اصطلاحات رایج تئاتر

آیا معنی اصطلاحات رایج تئاتر را می‌دانید؟

تئاتر یکی از شاخه‌های هنرهای نمایشی است که به بازگویی داستان‌ها در مقابل تماشاگران می‌پردازد. این هنر دراماتیک پنج قرن پیش از میلاد مسیح در آتن و روم شکل گرفت و سپس در قرون وسطی، دوران رنسانس و در عصر جدید اروپا ادامه پیدا کرد. تئاتر نیز مانند هر شغل و رشته‌ای اصطلاحات مخصوص خود را دارد. در صورتی که قصد فعالیت در تئاتر را دارید و یا به تازگی کار در این زمینه را شروع کرده‌اید، بهتر است با اصطلاحات آن آشنا باشید. در این صفحه از سایت ایران آموزشگاه شما را با اصطلاحات رایج تئاتر آشنا می‌کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دوره آموزش تئاتر در مقاله های پیشین توضیح جامعی خدمت شما ارائه داده ایم.

اصطلاحات رایج تئاتر

اصطلاحات رایج تئاتر که هر هنرجویی باید آن‌ها را بداند

یکی از اصطلاحات رایج تئاتر که قصد معرفی آن را به شما داریم، آوانسن است. آوانسن به صحنه‌ای گفته می‌شود که در جلوی دید تماشاچی قرار دارد و بخش جلویی صحنه است. به طور معمول همین بخش جلویی صحنه نورپردازی می‌شود و بازی مهم در نیز این قسمت صورت می‌گیرد. گاهی برخی کارگردان‌ها ترجیح می‌دهند بخش انتهایی صحنه را مهم نشان دهند. در این شرایط با نورپردازی متمرکز در انتهای صحنه توجه تماشاگر تئاتر به آن نقطه جلب می‌شود. در ادامه این بخش شما را با سایر مفاهیم تئاتر آشنا می‌کنیم.

اگر علاقه مند به دنیای تئاتر و بازیگری هستین و نمیدانید از ابتدای امر چگونه استارت بزنید بهتر است قبل از هرچیزی از صفحه شروع بازیگری تئاتر دیدن نمایید.

۱. اصطلاح Break a Leg یا شکستن پا

ریشه اصطلاح شکستن پا به کجا بر می‌گردد؟ در دوران یونان باستان تماشاگران برای تشویق به جای کف زدن، پاهای خود را به زمین می‌کوبیدند. از همان دوران تاکنون این اصطلاح برای آن دسته از نمایش‌های تئاری مورد استفاده قرار می‌گرفت که با استقبال بالای تماشاچیان مواجه می‌شد.

۲. افکت و اکتور از اصطلاحات رایج دنیای تئاتر هستند

با توجه به این مساله که در تئاتر امکان اجرای هر کار یا صدایی نیست گاهی اوقات با استفاده از این افکت تغییراتی به صحنه اضافه می‌شود. اصلاح اکتور را نیز ممکن است بسیاری اوقات در سینما و تئاتر شنیده باشید که به معنای بازیگر است.

از جمله افکت‌هایی نیز که به نمایش تئاتر اضافه می‌شوند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • رعد وبرق
  • خش خش برگه‌ای پاییزی زیر پای تماشاگران
  • شلیک گلوله
  • صدای حیوانات
  • باد و باران

اصطلاحات رایج تئاتر

۳.  پروژکتور، پیس و پرسوناژ

از دیگر اصطلاحات رایج تئاتر پروژکتور، پیس و پرسوناژ هستند. به نورافکن فیلم پروژکتر گفته می‌شود که معولا آن را در بالای سقف مکان اجرا نصب می‌کنند. پیس نیز به نمایشنامه‌ای گفته می‌شود که آن را برای اجرا در نظر می‌گیرند. منظور از پرسوناژ نیز نقشی که قرار است بازی شود است. پرسوناژها می‌توانند سیاه (نقش منفی)، سفید (نقش مثبت) یا خاکستری (نقش خنثی) باشند.

۴. تراژدی و درام از اصطلاحات مهم و رایج در تئاتر هستند

تراژدی به معنای غم‌انگیز است. زمانی که یک نمایشنامه پایان غم‌انگیزی داشته باشد به آن تراژدی می‌گویند. مثال تراژدی رومئو و ژولیت را می‌توانیم برای درک بهتر به شما معرفی کنیم. درام نیز هنری تقلیدی می‌باشد که فاکتورهای مختلفی مثل متن سناریو، شخصیت، صحنه‌آرایی، افکت، لباس، دیالوگ و بسیاری دیگر از موارد را در بر می‌گیرد. به طور کلی به هر نوع هنر نمایشی دراماتیک می‌گویند.

اصطلاحات رایج تئاتر

۵. دیالوگ و مونولوگ از اصطلاحات رایج در نمایش‌های تئاتر هستند

به مجموعه گفتگوها میان دو یا چند نفر از بازیگران در نمایش را که به طور معمول با آمیخته شدن احساسات همراه است، دیالوگ می‌گویند. به گفتگوهای یک شخص با خودش نیز مونولوگ گفته می‌شود. به طور معمول اجرای مونولوگ بر روی صحنه به تنهایی کار چالش‌برانگیزی است اما می‌توان با تمرین در این زمینه به این مهارت هم دست پیدا کرد.

۶. رل، سوژه، سن و سکانس

به نقشی که توسط بازیگران اجرا می‌شود، رل، به موضوع فیلم یا داستان سوژه و به صحنه یا محل نمایش نیز سن گفته می‌شود. اما منظور از سکانس چیست؟ به اجرای پیوسته و مدوام بدون توقف سکانس می‌گویند. در صورتی که نور خاموش شده و سپس صحنه دیگری شروع به اجرا شود، نوبت سکانس بعدی است.

اصطلاحات رایج تئاتر

۷. کمدی و چهره‌پردازی یا همان گریم

از دیگر اصطلاحات رایج تئاتر باید به کمدی و گریم اشاره کنیم. به نمایش خنده‌دار کمدی و به تغییرات اجرایی که بر روی صورت و بدن بازیگران انجام می‌شود، گریم اطلاق می‌شود. توسط این گریم اشخاص می‌توانند پیر یا جوان شوند. حتی زخم‌ها و نقص جسمانی نیز با گریم قابل اجرا هستند.

۸. ملودرام، میمیک چهره و میزانسن از اصطلاحات رایج تئاتر و سینما هستند

ملودرام نوعی از نمایش است که ترکیبی از عناصر متضاد و متفاوت را در بر می‌گیرد. برای نمونه صحنه‌های کمدی با تراژدی معمولا آمیخته می‌شوند. به حرکات چهر بازیگر میمیک می‌گویند. این حرکات گاهی اوقات می‌توانند به جای کلام احساسات بازیگران را به مخاطبان منتقل کنند. اصطلاح میزانسن که هم در سینما و هم در تئاتر استفاده می‌شود به معنای چیدن صحنه و در واقع به صحنه در آوردن یک اجرا است. مرتب کردن تمام آن چیزی که در صحنه وجود دارد؛ توسط کارگردان را میزانسن می‌گویند.

اصطلاحات رایج تئاتر

۹. سیکلوراما به چه معنا است؟

یکی دیگر از اصلاحات رایج تئاتر در ارتباط با تجهیزات مورد استفاده سیکلوراما است. سیکلوراما یک پارچه ساده خمیده یا دیوار گچ‌کاری شده است که پشت صحنه یا استودیو تلویزیونی را پر می‌کند. اعتقاد بر این است که نخستین سیکلوراما در جشنواره تئاتر کمبریج در سال ۱۹۲۹ مورد استفاده قرار گرفته است.

۱۰. آنتاگونیست و call and response ( فراخوان و پاسخ)

یکی از اصطلاحات مهمی که برای شخصیت‌پردازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، آنتاگونیست است. آنتاگونیست شخصیتی در نمایش است که بیشتر از سایر کاراکترها قصد دارد قهرمان قصه را از رسیدن به آرزوها و اهداف خود باز دارد.  اصطلاح فراخوان و پاسخ نیز یک تکنیک قدیمی در تئاتر است که در آن رهبر گروه دیالوگی را صدا می‌زند و سپس سایر بازیگران با عباراتی از قبل تعیین شده به او پاسخ می‌دهند.

اصطلاحات رایج تئاتر

شناخت بهترین آموزشگاه‌های سینمایی و تئاتر کشور با ایران آموزشگاه

تئاتر، یکی از هنرهایی است که طرفداران زیادی داشته و با استقبال بالای هنر دوستان مواجه شده است. رشته تئاتر، یکی از زیر مجموعه‌های رشته هنر بوده و چهار گرایش ادبیات نمایشی، نمایش عروسکی، بازیگری- کارگردانی و طراحی صحنه را شامل می‌شود. علاوه بر دانشگاه‌های هنر شما می‌توانید در آموزشگاه‌های معتبر آموزش تئاتر ثبت نام کرده تا با تکنیک‌های تئاتر آشنا شوید. مجموعه ایران آموزشگاه بانک جامع اطلاعاتی مراکز آموزشی کشور است. از طریق مجموعه ما می‌توانید با کلاس‌های تئاتری آشنا شوید که در پایان دوره می‌توانید از آن‌ها مدرک معتبری اخذ کنید.

برای شروع آموزش بازیگری، با انتخاب بهترین آموزشگاه بازیگری از ابتدای امر یک شروع قوی و حرفه ای در رشته خود داشته باشید.

سوالات متداول

منظور از سبک نمایشی اکسپرسیونیسم در تئاتر چیست؟

از سبک نمایشی اکسپرسیونیسم با هدف بیان احساسات، تصورات، رویا‌ها و حالات درونی به صورت تکان دهنده و متضاد استفاده می‌شود. نمایشنامه‌نویس‌های اکسپرسیونیست، در بسیاری از موارد فقط ویژگی‌های روانشناسی شخصیت اصلی نمایش را در نظر گرفته و از طریق ذهنیات او، صحبت‌های خود را منتقل می‌کردند.

منظور از climax چیست؟

به بالاترین تنش دراماتیک یا نقطه عطف اصلی در یک سناریو گفته می‌شود.

سالن آمفی تئاتر چیست؟

به محل نیم‌دایره‌ای که تماشاچیان در ردیف‌های آن می‌نشینند، آمفی تئاتر گفته می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *