سیستم نمره دهی آزمون آیلتس

نمره دهی آیلتس – سیستم نمره در آزمون آیلتس

بسیاری از افرادی که در آزمون آیلتس شرکت می‌کنند، درباره نظام نمره دهی این آزمون سوالات فراوانی دارند. سیستم نمره دهی آزمون آیلتس در انواع جنرال و آکادمیک آن تقریبا یکسان بوده و فقط تفاوت‌های کوچکی با یکدیگر دارند. آگاهی از چگونگی اختصاص نمرات در آیلتس، فهم کامل‌تری از این آزمون در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهد. آن‌ها می‌توانند متناسب با اهداف خود برای کسب نمره مورد نظرشان تلاش کنند. در این صفحه از ایران آموزشگاه به چگونگی نمره دهی در آزمون آیلتس می‌پردازیم.

سیستم نمره دهی آزمون آیلتس

برای اخذ پذیرش در دانشگاه یا مقصد مهاجرت مورد نظر، لازم است در آزمون آیلتس شرکت کنید. به این دلیل درک فرآیند نمره دهی آیلتس بسیار مهم است. آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است: لیسنینگ یا مهارت شنیداری، ریدینگ یا مهارت خواندن، رایتینگ یا مهارت نوشتاری، و اسپیکینگ یا مهارت گفتاری. خبر خوب این است که آزمون آیلتس نمره مردودی وجود ندارد. نتایج این آزمون از ۱ تا ۹ درجه‌بندی می‌شوند که ۱ کمترین نمره و ۹ بالاترین نمره است. در این مطلب قصد داریم به نمره در آیلتس بپردازیم.

هر نمره در آیلتس چه معنایی دارد؟

فردی که نمره ۹ را دریافت می‌کند، تسلط کامل به زبان، استفاده دقیق، مناسب و روان از زبان انگلیسی را در طی آزمون آیلتس از خود نشان داده است. نمره ۸ یعنی فرد می‌تواند منظور خود را به شکل کاملا روان بیان کند و شاید تنها اشتباهات گرامری گاه به گاه داشته باشد و تسلط کاملی نیز به اصطلاحات نداشته باشد. چنین فردی ممکن است تمام عناصر یک مطلب جدید را درک نکند.

کسی که نمره ۷ می‌گیرد، تسلط نسبی بر زبان انگلیسی دارد. او با وجود برخی از اشتباهات، تسلط تقریباً کاملی به زبان انگلیسی دارد و می‌تواند مطالب و استدلال‌های بیان شده را به خوبی درک کند. فرد دارای نمره ۶ با وجود چند مورد استفاده نادرست، و تفسیرهای اشتباه، به زبان انگلیسی تسلط عملی دارد. او می‌تواند از پس پیچیدگی زبان بر بیاید و آن را درک کند؛ به ویژه در موقعیت‌های آشنا.

نمره ۵ در آیلتس به این معنا است که متقاضی شاید به طور کامل به زبان انگلیسی تسلط نداشته باشد و ممکن است در چند جا دچار اشتباه شود. با این حال، او قادر است ارتباطات اولیه را در محیط کار مدیریت کند. نمره ۴ به فردی داده می‌شود که دانش انگلیسی او محدود است و در برقراری ارتباط موثر مشکل دارد. چنین فردی ممکن است در درک گفتار یا نوشتار به زبان انگلیسی مشکل داشته باشد.

کسی که در آیلتس نمره ۳ می‌گیرد، می‌تواند با استفاده از دایره واژگان ضعیف خود، موقعیت‌های آشنا را تشخیص دهد و ارتباط برقرار کند. این ارتباط روان نیست و اغلب دچار اختلال می‌شود. گرفتن نمره ۲ به این معنای است که فرد برای درک صحیح و صحبت کردن به زبان انگلیسی مشکل جدی دارد. در پایان، گرفتن نمره ۱ نشان می‌دهد که فرد به جز دانستن چند کلمه، قادر به صحبت کردن به زبان انگلیسی نیست.

تفاوت بین نمراه خام و نمره باند در آیلتس

تفاوت بین نمراه خام و نمره باند در آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس دو نوع است: آزمون آکادمیک و آزمون جنرال. معمولا دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید در آزمون آکادمیک شرکت کنند. افرادی که متقاضی مهاجرت به کشورهای انگلیسی‌زبان هستند نیز لازم است در آزمون جنرال شرکت و نمره خود را اعلام کنند. پس با دانستن ” انواع آزمون آیلتس “، لازم است قبل از شرکت در آزمون، بدانید که نمره چه نوع آزمونی برای شما مهم است.

نمره بخش لیسنینگ و ریدینگ آیلتس بر اساس تعداد پاسخ‌های صحیح داده می‌شود. سپس این نمره خام که از ۱ تا ۴۰ است، به نمره ۱ تا ۹ تبدیل می‌شود. برای مثال، نمره‌های خام ۳۹-۴۰، ۳۷-۳۸، ۳۵-۳۶، ۳۲-۳۴، و ۳۰-۳۱ خام در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس به ترتیب به نمرات باند ۹، ۸.۵، ۸، ۷.۵ و ۷ تبدیل می‌شوند.

در بخش ریدینگ آیلتس، سوالات آکادمیک و جنرال گنجانده شده است. برای دریافت نمره باند بالاتر در آیلتس، باید در آزمون جنرال ریدینگ نسبت به آزمون آکادمیک نمره خام بهتری کسب کنید. در هر یک از بخش‌های رایتینگ آیلتس و اسپیکینگ آیلتس، دو تکلیف یا اصطلاحا تسک (task) وجود دارد و آزمون‌شوندگان بر اساس معیارهای خاصی ارزیابی می‌شوند. ممتحنین آیلتس، نمره را بر اساس چهار معیار می‌دهند: انجام تسک (Task Achievement)، پاسخ به تسک (Task Response)، دایره واژگانی، انسجام بیان و دانش گرامر و همینطور دقت.

بخش گفتار یا اسپیکینگ آیلتس بر اساس محدوده گرامری و دقت، روانی و انسجام، دایره واژگان و روش تلفظ نمره دهی می‌شود. به هر تسک یک وزن مساوی داده می‌شود و نمرات باند به عنوان مجموع نمرات اعطا شده برای هر تسک تعیین می‌شود.

درک نمره در هر بخش از آیلتس

قبل از آماده شدن برای آزمون‌های آیلتس، بسیار مهم است که درک جامعی از نمودار نمره باند آیلتس و روش نمره دهی آن داشته باشید، زیرا سطح عملکرد شما توسط نمره کلی آیلتس تعیین می‌شود. در ادامه، معیارهای ارزیابی و روش تبدیل نمرات خام به نمرات باند در هر بخش آورده شده است.

۱. امتیازدهی در بخش لیسنینگ آیلتس

در بخش لیسنینگ آیلتس ۴۰ سوال وجود دارد. هر پاسخ درست یک نمره ارزش دارد. نمره باند بر اساس تعداد نمره‌ای که آزمون‌شونده از ۴۰ می‌گیرد، تعیین می‌شود. در جدول زیر رابطه بین نمره خام و نمره باند شنیداری آیلتس آورده شده است.

نمره خام لیسنینگ

نمره نهایی لیسنینگ

۳۹ تا ۴۰ ۹
۳۷ تا ۳۸ ۸.۵
۳۵ تا ۳۶ ۸
۳۲ تا ۳۴ ۷.۵
۳۰ تا ۳۱ ۷
۲۶ تا ۲۹ ۶.۵
۲۳ تا ۲۵ ۶
۱۸ تا ۲۲ ۵.۵
۱۶ تا ۱۷ ۵
۱۳ تا ۱۵ ۴.۵
۱۱ تا ۱۲ ۴

۲. امتیازدهی در بخش ریدینگ آیلتس

هر پاسخ صحیح در بخش ریدینگ آیلتس یک امتیاز دارد. در آزمون‌های ریدینگ آکادمیک و جنرال ۴۰ سوال وجود دارد که از ۱ تا ۹ ارزیابی می‌شود. ریدینگ آکادمیک درست مثل ریدینگ جنرال نمره دهی می‌شود و تفاوت آنها در نوع متن است. برای اینکه نمره بالایی بگیرید، لازم است در آزمون ریدینگ جنرال، تعداد پاسخ‌های صحیح بیشتری داشته باشید؛ چرا که واژگان و محتوا در بخش آکادمیک چالش برانگیزتر است. جدول نمره در بخش ریدینگ آیلتس در ادامه آمده است.

نمره خام ریدینگ نمره نهایی ریدینگ
۳۹ تا ۴۰ ۹
۳۷ تا ۳۸ ۸.۵
۳۵ تا ۳۶ ۸
۳۳ تا ۳۴ ۷.۵
۳۰ تا ۳۲ ۷
۲۷ تا ۲۹ ۶.۵
۲۳ تا ۲۶ ۶
۱۹ تا ۲۲ ۵.۵
۱۵ تا ۱۸ ۵
۱۳ تا ۱۴ ۴.۵
۱۰ تا ۱۲ ۴
۸ تا ۹ ۳.۵
۶ تا ۷ ۳
۴ تا ۵ ۲.۵

۳. امتیازدهی در بخش اسپیکینگ آیلتس

بخش اسپیکینگ آیلتس سه تسک دارد که مستلزم تعامل حضوری فرد با ممتحن است. هر یک از این سه بخش دارای نمره یکسان است. داوطلبی که مایل است در آزمون اسپیکینگ آیلتس نمره بالایی بگیرد، باید بتواند به خوبی طیف وسیعی از ساختارهای گرامری را به کار بگیرد. کپی کردن مجموعه محدودی از جملات صحیح گرامری برای دستیابی به نمره بالا کافی نیست! خیلی مهم است که بتوانید نشان دهید می‌توانید از انواع ساختارهای دستوری استفاده صحیح بکنید.

نکاتی برای گرفتن نمرات بالا در آیلتس

برای کسب نمره بالا در آیلتس، باید خود را کاملا آماده کنید و نکات زیادی را مدنظر داشته باشید. برای مثال، به اصول گرامر تسلط پیدا کنید. همچنین مهم است هر روز حداقل ۵ کلمه جدید یاد بگیرید و معنی و کاربرد آنها را درک کنید.

این نکته هم مهم است که در بهترین آموزشگاه آیلتس  ثبت نام کنید تا برای آزمون آماده شوید. ما در ایران آموزشگاه به شما کمک می‌کنیم تا با یافتن اساتید باتجربه در آموزش تکنیک‌های آزمون آیلتس، به نمره ایده‌آل خود برسید.

نمره دهی آیلتس جنرال

نمره دهی آیلتس جنرال چگونه است؟

سیستم نمره دهی آزمون آیلتس بر اساس نظام Band بوده و کامل‌ترین نمره آن ۹ است. در این آزمون نمرات اعشاری فقط به‌صورت نیم نمره وجود داشته و اعداد اعشاری جایی در بین نمرات ندارند. در صورت بیشتر بودن عدد از اعشار ۲۵ صدم، عدد به سمت بالا و در صورت پایین‌تر بودن از این عدد، به سمت پایین گرد می‌شود.

به مثال‌های زیر دقت کنید:

  • اگر نمره Overall در آزمون آیلتس عدد ۲۵/۸ باشد، مقدار نمره به ۵/۸ افزایش می‌یابد
  • اگر نمره Overall در آزمون آیلتس عدد ۷۵/۸ باشد، مقدار نمره به ۹ افزایش می‌یابد
  • اگر نمره Overall در آزمون آیلتس به عدد ۱/۸ باشد، نمره به عدد ۸ کاهش می‌یابد

نمره کلی آزمون تست آیلتس میانگین نمرات چهار مهارت ریدینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ بوده و روش گرد شدن نمرات در این چهار مهارت نیز دقیقا مانند روش نمره دهی در نمره کلی است. برای کسب نمره‌ای متوسط باید در تمام چهار مهارت، توانایی متوسطی داشته باشید.

سیستم نمره دهی آزمون آیلتس در مهارت‌های مختلف چگونه است؟

مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی، نمره‌ای مجزا دارند. ارزیابی متقاضیان در هر کدام از این پارت‌ها، بر اساس معیارهای مختلف سنجش صورت گرفته و نمره به‌دست‌آمده در هر چهار مهارت، نمره نهایی آن‌ها است. سیستم نمره دهی آزمون آیلتس برای مهارت‌های مختلف به شکل زیر است:

  • مهارت Listening: این پارت شامل ۴۰ سوال بوده که هر جواب درست یک نمره دارد. نمره به‌دست‌آمده از ۴۰ بر اساس نمره‌ای از ۹ ارائه می‌شود
  • مهارت Reading: این بخش از آزمون آیلتس با ۴۰ سوال خود، ۴۰ نمره دارد. نوع آزمون جنرال و آکادمیک با یکدیگر متفاوت است
  • مهارت Writing: این پارت بر اساس میزان موفقیت در پاسخ دهی به سوالات Task 1 و Task 2، پیوستگی و انسجام، معنای لغوی و دامنه گرامر و درستی آن ارزیابی می‌شود. نمره به‌دست‌آمده بر اساس نمره‌ای از ۹ و میانگین نمرات کسب‌شده بر اساس معیارهای گفته شده است
  • مهارت Speaking: نمره‌های این بخش بر اساس روان بودن و انسجام، منابع لغوی، دامنه و دقت گرامری و تلفظ ارزیابی می‌شوند. نمره نهایی این بخش میانگینی از نمرات به‌دست‌آمده بر اساس معیارهای گفته شده و نمره‌ای از ۹ ارائه می‌شود

سیستم نمره دهی آزمون آیلتس

نمره آیلتس آکادمیک چگونه محاسبه می‌شود؟

با توجه به متفاوت‌بودن سطح آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک، سیستم نمره دهی آزمون آیلتس در آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. تعداد سوالات در هر دو آزمون یکسان بوده؛ اما روش محاسبه نمره نهایی پارت ریدینگ آزمون آکادمیک و جنرال با هم تفاوت دارد. شما می‌توانید با ثبت نام در ” بهترین آموزشگاه آیلتس ” از طریق سایت ایران آموزشگاه، جزئیات بیشتری از تفاوت میان این دو نوع آزمون به دست بیاورید.

سیستم نمره دهی رایتینگ آیلتس آکادمیک

نمره بخش رایتینگ در انواع ”  آزمون‌های بین‌المللی زبان ” به‌ویژه آیلتس، در کسب نمره نهایی این آزمون تاثیر بالایی دارد. تخصصی بودن سوالات رایتینگ در آیلتس آکادمیک نسبت به آیلتس جنرال، لزوم شناخت سیستم نمره دهی آزمون آیلتس آکادمیک را بیش از پیش ضروری می‌کند.

آزمون آیلتس آکادمیک مانند آزمون جنرال دارای Task2 و Task 1 برگزار می‌شود. هر کدام از این تسک‌ها با اختصاص‌دادن ۲۵ درصد از نمره کلی رایتینگ، بر اساس چهار معیار بررسی می‌شوند. نمره این دو بخش به‌صورت کلی اعلام شده و میانگین نمره در دو تسک است.

معیارهای سیستم نمره دهی آزمون آیلتس در بخش رایتینگ آیلتس آکادمیک عبارت‌اند از:

  • پاسخ‌گویی به سوال (Task Response)
  • انسجام و پیوستگی (Coherence and Cohesion
  • منابع واژگانی (Lexical Resource)
  • قدرت و دقت گرامری (Grammatical Range and Accuracy)

نمره دهی در بخش اسپیکینگ آیلتس آکادمیک

پارت اسپیکینگ آیلتس آکادمیک با سه بخش خود، ۱۱ تا ۱۴ دقیقه زمان برای پاسخ‌گویی به سوالاتش نیاز دارد. بخش اول شامل سوالات کلی و عمومی مانند سن، شغل، محل زندگی و… می‌شود. بخش دوم اسپیکینگ آیلتس آکادمیک با ارائه موضوعی مشخص به داوطلب آغاز شده و او باید در زمان ۲ دقیقه راجع به آن‌ صحبت کند. سومین بخش از آزمون نیز به گفت‌وگوی داوطلب با اگزمینر اختصاص دارد که موضوعات شبیه به بخش دوم داشته و ۴ تا ۵ دقیقه طول می‌کشد. این آزمون نمره‌ فنی ندارد.

چهار معیار اصلی در سیستم نمره دهی آزمون آیلتس در بخش اسپیکینگ عبارت‌اند از:

  • منسجم و سلیس صحبت‌کردن (Fluency and coherence)
  • تلفظ (Pronunciation)
  • استفاده درست از گرامر و استفاده صحیح جملات (Grammatical range and accuracy)
  • منابع واژگان و دایره لغات (Lexical resource)

سیستم نمره دهی آزمون آیلتس

نمره دهی بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک مکانیزم متفاوتی دارد

متن‌های پارت ریدینگ آیلتس از نوع جنرال آن سخت‌تر هستند. موضوعات ارائه‌شده در این متن‌ها c بیشتری مانند روانشناسی، آلودگی هوا، گرمایش زمین و… را پوشش می‌دهند و به ۶۰ دقیقه زمان برای پاسخ‌گویی به سوالات خود نیاز دارند. سیستم نمره دهی آزمون آیلتس آکادمیک در پارت ریدینگ با مکانیزم خاص خود، نیازمند آگاهی بیشتری است.

نمرات بخش ریدینگ به شکل زیر است:

  • ۴۰ جواب درست: نمره ۹
  • ۳۸ تا ۳۹ جواب درست: نمره ۵/۸
  • ۳۵ تا ۳۷ جواب درست: نمره ۸
  • ۳۳ تا ۳۴ جواب درست: نمره ۵/۷
  • ۳۰ تا ۳۲ جواب درست: نمره ۷
  • ۲۷ تا ۲۹ جواب درست: نمره ۵/۶
  • ۲۳ تا ۲۶ جواب درست: نمره ۴
  • ۲۰ تا ۲۲ جواب درست: نمره ۵/۵
  • ۱۶ تا ۱۹ جواب درست: نمره ۵
  • ۱۴ تا ۱۵ جواب درست: نمره ۵/۴
  • ۱۲ تا ۱۳ جواب درست: نمره ۴

نکاتی برای گرفتن نمره بالا در آیلتس

گرفتن نمره بالا در آیلتس برای مهاجرت به کشورهای انگلیسی‌زبان بسیار مهم است. شما باید از این طریق مهارت‌های زبانی خود را اثبات کنید تا بتوانید در دانشگاه‌های سطح بالا یا شرکت‌های معتبر خارجی پذیرش بگیرید. همان‌طور که می‌دانید آزمون آیلتس شامل چهار بخش ریدینگ، اسپیکینگ، لیسنینگ و رایتینگ است که بخش‌های ریدینگ و رایتینگ جزو چالش‌برانگیزترین بخش‌ها در این آزمون هستند. اما با توجه به برخی نکات می‌توان نمره بالایی از این آزمون گرفته و در کنار دیگر شرایط ویزای کشورهای انگلیسی‌زبان را دریافت کرد.

  • با فرمت آزمون آشنا شوید؛ شناخت فرمت آزمون و سیستم نمره‌دهی اولین قدم برای موفقیت در آزمون آیلتس است. با انجام این کار شما می‌توانید بهتر برای آزمون آماده شده و با یک برنامه‌ریزی دقیق و صحیح نمره بالایی از آن بگیرید.
  • مهارت زبان انگلیسی خود را افزایش دهید؛ بهبود مهارت زبان انگلیسی برای کسب نمره بالا در آزمون آیلتس بسیار مهم است. چند نکته برای بهبود مهارت زبان وجود دارد که شامل گسترش دایره لغات، تمرین دستور زبان و ساختار جمله و خواندن و گوش دادن به صداهای انگلیسی است.
  • مدیریت زمان را تمرین کنید؛ هر بخش از آزمون آیلتس دارای یک محدودیت زمانی است. درک قالب و زمان امتحان می‌تواند به شما کمک کند تا زمان خود را به طور مؤثرتری مدیریت کنید.
  • در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید؛ یکی از بهترین راهکارها برای موفقیت در آزمون آیلتس و کسب نمره بالا در آن شرکت در آزمون‌های آزمایشی یا همان ماک آیلتس است که به شما کمک می‌کند تا برای این آزمون آمادگی بیشتری داشته باشید.

ارتباط بین نمرات آیلتس و سطح توانایی

نمرات آزمون آیلتس از ۱ تا ۹ هستند که هر یک از آنها سطحی از توانایی داوطلبان در زبان را نشان میدهند. در جدول زیر نمره آزمون و سطح داوطلب در آن مشخص شده است.

نمره آزمون آیلتس سطح توانایی
نمره ۱ داوطلب بدون توانایی زبان است.
نمره ۲ سطح داوطلب بسیار ضعیف است.
نمره ۳ سطح داوطلب ضعیف است.
نمره ۴ سطح داوطلب قابل قبول است.
نمره ۵ سطح داوطلب متوسط است.
نمره ۶ سطح داوطلب شایسته است.
نمره ۷ سطح داوطلب خوب است.
نمره ۸ سطح داوطلب عالی است.
نمره ۹ سطح داوطلب بسیار عالی است.

 

ایران آموزشگاه موفقیت شما در آزمون‌ آیلتس را ممکن می‌کند

با ثبت نام در مرکز آموزشی معتبر آیلتس، دیگر نگران کسب نمره بالا نباشید. ایران آموزشگاه به‌عنوان یک کتگوری بزرگ معرفی آموزشگاه‌های سراسر کشور به شما در این زمینه کمک می‌کند. سایت ما با معرفی تعداد بالایی از برترین آموزشگاه‌های زبان کشور، دغدغه شما در کسب نمره بالا در آزمون آیلتس را بر طرف کرده است.

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *