استعداد بازیگری چیست

استعداد بازیگری؛ یک کاتالیزور موثر برای رسیدن به موفقیت

داشتن استعداد در هر حرفه و هنری ضروری است. اما این به آن معنا نیست که اگر در کاری استعداد ندارید، نمی‌توانید در آن به موفقیت برسید. استعداد به‌عنوان یک سرعت‌دهنده موثر در آموزش شما، زمان رسیدن شما به موفقیت را کاهش می‌دهد. بازیگری نیز به‌عنوان یک رشته تخصصی و حرفه‌ای، مانند تمام رشته‌های دیگر هنری نیازمند استعداد است. دیدگاه‌های مختلفی در این باره وجود دارند که شناخت آن‌ها، کمک فراوانی به شروع مسیر بازیگری می‌کند. بر همین اساس در این مطلب از ایران آموزشگاه به دیدگاه‌های کلی درباره استعداد بازیگری می‌پردازیم و نشانه‌های یک بازیگر مستعد را بررسی می‌کنیم.

استعداد بازیگری چیست

استعداد به چه معنا است؟

قبل از پرداختن به مفهوم استعداد بازیگری باید کاملا با تعریف استعداد آشنا باشیم. محققان طی مطالعات خود سه نوع تعریف برای استعداد ارائه داده‌اند؛ اما در یک تعریف کلی استعداد را یادگیری یک مهارت با صرف انرژی و زمان کم‌تری تعریف کرده‌اند.

از دیدگاه دانشمندان سه نوع دیدگاه اصلی درباره استعداد وجود دارد:

  • استعداد وجود ندارد: با تلاش فراوان و صرف ۱۰ هزار ساعت زمان در هر زمینه‌ای می‌توان به استادی رسید
  • استعداد لازمه هر کاری است: فقط در مهارت‌هایی می‌توان به موفقیت رسید که استعداد آن وجود داشته باشد
  • استعداد یک کاتالیزور است: بهترین تعریف که استعداد را سرعت بهتر شدن افراد در مهارت‌های مختلف می‌داند. مثلا سرعت بهتر شدن فردی در ریاضی بهتر از فردی دیگر در ورزش است؛ پس او در زمینه ریاضی استعداد بیشتری دارد

استعداد بازیگری چیست

دیدگاه‌های مختلف درباره استعداد در بازیگری

پس از آشنایی با دیدگاه‌های مختلف درباره استعداد، بهتر می‌توان مفهوم استعداد بازیگری را بررسی کرد. دیدگاه‌های استعداد در بازیگری از تعاریف مختلف استعداد نشات گرفته‌اند و هر یک از آن‌ها طرفداران خاص خود را دارند. نکته مهم در استعداد بازیگری؛ ایجاد شرایطی مناسب برای شکوفا کردن آن توسط آموزش‌هایی اصولی است.

در تاریخ بازیگری بسیاری از افراد بوده‌اند که حتی با داشتن استعدادی مناسب، به دلیل عدم آموزش صحیح به موفقیت نرسیده‌اند؛ بنابراین بدون توجه به مساله استعداد، بهتر است برای شروع بازیگری با آموزش‌هایی استاندارد گام اول خود در این مسیر را محکم بردارید. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه لیست کلاس بازیگری در سایت ایران آموزشگاه، لیست جامعی از بهترین آموزشگاه‌های بازیگری را مشاهده کرده و بهترین مرکز را برای تقویت مهارت‌هایتان انتخاب کنید. در ادامه به انواع دیدگاه درباره استعداد بازیگری می‌پردازیم.

۱. استعداد در بازیگری تاثیری ندارد

اولین دیدگاه برای استعداد در بازیگری بیان می‌کند که بازیگران بدون توجه به استعداد ذاتی می‌توانند به موفقیت برسند. این نگرش لازمه رسیدن به موفقیت در این تخصص را صرفا تلاش و ممارست می‌داند. بر اساس این دیدگاه اگر شما هر روز و با تمرکز کامل به تقویت مهارت‌های بازیگری بپردازید، پس از ۱۰ هزار ساعت (تقریبا ۵ سال) به یک بازیگری فوق‌العاده تبدیل می‌شوید.

۲. استعداد؛ یک اصلی اساسی در بازیگر شدن

دیدگاه دوم دقیقا نقطه مقابله دیدگاه بوده و طرفداران این نگرش معتقد هستند که بدون داشتن استعداد تلاش برای موفقیت در بازیگری کاری بی‌ثمر است. بازیگری یک استعداد ذاتی به‌شمار می‌رود که از بدو تولد در درون افراد وجود دارد. این استعداد می‌تواند متناسب با میزان تلاش و کار افراد، مهارت‌های مختلف را تقویت کند. از نظر آن‌ها آموزش به افراد فاقد استعداد بازیگری، غیر ممکن است.

۳. استعداد در بازیگری به معنای برخورداری از استعدادهای مختلف است

معتبرترین دیدگاه درباره استعداد بازیگری، بیان می‌کند که بازیگری صرفا یک استعداد واحد نیست که بتوان از آن بهره‌مند بود. این تخصص طیف متنوعی از انواع مهارت‌های دیگر مانند (فن بیان قوی، حضور موثر در جمع، توانایی بالا در حفظ دیالوگ‌ها و …) را در بر می‌گیرد که تقویت هر یک از این مهارت‌ها باعث موفقیت فرد در زمینه بازیگری می‌شود.

استعداد بازیگری چیست

نشانه‌های استعداد در بازیگری

شناخت نشانه‌های مستعد بودن در بازیگری، در تقویت مهارت‌های مختلف بازیگری تاثیر فراوانی دارد. بر اساس معتبرترین دیدگاه درباره استعداد بازیگری، برای رسیدن به بالاترین میزان موفقیت در این رشته، باید مهارت‌های مختلف مورد نیاز در آن را پرورش داد. علاقه‌مندان به شروع فرایند بازیگری باید با عوامل موثر بر استعداد بازیگر آشنا باشند تا بدانند که استعداد دارند یا خیر. بر همین اساس در ادامه به مهم‌ترین نشانه‌های استعداد بازیگری می‌پردازیم.

۱. داشتن تخیل قوی

یک بازیگر مستعد حتما باید تخیل فوق‌العاده‌ای داشته باشد. تخیل توانایی تصور هر آن چیزی است که از قبل به آن فکر نکرده‌اید. افرادی خلاق‌تر، توانایی بالایی در داستان‌سرایی، تصویرسازی، رویاپردازی و ارتباط مسائل با یکدیگر دارند. این ویژگی‌ها اولین نشانه‌های داشتن یک تخیل قوی است که می‌تواند برای شروع مسیر بازیگری بسیار راهگشا باشد.

۲. فن بیان مناسب

بهترین بازیگران تئاتر و سینما، افرادی هستند که توانایی بالایی در صحبت کردن و انتقال مفاهیم خود از طریق کلمات دارند. صدای رسا و گیرایی گفتار آن‌ها به‌گونه‌ای است که بالاترین میزان تاثیر را بر مخاطبان می‌گذارد. افراد مستعد در بازیگری حتما باید فن بیان مناسبی برای حضور در تئاتر و سینما داشته باشند.

استعداد بازیگری چیست

۳. اعتمادبه‌نفس بالا

داشتن استعداد بازیگری فقط تقویت مهارت‌های جسمانی نیست. آمادگی بالای ذهن برای حضوری موفق در این رشته و پذیرش موانع آن، شانس رسیدن به یک نتیجه مطلوب را افزایش می‌دهد. افرادی که در زندگی روزمره اعتمادبه‌نفس بالایی دارند، از تجربه کردن نمی‌ترسند، برای تجربه‌های جدید آماده می‌شوند، امکان بازیگر شدن آن‌ها بیشتر از سایرین است.

۴. عدم ترس از اجرا در مقابل دیگران

بازیگری یعنی اجراکردن در برابر دیگران بدون ترس و نگرانی. تجربه حضور در جمع یک تخصص مهم است که بازیگران در ابتدای کارشان با تکنیک‌های مختلف آن آشنا می‌شوند. بااین‌وجود افرادی که به‌صورت ذاتی توانایی به دست گرفتن جمع و جلب توجه آنان را دارند، دارای استعداد بازیگری هستند. این به آن معنا نیست که خنداندن افراد در جمع یا توانایی بالا برای جلب توجه آن‌ها به معنای بازیگری است؛ بلکه تنها یکی از مجموعه توانایی‌هایی است که می‌تواند برای شکوفا کردن استعداد بازیگری به شما کمک کند.

علاقه به کار گروهی

۵. علاقه‌ به کار گروهی

بازیگری یک فرایند خلاقه در جمع است. داشتن روحیه تیمی، انعطاف‌پذیری بالا و تلاش برای موفقیت گروه از جمله نشانه‌‌های داشتن استعداد بازیگری به‌شمار می‌رود. رسیدن به بالاترین تخصص در تکنیک‌های بازیگری، زمانی اتفاق می‌افتد که بتوانید با آرامش خاطر و با کمک به دیگر افراد، در یک گروه حرفه‌ای برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید.

۶. توانایی مطالعه زیاد

مطالعه، مشاهده و تمرین سه اصل اصلی بازیگران برای تقویت مهارت‌های مختلف است. بازیگری دانستن همه آن چیزهایی است که به بازیگری مربوط نیست. یک بازیگر مستعد مطالعات جامعی درباره تاریخ، روانشناسی، جامعه‌شناسی، سیاست، موسیقی، صداسازی و اطلاعات عمومی دارد. او از تمام این تخصص‌ها برای تحلیل و ارائه نقش موثر خود استفاده می‌کند.

۷. انتقادپذیری بالا

اگر توانایی بالایی در شنیدن نقطه‌نظرات دیگران دارید و از نقدهای منفی نمی‌ترسید، استعداد بازیگری در شما وجود دارد. در شروع کارتان یا در ادامه مسیر بازیگری، ممکن است پس از هر اجرا یا اکران فیلمی از شما، با طیف متنوعی از نقدها مواجه شوید. توانایی شنیدن این نقدها و عدم تاثیرگذاری آن‌ها بر فرایند کاری شما، عامل مهمی است که در موفقیت شما به‌عنوان بازیگری نقش موثری را ایفا می‌کند.

۸. داشتن یک حافظه عالی از نشانه‌های استعداد بازیگری است

بخش زیادی از بازیگری صرف حفظ دیالوگ‌ها و کنش‌ها و رویدادهای صحنه‌های مختلف می‌شود. بازیگری که توانایی بالاتری در تسلط به دیالوگ‌ها دارد، قدرت تحلیل دیالوگ‌ها و بیان طبیعی آن‌ها برای او بیشتر از سایر بازیگران است.

۹. افراد چند شخصیتی و استعداد بیشتر آن‌ها در بازیگری

حتما تابه‌حال با افراد چندشخصیتی مواجه شده‌اید. این افراد شخصیت ثابتی ندارند و حال و هوای آن‌ها متناسب با شرایط تغییر می‌کند. بدون توجه به درست بودن یا اشتباه بودن این رفتار، انعطاف افراد چندشخصیتی برای ارائه نقش‌های مختلف بالاتر است. پردازش ذهن آن‌ها برای پذیرش موقعیت‌های مختلف نمایشی سرعت بیشتری دارد. قدرت تخیل بالای این افراد در تصور جزئیات موقعیت‌ها به آن‌ها کمک می‌کند. البته منظور از افراد چندشخصیتی افراد مبتلا به بیماری‌های روانی نیست؛ بلکه منظور افرادی هستند که توانایی تطبیق‌پذیری بهتری با موقعیت‌های مختلف دارند.

۱۰. توانایی بالا در ارائه لهجه‌های مختلف

یکی از ویژگی‌های داشتن استعداد بازیگری توانایی بالا در ارائه لهجه‌های مختلف شهر و کشورها است. افراد مسلط به لهجه‌های گوناگون، انعطاف‌پذیری ذهنی بالایی دارند و می‌توانند متناسب با تولیدات سینمایی، شانس حضور خود در پروژه‌های مختلف را افزایش دهند.

۱۱. مطالعات کاملی درباره سینما و بازیگری دارید

افراد علاقه‌مند به بازیگری معمولا زندگی روزمره خود را بر اساس این علاقه پیش می‌برند. این افراد با تمام بازیگران مهم و جریان‌ساز آشنایی دارند و روزانه حداقل دیدن یک فیلم مهم از تاریخ سینما را در برنامه‌های خود می‌گنجانند. فکر و ذهن بازیگران مستعد همیشه بازیگری است و این علاقه از آن‌ها جدا نمی‌شود.

استعداد بازیگری چیست

استعداد بازیگری را چگونه شکوفا کنیم؟

سوال مشترک بسیاری از افراد بعد از شناخت نشانه‌های استعداد بازیگری این است که چطور می‌توان این استعدادها را شکوفا کرد؟ بر همین اساس در ادامه به مهم‌ترین روش‌هایی می‌پردازیم که به شکوفا کردن استعداد بازیگری کمک می‌کنند.

۱. استعداد از کودکی خودش را نشان می‌دهد

بهترین زمان برای شکوفا کردن استعداد بازیگری در بازه کودکی است؛ زیرا در این سن کودکان ذهن خلاق‌تری برای پذیرش مهارت‌های بازیگری دارند. بسیاری از افرادی که مسیر بازیگری خود را از کودکی آغاز کرده‌اند؛ موفقیت بالایی در این رشته به دست آورده‌اند. تفاوت روش‌های آموزش کودکان و بزرگسالان برای یادگیری مهارت‌های بازیگری شرایط مناسب‌تری از یک آموزش اصولی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد.

مهم‌ترین تفاوت‌های آموزش بازیگری کودک و بزرگسالان عبارت‌اند از:

  • تاکید بر جنبه‌های گروهی آموزش
  • استفاده از روش‌های سرگرم‌کننده و موثر مانند بازی‌های نمایشی
  • امکان مناسب‌تر برای تقویت مبانی بازیگری به دلیل تثبیت‌نشدن مهارت‌‌های گفتاری و حسی کودکان
  • امکان صرف زمان بیشتر برای آموزش کودکان

 پیشنهاد می‌کنیم برای شکوفا کردن استعداد بازیگری از دوران کودکی شروع کنید. برای اطلاع کامل از چگونگی انجام این فرایند صفحه کلاس بازیگری کودک در سایت ایران آموزشگاه را مطالعه کنید و از مجموعه‌های لیست شده در این صفحه کمک بگیرید.

کلاس بازیگری

۲. شرکت در کلاس‌های بازیگری

برای شکوفا کردن استعداد بازیگری بهترین مسیر، کسب مهارت‌های مختلف بازیگری و گذراندن دوره‌های آموزشی معتبر است. سرفصل‌های آموزشی در این کلاس‌ها در یک برنامه‌ریزی ۶ ماهه تا یکساله، تمام مهارت‌های اصلی برای بازیگر را تقویت می‌کنند. هنرجویان پس از تسلط نسبی به مبانی بازیگری می‌توانند با حضور در پروژه‌های سینمایی و تئاتری و کسب تجربه، آزمون‌وخطای خود در این رشته را شروع کنند.

۳. حضور در تست‌های بازیگری

دنیای بازیگری پر از افرادی است که بدون دوره‌های تخصصی وارد سینما و تئاتر شده‌اند. تست بازیگری از روش‌های رایج برای بررسی میزان توانایی بازیگران به شمار می‌رود. مهارت داوطلبانی که در این تست‌ها شرکت می‌کنند توسط افراد کارآزموده و کارگردانان باتجربه، بررسی می‌شوند و در صورت تایید می‌توانند با حضور در پروژه‌های مختلف به تقویت مهارت‌های خود بپردازند.

۴. تحصیلات آکادمیک رشته بازیگری

مطمئن‌ترین راه برای شکوفا کردن استعداد بازیگری ثبت نام در دانشگاه‌های بازیگری است. دوره‌های آکادمیک بازیگری در دانشگاه‌ها طیف متنوعی از دانش تئوری و تکنیک‌های مختلف بازیگری را به شما آموزش می‌دهند. افراد مستعد در بازیگری می‌توانند با حضور در دانشگاه‌ها، شناخت کاملی از میزان استعداد خود به دست بیاورند.

حضور در دانشگاه به معنای قطعی بازیگر شدن نیست؛ بلکه دانشگاه تکنیک‌های بازیگری را به‌صورت علمی به شما آموزش می‌دهد. تعداد افرادی که از طریق آموزشگاه‌های بازیگری و موسسات بین‌المللی وارد بازار کار این رشته شده‌اند، به‌مراتب بیشتر از آموزشگاه‌ها است.

استعداد بازیگری

استعداد‌ بازیگری خود را با کمک موسسات ایران آموزشگاه شکوفا کنید

شناخت آموزشگاه‌های معتبر مهم‌ترین گام برای پیمودن مسیر بازیگری است. در این راه صرفا داشتن استعداد بازیگری کافی نیست و باید برای تقویت مهارت‌های خود و موفقیت در این رشته، آموزش‌ اصولی را پشت سر بگذارید. ایران آموزشگاه یک بانک جامع اطلاعاتی درباره آموزشگاه‌های سراسر کشور است که لیستی جامع از بهترین موسسات بازیگری کشور را در اختیار شما قرار می‌دهد. آموزشگاه‌های معرفی شده در مجموعه ما، با ایجاد پلی ارتباطی بین هنرجویان و پروژه‌های سینمایی و تئاتری به شما در شکوفایی استعدادتان کمک می‌کنند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت ما، در مرکز آموزشی مورد نظر خود ثبت نام کنید.

پرسش و پاسخ

چه کسی می‌تواند بفهمد که ما استعداد‌ بازیگری داریم یا خیر؟

شما تنها کسی هستید که می‌توانید از مستعد بودن خود باخبر شوید. همچنین تجربه افراد زبده نیز در این زمینه به شما کمک می‌کند.

اگر استعداد‌ بازیگری داشته باشیم، دوره‌های آموزشی کوتاه‌تر می‌شوند؟

خیر. همه علاقه‌مندان باید دوره‌های یکسانی را برای تقویت مهارت‌های بازیگری بگذرانند.

من استعداد‌ زیادی در بازیگری ندارم؛ اما هر روز تمرین می‌کنم. آیا می‌توانم بازیگر موفقی شوم؟

بله. در بازیگری‌ تمرین به‌مراتب مهم‌تر از استعدا‌د ذاتی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *