قلقلکی بودن

قلقلکی بودن و ارتباط آن با عدم اعتماد به‌نفس، خجالتی بودن و اضطراب

در علم ماساژ این اعتقاد وجود دارد که بین قلقلکی بودن و مشکلاتی مانند عدم اعتماد به‌نفس، خجالتی بودن و اضطراب ارتباط مستقیم وجود دارد. برای مثال افرادی که دچار اضطراب و یا خجالتی بودن هستند معمولا بدن خود را سفت نگه می‌دارند و همین مساله میزان قلقلکی بودن را در آن‌ها تشدید می‌کند. در مقابل تجربه ماساژ به این افراد کمک می‌کند تا با این مشکل کنار بیایند و از سوی دیگر میزان اعتماد به‌نفس آن‌ها افزایش می‌یابد. در این مطلب ارتباط میان قلقلکی بودن با اعتماد به‌نفس، خجالتی بودن و اضطراب را بررسی کرده و به نقش ماساژ در رفع این مشکلات می‌پردازیم.

قلقلکی بودن

ارتباط قلقلکی بودن و اعتماد به‌نفس

قلقک حالتی است که در زمان تحریک برخی از سطوح بدن مانند کف پا، انگشتان پا، زیر بغل، پهلوها و شکم و … ایجاد می‌شود. در واقع اصلی‌ترین تئوری در این زمینه این است که قلقلک در واقع نوعی واکنش دفاعی بدن برای محافظت از مناطق آسیب‌پذیر است. با این حال میزان واکنش در برابر قلقلک در افراد مختلف، متفاوت است و نشانه‌هایی وجود دارند که میزان قلقلکی بودن در میان افراد دارای اعتماد به‌نفس کم، بیشتر از دیگران است.

تحقیقات علمی نشان می‌دهند که حالت قلقلک ناحیه هیپوتالاموس مغز را تحریک می‌کند. این ناحیه مسئول بسیاری از واکنش‌های عاطفی و دفاعی از جمله شرایط مبارزه، فرار و درد است. معمولا در این شرایط، عضلات سفت می‌شوند و افراد می‌خندند. با این حال این نوع از خنده لزوما حالت سرگرمی ندارد، بلکه شرایطی ناگزیر است. ناگزیر بودن این شرایط نشانه‌های مختلفی دارد. برای مثال شما در شرایط قلقلک شدید، از دست‌های خود برای دور کردن عامل قلقلک استفاده می‌کنید که مکانیسم دفاعی را نشان می‌دهد. همچنین سعی در فرار کردن دارید و از سوی دیگر حرکات بدن شما مشابه فردی است که درد شدیدی را تجربه می‌کند.

اعتماد به‌نفس بالا قلقلک را کاهش می‌دهد

با همه این احوال، این پرسش پیش می‌آید که چرا میزان قلقلکی بودن در برخی از افراد بسیار بیشتر است؟ در بررسی این موضوع، یکی از تئوری‌ها که دانش ماساژ نیز آن را تایید می‌کند، ارتباط این موضوع با اعتماد به‌نفس است. اعتماد به‌نفس یک ویژگی شخصیتی است و وجود آن نشان‌دهنده این است که فردی به توانایی‌های خود اعتماد دارد. افراد دارای اعتماد به‌نفس از تجربه‌های پیشین خود درس می‌گیرند و شجاعت بیشتری در برابر شرایط جدید و تغییرات دارند.

این شجاعت، خود زمینه‌ای برای کاهش واکنش‌های شدید در برابر انواع تغییرات و پیشامدها است. همین شجاعت نوعی از آرامش را در این افراد ایجاد می‌کند که هم از نوع فکری و هم از نوع بدنی است. در واقع وقتی فردی اعتماد به‌نفس بالاتری دارد در برابر محرک‌های قلقلک نیز واکنش‌های شدید نخواهد داشت.

قلقلکی بودن

ارتباط قلقلکی بودن و خجالتی بودن

تحقیقات علمی نشان می‌دهند که در زمان قلقلک، گیرنده‌های عصبی درد و لمس تحریک می‌شوند. بنابراین این ترکیبی متضاد از حس درد و واکنش خنده است. شاید دلیل این موضوع در این است که قلقلک فقط به‌عنوان یک تهدید ضمنی درک می‌شود. زیرا برای مثال فردی که به پهلوها یا شکم شما دست می‌زند، لزوما قصد کشتن شما یا آزار رساندن را ندارند، اما مغز می‌داند این بخشی آسیب‌پذیر از بدن است؛ بنابراین باید به روشی جایگزین از آن محافظت کرد و در برابر آن واکنش نشان داد.

در ادامه بررسی ارتباط قلقلکی بودن با مشکلات رفتاری و شخصیتی به موضوع خجالتی بودن می‌رسیم. برای درک بهتر کافی است خجالتی بودن را بشناسیم. زیرا خجالتی بودن شامل احساساتی مانند دلهره در ارتباطات اجتماعی، میل دور بودن از اجتماع، ناتوانی در برابری و حفظ ارتباطات و تجربه احساسی آزاردهنده در زمان نزدیک شدن افراد به ما است. بنابراین این حس را می‌توان نوعی اضطراب اجتماعی دانست.

۱. کمرویی و قلقلکی بودن همدیگر را تشدید می‌کنند

اگرچه کمرویی می‌تواند دارای ریشه‌های ژنتیکی باشد اما معمولا این حالت در ۷۰ درصد مواقع نوعی واکنش به محیط است و یا می‌تواند ریشه در تجربه‌های قدیمی در روابط یا مشکلات تربیتی داشته باشد. نتیجه تمامی این موارد این است که فرد در حضور دیگران احساس راحتی نمی‌کند و همواره میل شدیدی به دور شدن و تنها بودن دارد. بنابراین به‌طور طبیعی، کمرویی، شرایطی مشابه به واکنش‌های بدنی افراد نسبت به عامل قلقلک دارد؛ دور شدن، دور کردن عامل قلقلک و… . بنابراین کمرویی و قلقلکی بودن می‌توانند یکدیگر را به شدت تشدید کنند. زیرا این دو شرایط به‌نوعی همسو هستند.

۲. درمان کمرویی و قلقلکی بودن با ماساژ

جالب است بدانید که ماساژ یکی از راهکارهایی است که از سوی برخی از روانشناسان برای افراد کمرو توصیه می‌شود. دلیل این موضوع این است که افراد در محیط‌هایی کاملا ایمن و خصوصی، خدمات ماساژ را در اتاق‌های ماساژ دریافت می‌کنند. این مساله میزان اضطراب اجتماعی و کمرویی را در افراد کاهش می‌دهد. از سوی دیگر دریافت خدمات کاهش حس قلقلکی بودن نیز به افزایش اعتماد به‌نفس و حس پذیرش اجتماعی در این افراد کمک می‌کند.

قلقلکی بودن

ارتباط قلقلکی بودن و اضطراب

اگر بخواهیم اضطراب را به بهترین شکل توصیف کنیم، باید بگوییم، اضطراب شامل ترس از رویدادهایی است که در احتمالا در آینده پیش می‌آیند یا ما تصور می‌کنیم که ممکن است این اتفاق‌ها بیفتند. اضطراب همچنین نوعی هیجان همراه با تشویش درونی است و آرامش فرد را مختل می‌کند. بنابراین در این مورد نیز ما با نوعی تهدید یا عامل تحریک مانند شرایط قلقلک مواجه هستیم. این شرایط شامل تجربه احساساتی مانند استرس، ناراحتی و نگرانی هستند. در واقع این تجارب نیز درست در همان ناحیه‌ای از مغز پردازش می‌شوند که شامل پردازش احساسات و واکنش‌های قلقلک است.

اضطراب همچنین باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول در بدن می‌شود که با نام هورمون استرس نیز شناخته می‌شود. در واقع وقتی فردی مضطرب باشد، واکنش‌های او درست مانند فردی است که ترسی درونی را تجربه می‌کند و احساس عدم ایمنی دارد. چنین افرادی ممکن است از یک لمس بدنی یا صدای طبیعی مانند بوق ماشین به شدت بترسند یا واکنش‌های بدنی شدید داشته باشند. این حالت همچنین شامل منقبض کردن عضلات است و منقبض کردن عضلات، زمینه را برای افزایش واکنش‌های ناشی از قلقلک فراهم می‌کند.

کاهش میزان قلقلکی بودن

آیا ماساژ راهکاری برای حل مشکل قلقلکی بودن است؟

ماساژ شامل دانش و فنونی است در آن با استفاده از دست، انگشتان، ساعد و … بر روی عضلات فرد دیگر فشارهایی وارد می‌شود. ماساژ تاریخچه‌ای چندهزار ساله دارد و امروزه از آن برای اهدافی مانند کاهش تنش‌های عضلانی، کاهش استرس و اضطراب، ریکاوری بعد از ورزش، حل مشکل قلقلکی بودن و اضطراب اجتماعی و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شود. در ادامه برخی از مزایای ماساژ برای حل مشکلات مانند استرس، قلقلکی بودن، اضطراب، عدم اعتماد به‌‌نفس و … را بررسی می‌کنیم:

  • تحقیقات علمی نشان می‌دهند، ماساژ با کاهش سطح هورمون کورتیزول در بدن و افزایش فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک، سطح استرس و اضطراب را کاهش داده و بدن و ذهن شما را آرام می‌کند
  • دریافت خدمات ماساژ باعث افزایش توانایی‌های بدنی و افزایش دامنه حرکتی مفاصل می‌شود. در نتیجه بهبود شرایط بدنی و همچنین کاهش دردها و تنش‌های عضلانی، میزان اعتماد به‌نفس نیز در افراد افزایش می‌یابد. همین مزایا از میزان خجالتی بودن افراد نیز کم می‌کنند
  • با توجه به تاثیر ماساژ در حل مشکلات عدم اعتماد به‌نفس، خجالتی بودن و مضطرب بودن، بنابراین برخی از زمینه‌های روانی و هورمونی که قلقلکی بودن را تشدید می‌کنند. از بین می‌روند. بنابراین در طول جلسات ماساژ عضلات شما نرم‌تر می‌شوند، سیستم عصبی شما آرام‌تر می‌شود و شما نیز حس پذیرش بیشتری در مورد لمس از سوی دیگران پیدا می‌کنید و قلقلکی بودن کاهش می‌یابد

اگر علاقه مند به حرفه ماساژ هستید به شما پیشنهاد میکنیم حتما ازصفحه دوره ماساژ دیدن نمایید تا اطلاعات دقیقتری نسبت به این حرفه به دست آورید.

بهترین مراکز آموزش ماساژ

شناخت مراکز آموزش ماساژ در ایران آموزشگاه

همان‌طور که در این مطلب توضیح دادیم، در علم ماساژ ارتباط مستقیمی بین قلقلکی بودن و مشکلاتی مانند خجالتی بودن، اضطراب و عدم اعتماد به‌نفس وجود دارد. بسیاری از تحقیقات علمی نیز تاثیر مثبت ماساژ در حل این مشکلات را تایید کرده‌اند. بنابراین از خدمات ماساژ می‌توانید برای حل این مشکلات و کاهش حس قلقلکی بودن در حالت غیر طبیعی آن استفاده کنید. اگر به دریافت خدمات ماساژ و اسپا و یا یادگیری مهارت‌های ماساژ نیاز دارید ما در مجموعه ایران آموزشگاه، بهترین مرکز ماساژ و اسپای برتر ایران که دوره‌های آموزشی را نیز ارائه می‌کنند به شما معرفی می‌کنیم.

سوالات متداول

ارتباط میان عدم اعتمادبه‌نفس و قلقلکی بودن چیست؟

عدم اعتماد به توانایی‌ها و مهارت‌های فردی، فرد را در حسی عمومی از عدم ایمنی فرو می‌برد و این حس، میزان قلقلکی بودن و تمامی واکنش‌های دیگر در برابر تحریکات محیطی را افزایش می‌دهد.

آیا ماساژ می‌تواند درمانی برای قلقلکی بودن شدید باشد؟

بله، ماساژ با کاهش عوامل تشدید کننده قلقلکی بودن از جمله استرس، اضطراب، عدم اعتماد به‌نفس و خجالتی بودن، میزان واکنش‌های شدید در برابر تحریکات بدنی را کاهش می‌دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *