دوره آموزش تئاتر

با شرکت در دوره آموزش تئاتر صحنه نمایش را به تسخیر خود درآورید

تئاتر از قدیمی‌ترین رشته‌های هنری به‌شمار می‌آید که با ایجاد ارتباطی موثر و مستمر با مخاطبان، در اصلاحات اجتماعی و آگاهی به توده جامعه نقشی مهم بر عهده دارد. به همین دلیل یادگیری مهارت‌های تئاتر در شاخه‌های مختلف نیازمند صرف زمان زیادی است. علاقه‌مندان به فعالیت تخصصی و موفقیت‌آمیز در تئاتر می‌توانند با شرکت در دوره آموزش تئاتر دانش خود را در این زمینه ارتقا دهند. در این دوره‌ها با هدف شناسایی استعدادهای هنرجویان، اصول اساسی ساخت تئاتر و عناصر اجرایی آن به هنرجویان آموزش داده می‌شوند. بر همین اساس در این صفحه از ایران آموزشگاه به معرفی دوره‌ آموزش‌ تئاتر می‌پردازیم.

در مقاله ی از پیش منتشر شده ای به طور کامل به معرفی جامع دوره های هنرهای نمایشی برای ورود به سینما و تئاتر پرداخته ایم.

دوره آموزش تئاتر

دوره آموزش تئاتر چیست؟

اغلب آموزشگاه‌هایی که در زمینه هنری فعالیت می‌کنند، دوره‌هایی را تحت عنوان آموزش تئاتر ارائه می‌دهند. این دوره‌ها با ارتقای دانش تحلیلی و عملیاتی هنرجویان برای به روی صحنه بردن نمایش، انواعی از سرفصل‌های آموزشی مختلف را شامل می‌شوند. هنرجویان در این دوره با فرایند شکل‌گیری و اجرای تئاتر آشنا می‌شوند و اصول این رشته را یاد می‌گیرند.

دوره‌های جامع آموزش تئاتر هنرجویان را در مسیر آموزشی مناسبی قرار داده و به‌صورت تئوری و عملی دانش هنرجویان را در شاخه‌های مختلف تئاتری ارتقا می‌دهند. فراگیران در دوره‌های تئاتر ضمن شناخت کارکردهای هنری این رشته، با نقش تئاتر به‌عنوان کالایی فرهنگی و ابزاری فرهنگ‌ساز آشنا می‌شوند. کلاس‌ تئاتر باتکیه‌بر دانش تخصصی اساتید، شناخت کاملی از فرایند تحول در تاریخچه تئاتر از زمان یونان باستان تا عصر حاضر را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند.

مطالب مرتبط: دوره های سینمایی

ضرورت یادگیری تخصصی مهارت‌های تئاتر

بسیاری از فعالان رشته تئاتر، افرادی فاقد دانش تخصصی هستند که صرفا تجربه بالایی در این رشته دارند. یادگیری مهارت‌های تئاتر ضمن متمایز کردن هنرجویان از دیگر فعالان تئاتری، به آن‌ها برای حرفه‌ای‌تر شدن در مسیر شغلی کمک می‌کند. تئاتر رشته‌ای سخت و چندجانبه است که بدون دانش و آگاهی نمی‌توان در آن به موفقیت رسید؛ بنابراین شرکت در دوره آموزش تئاتر شانس شما را برای موفقیت در جشنواره‌های مختلف تئاتری و جمع‌آوری رزومه‌ای قوی برای ادامه مسیر شغلی کمک می‌کند.

از سوی دیگر یادگیری مهارت‌های مختلف تئاتری به‌صورت تخصصی، امکان حضور در پروژه‌های مختلف تئاتری تحت عناوین کارگردان، دستیار کارگردان، بازیگر، نویسنده، طراحی صحنه، طراح نور و … را به وجود می‌آورد. فراگیران دوره‌های آموزش تئاتر بدون صرف زمان زیاد در دانشگاه‌ها، می‌توانند مهارت‌های کاربردی این رشته را کاملا عملی یاد بگیرند این موضوع موانع پیش رو برای ورود آن‌ها به بازار کار در تئاترهای دانشجویی و حرفه‌ای را از سر راه برمی‌دارد.

دوره آموزش تئاتر

با دوره آموزش‌ تئاتر در انواع شاخه‌های اصلی این رشته حرفه‌ای شوید

تئاتر مانند بسیاری از رشته‌های دیگر شامل انواعی از زیرشاخه‌های متنوع می‌شود. کسب تجربه در هر کدام از این شاخه‌ها به زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل پیش از شرکت در دوره آموزش تئاتر باید ابتدا علاقه و هدف خود از حضور در این دوره‌ها را مشخص کنید تا راندمان آموزشی کلاس‌ها افزایش یابد. بر همین اساس در ادامه به مهم‌ترین کلاس‌هایی می‌پردازیم که در دوره‌های آموزش تئاتر تدریس می‌شوند.

۱. بازیگری تئاتر؛ اصلی‌ترین عنصر ساخت نمایش

بدون وجود بازیگر تئاتری نیز وجود نخواهد داشت. دوره بازیگری تئاتر از تخصصی‌ترین دوره‌های تئاتری است که بر ارتقای مهارت‌های اصلی بازیگران تئاتر تمرکز دارد. هنرجویان در این دوره‌ها ضمن شناخت نسبی ریشه‌های بازیگری از قرن ۱۷ توسط دل‌سارت و ادامه آن توسط استانیسلاوسکی در قرن ۱۹، با انواع تکنیک‌های بازیگری تئاتر آشنا می‌شوند.

به‌طورکلی برخی از مهم‌ترین اهداف کلاس‌های بازیگری در دوره‌های آموزش تئاتر عبارت‌اند از:

  1. تقویت مهارت‌های بیانی، بدنی و تخیل بازیگران
  2. افزایش حجم و برد صدا برای بازی در نمایش‌های مختلف
  3. شناخت تکنیک‌های مختلف برای بازیگری در نمایش‌های صحنه‌ای، خیابانی، مونودرام، کمدی، کودک و …
  4. آموزش تکنیک‌های متدهای اصلی بازیگری شامل سیستم استانیسلاوسکی، متد چخوف و متد اکتینگ
  5. آموزش تحلیل متن بر اساس جنبه‌های فیزیکی، روانشناسی و اجتماعی
  6. آموزش بازیگری در سبک‌های مختلف تئاتری مانند؛ بازیگری کلاسیک، بازیگری رئالیستی، بازیگری در نمایش‌های اکسپرسیونیسم و بازیگری در درام‌های ابزورد

۲. آموزش تخصصی نمایشنامه‌نویسی

نمایشنامه‌نویسی قدیمی‌ترین شاخه هنرهای نمایشی است که قدمت آن به چندین قرن قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. آموزش تخصصی این رشته نقش زیادی در افزایش کیفیت تئاتر و ایجاد ارتباطی دوسویه و موفقیت‌آمیز با تماشاگر دارد. کلاس‌های نمایشنامه‌نویسی در دوره آموزش تئاتر بر روی شناخت ساختار اصلی نوشتن متن نمایشی برای انواع تئاترهای صحنه‌ای، خیابانی، نمایش رادیویی، نمایش کودک، نمایش تک‌پرسوناژ و … متمرکز هستند.

۳. دوره حرفه‌ای کارگردانی تئاتر

کارگردانی تئاتر رشته‌ای است که محبوبیت بالایی در بین علاقه‌مندان دارد. دوره‌های کارگردانی تئاتر با هدف تربیت کارگردانانی برگزار می‌شوند که در پایان دوره توانایی به روی صحنه بردن انواع نمایش‌ها در ژانرهای مختلف را داشته باشند. در این دوره‌ها هنرجویان با اصول انتخاب بازیگر و عوامل، استانداردهای تحلیل متن، تکنیک‌های کاربردی میزانسن، شیوه صحیح هدایت بازیگران، بازاریابی و تبلیغات اثر نمایشی و … آشنا می‌شوند.

دوره آموزش تئاتر

سطوح مختلف دوره‌ آموزش‌ تئاتر

دوره‌های آموزش تئاتر در آموزشگاه‌های مختلف در سه سطح مقدماتی، میانی و پیشرفته تشکیل می‌شوند. در این دوره‌ها در ابتدا هنرجویان تعیین سطح می‌شوند و سپس نسبت به دانش و اطلاعاتشان در یکی از این دوره‌ها حضور می‌یابند.

سرفصل‌های دوره آموزش تئاتر

آموزشگاه‌های مختلف برای ارائه دوره آموزش تئاتر از سرفصل‌های مختلفی استفاده می‌کنند؛ زیرا این سرفصل‌ها توسط اساتید و بر اساس اهداف دوره تعیین می‌شوند. با توجه به جامعیت دوره‌های تئاتر، هنرجویان در مبانی تئاتر با کلیات و ضروریات این رشته آشنا می‌شوند و در دوره‌های تخصصی شگردهای حرفه‌ای شاخه‌های مختلف تئاتری را آموزش می‌بینند.

مدت‌زمان دوره آموزش‌ تئاتر‌

طول مدت آموزشی در کلاس‌های تئاتری متغیر است. تعداد افراد، اهداف دوره، سطح کلاس‌ها، تعطیلات رسمی یا غیر رسمی و عواملی از این دست می‌توانند بر طولانی شدن یا کاهش زمان فرایند آموزش تئاتر تاثیرگذار باشند.

قیمت دوره آموزش تئاتر

هزینه دوره آموزش‌ تئاتر‌ چقدر است؟

چالش‌های بی‌شماری برای شهریه کلاس‌های تئاتر در برابر هنرجویان قرار دارند. برترین دوره آموزش تئاتر با ارائه امکاناتی متنوع و کیفیت آموزشی مطلوب، شهریه‌هایی مقطوع را از هنرجویان دریافت می‌کند. بااین‌حال میزان شهریه به‌عواملی مانند نوع دوره، شیوه برگزاری، تخصص استاد، امکانات آموزشی، کیفیت کلاس و … وابسته است.

آیا پس از پایان دوره مدرک تئاتر اعطا می‌شود؟

یکی از بهترین مزایای شرکت در انواع دوره آموزش تئاتر، اخذ مدرک معتبر از سازمان فنی و حرفه‌ای یا وزارت ارشاد می‌باشد. آموزشگاه‌های هنری معمولا زیر نظر وزارت ارشاد فعالیت می‌کنند و بیشتر مدارک اعطایی از جانب این وزرات‌خانه است؛ اما برخی دیگر نیز مدرک فنی و حرفه‌ای را مبنای آموزش قرار می‌دهند. هر دو نوع مدرک اعتبار بالایی دارند و باتکیه‌بر اعتبار آن‌ها می‌توانید شانس خود را برای حضور در بازار کار داخلی و خارجی این رشته امتحان کنید.

ویژگی‌های یک آکادمی آموزش‌ تئاتر‌ خوب

ویژگی‌های یک آکادمی آموزش‌ تئاتر‌ خوب

انتخاب بهترین دوره آموزش تئاتر کار بسیار سختی است. چرا که معیارهای این رشته تقریبا برای بیشتر افراد ناشناخته‌ هستند و در صورت شروع آموزش در دوره‌های نامعتبر، امکان پایه‌ریزی غلط بنیان‌های آموزشی و تهدید آینده شغلی هر هنرجویی را به وجود می‌آورد.

بر همین اساس مهم‌ترین معیارهای انتخاب بهترین دوره آموزش تئاتر خوب عبارت‌اند از:

  • ارائه باکیفیت‌ترین آموزش‌ها: دوره‌های تئاتر باید کاربردی‌ترین مطالب را برای فعالیت در بازار کار به هنرجویان ارائه دهند
  • استفاده از پلاتو و امکانات آموزشی مجهز: کلاس‌های تئاتری باید دارای پلاتوهای بزرگ و متنوع و سیستم صوتی، سیستم گرمایشی و سرمایشی، سیستم تهویه و سیستم صوتی قوی باشند
  • تدریس توسط اساتید مجرب: مدرسان دوره‌ها باید در زمینه آموزش تخصص بالا و مدرک معتبر داشته باشند
  • طول دوره آموزشی متناسب: طول دوره آموزش باید متناسب با سرفصل‌ها باشد
  • مدون بودن سرفصل‌ها: مطالب آموزشی باید جدید، کاربردی و بر اساس نیاز هنرجویان باشند
  • اعطای مدرک معتبر تئاتری: در پایان دوره باید مدرک معتبر به هنرجویان اعطا شود

بهترین مراکز آموزش بازیگری تئاتر

ایران آموزشگاه؛ برترین مرجع برای ثبت نام در انواع دوره‌های آموزش تئاتر

راهکارهای زیادی برای پیدا کردن باکیفیت‌ترین دوره‌های آموزش تئاتر وجود دارند که استفاده از منابع ایران آموزشگاه معتبرترین روش در این زمینه به‌شمار می‌آید. مجموعه ما به‌عنوان بزرگ‌ترین کتگوری معرفی آموزشگاه‌های سراسر کشور، انواعی از دوره‌های تخصصی تئاتر را برای شما لیست کرده است. این دوره‌ها با تمرکز بر تدریس تخصصی تئاتر، صرفا به آموزش شاخه‌های مختلف تئاتری می‌پردازند و در آن‌ها جدیدترین متدهای آموزشی در کشور آموزش داده می‌شوند. شما می‌توانید برای شروع ثبت نام در بهترین دوره آموزش تئاتر، از مراکز لیست شده در همین صفحه کمک بگیرید.

اگر علاقه مند به دنیای بازیگری هستین و از ابتدای امر به دنبال یک آموزش حرفه ای و تخصصی هستین به شما پیشنهاد میدهیم حتما از صفحه بهترین مراکز آموزش بازیگری کشور دیدن نمایید.

سوالات متداول

من شهرستان هستم، چطور دوره آموزش‌ تئاتر را شرکت کنم؟

هنرجویانی که نمی‌توانند در دوره آموزش تئاتر به‌صورت حضوری شرکت کنند، می‌توانند با استفاده از بسترهای اینترنتی در کلاس‌های آنلاین حضور یابند. این دوره‌ها با کیفیت یکسان با دوره عملی برگزار می‌شوند و طول آموزشی فشرده‌تری دارند. همچنین برخی آموزشگاه‌ها برای رفاه حال بیشتر هنرجویانی که از مسیرهای دور در کلاس‌ها شرکت می‌کنند، خوابگاه‌هایی مجهز و ایمن را برای آن‌ها در نظر می‌گیرند.

بعد از پایان دوره آموزش تئاتر‌ در پروژه معرفی می‌شوم؟

ثبت نام شما در کلاس‌های تئاتر به معنای قطعی در پروژه‌های تئاتری نیست. وظیفه آموزشگاه آموزش اصولی هنرجویان و تضمین کیفیت آموزشی است؛ به همین دلیل نباید فریب مراکزی را بخورید که مبنای آموزش را بر این اصل قرار می‌دهند. البته با توجه به ارتباط موثر آموزشگاه‌ها با پروژه‌های تئاتری، دانشجویان مستعد در هر دوره کاملا حمایت می‌شوند و آموزشگاه‌های معتبر با استفاده از اعتبارشان، هنرجویان برتر هر دوره را به پروژه‌های مختلف معرفی می‌کنند.

از سوی دیگر برخی آموزشگاه‌ها نیز برای ارزیابی کیفیت آموزش‌ها و کشف استعدادهای بازیگری، جشنواره‌هایی درون آموزشگاهی را برگزار می‌کنند. حضور هنرجویان مستعد در این جشنواره‌ها، بستری مناسب را برای معرفی آن‌ها به جامعه تئاتری به وجود می‌آورد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *