من علاقه به بازیگری دارم چیکار کنم؟

من علاقه به بازیگری دارم چیکار کنم؟

اکثر کسانی که به بازیگری علاقه دارند، احساس می‌کنند که ورود به این حرفه بسیار سخت و غیرقابل نفوذ است، اما در حقیقت اینطور نیست. ورود به حرفه بازیگری مانند هر شغل دیگری الزامات و روندی دارد که اگر آن‌ها را طی کنید و پشتکار و سخت‌کوشی داشته باشید، می‌توانید به آرزوی خود برسید.

تست بازیگری قدم اول در راه بازیگرشدن است، اما قبل از اینکه به مرحله انجام تست برسید، باید خود را آماده کنید. ( مقاله: راهنمای تست بازیگری )

استفاده از منابع آموزش بازیگری اساسی‌ترین راه برای آمادگی تست بازیگری است. بهتر است تا قبل از اینکه این منابع را مطالعه نکرده‌اید، برای تست اقدام نکنید. (مقاله: منابع رایگان آموزش بازیگری )

به کمک این منابع می‌توانید با مبانی بازیگری آشنا شوید و به یک شناخت کلی از این فعالیت هنری برسید. کلاس بازیگری می‌تواند کمک بزرگی به شما در آمادگی تست بازیگری کند. امروزه امکان شرکت در کلاس بازیگری آنلاین هم وجود دارد که کمک بزرگی به مشتاقان این حرفه جذاب برای رسیدن به آرزوی بازیگری می‌کند. در ادامه به مهم‌ترین سوال‌هایی که ممکن است برای ورود به حرفه بازیگری در ذهن شما شکل بگیرد، پاسخ می‌دهیم. (صفحه: کلاس بازیگری آنلاین )

علاقه به بازیگری

من خیلی علاقه به بازیگری دارم و فیلم و سریال زیاد میبینم، از کجا شروع کنم؟

اولین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که در کلاس‌های بازیگری شرکت کنید، اما به یاد داشته باشید که همه کلاس‌ها کیفیت یکسانی ندارند. بهتر است تمرکز خود را روی کلاس‌های باکیفیت با مربیان باتجربه بگذارید. نام مربیان شما می‌تواند نقش مهمی ‌در پذیرش شما در تست‌های بازیگری داشته باشد. همچنین می‌توانید از مقاله ” نمونه سوالات تست بازیگری ” استفاده کنید و تجربه بیشتری به دست آورید.

بخش اساسی بازیگر بودن، تعهد است. بازیگری مانند شغل‌های دیگر است و شما با مطالعه، مشاهده، انجام‌دادن و آموزش یاد می‌گیرید، اما برخلاف سایر حرفه‌ها، مهارت‌های بازیگری مبتنی بر تخصص در تجهیزات نیست.

شما صدا، حواس پنجگانه، بدن و ذهن خود را دارید. برای بازیگر شدن، باید بتوانید همه این موارد را کنترل کنید تا انگیزه و وضعیت عاطفی یک شخصیت را در گفتن یک داستان به هم مرتبط کنید. از طریق تست صدا می‌توانید میزان قدرت حنجره و توانایی خود را برای کنترل صدایتان بسنجید. (مقاله: راهنمای تست صدا )

رد شدن در تست بازیگری

از رد شدن در تست بازیگری نترسید

برای هر چیزی تست بازیگری بدهید، برای کارهایی با دستمزد بسیار پایین، بدون دستمزد یا حتی کارهای دانشجویی و غیره تست بدهید. شما هرگز نمی‌دانید که قرار است چه کسی را ملاقات کنید، حتی اگر یک نقش برای شما مناسب نباشد، ممکن است شما را برای نقش‌های دیگری به خاطر بسپارند یا ۵ سال بعد، آن دانشجوی گم‌نام ممکن است یک کارگردان موفق باشد و شما را به یاد داشته باشد.

از آنجایی‌که شما نگران کمبود تجربه هستید، با انجام تست‌های مختلف می‌توانید تجربیات باارزشی به دست آورید. بهتر است به رد شدن عادت کنید، زیرا بخشی از روند کار است.

حرفه‌ای باشید

یک هدشات حرفه‌ای خوب بگیرید. غیرحرفه‌ای بودن هدشات‌ها و رزومه‌ها باعث می‌شود که هر دوی آن‌ها به سطل آشغل سپرده شوند. اگر می‌خواهید مانند یک حرفه‌ای با شما رفتار شود و مانند یک حرفه‌ای حقوق بگیرید، خودتان را حرفه‌ای معرفی کنید.

در جوانی شروع به فعالیت کنید

از جوانی شروع کنید. طبق قانون شانس، اگر فرآیند بازیگری را بعد از دانشگاه شروع کنید، احتمال کمتری وجود دارد که آن را انجام دهید. دلایل مختلفی برای این کار وجود دارد، اما یکی از متداول‌ترین آن‌ها این است که با افزایش سن، رقابت هم افزایش پیدا می‌کند.

در دوره‌های مختلف شرکت کنید

در کلاس‌های نوشتن نمایشنامه یا فیلمنامه شرکت کنید. بازیگری در واقع نوعی داستان‌گویی است، اما داستان‌ها به شیوه‌ای خاص روایت می‌شوند. به‌عنوان مثال، کتاب «سفر نویسنده» نوشته کریستوفر وگلر را بخوانید، متوجه خواهید شد که تقریباً هر فیلم از یک ساختار پیروی می‌کند. کتاب‌های خوب دیگری که می‌توانید برای افزایش اطلاعات خود بخوانید کتاب استلا آدلر و ۳ جلد کتاب استانسلاوسکی است.

سبک بازیگری

چگونه سبک بازیگری خود را بشناسم؟

بازیگری یک تجارت است و وقتی وارد یک تست بازیگری می‌شوید، محصولی را که می‌فروشید، خودتان هستید. شما باید بدانید که چگونه محصول را به‌درستی بسته‌بندی کنید تا خریداران احتمالی (انتخاب‌کنندگان بازیگران) بدانند که این محصول برای پروژه آن‌ها مناسب است یا خیر. این به معنای داشتن درک واقع‌بینانه از آنچه می‌توانید ارائه دهید، از جمله ویژگی‌های بدنی شما مانند قد و وزن، نحوه صدا و هر مهارت خاصی که علاوه بر بازیگری دارید، است. شما باید بدانید که برای شخصیت‌سازی و جان‌بخشیدن به آن از چه روشی استفاده می‌کنید. پاسخ به این سوال سبک بازیگری شما را مشخص می‌کند.

امروزه سبک‌های مختلفی برای بازیگری وجود دارد. مهم‌ترین سبک‌هایی که بازیگران مطرح و بزرگ سینما از آن استفاده می‌کنند، بازیگری کلاسیک، سیستم استانیسلاوسکی (بازیگری مدرن)، تکنیک بازیگری چخوف، تکنیک بازیگری متد، تکنیک بازیگری ویولا اسپولین، تکنیک بازیگری مایسنر و تکنیک بازیگری زیبایی‌شناسی عملی، همچنین سبک استلا آدلر، اوتا هاگن، و جنبش لابان است. برای اینکه درک درستی از سبک‌های فوق داشته باشید، باید زیاد مطالعه کنید و زیاد فیلم ببینید.

مونولوگ تست بازیگری

قبل از شروع تست بازیگری ماهیت مونولوگ خود را در چند کلمه بگویید

مونولوگ صحنه‌ای است که توسط یک نفر اجرا می‌شود. اگرچه در اجرای مونولوگ، هم‌بازی وجود ندارد، اما بازیگر باید یک شریک صحنه خیالی یا بهتر بگوییم کسی را در ذهن داشته باشد که با او صحبت کند. آنچه در یک مونولوگ می‌گویید، جهان‌بینی شما را نشان می‌دهد و اینکه چرا کاری را انجام می‌دهید. بنابراین اجرای درست آن می‌تواند داوران را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد. اجرای مونولوگ به شما می‌آموزد که چگونه داستان شخصیت‌ها را از روی صدای درونی آن‌ها تعریف کنید.

یکی از مواردی که در اجرای مونولوگ باید رعایت کنید، نحوه کنترل صدا و تنفس‌تان است. بازیگران حرفه‌ای صدای خود را با آواز خواندن و با همکاری معلمان و مربیان برای اجرای مونولوگ آماده و تقویت می‌کنند. آواز خواندن به شما می‌آموزد که چگونه به‌درستی نفس بکشید و صدای خود را در یک فضا کنترل کنید. شما مجبور نیستید یک خواننده بزرگ شوید، اما یادگیری کنترل صدا بخشی ضروری از کیت ابزار شما است. مطلب ” راهنمای شروع بازیگری ” می‌تواند اطلاعات کامل‌تری در این مورد در اختیار شما قرار دهد.

اگر در تست بازیگری انتخاب نشوید، چه می‌شود؟

تنها به خاطر اینکه عاشق بازیگری هستید، بازی کنید. عشق به کاری که انجام می‌دهید، تنها چیزی است که شما را از بهمن انتقاد و شکستی که با آن روبرو خواهید شد، عبور می‌دهد. دریافت جواب نه یا بدتر از آن سکوت، بی‌رحمانه است و واقعاً عزت نفس شما را جریحه‌دار می‌کند، بنابراین باید دلایل دیگری پیدا کنید که چرا این کار را انجام می‌دهید. به این‌ترتیب می‌توانید خود را در برابر جواب منفی مجهز و قدتمند کنید.

 

پدر و مادرم اجازه رفتن به کلاس بازیگری نمیدن

اگر پدر و مادر شما اجازه رفتن به کلاس بازیگری را به شما نمی‌دهند، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

ما همیشه به‌راحتی به آنچه می‌خواهیم، نمی‌رسیم. هرچند رضایت خانواده بسیار مهم است اما هیچ محدودیتی برای رسیدن به هدف شما وجود ندارد. مهم‌ترین چیز تمایل شماست. به‌عنوان مثال می‌توانید در جایی شغلی پیدا کنید و در کنار سایر موارد برای شهریه پس‌انداز کنید. خلاق باشید، به این‌ترتیب شرایط خود را درک کرده و از آنچه در دسترس شماست، به بهترین شکل استفاده می‌کنید.

نکته‌ای که باید درنظر داشته باشید این است که قبل از اینکه مستقل شوید و درآمد کافی برای رفتن به کلاس بازیگری را به‌دست آورید، کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید. اولین گام این است که با نمایشنامه‌ها و فیلمنامه‌ها آشنا شوید. تا جایی‌که می‌توانید نمایشنامه بخوانید و نمایش ببینید. تا جایی‌که می‌توانید فیلمنامه‌ها را بخوانید و فیلم‌هایی را که بر اساس آن فیلمنامه‌ها ساخته شده‌اند، تماشا کنید.

نوع نقش‌هایی را که می‌خواهید بازی کنید و فکر می‌کنید می‌توانید بازی کنید، شناسایی کنید. بیشتر کار بازیگری تخیل است؛ تا آنجا که می‌توانید داستان‌های تخیلی بخوانید. این کار قدرت تخیل شما را افزایش می‌دهد، زندگی شما را غنی می‌کند و شما را باهوش‌تر می‌سازد.

به پادکست‌ها گوش دهید. پادکست‌هایی که در آن با بسیاری از بازیگران برجسته و هنرمندان دیگر مصاحبه می‌کند، بسیار کاربردی است. در مورد سفر آن‌ها بشنوید و یاد بگیرید. به تئاتر بروید. لزومی‌ ندارد که تئاتر حرفه‌ای باشد. تولیدات تئاتر دانشجویی هم فرصتی برای دیدن بازیگران در حال اجرا فراهم می‌کند.

اگر تلفن هوشمند و دوستانی دارید که آن‌ها هم مانند شما به بازیگری علاقه‌مند هستند، می‌توانید یک نمایشنامه نوشته و آن را اجرا کنید. سپس در YouTube، Vimeo یا شبکه‌های اجتماعی دیگر پست کنید. در ابتدا ممکن است خیلی بد به نظر آیند، اما اصلا اشکالی ندارد. بدبودن یک تجربه یادگیری و قدمی ‌در مسیر خوب‌بودن است.

بخشی از یک جامعه خلاق شوید. برای تئاتر مدرسه خود اجرا کنید یا در پشت صحنه کار کنید. این کار یک راه خوب برای ایجاد ارتباط با افرادی است که درگیر بازیگری هستند.

یک فیلم را با انتقاد تماشا کنید. فیلم‌هایی که قبلا دیده‌اید را دوباره تماشا کنید، اما به جای چیپس و پاپ کورن، یک دفترچه بردارید و در حین تماشا کردن، درباره آنچه که پسندیده‌اید و آنچه که دوست نداشته‌اید و دلایل هرکدام از آن‌ها یادداشت‌برداری کنید.

شروع به جمع‌آوری مجلات و مطالب مربوط به بازیگری کنید. بسیاری از بازیگران این کار را انجام می‌دهند. آنچه را که یاد می‌گیرید، چه نقش‌هایی را می‌خواهید بازی کنید، چه بازیگرانی را دوست دارید و چراهای هریک را بنویسید. وقتی تست بازیگری را شروع کردید، بعد از هر تست بنویسید که چگونه پیش رفت و برای بهتر شدن دفعه بعد چه کاری باید انجام ‌دهید.

آیا کارکردن در تئاتر یا شرکت در کلاس‌های تئاتر می‌تواند به بازیگری کمک کند؟

بهترین راه برای یادگیری بازیگری کارکردن در تئاتر است. به این ترتیب نه‌تنها بازیگری را یاد می گیرید، بلکه می توانید با بازیگران مختلفی که می خواهند وارد این صنعت شوند، ارتباط برقرار کنید.

آیا اضافه وزن مانند چاقی در تست بازیگری تاثیر دارد؟

بازیگری یک شغل بسیار فیزیکی است که احتیاج به آمادگی بدنی بالایی دارد، بنابراین اگر به سالم‌ماندن عضلات و مفاصل کمر، زانو و غیره خود علاقه‌مند هستید، بهتر است ورزش و سایر عادات سالم را در کارهای روزانه خود بگنجانید. وقتی عادات سالم در زندگی شما جاری شد، به تناسب ‌اندام نیز دست پیدا می‌کنید.

آیا استعداد حرف اول را برای بازیگری می‌زند؟

سخت‌کوشی مهم‌تر از استعداد است. البته استعداد مهم است، اما کسی که استعداد کمتری دارد و هر لحظه بیداری را وقف تکمیل هنر خود می‌کند، نسبت به بازیگری که استعداد طبیعی دارد، اما هیچ تلاشی برای آن نمی‌کند، احتمال موفقیت بیشتری دارد. در هرصورت، این سخت‌کوشی است که باعث موفقیت می‌شود. با یکجانشستن هیچ شانسی به سراغ شما نمی‌آید.

 

آیا دانشگاه هنر می‌تواند به شما در طی فرآیند بازیگری کمک کند؟

تحصیل در دانشگاه هنر می‌تواند به شما کمک کند، اما کیفیت دوره‌ها و محل تحصیل شما می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. نحوه یادگیری خود را در نظر بگیرید. اگر از آن دسته افرادی هستید که به‌صورت خودجوش مطالعه می‌کنند و نیاز به نظارت کمی‌ دارند، ممکن است به تحصیلات دانشگاهی نیاز نداشته باشید.

اگر نیاز به پرسیدن انبوهی از سوالات و درک ساختار فیلم‌‌سازی و تئوری فیلم دارید، بهتر است به دانشگاه بروید. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید چهار سال را سستی کنید و طوری رفتار کنید که مثل این است که هنوز در دبیرستان هستید، دانشگاه نمی‌تواند به شما کمک کند. اگر تصمیم گرفته‌اید به دانشگاه بروید، سعی کنید در بهترین‌ها پذیرفته شوید.

مزیت دیگری که دانشگاه‌رفتن دارد، شبکه‌سازی است. هیچ‌کس اهمیتی نمی‌دهد که شما مدرک فیلم‌سازی دارید، اما بازکردن راه در صنعت فیلم، تماماً به این بستگی دارد که چه کسانی را می‌شناسید و چه کارهایی را قبلاً انجام داده‌اید. اینها حوزه‌هایی هستند که یک مدرسه فیلم خوب می‌تواند برای شما مهیا کند.

شما این شانس را دارید که از طریق هم‌کلاسی‌های خود، اساتید و هر متخصص دیگری که ممکن است از طریق دانشگاه با آن‌ها آشنا شوید، تماس‌های زیادی برقرار کنید و تا زمانی که فارغ‌التحصیل شوید، هم رزومه خوبی پیدا کنید و هم با افراد زیادی در تماس باشید.

بازیگری از جمله شغل‌های محبوب است که بسیاری از مردم آرزوی انجام آن را دارند، اما آنچه که اکثر افراد نمی‌دانند این است که این حرفه احتیاج به تلاش و مطالعه زیادی دارد. برای اینکه یک بازیگر خوب شوید لازم است زیاد بخوانید، زیاد ببینید، تحلیل کنید، انتقاد کنید و به یک جهان‌بینی و درک درست از خود برسید. این مهم جز با تلاش و کوشش زیاد محقق نمی‌شود.

از کجا بفهمم استعداد بازیگری دارم؟

از کجا بدونم استعداد بازیگری دارم؟ آیا برای بازیگری حتماً باید استعداد داشته باشم؟ استعداد در واقع همان توانایی درک کردن مفهوم‌هاست که هرچه سرعت این درک کردن بیشتر باشد به این معنی است که فرد استعداد بیشتری دارد. استعداد در بازیگری به شما کمک می‌کند تا بتوانید سریع‌تر مفاهیم را یاد بگیرید اما مهم‌تر از این شما برای اینکه یک بازیگر موفق شوید باید تلاش و پشتکار داشته باشید.

برای اینکه بدانید آیا واقعاً استعداد بازیگری دارید یا نه می‌توانید نشانه‌هایی که در زیر ما برای شما بیان می‌کنیم را بررسی کنید. اگر این ویژگی‌ها را داشتید پس می‌توانیم بگوییم که احتمالاً استعداد بازیگری دارد.

  • فرد احساسی و دراماتیکی هستید.
  • تمرکز زیادی دارید.
  • از صحنه و دوربین نترسید.
  • از مطالعه لذت می‌برید.
  • حافظه‌تان خوب است.
  • می‌توانید به‌خوبی ادای دیگران را دربیاورید.
  • یک خیال‌پرداز قوی هستید.
  • شوخ‌طبع هستید.
  • انتقادپذیر هستید.
  • اعتمادبه‌نفس خوبی دارید.
  • به هنر علاقمند هستید.
  • فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی زیادی می‌بینید.

پرسش و پاسخ

من خجالت میکشم باید چیکار کنم؟

همه اول کار خجالت میکشند، با تمرین این موضوع حل میشود.

اگر در تست بازیگری انتخاب نشوید، چه می‌شود؟

شما میتوانید بارها رد تست بازیگری شرکت کنید پس نگران نباشید و تمیرین کنید.

۸ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *