۵ ختم شود، به جای ۰.۷۵ یک نمره کامل می‌گیرید.

بخش اسپیکینگ بر اساس چهار معیار سنجیده می‌شود که به هر یک وزن مساوی اختصاص داده شده است. این چهار معیار عبارتند از روانی و انسجام، دایره واژگان، دامنه و دقت گرامری، و تلفظ. در ادامه معیارهای نمره دهی در بخش اسپیکینگ آیلتس آمده‌اند. برای آشنایی بیشتر با مهارت اسپیکینگ و جزئیات آن در آزمون آیلتس به مقاله مهارت اسپیکینگ آیلتس در سایت ایران آموزشگاه مراجعه کنید.

۱. روانی و انسجام (FC)

منظور از روانی، توانایی صحبت کردن به شکل بسیار روان، بدون تکرار یا مکث و داشتن دانش کافی برای اصلاح اشتباهات است. همچنین بر اساس این معیار، میزان استفاده از واژگان و گرامر شما نیز سنجیده می‌شود. از سوی دیگر، لازم است منسجم صحبت کنید.

۲. دایره واژگان (LR)

منظور از دایره واژگان این است که از کالوکیشن درست کنید. مقصود از کالوکیشن، دو یا چند کلمه است که به طور معمول با هم به کار برده می‌شوند. همچنین از شما انتظار می‌رود که از طیف متنوعی از کلمات استفاده کنید و چندان دچار اشتباه نشوید.

۳. دانش گرامر و دقت در استفاده از آن (GR)

ممتحنین در این بخش نیز معیارهایی مدنظر دارند. از جمله اینکه مهم است که جملات ساختار خوبی داشته باشند. همچنین استفاده از و ساخت جمله باید دقیق باشد. زمان‌ها نیز باید به شیوه صحیح استفاده شوند. پاسخ‌ها باید از نظر گرامری صحیح باشند.

نمره دهی بخش اسپیکینگ آیلتس

تفسیر نمره اسپیکینگ آیلتس

نمره گروه اسپیکینگ آیلتس توانایی فرد در برقراری ارتباط موثر در طی یک مکالمه رو در رو و همچنین توانایی وی در درک لهجه‌های مختلف را ارزیابی می‌کند. جدول زیر، تفسیر هر یک از امتیازهای دو تا نه آورده شده است.

نمره اسپیکینگ روانی و انسجام دایره واژگان دانش گرامر و دقت
۹ موضوع را به اندازه کافی جلو می‌برد و بدون هیچ تردیدی صحبت می‌کند. روان، بدون تکرار و منسجم صحبت می‌کند. از واژگانی استفاده می‌کند که کاملا متمرکز بر موضوع هستند. از طیف کاملی از گرامر استفاده می‌کند و ساختار جملات دقیق هستند.
۸ موضوع را به طور منسجم و تا حد کافی جلو می‌برد. از طیف گسترده‌ای از واژگان استفاده می‌کند. از طیف وسیعی از ساختارها به شکل بدون خطا استفاده می‌کند.
۷ بدون از دست دادن انسجام صحبت می‌کند. در مورد موضوعات مختلف بحث می‌کند و از دایره واژگان خوبی برخوردار است. از ساختارهای مختلف و پیچیده با استفاده می‌کند.
۶ سعی می‌کند طولانی صحبت کند اما گاهی انسجام خود را از دست می‌دهد. در مورد موضوعات طولانی بحث می‌کند و از دامنه وسیعی از واژگان دارد. از ترکیبی از ساختارهای ساده و نسبتا پیچیده استفاده می‌کند.
۵ در روند صحبت، دچار تکرار یا اصلاح می‌شود. در مورد موضوعات رایج و غیر معمول با واژگان محدود صحبت می‌کند. جملات اساسی را با دقت می‌سازد.
۴ آهسته صحبت می‌کند و با مکث‌های قابل توجه پاسخ می‌دهد. منظور اصلی خود درباره موضوعات ناآشنا را می‌رساند. دچار خطاهای مکرر می‌شود که منجر به سوء تفاهم می‌شود.
۳ با مکث‌های طولانی صحبت می‌کند. برای انتقال اطلاعات شخصی از واژگان ساده استفاده می‌کند. شکل‌های جملات اساسی را با موفقیت محدود امتحان می‌کند.
۲ قبل از گفتن کلمات مدت طولانی مکث می‌کند. کلمات بریده بریده یا پاسخ‌های حفظ‌شده را به زبان می‌آورد. قادر به ساخت فرم جمله اصلی نیست.

روش نمره دهی بخش اسپیکینگ آیلتس

آزمون شونده بر اساس چهار معیار فوق از صفر تا نه نمره کسب می‌کند. پس از آن، برای تعیین نمره کل بخش اسپیکینگ یک میانگین حسابی گرفته می‌شود. به عنوان مثال، اگر این نمرات را گرفته باشید: روانی و انسجام (۷.۵)، تلفظ (۷.۰)، دایره واژگان (۷.۰)، محدوده گرامری و دقت (۷.۵)، در این صورت میانگین نمره اسپیکینگ آیلتس شما میانگین نمرات فوق یعنی ۷.۲۵ خواهد بود که به ۷.۵ گرد می‌شود. بنابراین نمره اسپیکینگ آیلتس شما ۷.۵ خواهد بود.

نمره دهی بخش اسپیکینگ آیلتس

گرفتن نمره بالا در بخش اسپیکینگ آیلتس با کمک خدمات ایران آموزشگاه

ایران آموزشگاه به عنوان بانک اطلاعات مراکز آموزشی کشور، به جویندگان خدمات آموزشی در زمینه‌های مختلف از جمله آموزش زبان انگلیسی و آمادگی در آزمون آیلتس، کمک می‌کند تا بهترین آموزشگاه‌ها را پیدا کنند. ما در ایران آموزشگاه با در اختیار داشتن یک بانک اطلاعاتی غنی، به شما در یافتن مسیر آموزشی خود کمک می‌کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *