آموزش اکت‌های بازیگری

آموزش اکت‌های بازیگری


آموزش اکت ها در بازیگری؛ شیوه‌ای برای القای احساسات در بازیگری

بازیگرانی که انعطاف بالاتری در ارائه اکت‌های مختلف دارند، بازی جذاب‌تر و با کیفیت بالاتری ارائه می‌دهند. این بازیگران متناسب با وضعیت احساسی خود در لحظه بازی، از اکت‌های مختلفی استفاده می‌کنند. آگاهی از اکت‌های مختلف در بازیگری و تناسب آن‌ها با حالت احساسی غالب‌شده بر بازیگر، عامل مهمی در استفاده از اکت‌های بازیگری است. شناخت این اکت‌ها و رابطه‌ای که آن‌ها با احساسات مختلف دارند، از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر بازیگری باید آن را آموزش ببیند. در این مطلب به آموزش اکت های بازیگری و معرفی چند نمونه از اکت‌های رایج در احساسات مختلف می‌پردازیم.

مطالب مفید: تست بازیگری

القای احساسات در بازیگری

نقش احساسات در اکت های بازیگری

آن چه در استفاده از اکت‌ها برای بازیگران تعیین‌کننده است، احساسات مختلف در لحظه بازی است. به‌عنوان مثال زمانی که بازیگر در حالت عصبی شدیدی قرار دارد، متناسب با آن احساس اکت خود را انجام می‌دهد. این اکت‌ها واکنش‌های فیزیولوژیک مختلفی در چهره و حالات بدنی بازیگر از خود نشان می‌دهند که باید متناسب با احساسات فرد کنترل شده باشند. بر همین اساس بازیگر باید از احساسات نهفته در پشت هر اکت به‌خوبی آگاه باشد و آن‌ها را در وضعیت‌های مناسب به‌کار گیرد. آموزش اکت های بازیگری به‌ویژه در آموزشگاه‌های معتبر بازیگری نقش مهمی در کیفیت بازی بازیگر دارد.

مطالب مفید: ۱۰ مرکز معتبر آموزش بازیگری

شیوه‌های آموزش اکت های بازیگری به بازیگران

به‌طور قطعی نمی‌توان برای هر نوع از حسی یک اکت مشخص را بیان کرد. زیرا اکت‌های بازیگری متناسب با تحلیل صورت گرفته از متن توسط بازیگر و شخصیت‌پردازی او، می‌توانند متفاوت باشند. اما به‌طور کلی برای حالات مختلف احساسی بدن واکنش‌های مشابهی را از خود نشان می‌دهد که آگاهی از این واکنش‌ها برای شناخت دقیق اکت‌های بازیگری ضروری است. بازیگران مختلف شیوه‌های متفاوتی را برای تقویت و به‌کارگیری این مهارت در خود استفاده می‌کنند. این شیوه‌ها متناسب با ماهیت درونی شخصیت بازیگر، مطالعات او، نوع نقشی که بازی می‌کند و کاربرد احساسات در استفاده از اکت‌ها متفاوت است. بر همین اساس در ادامه به برخی از مهم‌ترین شیوه‌های آموزش اکت های بازیگری می‌پردازیم و رابطه آن‌ها را با احساسات مختلف بیان می‌کنیم.

برای آموزش اکت های بازیگری جلو آینه تمرین کنید

یکی از مهم‌ترین شیوه‌های تقویت اکت‌های بازیگری، تمرین مداوم در مقابل آینه است. این روش تمرینی برای بازیگران مبتدی در شروع کارشان، تاثیر بسیار زیادی دارد. تمرین در مقابل آینه بازیگر را از حالات مختلف چهره خود آگاه می‌کند. در ابتدا بازیگر باید اکت‌های طبیعی خود در حالات احساسی مختلف (عصبانیت، خشم، ترس و …) را در آینه تمرین کند تا با حالات طبیعی چهره خود آشنا باشد و بتواند بهترین نوع آن را برای ایفای نقش خود انتخاب کند. بازیگر با تمرین این حالات گامی بزرگ را برای آموزش اکت های بازیگری برمی‌دارد.

نقش احساسات در اکت های بازیگری

تمرین اتودهای جمعی؛ شیوه‌ای رایج برای آموزش اکت های بازیگری

ویژگی بارزی که اتودهای جمعی در اختیار بازیگران قرار می‌دهند، حالت کنش و واکنشی است که بازیگران دارند. این ویژگی به بازیگران کمک می‌کند که بتوانند اکت‌های مختلف بازیگری را در اتودهای مختلف تمرین کنند. آموزش اکت های بازیگری از طریق اتودهای جمعی، یکی از تمرینات پرکاربرد در متدهای مختلف بازیگری است. برای بالا بردن کیفیت اتودهای خود می‌توانید در کلاس‌های آموزش بازیگری معتبر شرکت کنید.

یادگیری انواع مختلف اکت در بازیگری

شناخت گونه‌های مختلف اکت برای بازیگر، گام مهمی برای افزایش کیفیت بازی او است. اکت‌ها در بازیگری به‌دوگونه مهم تقسیم‌بندی می‌شوند که آموزش هر کدام از آن‌ها روش‌ها و شیوه‌های تمرینی مختلفی دارد. آموزش اکت های بازیگری فرآیندی زمان‌بر است و نیاز به پشتکار و تجربه بالایی دارد که بازیگران در فراگیری انواع اکت‌ها باید به آن توجه داشته باشند و و عجله را از برنامه کاری خود حذف کنند.

اکت‌های مختلف در بازیگری به دو دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • اکت‌های فیزیکی: شامل تمام رفتارهای فیزیکی مانند نشستن، دست دادن، لباس پوشیدن، غذا خوردن و … می‌شود که می‌تواند تحت تاثیر احساسات مختلف باشد
  • اکت‌های چهره (میمیک): حالت‌های مختلف چشم ابرو، لب‌ها، دندان ساییدن، انقباض فک و … که متناسب با حالات احساسی مختلف به‌کار می‌روند

برای افزایش مهارت اکت های بازیگری خود، از آثار بازیگران برجسته الگو بگیرید

شیوه‌های مختلف بازی و اکت‌هایی که بازیگران برجسته در فیلم‌ها و آثار نمایشی خود، نشان می‌دهند، یکی از راه‌های آموزش اکت های بازیگری برای بازیگران مبتدی و نیمه‌حرفه‌ای است. دقت در نحوه استفاده این بازیگران از میمیک چهره و اکت‌های فیزیکالی که از خود بروز می‌دهند، به شناخت اکت‌های مختلف توسط بازیگران مبتدی کمک زیادی می‌کند. علاوه بر آن تمرین مو به مو اکت‌های مختلف بازیگری بازیگران برجسته و آگاهی از احساسی که پشت هر اکت وجود دارد، در بهبود کیفیت آموزش اکت های بازیگری بازیگران مبتدی و نیمه‌حرفه‌ای تاثیر به‌سزایی دارد.

 آموزش اکت های بازیگری

شناخت شیوه‌های مختلف اجرای اکت‌های بازیگری؛ عامل افزایش کیفیت بازی

در تاریخچه بازیگری شیوه‌های متفاوتی برای بازی بازیگران مورد استفاده قرار گرفته است. هر کدام از این شیوه‌ها به روش خود سعی دارند آموزش اکت های بازیگری به بازیگر را در بهترین کیفیت خود ارائه دهند. برای بازیگران شناخت شیوه‌های مختلف آموزش اجرای اکت‌های بازیگری یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای افزایش کیفیت بازی آن‌ها است. این کار علاوه بر این که آنان را با تمرینات مختلف این شیوه‌ها برای افزایش مهارت خود آشنا می‌کند، در تعیین انتخاب سبک بازی نیز کمک می‌کند.

از مهم‌ترین سبک‌های آموزش اجرای اکت‌های بازی، می‌توان به شیوه‌های زیر اشاره کرد:

  • سیستم استانیسلاوسکی (Stanislavsky’s System): این شیوه بنیان تمام شیوه‌های معتبر بازیگری را پی‌ریزی می‌کند و تمرینات مختلفی برای آموزش اکت های بازیگری درنظر گرفته است
  • متد چخوف (Chekhov’s Method): شیوه‌ای که بسیار تحت تاثیر ژست‌های بدنی و استفاده از تخیل است و بر نقش فضا در به‌وجود آمدن اکت‌های بازیگری تاکید می‌کند
  • متد اکتینگ (Method Acting): شیوه آمریکایی شده سیستم استانیسلاوسکی که بر واقع‌گرایی در بازیگری و پرهیز از اغراق در اکت‌های بازیگری تاکید می‌کند. این شیوه معتبرترین شیوه آموزش بازیگری است و روش‌های مختلفی را برای آموزش اکت های بازیگری درنظر گرفته است

تمرین‌ غیر کلامی بهترین شیوه برای آموزش اکت‌های بازیگری است

تمرکززدایی از روی دیالوگ و معطوف کردن تمام حواس بر روی چهره و حالات بدنی، تاثیر بسیار زیادی بر افزایش مهارت اکت‌های بازیگری دارد. یکی از بهترین روش‌های آموزش اکت های بازیگری اتودهای بی‌کلام و بدون استفاده از صدا و دیالوگ هستند. این اتودها به بازیگر کمک می‌کنند که مقصود خود را بدون این که دیالوگی را ادا کند، به مخاطب منتقل کند. بازیگر می‌تواند در این تمرین حالات مختلف احساسی در بازیگری مانند خشم، خنده، ترس، نگرانی، تنفر و … را بدون بیان کردن دیالوگ و تنها با استفاده از میمیک چهره و وضعیت بدنی خود به نمایش بگذارد.

یادگیری اکت در بازیگری

یادگیری تکنیک‌های اکت های بازیگری در کلاس‌های آموزش بازیگری

شیوه‌های مختلفی برای یادگیری فردی اکت‌های بازیگری وجود دارند که بازیگران باید از آن‌ها آگاهی داشته باشند. با این حال بهتر است که بازیگر برای شناخت این شیوه‌ها و چگونگی استفاده از آن‌ها، باید آموزش ببیند. کیفیتی که این آموزش بر شکل‌گیری بنیان بازیگری بازیگر دارد، عامل مهمی در موفقیت او در این حرفه به‌شمار می‌رود.

ایران آموزشگاه یکی از معتبرترین مراجع برای معرفی آموزشگاه‌های معتبر در سراسر کشور است. ما در ایران آموزشگاه فهرست بلندی از آموزشگاه‌های معتبر بازیگری را برای شما تهیه کرده‌ایم. شما می‌توانید برای افزایش مهارت استفاده از اکت‌ها در بازیگری و یا آموزش این مهارت مهم در بازیگری، در سایت ما اطلاعات معتبرترین آموزشگاه‌های بازیگری در سراسر کشور را مشاهده کنید.

همینطور اگر بدنبال یک آموزشگاه خوب برای آموزش بازیگری میگردید پیشنهاد میکنم لیست معتبرترین صفحه مقایسه مراکز آموزشی کشور را در صفحه ” کلاس بازیگری ” مشاهده کنید.

سوالات متداول

شیوه‌های آموزش اکت های بازیگری به بازیگران چگونه است؟

به‌طور قطعی نمی‌توان برای هر نوع از حسی یک اکت مشخص را بیان کرد. زیرا اکت‌های بازیگری متناسب با تحلیل صورت گرفته از متن توسط بازیگر و شخصیت‌پردازی او، می‌توانند متفاوت باشند.

نقش احساسات در اکت های بازیگری چقدر مهم است؟

آن چه در استفاده از اکت‌ها برای بازیگران تعیین‌کننده است، احساسات مختلف در لحظه بازی است. به‌عنوان مثال زمانی که بازیگر در حالت عصبی شدیدی قرار دارد، متناسب با آن احساس اکت خود را انجام می‌دهد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *