سبک های گیاهخواری

سبک های گیاهخواری بر اساس دیدگاه‌های گیاهخواران تعیین می‌شوند

بسیاری از افراد در سرتاسر جهان، گیاهخواری را به‌عنوان سبک زندگی انتخاب کرده‌اند. این افراد از خوردن گوشت یا تمامی فراورده‌های حیوانات خودداری می‌کنند. البته ممکن است برخی از افراد گیاهخوار باشند؛ اما عادات غذایی آن‌ها با دیگر گیاهخواران یکسان نباشد. دلیل اصلی آن، تفاوت در دیدگاه‌های گیاهخواران بوده که سبک های گیاهخواری را به وجود آورده است. به‌طورکلی مرز روشن و مشخصی بین افراد گیاهخوار وجود ندارد؛ اما می‌توان بر اساس نگرش‌های آنان سبک‌های گیاهخواری را تا حدودی مشخص کرد. تنها نکته مشترک در بین گیاهخواران اهمیت به سلامت حیوانات، محیط زیست و سلامت بدن و همچنین خودداری از خوردن غذاهای وابسته به گوشت می‌باشد.

اگر علاقه به رژیم غذایی گیاهی و پخت غذاهای گیاهی دارید به شما پیشنهاد میدهیم از صفحه ” دوره آموزش پخت غذاهای گیاهی ” دیدن نمایید.

انواع سبک های گیاهخواری

با نگاهی به رژیم غذایی گیاهخواران، تفاوت در نوع نگرش آن‌ها کاملا مشخص می‌شود. این تفاوت دیدگاه بر انتخاب ترکیبات غذایی آن‌ها تاثیرگذار است و شیوه‌های غذایی آن‌ها را تعیین می‌کند. بر همین اساس در ادامه به انواع سبک های گیاهخواری اشاره می‌کنیم.

Ovo-vegetarian

۱. تخم گیاهخواری (Ovo vegetarian)

تخم گیاهخواران با حذف لبنیات از رژیم غذایی خود، به طور کامل با خرید انواع محصولات لبنی شامل لاکتوز یا پروتئین شیر بیگانه هستند. در مقابل تخم مرغ را به‌عنوان ماده‌ای اصلی، در وعده‌‌های غذایی خود مصرف می‌کنند.

لاکتو گیاهخواری (lacto-vegetarian)

۲. لاکتو گیاهخواری (lacto-vegetarian)

بر خلاف تخم گیاهخواران، لاکتو گیاهخواران، علاقه‌ای به مصرف تخم مرغ ندارند. همچنین آن‌ها لبنیات را نیز به‌عنوان یک ماده مهم در رژیم غذایی گیاهی خود استفاده می‌کنند. از دیگر محصولاتی که در برنامه غذایی لاکتو گیاهخواران وجود ندارند می‌توان به غذاهای پخته‌شده با تخم مرغ، سس مایونز و برخی کیک‌ها اشاره کرد.

3. لاکتو تخم گیاهخواری (Ovo-lacto vegetarianism)

۳. لاکتو تخم گیاهخواری (Ovo-lacto vegetarianism)

در میان سبک های گیاهخواری، لاکتو تخم گیاهخواری محدودیت‌های بسیار کمتری نسبت به لاکتو گیاهخواران و تخم گیاهخواران دارد. استفاده از انواع لبنیات و تخم مرغ برای آن‌ها مجاز است و آن‌ها می‌توانند هر نوع فراورده‌ای از این محصولات را نیز مصرف می‌کنند.

نیمه گیاهخواری (Semi-Vegetarian)

۴. نیمه گیاهخواری (Semi-Vegetarian)

تعداد افراد نیمه گیاهخوار بسیار زیاد است. این افراد بیشتر از آن که به فکر حیوانات باشند، به دلیل سلامت کره زمین تصمیم به مصرف گوشت کمتری می‌گیرند. آن‌ها گیاهخواران محض صرف نیستند؛ بلکه در برخی مواقع از گوشت‌های قرمز و سفید نیز استفاده می‌کنند. در واقع نیمه گیاهخواری مقدمه‌ای است برای آن‌ها که تصمیم دارند گیاهخوار شوند.

۵. گیاهخواری پاره وقت

سبک زندگی گیاهخواران پاره وقت این‌گونه است که پس از مدت‌زمان طولانی از محدود کردن خود به مصرف لبنیات و گوشت، در یک بازه زمانی مشخص محصولات حیوانی را به‌صورت محدود در رژیم غذایی خود می‌گنجانند. این چرخه معمولا برای آن‌ها ادامه دارد.

پسکیترینیسم (Pescetarianism)

۶. پسکیترینیسم (Pescetarianism)؛ گیاهخواران علاقه‌مند به محصولات دریایی

در بین سبک های گیاهخواری پسکیترینیست‌ها را می‌توان گیاهخواران علاقه‌مند به فراورده‌های دریایی معرفی کرد. این افراد گوشت قرمز را کاملا از رژیم غذایی خود حذف کرده‌اند و به‌جای آن از میگو و صدف استفاده می‌کنند.

پولوپسکیترینیسم (pollo-pescetarianism)

۷. پولوپسکیترینیسم (pollo-pescetarianism)

گیاهخواران غیر پستاندار خوار یا پولوپسکیترینیست‌ها برای عدم مصرف گوشت قرمز دلایل خاص خودشان را دارند. آن‌ها به دلایل اخلاقی از مصرف گوشت قرمز امتناع می‌کنند. از سوی دیگر مقابل، این گروه مشکلی با خوردن مرغ و ماهی ندارند و این محصولات را در برنامه غذایی خود می‌گنجانند.

پولوترینیسم (pollotarianism)

۸. پولوترینیسم (pollotarianism)

افراد پیرو سبک های گیاهخواری ممکن است بعد از مدتی لایف استایل زندگی خود را تغییر دهند؛ اما پیروان سبک پولوترینیسم تغییری در سبک خود به وجود نمی‌آورند. آن‌ها گوشت مرغ و سایر پرندگان اهلی را در برنامه غذایی خود می‌گنجانند؛ ولی تمایلی به مصرف گوشت و ماهی ندارند.

فروگنیسم (Fruganism)

۹. فروگنیسم (Fruganism)؛ سبکی که به گیاهان هم احترام می‌گذارد

شاید عجیب‌ترین سبک گیاهخواری فروگنیسم باشد. این سبک از گیاهخواری فقط از میوه‌ها، آجیل‌ها، دانه‌ها، حبوبات و مغزها استفاده می‌کنند. به اعتقاد آن‌ها مانند حیوانات باید به زندگی گیاهان نیز احترام گذاشت و از مصرف محصولاتی آسیب‌زننده به سلامت گیاهان خودداری کرد.

گیاهخواران محض (Veganism)

۱۰. گیاهخواران محض (Veganism)

رژیم غذایی گیاهخواران محض، رژیم دشواری است. آن‌ها فقط غذاهایی را مصرف می‌کنند که کاملا ارگانیک باشند. این بدان معنا است که اگر کوچک‌ترین وابستگی به مواد شیمیایی در محصولات غذایی پیدا کنند، از مصرف آن منصرف می‌شوند.

خام‌خوار گیاهخوار (Raw Veganism)

۱۱. خام‌خوار گیاهخوار (Raw Veganism)

خام‌خوار گیاهخواران فقط غذاهایی را مصرف می‌کنند که به اندازه مشخصی گرم می‌شوند. معمولا آن‌ها غذاهایی را نمی‌خورند که بیش از ۴۵ درجه سلسیوس گرم شوند. یکی از روش‌های رایج آماده‌سازی غذا برای آن‌ها، خیس کردن آجیل، حبوبات و برنج است.

۱۲. گیاهخواری کم‌چرب و کم کربوهیدرات (وگانیسم‌های HCLF)

افرادی که خود را متعلق به گروه گیاهخواران کم‌چرب و کم کربوهیدرات می‌دانند، پایین‌ترین میزان کربوهیدرات و چربی را مصرف می‌کنند. در دسته‌بندی گیاهخواران به وگانیسم‌های HCLF، هشتاد و ده ده نیز می‌گویند.

شناخت سبک های گیاهخواری؛ روشی مناسب برای شروع گیاهخواری

اگر شما هم به دیدگاه گیاهخواران علاقه دارید یا به دلایل بیماری و رژیم‌های لاغری، این روش را شیوه‌ای مناسب برای رژیم غذایی می‌دانید، شناخت سبک های گیاهخواری اولین گام برای تغییر عادات غذایی شما است. رژیم‌ غذایی گیاهخواران در گروه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و شما می‌توانید با شناخت اصول غذایی آن‌ها، رژیم مناسب خود را انتخاب کنید. اگر بدنبال یک آموزشگاه آشپزی خوب برای آموزش انواع غذاها میگردید بهتر است به صفحه ” کلاس آشپزی تهران ” هم مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *