چگونه کارگردان شویم؟

آشنایی با شغل کارگردانی

در واقع کارگردان‌ها نقش اصلی و کلیدی را در ساخت یک فیلم بر عهده داشته و همه مسئولیت‌های پیشبرد پروژه (برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها) بر عهده آن‌ها است. کارگردان بایستی علاوه بر خلاقیت و مهارت سازماندهی از صبر و شکیبایی و دانش فنی لازم بالایی برخوردار باشد تا بتواند به راحتی فرایند تولید اثر سینمایی را مدیریت کند. از دیگر مواردی که برای شغل کارگردانی حیاتی است، مهارت‌های ارتباطی است. چراکه کارگردان با افراد مختلفی سروکار دارد و بایستی بتواند علاوه بر ایجاد هماهنگی این افراد، آن‌ها را مدیریت و رهبری کند.

کارگردان وظیفهٔ برنامه ریزی ریزی و تصمیم گیری در یک پروژه فیلم سازی را نیز عهده دار است. به طور کلی می‌توان گفت، کارگردانی علاوه بر جذابیتی که دارد، یک شغل بسیار پر استرس و حساسی بوده و نیازمند تلاش‌های فراوان است.

همینطور ما در صفحه ” بهترین کلاس کارگردانی ” معتبرترین مراکز بازیگری کشور را معرفی کردیم.

راهنمای ورود به کارگرانی؛ چطور کارگردان شویم؟

راهنمای ورود به کارگرانی؛ چطور کارگردان شویم؟

کارگردانی یکی از شغل‌های محبوب دنیا است که بسیاری از افراد دوست دارند در آینده وارد آن شوند. از این رو پرسش‌های زیادی در مورد شغل کارگردانی و نحوه ورود به کارگردانی ایجاد می‌شود. برای اینکه کارگران شوید، ابتدا لازم است در دوره‌های آموزشی این رشته شرکت کنید. امروزه آموزش کارگردان یا از طریق دانشگاه و رشته‌های مرتبط آن انجام می‌شود و یا توسط مؤسسه‌های خصوصی به علاقه‌مندان ارائه می‌شود.

به هر حال شما برای ورود به کارگردانی نیاز است تا مباحث و دوره‌های مختلفی را پشت سر بگذارید. شایان ذکر است که کارگردانی یک شغل بسیار سخت و طاقت‌فرسا بوده و نیازمند قدرت رهبری و مدیریت در طول پروژه فیلم سازی است. بایستی خاطر نشان کرد که علاوه بر داشتن شور و علاقه به کارگردانی، لازم است پشت کار و تلاش‌های شبانه روزی داشته و در پستی و بلندی‌های مسیر، از آن دل سرد نشوید.

در شهرهای مختلف کلاس های سینمایی و هنرهای نمایشی وجود دارد که ما در ایران آموزشگاه اقدام به جمع آوری و معرفی آن به تفکیک هر استان نمودیم؛ کافیست برای مشاهده کلاس های کارگردانی و بازیگری هر شهر وارد ” اینجا ” شده و شهر مورد نظر خود را جستجو کنید.

چگونه کارگردان شویم؟

معرفی رشته کارگردانی سینما

رشته سینما، یکی از جذاب‌ترین رشته‌های دانشگاهی است که علاقه‌مندان بسیار زیادی دارد. رشته سینما خود به چندین بخش تقسیم می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها بازیگری و کارگردانی است. رشته کارگردانی سینما، مسیری علمی و آکادمیک را در مقابل علاقه‌مندان قرار داده و به آموزش کارگردان‌ها می‌پردازد. دانشجویانی که به رشته کارگردانی سینما علاقه مند هستند، بایستی استعداد، خلاقت و شم هنری فراوانی داشته باشند. آموزش کارگردان در این رشته، از طریق دوره‌های مختلف و متعددی انجام می‌شود.

از جمله از مهم‌ترین دروس این رشته را می‌توان تحلیل فیلمنامه ۱، ۲، اصول کارگردانی، تئوری‌های تدوین و… دانست. افرادی که از رشته کارگردانی سینما فارغ التحصیل می‌شوند می‌توانند در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف شروع بکار کنند. البته لازم به ذکر است این افراد به دلیل عدم تجربه کافیف در ابتدا مدتی را به عنوان دستیار کارگردان فعالیت می‌کنند، تا بتوانند با افزودن تجربه کاری به در معلومات آکادمیکی که فرا گرفته اند، خود را تقویت کنند.

چگونه کارگردان شویم؟

چگونه در سینما مشغول به کارگردانی شویم؟

افرادی که کلاس آموزش کارگردان را سپری کرده‌اند، با چالش جدید و جدی روبرو می‌شوند. این افراد در جست و جوی مسیری هستند که وارد سینما شوند.

در ادامه مطلب به بررسی چگونگی ورود به سینما به عنوان کارگردان پرداخته ایم. اقداماتی که بایستی برای شغل کارگردانی و ورود به سینما داشته باشید، عبارت اند از:

  • ارسال رزومه به شرکت‌ها و تهیه کننده‌های مختلف، سعی کنید رزومه را اصولی نوشته و حد امکان مفید و مختصر باشد.
  • برقراری ارتباط با افراد صاحب‌نام؛ شما می‌توانید در ابتدا کارهای جزئی و پیش پا افتاده را انجام داده و سپس رفته به رفته خود را بالا بکشید.
  • شرکت در دوره‌های فیلم‌نامه‌نویسی؛ فیلم‌نامه‌نویسی می‌تواند یک ویژگی مثبت و تأثیر گذار در ورود به سینما باشد.
  • به مسائل مالی اهمیت ندهید؛ در ابتدا ورود به سینما، کسب تجربه و اثبات خود به دیگران مهم است. در نتیجه از هر فرصتی برای کار استفاده کرده و اصلاً به مسائل مالی یا دیگر مسائل نپردازید.

به طور کلی می‌توان گفت بهترین و موثرترین راه برای ورود به سینما به عنوان کارگردان، ارتباط برقرار کردن با افراد مختلف این صنعت است. شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های مختلف، سمینارها، کلاس‌های آموزش کارگردان و… افرادی را پیدا کنید که شما را در ورود به سینما یاری کنند.

چگونه کارگردان شویم؟

چگونه یک کارگردان مطرح و موفق شویم؟

شغل کارگردانی و ورود به عرصه کارگردانی بسیار سخت و چالش‌برانگیز است. حال اگر بخواهید در این زمینه موفق شوید و پس از طی کردن کلاس‌های مختلف آموزش کارگردان، به یک کارگردان مطرح و موفق تبدیل شوید، توجه کردن به این نکات برایتان بسیار مفید خواهد بود:

  • تماشای فیلم

هر چقدر بیشتر فیلم ببینید، دید شما نسبت به سینما و نحوهٔ کارگردانی بازتر خواهد شد. شما با فیلم دیدن دستور زبان فیلمسازی و اجزاء پایه‌ای را فرا می‌گیرید و در کارهای خود از این تجربیات استفاده می‌کنید. علاوه بر آن، فیلم‌های مختلف ممکن است ایده‌های جدیدی را در ذهن شما به وجود بیاورند.

  • تحلیل فیلم

با تحلیل هر فیلمی که مشاهده می‌کنید، دید تازه‌تری نسبت به کارگردان و فیلمی که ساخته است خواهید داشت. شما با این کار ارزیابی عمیق‌تری از زبان فیلمسازی به دست آورده و اثرات مثبتی را در روند کارتان مشاهده خواهید کرد.

  • فیلم‌نامه‌نویسی

لزومی ندارد فیلم‌نامه‌هایی که می‌نویسید بسیار خوب و شاهکار باشند. هدف شما از فیلم‌نامه‌نویسی به عنوان یک کارگردان، یادگیری فنون فیلم‌نامه‌نویسی و اعمال آن در پروسه فیلم سازی است.

  • و…

آیا یک کارگردان می‌تواند بدون توجه به نکات گفته شده، کارگردان موفقی شود؟

در واقع موفقیت در این رشته بستگی به تلاش و کوشش در مسیر درست دارد. اگر کارگردانی این کارها را انجام ندهد نمی‌توان درک و دید درستی از فیلم‌هایی که می‌سازد داشته باشد.

جز راه‌های گفته شده چه نکات دیگری برای موفقیت در کارگردانی وجود دارد؟

حضور در پروژه‌های فیلم برداری، صحبت با کارگردان‌های مختلف و مطالعه کتاب‌های مرتبط از دیگر راهکارهای تبدیل شدن به یک کارگردان مطرح و موفق است.

چگونه کارگردان شویم؟

چگونه کارگردان تئاتر شویم؟

اگر شما نیز علاقه زیادی به فعالیت در تئاتر دارید باید بدانید که ورود به این حوزه به عنوان کارگردان کار سختی پیش رو خواهید داشت. اگر می‌خواهید کارگردان تئاتر شوید ابتدا بایتی دوره‌های آموزش کارگردان تئاتر را سپری کرده و پس از آن شغل کارگردانی تئاتر را شروع کنید.

برای شروع کارگردانی تئاتر لازم است مدتی را به عنوان دستیار در کنار کارگردان‌های دیگر سپری کنید تا تجربیات و فنون این کار را از آن‌ها یاد بگیرید. داشتن ارتباط قوی با سایر کارگردانان می‌توان یکی از اثربخش‌ترین راه‌های ورود به این شغل باشد. به طور کلی بهتر است اولاً تحصیلات آکادمیک این رشته را سپری کرده و سپس با حضور در کنار سایر کارگردانان ضمن بهره گیری از تجربیات آنها، خودی نشان دهید.

پرسش و پاسخ

آیا کارگردان سینما می‌تواند کارگردان تئاتر شود؟

منعی در این کار نیست. اما چون نحوهٔ کارگردانی سینما و تئاتر بسیار متفاوت هستند از این رو بهتر است هر شخصی در زمینه کاری خود به کارگردانی مشغول شود.

آیا کلاس‌هایی برای کارگردانی تئاتر وجود دارد؟

در واقع کلاس‌ها و رشته دانشگاهی کارگردانی سینما و تئاتر در کلیات مباحث بسیار شبیه به هم هستند. افراد می‌توانند پس از فرا گرفتن پایه و اساس کارگردانی، در گرایش تئاتر فعالیت کنند.

آیا بعد از سپری کردن کلاس‌های آموزش کارگردان می‌توان وارد سینما شد؟

بله هیچ منعی ندارد.

آیا می‌توان یک تهیه کننده را راضی کرد که کارگردانی پروژه‌اش را به ما بسپارد؟

در واقع این کار بسیار سخت و گاهی غیر ممکن است. چرا که سرمایه گذاری بزرگی برای ساخت فیلم انجام می‌شود و کسی دوست ندارد با سپردن کار به یک کارگردان جوان و کم تجربه سرمایه خود را به خطر اندازد.

بهترین رشته کارگردانی سینما در ایران کجاست؟

دانشگاه تهران و دانشگاه سوره

آیا پس از فارغ‌التحصیلی در رشته کارگردانی سینما بلافاصله جذب کار می‌شویم؟

خیر – برای فعالیت کاری در رشته کارگردانی، همانند سایر رشته‌های تحصیلی در ایران، تضمینی وجود ندارد. بلکه شما بایستی پس از فراغت، خود به دنبال کار بوده و دائماً با کارگردانان و یا عوامل تولید در ارتباط باشد.

آیا می‌توان پس از فارغ‌التحصیلی بلافاصله یک اثر را کارگردانی کرد؟

بله – اما توجه داشته باشید که هیچ تهیه‌کننده‌ای یک فرد مبتدی را برای کار انتخاب نمی‌کند. مگر خود تهیه‌کنندگی اثرتان را عهده‌دار شوید.

آیا تنها سپری کردن دوره‌های کارگردانی برای کارگردان شدن کافی است؟

خیر – علاوه بر یادگیری علم کار، بایستی تلاش بسیار زیاد و قدرت رهبری خوبی داشته باشید.

چگونه کارگردان شویم؟

تفاوتی بین کلاس‌های دانشگاه و دوره‌های خصوصی وجود دارد؟

تحصیلات دانشگاهی مربوط به آموزش کارگردان با دوره‌های خصوصی در کلیات یکسان هستند، اما با دید کلی تر می‌توان گفت تحصیلات دانشگاهی در بر گیرنده مباحث بیشتر و کامل‌تری است.

برای کارگردان شدن، تحصیل در رشته دانشگاهی بهتر است یا دوره‌های خصوصی؟

تجربه نشان داده هر دو دسته افراد می‌توانند کارگردانان بزرگی شوند. پس همه چیز به استعداد و پشتکار شما بستگی دارد.

ویژگی‌های یک کارگردان چیست؟

خلاقیت، قدرت تصمیم گیری، قدرت رهبری، مهارت در ارتباط کلامی از جمله از ویژگی‌های شغل کارگردانی است.

آیا تنها دانش زیاد برای ورود به کارگردانی کافی است؟

پس از آشنایی با شغل کارگردانی دانستیم که تنها دانش برای کارگردانی کافی نبوده و یک فرد علاوه بر سپری کردن دوره‌های آموزش کارگردانان، بایستی ویژگی‌های مختلفی داشته باشد.

مسئولیت‌ها و وظایف کارگردان چیست؟

ملاقات با تهیه کنندگان، مستند کردن یک فیلم نامه یا ایده، انتخاب و استخدام بازیگران و… از جمله از مهم‌ترین وظایف یک کارگردان هستند.

۲ دیدگاه

  • سلام. من دارم واسه کنکور ارشد گیاهان دارویی میخونم. میخوام رشته مهمانداری هواپیما رو هم بخونم میشه ؟؟ چجوری؟؟
    واینکه من در یکی از موسسه ها دیدم ک دوره های ۶ ماه مهمانداری بطور تخصصی برگذار میکنه و گفت زیر نظر همون علمی کاربردیه و جدیدا اینکارو کردن میخواستم بدونم این درسته و صحت داره؟؟ چون واسه دوره هاش ۷ میلیون میگیره!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *