ثبت موسسه آموزشی

ثبت موسسه آموزشی؛ اولین قدم برای ارتقای سطح فرهنگ جامعه

آموزش یک مساله مهم و مورد توجه تمام سنین و اقشار جامعه است. برخلاف تصور برخی از افراد، اکنون آموزش مختص سنین خاص نیست. یکی از مهم‌ترین مراکزی که نقش بسیاری در آموزش اقشار مختلف جامعه ایفا می‌کند، موسسه آموزشی است. موسسه آموزشی یکی از مراکز خدماتی است که علاوه بر کسب درآمد، موجب رشد فرهنگ جامعه نیز می‌شود. به همین علت برخی از افراد تمایل به ثبت یک موسسه آموزشی دارند. شاید برای شما این سوال وجود داشته باشد که برای ثبت موسسه آموزشی باید از کجا شروع کرد؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی روند ثبت موسسه آموزشی بپردازیم.

مجوز ثبت

آیا برای ثبت موسسه آموزشی به مجوز نیاز داریم؟

برای ثبت یک موسسه آموزشی، شما در ابتدا باید مجوز تاسیس آموزشگاه را از نهاد مربوطه دریافت کنید. در وبلاگ ایران آموزشگاه، مطالب مفیدی در حوزه ” تاسیس آموزشگاه ” منتشر شده است که شما می‌توانید از آنها استفاده کنید. باید اشاره کرد که کسب مجوز از سه طریق ممکن است: وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت علوم، و وزارت آموزش و پرورش. پس از دریافت تاییدیه این نهادها می‌توانید اقدامات بعدی برای راه‌اندازی یک موسسه آموزشی را در پیش بگیرید.

شرایط ثبت موسسه آموزشی

شرایط تاسیس آموزشگاه چیست؟

همانطور که توضیح داده شد، داشتن مجوز تاسیس موسسه آموزشی، از شرایط لازم برای این کار است. بنابراین در نخستین مرحله باید نسبت به اخذ مجوز آموزشگاه اقدام نمایید. همچنین برای تاسیس موسسه آموزشی، تعداد افرادی که برای تاسیس موسسه آموزشی با یکدیگر شراکت می‌‌کنند باید بیش از یک نفر باشند. سایر شرایط تاسیس موسسه آموزشی عبارتند از:

  • سرمایه کافی: برای تاسیس و ثبت آموزشگاه باید سرمایه ابتدایی داشته باشید. این سرمایه می‌‌تواند به صورت نقدی باشد. همچنین این سرمایه می‌تواند به صورت زمین و یا ملک در اختیار سرمایه‌گذاران باشد. حداقل میزان سرمایه‌ای که برای این کار در نظر گرفته شده است، ۱۰۰ هزار تومان است. مثلا آورده یک شخص، ملکی است که برای موسسه آموزشی درنظر گرفته شده است. همچنین آورده شخص دیگر می‌تواند تخصص ویژه او در آموزش باشد. آورده شخص سوم نیز می‌تواند مبلغی پول باشد. البته این مبلغ نباید کمتر از یک میلیون ریال سرمایه‌نقدی یا غیرنقدی باشد
  • داشتن مکان مناسب: برای ثبت آموزشگاه باید یک مکان را به عنوان محل راه‌اندازی موسسه آموزشی در نظر گرفته باشید. همچنین باید اسناد و مدارک ملک انتخابی در هنگام تحویل مدارک به اداره مربوطه به طور کامل آماده باشند و ارائه شوند
  • تنظیم اساسنامه: داشتن اساسنامه و فرم صورت‌جلسه امضاشده که مورد تایید تمامی اعضای شرکت قرار گرفته باشد، از شرایط لازم برای تاسیس و ثبت موسسه آموزشی است

مدارک مورد نیاز برای ثبت آموزشگاه

مدارک مورد نیاز برای ثبت آموزشگاه چه مواردی هستند؟

برای ثبت موسسه آموزشی، لازم است مدارکی را به نهادهای مربوطه ارائه دهید. برخی از این مدارک عمومی هستند؛ مثل مدارک شناسایی. همچنین باید مدارک دیگری را نیز از قبل آماده کنید و آنها را به سازمانی که قرار است تاییدیه موسسه شما را صادر کند، بدهید. مدارک مورد نیاز برای ثبت آموزشگاه توسط اشخاص حقیقی عبارتند از:

  • شناسنامه و کارت شناسایی فرد یا افرادی که می‌خواهند در موسسه آموزشی با یکدیگر شریک شوند
  • کارت پایان خدمت تمامی آقایان موسس آموزشگاه
  • مجوز تاسیس موسسه‌ای که قصد ثبت آن را دارید
  • مدارک و تاییدیه‌های مربوطه برای مکان موسسه آموزشی
  • فرم تعهدنامه که به امضای تمامی شرکا رسیده باشد
  • اساسنامه موسسه آموزشی
  • فرم تقاضانامه به همراه مهر و امضای شرکا
  • پروانه تاسیس
  • اصل روزنامه‌ای که آگهی را چاپ می‌کند، به همراه یک کپی از آن

زمان مورد نیاز برای ثبت آموزشگاه

ثبت موسسه آموزشی چقدر طول می‌کشد؟

ثبت موسسه آموزشی مجازی زیاد طول نمی‌کشد. البته برای ثبت آموزشگاه باید یک درخواست نام موسسه آموزشی به اداره مربوطه ارسال شود. اگر نام انتخابی مناسب باشد و مورد تایید نیز قرار بگیرد، طی مدت‌زمان کوتاهی تاییدیه درخواست صادر می‌شود. این زمان ممکن است دو روز طول بکشد.

نام انتخاب شده برای موسسه آموزشی باید حداقل دارای سه بخش باشد. همچنین همه بخش‌‌های نام را باید کلمات فارسی تشکیل دهند. علاوه بر این، نام انتخابی باید تا حد امکان تشابهی با نام سایر موسسات آموزشی نداشته باشد. پس از تایید درخواست تاسیس موسسه آموزشی، باید آگهی آن در یک روزنامه درج شود. این از روند ثبت آموزشگاه، مرحله بین ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد. نکات زیر می‌توانند در انتخاب نام برای ثبت موسسه آموزشی مفید واقع شوند:

  • با موافقت نهاد مربوطه، می‌‌توانید از نام شخص درخواست‌دهنده موسسه استفاده کنید
  • نام انتخابی باید کاملا جدید باشد. بنابراین از انتخاب نام‌های قدیمی یا تکراری خودداری کنید
  • اگر نام موسسه آموزشی شما دارای رقم است، باید این ارقام به صورت نوشتاری مثل سه، چهار، پنج نوشته شوند
  • نمی‌توان اسامی خاص (مانند نام یک شخص بزرگ، شهید، اساطیر و غیره ) را به عنوان نام موسسه آموزشی انتخاب کرد
  • می‌‌توانید برای موسسه آموزشی از نام شهرها استفاده کنید؛ به این صورت که در بخشی از آن نام موسسه، یک شهر را ذکر کنید

نکات مهم هنگام ثبت موسسه آموزشی

نکات مهم درباره ثبت آموزشگاه

معمولا برای درخواست ثبت موسسه آموزشی، لازم نیست گواهی عدم سوءپیشینه دریافت کنید. بنابراین هیچ‌گونه ممنوعیتی برای فعالیت افراد جامعه وجود ندارد. همچنین، درنظر داشته باشید که سرمایه اولیه برای شروع فعالیت، باید در اختیار مدیرعامل موسسه آموزشی قرار بگیرد. در صورتی که انجام امور مربوط به ثبت موسسه آموزشی توسط یک وکیل انجام می‌شود، این شخص باید کارهای اداری مربوط به برابر نمودن کپی مدارک با اصل آنها را برعهده بگیرد.

لطفا توجه داشته باشید که هر سازمانی شرایط و قوانین خاصی برای ارائه اساسنامه در نظر گرفته است و این قوانین بر اساس نوع فعالیت موسسه آموزشی متفاوت هستند. برای مثال ممکن است که ارائه تاییدیه در یک سازمان به صورت دستی انجام شود؛ در حالی که در نهادی دیگر، فرم به شکل چاپ‌شده ارسال شود.

یکی از نکات مهم درباره ثبت موسسه آموزشی این است که انتخاب نام، هیچ ضمانتی در مورد انحصار نام به آموزشگاه شما نمی‌دهد. به همین خاطر برای در انحصار قرار دادن نام موسسه آموزشی، باید برند خود را ثبت کنید. همچنین باید لوگوی مخصوص به خود را به تایید و ثبت اداره مربوطه برسانید.

ثبت موسسه آموزشی، روندی دقیق ولی نتیجه‌بخش دارد

همانطور که توضیح داده شد، اگر قصد دارید برای درآمدزایی یک آموزشگاه را ثبت کنید، مدارک لازم را تهیه کنید؛ ضمن اینکه باید یک نام مناسب هم برای آموزشگاه خود انتخاب کنید. فرایند ثبت موسسه آموزشی معمولا زیاد طول نمی‌کشد. لطفا توجه داشته باشید برای اینکه کارهای مربوط به ثبت آموزشگاه سریع‌تر پیش برود، بهتر است مدارک را به صورت حضوری به اداره ثبت‌کننده تحویل دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *