آیلتس برای افراد نابینا و کم بینا

متقاضیان شرکت در آزمون آیلتس نابینا یا کم‌بینا چه شرایطی دارند؟

همانطور که در مطلب قبل در مورد شرایط شرکت در آزمون آیلتس برای معلولان توضیح دادیم، متقاضیان بنا به شرایط جسمانی شرایط ویژه ای برای شرکت در آزمون دارند. در این مطلب میخاهیم شرایط شرکت در آزمون آیلتس برای افراد نابینا یا کم‌بینا را توضیح دهیم. لطفا با ما همراه باشید.

آزمون آیلتس و انواع آن

مدرک آیلتس سیستم آزمون بین‌المللی زبان انگلیسی است که ارزیابی میزان توانایی و دانش زبان انگلیسی افراد در سراسر جهان را بر عهده دارد. هدف از برگزاری این آزمون، ارزشیابی توانایی‌های داوطلبان تحصیل و کار در کشورهای انگلیسی‌زبان است. آزمون آیلتس به دو صورت آزمون عمومی و آزمون آکادمیک برگزار می‌شود.

آزمون آکادمیک، مخصوص داوطلبان تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و یا ثبت نام در دوره‌های حرفه‌ای است. از سوی دیگر، آزمون عمومی هم به داوطلبانی اختصاص دارد که قصد تحصیل در مقاطع پایین‌تر و یا مهاجرت به یک کشور انگلیسی‌زبان را دارند. از مزایای این آزمون هم می‌توان به امکان شرکت کردن افراد نابینا و کم‌بینا اشاره کرد که در این مطلب با شرایط آن آشنا می‌شویم.

شرایط عمومی شرکت در آزمون آیلتس را می‌دانید؟

برای شرکت در آزمون آیلتس، داوطلبان ابتدا باید از شرایط شرکت در آن مطلع باشند. البته شرکت در این آزمون به‌غیر چند شرط لازم، شرایط خاص دیگری ندارد. اما ممکن است برخی از مراکزی که برگزارکننده این آزمون هستند. شرایط دیگری را در نظر بگیرند. نمره آزمون آیلتس طبق قوانین ielts.org از تاریخ امتحان حداکثر تا ۳ سال اعتبار دارد.

این آزمون بیش از ۴۸ بار در سال برگزار می‌‌شود. در صورت شرکت در آزمون آیلتس و عدم موفقیت در این آزمون، داوطلبان بدون هیچ تاخیر یا محدودیتی می‎توانند دوباره در آن شرکت کنند. نتیجه آزمون آیلتس از نمره صفر تا نمره ۹ است که معمولا فقط افراد انگلیسی زبان بومی می‌توانند نمره ۹ بگیرند. نمره ۷ در آزمون آیلتس یکی از اهداف بلندپایه بیشتر دانش آموزان بین‌المللی است. برخی از شرایط شرکت در این آزمون عبارتند از:

  • داوطلب باید دارای کارت ملی و پاسپورت باشد
  • پرداخت هزینه آزمون آیلتس
  • وجود شرایط سنی حداقل ۱۶ سال در برخی از مراکز برگزاری آزمون
  • اقدام از دو ماه قبل برای شرکت در این آزمون

مدارک لازم برای ثبت نام و شرکت در آزمون آیلتس چه هستند؟

برای ثبت نام و شرکت در آزمون آیلتس داوطلبان باید هزینه‌ای برای آن بپردازند. هزینه ثبت نام آزمون آیلتس در سال ۱۴۰۱، ۶ میلیون و ۱۵۱ هزار و ۴۰ تومان است. داوطلبان باید این هزینه از طریق وب‌سایت مرکز و از طریق کارت‌های عضو شبکه شتاب انجام دهند. دیگر مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام عبارتند از:

  • دانلود و تکمیل فرم IELTS Application از سایت مراکز مربوطه و به همراه آوردن آن در روز آزمون SPEAKING یا آزمون کتبی
  • ارائه کارنامه آزمون قبلی در صورت شرکت در آن
  • عکس رنگی زمینه سفید
  • ارائه پاسپورت یا کارت ملی

آزمون آیلتس برای افراد نابینا

شرایط ویژه آزمون آیلتس برای افراد نابینا یا کم‌بینا چیست؟

مراکز برگزاری آزمون آیلتس برای متقاضیانی که مشکلات بینایی دارند، شرایط ویژه‌ای را در نظر گرفته است. افرادی که مشکلی بینایی دارند زمان بیشتری را برای به پایان رساندن آزمون خود نیاز خواهند داشت. متقاضیان دارای مشکل بینایی می‌توانند ۲۵ درصد از زمان معمول را به عنوان زمان اضافی درخواست کنند. حتی امکان افزایش زمان در برخی مراکز تا نیمی از زمان معمول آزمون نیز وجود دارد.

همچنین متقاضیان دارای مشکل بینایی می‌توانند تقاضای زمان استراحت در حین آزمون داشته باشند. البته مسئولان برگزاری در محل آزمون به متقاضی خواهند گفت که چه کارهایی می‌تواند انجام دهد و در صورت نیاز به کمک برای خواندن سوالات و متن‌های آزمون، به او کمک خواهند کرد. همچنین به چنین داوطلبانی اجازه داده می‌شود تا از تجهیزات و امکانات خاصی برای خواندن و نوشتن کمک بگیرند. متقاضی می‌تواند از مرکز آیلتس امکانات زیر را درخواست کند:

  • ذره بین دستی
  • نرم‌افزار بزرگنمایی صفحه نمایش
  • نرم‌افزار خواننده متن
  • نمایشگرهای بریل قابل بازخوانی
  • صفحه کلید بریل مکزیکی
  • صفحه کلید بریل الکتریکی که به چاپگر متصل است
  • کامپیوتر و نرم افزار ورد
  • یادداشت برداری به خط بریل
  • متقاضی همچنین

شرایط شرکت در آزمون آیلتس برای متقاضیان نابینا یا کم بینا

برای این که نابینایان یا کم بینایان هم بتوانند در آزمون آیلتس شرکت کنند می‌توانند یک فرد را برای خواندن متن درخواست کنند. این فرد متن و سوالات را چندین بار برای متقاضی می‌خواند و پاسخ‌های آن‌ها را به نمایندگی از او می‌نویسد. هر چند این نکته وجود دارد که فرد انتخاب شده، حق توضیح دادن سوالات و پیشنهاد دادن پاسخ آن‌ها به متقاضی را ندارد. او تنها می‌تواند پاسخ را مجدد برای متقاضی بخواند و همچنین امکان استفاده از نرم افزارهای خواندن بر روی صفحه نمایش در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر، متقاضیان هنگام شرکت در آزمون آیلتس، نباید از توصیه‌های چک کردن گرامر و یا املای کلمات در نرم‌افزار استفاده کند. در قسمت آزمون ریدینگ، فرد انتخاب شده حق ندارد برای متقاضی متن را بلند روخوانی کند و همچنین استفاده از نرم افزار روخوانی صفحه نمایش ممنوع است.

شرایط آزمون‌های ریدینگ و رایتینگ در آیلتس برای نابینایان و کم بینایان

در آزمون رایتینگ از متقاضی خواسته می‌شود تا کلمات معینی را هجی کند. متقاضی همچنین باید علائم نگارشی را بیان کند. متقاضیانی که به این روش خواستار شرکت در آزمون آیلتس هستند، باید قبل از موعد امتحان بسیار تمرین کنند. برای مثال متقاضیان باید املای کلمات زیادی را بلد باشند. برگه‌های سوالات با خط بریل در آزمون‌ ریدینگ به صورت زیر در دسترس هستند:

  • سطح ۲ بریل که در این نوع از مخفف‌ها استفاده شده و خواندن و نوشتن سریع‌تر است
  • سطح ۱ بریل که در این نوع کلمات به صورت کامل نوشته شده و اعداد و علائم نگارشی هم ذکر می‌شوند
  • در UEB خط بریل انگلیسی همسو شده از ژانویه ۲۰۱۶ که در اکثر کشورها یکسان است
  • چاپ سوالات با حروف بزرگ و معمولا با فونت ۱۸ صورت می‌گیرد
  • قسمت‌هایی در امتحان که برای پاسخ دادن نیاز نیست از صفحه حذف می‌شوند و سوالات با فونت بزرگ در صفحه قرار می‌گیرند که قابل دیدن باشند

شرایط ویژه آزمون لیسنینگ برای متقاضیان نابینا و کم بینا

هنگام گوش دادن بسیاری از سوالات قسمت لیسنینگ آزمون آیلتس، متقاضیان باید نکاتی را یادداشت کنند. در صورت کم بینایی و یا نابینایی عملا متقاضیان این کار را نمی‌توانند انجام دهند. آزمون آیلتس برای این افراد به صورت خاص در نظر گرفته می‌شود و شخصی که از متقاضی آزمون می‌گیرد به یکی از شرایط زیر آزمون را برگزار می‌کند:

  • متوقف کردن CD قبل از هر قسمت برای داشتن زمان کافی جهت خواندن سوال
  • توقف CD در قسمت‌های معینی که وقت کافی برای نوشتن پاسخ‌ها نیاز دارند
  • متوقف کردن CD برای چک کردن پاسخ‌ها با زمان کافی

چطور یک کلاس آیلتس معتبر پیدا کنیم؟

شرکت در آزمون آیلتس و نمره آن تاثیر بسیار زیادی در پذیرش متقاضیان مهاجرت در کشور مقصد دارد. از این رو، نمره فرد متقاضی باید حداقل باید بالای ۵ و نیم باشد. از سوی دیگر، برای آمادگی جهت شرکت در آزمون آیلتس، به حداقل ۴ ماه زمان نیاز خواهد بود. معیارهایی برای انتخاب بهترین کلاس آیلتس وجود دارند که این معیارها عبارتند از:

  • کیفیت بالای تدریس اساتید
  • تجهیزات و محیط باکیفیت و استفاده از روش‌های نوین برای تدریس
  • کیفیت امتحاناتی که در موسسه برگزار می‌شوند
  • استفاده از روش‌های معتبر و کارآمد برای تدریس مهارت‌های مختلف ریدینگ، رایتینگ، اسپیکینگ و لیسنینگ
  • سنجش هزینه‌ها نسبت به کیفیت تدریس اساتید
  • اعتبار موسسه آموزشی در مجامع ملی و بین‌المللی

آموزش آیلتس برای نابینایان

بهترین کلاس‌های آیلتس و بهترین روش برای آموزش آیلتس نابینایان

آموزش آیلتس برای نابینایان از طرق مختلفی انجام میشود و بسته به میزان هوش فرد میتوان یکی از روش ها را انتخاب کرد. اما بهترین روش ها اول انتخاب یک آموزشگاه آیلتس خوب و مراجعه به ان است و دوم انتخاب یک پکیج آموزش آیلتس خوب ویدیویی برای آموزش است.

مزیت بسته آموزش آیلتس این است که ویدیوها از قبل ضبط شده و فرد نابینا میتواند بارها آن را گوش دهد و در صورت مشکل در تردد آموزش را از راه دور با پشتیبان ادامه دهد.

بسیاری از متقاضیان شرکت در کلاس‌های آیلتس با یک جستجوی ساده با تبلیغات موسسات مختلفی روبرو می‌شوند که سنجش اعتبار آن‌ها دشوار است. بیشتر این موسسات از اساتید جوان و بی‌تجربه استفاده می‌کنند و برنامه‌ای ضعیف و جزوات نامعتبر را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. از این رو، می‌توانید با مراجعه به پلتفرم ایران آموزشگاه بهترین کلاس‌های آیلتس بشناسید تا با شرکت در این کلاس‌ها، بتوانید بهترین نمره را کسب کنید. ایران آموزشگاه بانک اطلاعات مراکز آموزشی کشور است که اطلاعات جامعی را درباره آن‌ها ارائه می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر به صفحه اصلی این سایت مرجع، مراجعه کنید.

پرسش و پاسخ

شرایط ویژه نبینایان برای آزمون آیلتس چیست؟

مجموعه ای از شرایط چون داشتن ذربین، کیبورد خط بریل و غیره که در مقاله توضیح دادیم.

شرایط ویژه نابینایان در مهارت ریدینگ آزمون آیلتس چیست؟

شرایط خاصی برای این بخش از آزمون در نظر گرفته شده که توصیه میکنیم مطلب را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *