تکنیک های بازیگری استلا آدلر

تسلط کامل به مبانی اصلی بازیگری با تکنیک های بازیگری استلا آدلر

دنیای بازیگری پر از متدها و تکنیک‌هایی است که به‌عنوان جعبه ابزار بازیگر در اختیار او قرار می‌گیرند. یکی از متدهای اصلی بازیگری اصول بازیگری به روش متد اکتینگ است که شاخه‌های مختلف این متد، در جزئیات آموزش‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. استلا آدلر، لی استراسبرگ و سنفورد مایزنر پایه‌گذاران روش آمریکایی سیستم استانیسلاوسکی بودند که از قرن نوزدهم تا به حال بازیگران زیادی تحت تعلیم آن‌ها یا شاگردانشان، به دنیای بازیگری وارد شده‌اند. بر همین اساس در این صفحه از ایران آموزشگاه به بررسی کامل تکنیک های بازیگری استلا آدلر می‌پردازیم و در یک نگاه کلی به تفاوت‌های دیدگاه او با دو معلم دیگر متد یعنی استراسبرگ و مایزنر اشاره می‌کنیم.

اگر اطلاعات کاملی در زمینه رشته بازیگری ندارید به شما پیشنهاد میدهیم از صفحه ” رشته بازیگری ” دیدن فرمایید.

 

تکنیک های بازیگری استلا آدلر

معرفی مختصر اصول آموزش بازیگری استلا آدلر

خانم استلا آدلر به‌عنوان یکی از شاگردان مکتب آمریکایی استانیسلاوسکی در کلاس‌هایی شرکت کرد که دو تن از شاگردان روسی استانیسلاوسکی در آمریکا تشکیل دادند. او در این دوره از کلاس‌ها با آموزه‌های استانیسلاوسکی آشنا شد و به کمک چند تن دیگر مانند شریل کرافورد، لی استراسبرگ، سنفورد مایزنر و هارولد کلرمن گروپ تئاتر (Group Theatre) را تشکیل دادند.

آن چه تکنیک های بازیگری استلا آدلر را از دیگر معلمان متد جدا کرد و باعث شد که او پس از چندین سال فعالیت از این گروه جدا شود، نگاه انسانی‌تر او به بازیگری و اعتقاد اصلی‌اش به تمرین‌های تخیل و قرارگیری بازیگر در فرایند یک نقش بدون آسیب‌های روانی و جبران‌ناپذیر بود.

متد بازیگری آدلر شامل تمام تمرین‌های مورد نیاز برای تقویت صدا و بیان، افزایش اعتمادبه‌نفس، شناخت و تحلیل شخصیت و استفاده موثر از تخیل می‌شود. از دید استلا آدلر بازیگر برای ایفای یک نقش سه مرحله اصلی شناخت نقش، از آن خود کردن نقش و ایفای نقش را پشت سر می‌گذارد. تمام تکنیک‌هایی که بازیگران آموزش می‌بینند، برای یادگرفتن روش صحیح از آن خود کردن نقش است.

به‌طورکلی تکنیک های بازیگری استلا آدلر در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

  • تخیل: آنچه اساس بازیگری بازیگر را می‌سازد
  • شرایط محیطی: زندگی در شرایط تعیین‌شده توسط کارگردان و نویسنده
  • رویداد: فعالیت‌هایی که هر بازیگر انجام می‌دهد
  • توجیه: ایجاد هدف برای کنش‌ها
  • کار در بازی: اصول شخصی‌کردن بازی و تکنیک‌های اجرایی در زمان بازی
  • شخص بازی: بررسی ویژگی‌های شخصیت از سه منظر فیزیکی، روانی و اجتماعی
  • کار بر روی متن: روش‌های تفسیر و تحلیل متن

داشتن استعداد بازیگری شرط اول ورود به دنیای بازیگری است. به شما پیشنهاد میدهیم از صفحه ”  استعداد بازیگری  ” دیدن نمایید تا از داشتن استعداد بازیگری خود مطمئن شوید. البته اگر اطلاعاتی درباره تست بازیگری ندارید حتما پیشنهاد میکنم صفحه ” تست سینمایی ” ما را مطالعه کنید.

 

تکنیک های بازیگری استلا آدلر

پایه‌های اصلی تکنیک بازیگری استلا آدلر؛ تخیل، شرایط محیطی و توجیه

در میان تکنیک‌های اصلی بازیگری استلا آدلر، فرایند تربیت و پرورش بازیگر او بر چندین اصل استوار است. آدلر با مخالفت جدی با روش روانشناسانه لی استراسبرگ، تاکید اصلی خود را بر تخیل بازیگر، شرایط محیطی و توجیه رویدادها قرار می‌دهد. هر کدام از این روش‌های تمرینات خاص خود را دارند که در ادامه به توضیح مختصر هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

۱. تخیل؛ عنصر اصلی تکنیک بازیگری استلا آدلر

توجه به تخیل و پرورش قدرت بداهه و خلاقه بازیگری، از مهم‌ترین تکنیک های بازیگری استلا آدلر به‌شمار می‌آید. آدلر تخیل را قدرت به‌خاطر آوردن تمام آن چیزهایی می‌داند که در حالت عادی قادر به یادآوردن آن‌ها نیستیم. تاکید او بر تخیل به‌گونه‌ای است که اهمیت آن را برای بازیگر تا ۹۰ درصد می‌داند. تخیل اساس تمرینات استلا آدلر را شکل می‌دهد. تمام تمرینات او برای بدن، بیان، استفاده از رویدادها، توجیه و حتی کار با متن نیز عنصر تخیل را درگیر می‌کند.

۲. زندگی در شرایط محیطی

شرایط محیطی تمام آن عواملی است که نویسنده و کارگردان برای بازیگر در نظر گرفته‌اند. از عوامل سیاسی، اجتماعی، مذهبی، شرایط خانوادگی، نوع تیپ و ظاهر گرفته تا نوع راه رفتن، دیدگاه فرد به شرایط و تعداد افراد خانواده همه و همه جزو شرایط محیطی هستند. اصلی‌ترین آموزش‌های استلا آدلر بر پذیرش این شرایط و زندگی کردن در آن پایه‌گذاری شده‌اند. بازیگرانی که از تکنیک های بازیگری استلا آدلر استفاده می‌کنند، باید پیش از خواندن متن و حفظ رویدادها و دیالوگ‌ها، با شرایط محیطی کاملا آشنا باشند و در آن زندگی کنند.

۳. توجیه کنش‌ها؛ آنچه جزئیات را به بازی شما اضافه می‌کند

چرا بلند شدید؟ به چه دلیلی پنجره را بستید؟ لیوان آب را برای چه منظوری برداشتید؟ این سوالات باعث توجیه رویدادهای شما می‌شوند. استلا آدلر معتقد است تمام کنش‌ها و رویدادها باید به دلیل یک هدف منطقی انجام شوند. بدون توجیه درست و هدفمند کنش‌ها هیچ بازیگری نمی‌تواند باورپذیر و منطقی بازی کند. شما زمانی می‌توانید تکنیک های بازیگری استلا آدلر را اصولی به کار ببرید که مفهوم توجیه را به خوبی یاد گرفته باشید.

تکنیک های بازیگری استلا آدلر

تفاوت بنیان‌های آموزش بازیگری استلا آدلر با دیگر معلمان متد اکتینگ

تکنیک‌های اصلی بازیگری متد در اساس با یکدیگر شبیه هستند. تمام آن‌ها بازیگر را برای بازی در یک موقعیت واقعی و طبیعی به دور از اغراق‌های تصنعی تربیت می‌کنند. بااین‌حال تفاوت‌هایی نیز بین دیدگاه‌های معلمان متد با یکدیگر وجود دارد. تاکید استلا آدلر بر جنبه‌های جامعه‌شناسانه، تاکید استراسبرگ بر جنبه‌های روانشناسانه و تاکید مایزنر نیز بر جنبه‌های رفتاری است.

تکنیک های بازیگری آدلر با رد کردن اهمیت درگیر شدن عواطف در بازیگری، بازیگر را در یک فرایند اصولی، صحیح و بدون آسیب به وضعیت روانی آن‌ها قرار می‌دهد و با یک طراحی درست، او را به سمت ایفای صحیح و به اندازه نقش هدایت می‌کند.

ما سعی کرده ایم مطالب مفیدی در رابطه با بیان احساسات در بازیگری را در صفحه ” نشان دادن احساسات در بازیگری ” در اختیار شما قرار دهیم.

 

hand

استفاده از تکنیک های بازیگری استلا آدلر؛ مسیر امن بازیگر شدن

سبک بازیگری استلا آدلر یک راهنمای خوب و جامع برای افراد مبتدی است که می‌خواهند مسیر بازیگری خود را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنند. این شیوه، بازیگران مبتدی را با روش‌های اصولی بازیگری بر روی صحنه آشنا می‌کند و با رشد دایره تخیل آن‌ها، جعبه ابزار تکنیک‌های مورد نیازشان را ارتقا می‌دهد.

پرسش و پاسخ

آیا می‌توان از تکنیک های بازیگری استلا آدلر در سینما نیز استفاده کرد؟

تمام تکنیک‌ها برای بازیگری تئاتر ساخته شده‌اند؛ اما به‌راحتی می‌توانید از آن‌ها در سینما نیز استفاده کنید.

برای افزایش تاثیرگذاری در بازی از کدام تکنیک معلمان متد اکتینگ استفاده کنیم؟

تکنیک مناسب برای شما آن روشی است که بیشترین رشد را در شما به وجود می‌آورد.

آیا تکنیک بازیگری استلا آدلر شامل تمرینات بداهه‌پردازی نیز می‌شود؟

بله. اساس آموزش آدلر بر تخیل است؛ بنابراین بداهه‌پردازی از مهم‌ترین روش‌های تربیت بازیگر او است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *