زیبایی با کمک رژیم غذایی گیاهی

با کمک رژیم غذایی گیاهی زیباتر شویم

همگی با این نظر موافق هستیم که روش تغذیه بر زیبایی پوست و مو و تناسب اندام تاثیرگذار است. مصرف بی‌رویه مواد غذایی با قند بالا یا چربی مانند فست‌فودها، نوشابه و … تاثیرات مخربی بر سلامت انسان و بر سلامت و زیبایی پوست و مو می‌گذارد. رژیم‌های سالم و گیاهی مختلفی توسط متخصصان توصیه می‌شوند که زیبایی پوست و مو را به همراه دارند. در این صفحه با برخی از این رژیم‌ها آشنا می‌‌شویم و راه‌های رسیدن به زیبایی با کمک رژیم غذایی گیاهی را بررسی می‌کنیم.

تاثیرات مواد غذایی گیاهی بر زیبایی

همواره بر تاثیرات موثر رژیم‌های گیاهخواری، وگان، خام‌خواری و … بر سلامت و زیبایی بدن تاکید می‌شود. مواد غذایی گیاهی که دارای ویتامین‌های A، E، C و … هستند، جایگاه مهمی در رژیم‌های گیاهی دارند؛ زیرا که ویتامین A برای سلامت پوست و ناخن ضروری است. همچنین خاصیت آنتی‌اکسیدانی برخی از مواد گیاهی، بهبودی التهاب‌های پوستی را به دنبال دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد که چربی‌های مضر هستند نیز مقاوم هستند.

سبزیجاتی که رنگ تیره دارند نیز مواد مغذی بدن را تامین می‌کنند و شادابی و زیبایی روزافزون مو، پوست و ناخن را به دنبال دارد. همچنین از اهمیت آب نباید در زیبایی پوست غافل شد و بهتر است بدانیم که نوشیدن آب به تنهایی در این مورد کافی نیست؛ قرار دادن میوه‌هایی که سرشار از آب و آهن هستند در رژیم، برای رسیدن به زیبایی با کمک رژیم غذایی گیاهی ضرروی است.

در ادامه برخی از مواد غذایی گیاهی که برای زیبایی مفید هستند را معرفی می‌کنیم:

  • سیب‌زمینی شیرین: سیب‌زمینی شیرین سرشار از آنتی‌اکسیدان است
  • آجیل‌ها و مغزها: منبع سرشار بیوتین، پروتئین و ویتامین E که از پوست در برابر اشعه خورشید محافظت می‌کنند و از پیری پوست جلوگیری می‌کنند؛ مانند تخمه آفتابگردان، گردو، پسته و …
  • آووکادو: سرشار از چربی‌های مغذی و دارای سری ویتامین‌های C، A و E
  • مواد غذایی پرآب: مانند خیار، هندوانه، کرفس، طالبی، سیب، گوجه فرنگی، کاهو و …
  • حبوبات: مانند نخود، لوبیا، عدس و … که حاوی پروتئین، روی، بیوتین، ریبوفلاوین و … هستند

 زیبایی با کمک رژیم غذایی گیاهی

رژیم‌های غذایی گیاهی موثر بر زیبایی

زیبایی پوست، مو، ناخن و سایر اندام‌های بدن رابطه مستقیمی با رژیم غذایی و سبک زندگی فرد دارد. این مساله به این دلیل است که سلول‌های پوست انسان‌ها برای تامین کردن فاکتورهایی که زیبایی و شادابی را به دنبال دارند، نیازمند منابع مغذی مانند ویتامین‌ها، پروتئین، آهن و اکسیژن کافی هستند. بنابراین برای داشتن پوست زیبا و موی شاداب نیاز است که تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنیم. خوشبختانه رژیم‌های غذایی بسیاری وجود دارند که به ما در رسیدن به زیبابی با کمک رژیم غذایی گیاهی کمک می‌کنند. در ادامه با تاثیرات برخی از رژیم‌های گیاهی بر زیبایی آشنا می‌شویم.

رژیم غذایی مدیترانه ای

۱. رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیم مدیترانه‌ای یک رژیم پرآوازه است که به یک الگوی تغدیه تبدیل شده است. اگر به مردمی که اطراف دریای مدیترانه زندگی می‌کنند دقت کنید، متوجه زیبایی کم‌نظیر آن‌ها خواهید شد. آن‌ها همواره در معرض تابش شدید خورشید قرار دارند؛ اما شادابی پوست و موی آن‌ها مشهود است. این رژیم غذایی علاوه بر زیبایی از سکته، حمله قلبی، دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان، بیماری پارکینسون، آلزایمر و … جلوگیری می‌کند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای به شکل سنتی خود، کاملا گیاهی نیست و مردم مدیترانه‌ای به واسطه همجواری با دریا، همواره ماهی را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند. رژیم مدیترانه‌ای کاملا گیاهی شامل انواع سبزیجات برگ‌دار، میوه‌های آب‌دار مانند گوجه فرهنگی و روغن زیتون است. به گفته متخصصان وجود گوجه فرنگی و زیتون در این رژیم، به بهترین شکل آنتی‌اکسیدان بدن را تامین می‌کند و کمبود آنتی‌اکسیدان گوشتی را جبران می‌کند؛ همچنین آنتی‌اکسیدان زیتون و گوجه فرنگی از آسیب‌های پوستی مانند سوختگی ناشی از آفتاب جلوگیری می‌کند.

رژیم غذایی سرشار از پروتئین و کربوهیدرات کم

۲.رژیم غذایی سرشار از پروتئین و کربوهیدرات کم

در رژیم غذایی سرشار از پروتئین و کربوهیدرات کم، برای داشتن پوست و موی شاداب باید مصرف پروتئین را افزایش داد، از میزان مصرف کربوهیدرات کم کرد و بین آن‌ها تعادل ایجاد کرد. پس برای زیبایی، بدن به پروتئین کافی نیاز دارد و پروتئین مورد نیاز باید با مصرف کافی فراورده‌های گوشتی یا مواد غذایی غیر گوشتی مانند مغز و دانه‌ها، حبوبات و … تامین شود. علاوه بر پروتئین تاکید می‌کنیم که نوشیدن آب کافی را فراموش نکنید. علاوه بر این برای کاهش میزان کربوهیدرات، مصرف نان سفید، ماکارونی و شکر تصفیه شده را باید به حداقل برسانید؛ چرا که کاهش مصرف این مواد غذایی باعث کاهش ترشح هورمون استرس کورتیزول می‌شود که از بین رفتن جوش‌، آکنه و سایر ضایعات پوستی را به دنبال دارد.

رژیم خام‌خواری

۳. رژیم خام‌خواری

در دهه اخیر تعداد افرادی که از رژیم خام‌خواری استقبال کرده‌اند، رو به افزایش است. افرادی که از رژیم خام‌خواری پیروی می‌کنند معتقد هستند که مواد گیاهی باید به طبیعی‌ترین حالت خورده شوند؛ یعنی خام و نپخته. خام‌خوارها معتقد هستند که آنزیم‌های طبیعی در غذاهای نپخته وجود دارند و مقدار زیادی از آنزیم‌ها پس از پخته شدن غذاهای گیاهی، برای بدن قابل جذب نیستند. همچنین متخصصان به خام‌خواران گوشزد می‌کنند که به علت حذف گوشت در این رژیم، بدن انسان دچار کمبود کلاژن می‌شود و به همین علت باید این چالش را از سر بگذرانید و کلاژن مورد نیاز بدن را با روش‌های دیگر تامین کنید.

غذاهای توصیه شده در این رژیم، کاملا گیاهی هستند و شامل سبزیجات، دانه‌ها، حبوبات، میوه‌ها و … می‌شوند. از قضا وجود همین آنزیم‌های فعال در مواد غذایی خام است که پوست را شاداب می‌کند و از سلامت پوست و ناخن محافظت می‌کند. همچنین این رژیم برای افرادی که رویای رسیدن به تناسب اندام را دارند نیز رژیم ایده‌آل به شمار می‌رود. وجود مغزها و حبوبات در رژیم خام‌خورای نیز نقش مهمی دارد. روغن زیتون، آووکادو و روغن موجود در انواع مغزها باعث تقویت غشای سلولی پوست می‌شود و به آن خاصیت ارتجاعی می‌بخشد.

برای پیداکردن کلاس آشپزی مناسب و آشنایی با انواع غذاها و طرز طبخ آنها به شما پیشنهاد میدهیم از صفحه ” بهترین کلاس آشپزی ” دیدن فرمایید.

زیبایی با کمک رژیم غذایی گیاهی

دستیابی به زیبایی با کمک رژیم غذایی گیاهی ممکن است

رژیم‌های گیاهی مانند گیاهخواری، خام‌خواری و رژیم‌های آبرسان باعث تناسب اندام می‌شوند؛ اما یکی از اصلی‌ترین دلایلی که از این رژیم‌ها استقبال می‌شود فراهم کردن شرایط داشتن پوست و موی زیبا و شاداب است. اگر می‌خواهید از جوش و آکنه خلاص شود، اگر موهایتان دچار ریزش شده‌ است، تغییر سبک زندگی و تامین کردن مواد مغذی برای بدن با کمک رژیم غذایی گیاهی موثرترین روش است.

در صفجه ” آرایش چشم با رژیم غذایی مناسب ” اطلاعات جالبی در رابطه با تاثیر رژیم غذایی بر زیبایی چشم در اختیار شما قرار داده ایم.

تأثیر گیاهخواری بر پوست و مو

گیاهخواری علاوه بر اینکه بر سلامت بدن تأثیر زیادی می‌گذارد به زیبایی بیشتر پوست و مو نیز کمک می‌کند. این نوع رژیم غذایی ۴ مزیت مهم بر ظاهر و زیبایی شما دارد که ما در زیر به آنها پرداختهایم.

داشتن پوست درخشان با رژیم گیاهخواریَ

یکی از تأثیرات شایع رژیم گیاهخواری بر زیبایی تأثیر آن روی پوست است. مواد گیاهی سرشار از ویتامین A هستند که باعث افزایش جریان خون در پوست می‌شود. این ویتامین در گیاهانی چون هویج، کلم‌پیچ و سیب‌زمینی موجود است. مصرف مداوم این دسته از خوراکی‌ها و حذف گوشت و لبنیات باعث می‌شود تا پوست سفت‌تر، روشن‌تر و پرتر شود.

چشمانی با شفافیت بیشتر

گیاهخواری باعث ایجاد یک ظاهر جذاب و زیبا در فرد می‌شود. علاوه بر تأثیر گیاهخواری بر پوست بسیاری از وگان‌ها بیان کردند که پس از مدتی رنگ چشم‌های آنها نیز تغییر کرده و شفاف‌تر شده است. با حذف مواد گوشتی و لبنیات رادیکال‌های مضر از بین می‌روند و همچنین پف و تیرگی زیر چشم برطرف می‌شود. به همین دلیل نیز رژیم غذایی گیاهی به روشن‌تر شدن چشم‌ها کمک می‌کند.

ناخن‌های محکم با گیاهخواری

بیوتین و امگا ۳ از جمله مواد غذایی هستند که در استحکامبخشی به ناخنها تاثیر زیادی خواهند داشت. در رژیم غذایی گیاهخواری بیوتین و امگا ۳ زیادی وجود دارد که باعث استحکامبخشی بیشتر در ناخنها خواهد شد. غذاهایی مانند آجیل، دانه‌ها و انواع لوبیا سرشار از این دو ماده مغذی هستند که در رژیم غذایی گیاهخواری وجود دارد.

 موهای پرپشت با رنگ طبیعی و درخشان

از دیگر مزایای رژیم غذایی گیاهی می‌توان تأثیر آن بر موها را نام برد. مواد گیاهی حاوی امگا ۳ و ویتامین B است که به رشد بیشتر موها و درخشندگی آنها کمک میکند. شما برای اینکه موهای سالمتری داشته باشید باید در برنامه غذایی خود از موادی که حاوی آهن و پروتئین هستند بیشتر استفاده کنید.

پرسش و پاسخ

آیا مصرف گوشت بیش از حد، شادابی پوست و زیبایی را تهدید می‌کند؟

در واقع گوشت قرمز منبع سرشاری از آنتی‌اکسیدان‌ها است و به علت وجود کلاژن، پروتئین و … برای سلامت پوست و مو نیاز است؛ اما مصرف بیش از حد آن باعث اجتماع بافت‌های چربی مضر می‌شود.

آثار مخرب غذاهای فرآوری شده بر زیبایی چگونه است؟

به طور کلی دوری از غذاهای فرآوری شده و به حداقل رساندن مصرف آن‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های پوستی را کاهش می‌دهد. این غذاها باعث به وجود آمدن التهاب در بدن می‌شوند که برای پوست و مو مضر است.

برای سلامت و زیبایی مو و جلوگیری از ریزش آن چه رژیم غذایی گیاهی توصیه می‌شود؟

مصرف کافی گردو، روغن و پودر نارگیل، جوانه گندم، بادام، گیاه جنسینگ، سبزی ریحان و … برای درمان ریزش مو موثر هستند. همچنین ریزش مو ممکن است به علت کمبود پروتئین باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *