شرایط شرکت در آزمون آیلتس برای معلولان

متقاضیان با شرایط جسمی خاص و معلول چطور باید در آزمون آیلتس شرکت کنند

آزمون آیلتس یکی از محبوب‌ترین و معتبرترین آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی در دنیا است. بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا برای پذیرش دانشجویان، اخذ این مدرک را الزامی می‌دانند. متقاضیان با شرکت در آزمون آیلتس که با اهدافی نظر تحصیل، کار و یا مهاجرت انجام می‌شود مدرکی را اخذ می‌کنند که در بیش از ۱۴۲ کشور جهان معتبر است. سوال مهمی که در این باره مطرح می‌شود این است که آزمون آیلتس برای معلولان مانند گروه‌های کم بینایان، نابینایان، داوطلبان با مشکلات شنیداری و گفتاری چگونه خواهد بود؟ اگر این دسته از متقاضیان خواستار شرکت در آزمون باشند، چطور باید خود را برای این آزمون مهم آماده کنند؟

شرایط کلی شرکت در آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس هم مانند بسیاری از آزمون‌های دیگر دارای شرایطی است که تعیین می‌کند چه افرادی واجد شرایط شرکت در این آزمون هستند. حتی اگر متقاضیان یکی از شرایط مورد نیاز را نداشته باشند، از ادامه روند ثبت نام آن‌ها جلوگیری خواهد شد. حداقل سن برای شرکت در این آزمون، ۱۶ سال تمام است. متقاضیان شرکت در آزمون آیلتس باید حتما پاسپورت معتبر به همراه تاریخ انقضای مهلت‌دار داشته باشند.

به صورت کلی این دسته از متقاضیان نیازمند دریافت مدرک آیلتس هستند:

  • متقاضیانی که قصد تحصیل در استرالیا، کانادا، نیوزیلند، آمریکا و انگلستان را داشته باشند
  • متخصصان در زمینه پزشکی که قصد تحصیل یا کار در استرالیا، آمریکا و انگلستان را دارند
  • کسانی که قصد مهاجرت به استرالیا، کانادا، نیوزیلند و انگلستان را دارند

چطور باید در آزمون آیلتس ثبت نام کرد

ثبت نام آیلتس از طریق وب سایت مربوط به هر مرکز صورت می‌گیرد. ابتدا باید با مراجعه به سایت ielts.org، یک پروفایل بسازید و سپس مشخصات خود را به انگلیسی دقیقا مطابق گذرنامه خود وارد کنید (در ایران حدود ۱۲ مرکز در ۶ شهر وجود دارد). سپس یک زمان برای آزمون خود در نظر بگیرید. مثلا اگر به نظر خودتان تا ۴ ماه دیگر می‌توانید برای آزمون آماده شوید، زمان آزمون خود را ۴ ماه دیگر در نظر بگیرید. آزمون سالانه حدود ۳۰ بار برگزار می‌شود و هر تعداد و هر بازه زمانی که بخواهید می‌توانید در آن شرکت کنید.

نزدیک‌ترین مرکز برگزاری آزمون آیلتس به خود را پیدا کنید

در گام بعدی نزدیک‌ترین مرکز برگزاری این آزمون به خود را پیدا کنید و در آن شرکت نمایید. معمولا مراکز مستقر در تهران تجهیزات بهتری دارند و آزمون بی دردسرتر برگزار می‌شود. بعد از آن باید هزینه آزمون که در حدود ۳۳۰ دلار است واریز کنید. ولی چون واریز به صورت دلاری انجام می‌گیرد باید کارت ارزی داشته باشید. در ایران آموزشگاه به عنوان بانک اطلاعات مراکز آموزشی کشور می‌توانید تمامی اطلاعات ضروری در رابطه با چگونگی شرکت در آزمون آیلتس را در سریع‌ترین زمان ممکن به دست بیاورید.

شرایط ویژه آزمون آیلتس برای افراد معلول

شرایط ویژه آزمون آیلتس برای افراد معلول

در موضوع چگونگی شرکت افراد معلول در آزمون آیلتس ابتدا از متقاضیان دارای مشکلات شنیداری و گفتاری آغاز می‌کنیم. داوطلبان باید به خاطر داشته باشند که برای شرکت در این آزمون با حداقل از سه ماه قبل از تاریخ آزمون، ثبت نام خود را تکمیل کرده باشند.

در ابتدای کار با متقاضی در مورد تاریخ امتحان و شرایط او صحبت و تایید و مدارک پزشکی در مورد نوع مشکل گرفته می‌شود. سپس محلی را برای آزمون داوطلب در نظر می‌گیرند. در صورتی که تجهیزات و شرایط مورد نظر در محل آزمون فراهم نشود، متقاضی به مرکز آزمون دیگری فرستاده می‌شود. شرایط متفاوتی در این مراکز وجود دارند که متقاضی برحسب نوع نیاز خود می‎تواند انتخاب کند.

سمعک، هدفون و سایر تجهیزات در آزمون شنیداری آیلتس

متقاضیان مشکلات شنیداری و گفتاری ابتدا سوالات را در برگه های چاپ شده می‌خوانند و سپس به فایل صوتی گوش می‌دهند و پاسخ ها را در برگه‌هایی جدا از سوالات یادداشت می‌کنند. در صورتی که از سمعک استفاده‌ می‌کنید این احتمال وجود دارد که همان سمعک را در روز آزمون استفاده کنید اما به خاطر داشته باشید که با مرکز آیلتس خود قبل از آزمون هماهنگ کنید.

از دیگر نکات مهم در این زمینه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دریافت تاییده از مرکز برگزاری آزمون آیلتس دو هفته پیش از آزمون برای دستگاه‌های بی‌سیم
  • سرپرست آزمون باید قادر به شنیدن و کنترل فایل‌های صوتی باشد. بدین معنی که آنها از بلندگو‌های خارجی و یا یک جفت هدفون دیگر باید همزمان استفاده کنند
  • برای استفاده از دستگاه‌های مخصوص تقویت صدا برای شما اتاق مجزایی در نظر گرفته می‌شود

تدابیری به منظور برگزاری آزمون گفتاری آیلتس

اگر برای داوطلبی زمان طولانی‌تری از زمان معمول طول می‌کشد که چیزی بگوید و یا آنچه دیگران می‌گویند را درک کند، می تواند درخواست زمان بیشتری را برای به اتمام رساندن آزمون داشته باشد. به داوطلب اجازه استفاده از زبان اشاره در آزمون گفتاری داده نمی‌شود.

شرایط ویژه آزمون آیلتس برای افراد نابینا

زمان اضافی برای متقاضیانی که مشکلات بینایی دارند

اگر متقاضی مشکلات بینایی دارد، مطمئناً زمان بیشتری را برای به پایان رساندن برگه‌های امتحانی نیاز دارد. به طور معمول متقاضی این امکان را دارد تا ۲۵% از زمان معمول را به عنوان زمان اضافی درخواست کند. متقاضی حتی در شرایطی خاص می تواند زمان بیشتری را درخواست کند.. همچنین متقاضی می تواند زمان استراحتی را در حین برگزاری آزمون تقاضا کند. در محل آزمون به متقاضی خواهند گفت که چه کاری باید انجام دهد.

اگر فرد برای خواندن سوالات نابینا و یا کم بینا است می‌تواند این تجهیزات را از مرکز آیلتس درخواست کند:

  • ذره‌بین دستی
  • نرم‌افزار بزرگنمایی صفحه نمایش
  • نرم‌افزار خواننده متن
  • نمایشگرهای بریل قابل بازخوانی
  • صفحه کلید بریل مکزیکی
  • صفحه کلید بریل الکتریکی که به چاپگر متصل می‌باشد
  • کامپیوتر و نرم‌افزار ورد

شرایط ویژه برگزاری آزمون listening برای گروه‌های کم‌بینایان و نابینایان

بسیاری از سوالات قسمت لیسینینگ آزمون آیلتس از متقاضی می‌خواهند که نکاتی را در حال گوش دادن به CD یادداشت کند. اگر متقاضی کم بینا و یا نابیناست باشد عملاً این کار را نمی‌تواند انجام دهد. آزمون آیلتس برای این افراد به صورت خاص در نظر گرفته می‌شود و شخصی که از متقاضی آزمون می‌گیرد به یکی از شرایط زیر آزمون را برگزار می‌کند:

  • قبل از هر قسمت CD متوقف می‌شود تا یان متقاضیان زمان کافی برای خواندن سوالات داشته باشند
  • در قسمت‌های معینی که وقت کافی برای نوشتن پاسخ ها نیاز دارند، CD متوقف می‌شود
  • برای چک کردن پاسخ ها CD متوقف می‌شود تا این متقاضیان پاسخ ها را در زمان کافی بررسی کنند

انتخاب موسسه آیلتس درجه یک

آزمون آیلتس یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین آزمون‌های بین‌المللی زبان‌های خارجی است که افراد زیادی قصد شرکت در آن را دارند. این آزمون به قدری مهم است که برای مهاجرت تحصیلی، کاری و به منظور برخورداری از فرصت‌های شغلی مناسب باید حتما در آن شرکت کنید. اگر به دنبال بهترین موسسه آیلتس در ایران هستید، سایت ایران آموزشگاه به عنوان بانک اطلاعات مراکز آموزشی کشور بهترین مراکز آموزشی کشور در این زمینه را جمع‌آوری کرده تا انتخاب یک موسسه آیلتس معتبر برای شما ساده‌تر باشد.

ما در صفحه ای تعدادی از برترین موسسات آیلتس را معرفی نمودیم که پیشنهاد میکنیم آن را مشاهده کنید.

لیست ۱۰ تا بهترین آموزشگاه آیلتس

 

پرسش و پاسخ

شرایط کلی شرکت در آزمون آیلتس چیست؟

شرایط کلی شرک در آزمون هر ساله توسط سایت اصلی آیلتس و نیز سازمان سنجش کشور منتشر میشود.

شرایط ویزه برای آزمون افراد معلول چیست؟

شرایط برای افراد معلول در دسته های مختلف برای مشکلات شنیداری، بینایی و گفتاری در نظر گرفته شده که در مطلب بصورت مفصل توضیح دادیم.

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *