نشان دادن احساسات در بازیگری

نشان دادن احساسات در بازیگری؛ تکنیکی که باید آن را بلد باشید

بازیگری بدون حس مانند شنا کردن در اقیانوس بدون تجهیزات ایمنی است. بدون تسلط کامل به تکنیک‌های موثر برای به‌کارگیری حس مناسب، نمی‌توان یک بازیگر کاربلد و حرفه‌ای شد. اگر در ابتدای مسیر بازیگری هستید یا به این رشته علاقه دارید، زمان زیادی از تمرینات خود را باید به نشان دادن احساسات در بازیگری اختصاص دهید. در غیر این‌صورت باید شانس خود را در رشته‌های دیگر امتحان کنید.

اگر اطلاعات کافی در زمینه بازیگری ندارید، ما در صفحه” چطور بازیگر شویم “سعی کرده ایم تا شما را با روش های ورود به دنیای بازیگری آشنا کنیم.

نشان دادن احساسات در بازیگری

روش‌های نشان دادن احساسات در بازیگری

بازیگری ترکیبی از انواع تکنیک‌ها و روش‌ها برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب است. احساسات به‌عنوان اصلی‌ترین عامل موثر بر تماشاگر، در صداقت بازی بازیگر و ایجاد باوری عمیق در مخاطب نقشی مهم را بر عهده دارد. روش‌های نشان دادن احساسات‌ مختلف ‌در بازیگری یک تکنیک مفید است که خود شامل روش‌های متنوعی می‌شود. در ادامه به طور کامل به روش‌های بیان احساسات در بازیگری می‌پردازیم.

۱. ژست‌های بدنی؛ با عملتان بگویید چه حسی دارید

ما در طول روز برای نشان دادن شادی، ناراحتی، غمگینی، حسرت، اندوه و … حالات مختلفی از بدنمان را نشان می‌دهیم. این نکته همان معنای ژست بدنی در بازیگری است. بهترین روش برای نشان دادن احساسات در بازیگری این است که بدنتان به‌جای شما حرف بزند. به عبارت بهتر وقتی ناراحت هستید، از طریق بدن به مخاطب بفهمانید که حال خوبی ندارید.

برخی از ژست‌های بدنی موثر در بیان احساسات در بازیگری عبارت‌اند از:

  • مشت کردن دست‌ها و فشار دادن آن: نشان از عصبانیت
  • دست‌به‌سینه نشستن: نشان از ادب و در برخی مواقع نپذیرفتن حرف طرف مقابل
  • باز کردن آغوش: نشان از دلتنگی برای کسی و در آغوش گرفتن او
  • دست زیر چانه زدن و خیره‌شدن: نشان از تفکر عمیق
  • تکان دادن پشت سر هم پا: نشان از انتظار
  • مشت کردن دو دست به سمت بالا: نمادی از خوشحالی و شادی

۲. بیان احساسات در جملات

روش دیگر برای نشان دادن احساسات در بازیگری، بیان جملات با حالات حسی مختلف است. شما وقتی عصبی هستید، جملات را تندتر بیان می‌کنید. یا زمانی که قصد دارید خبر بدی بدهید، ریتم کلامی شما کم‌تر می‌شود. توجه به ریتم بیان و گام صدا در بروز احساسات در بازیگری بسیار مهم است.

در بیان احساسات خود از طریق دیالوگ‌ها به چند عامل مهم باید توجه داشته باشید که عبارت‌اند از:

  • جای درست مکث
  • میزان بلندی صدا
  • احساس پشت هر دیالوگ
  • لحن بیان و صدا

۳. بیان احساسات در چشم‌؛ چشم‌ها دروغ نمی‌گویند

چشم‌ها دروازه روح هستند. به اعتقاد بسیاری از بزرگ‌ترین معلمان بازیگری چشم‌های یک بازیگر مهم‌ترین ابزار او برای ابراز احساساتش هستند. پیش از بیان هر احساسی باید در ابتدا آن حس در چشم‌ها شما دیده شود. این تکنیک به‌ویژه در بازیگری در سینما و در نماهای بسته کاربرد فراوانی دارد.

نشان دادن احساسات در بازیگری

مراحل نشان دادن حس در بازیگری

پس از شناخت روش‌های مختلف نشان دادن احساسات در بازیگری، در این بخش با ۶ مرحله اصولی بروز این احساسات آشنا می‌شویم. تمرین و تکرار مراحل از آن خود کردن حس و انتقال آن به مخاطب فرایندی زمان‌بر است که باید با تمرین و تکرار به آن رسید.

مراحل مختلف نشان دادن حس در بازیگری عبارت‌اند از:

  • شناخت کامل اهداف نویسنده: باید بدانید هدف هر دیالوگ چیست و چرا شخصیت این حس را از خود نشان می‌دهد
  • تجسم صحنه‌ها قبل از اتود: چگونگی واکنش نشان دادن شخصیت را در ذهن خود تداعی کنید. حالات، لحن صحبت، سن، حرکات بدن و … را تجسم کنید و شخصیت را در ذهنتان بسازید
  • پیدا کردن شخصیت: وضعیت‌های مختلفی را که به آن فکر کرده‌اید را در مقابل آینه بازی کنید
  • باور کردن شخصیت: خودتان را در داستان غرق کنید و باور کنید که شخصیتی جز کاراکتر نمایشی ندارید
  • تمرین حرکات بدنی: وضعیت بدنی کاراکتر را متناسب با طراحی خود بارها تمرین کنید
  • مطالعه برای شناخت بیشتر کاراکتر: در صورت عدم شناخت کامل کاراکتر، درباره شخصیت‌های مشابه آن یا حالات رفتاری یکسان آن با دیگر کاراکترها مطالعه کنید

نشان دادن احساسات در بازیگری

نشان دادن احساسات در بازیگری؛ کلید موفقیت بازیگران بزرگ

بسیاری از بازیگران بزرگ با تمام تفاوت‌هایی که با هم دارند؛ در یک موضوع با یکدیگر مشترک هستند. این بازیگران در ارائه انواع احساسات توانایی بالایی دارند. در کنار تقویت مهارت‌های مختلف بازیگری مانند بیان، بدن، تحلیل متن و حتی تخیل، تسلط کامل به تکنیک‌های ارائه حس، برای یک بازیگر حرفه‌ای بسیار مهم است. برای رسیدن به حد مطلوبی از مهارت در این زمینه، باید تمرین و تکرار را در برنامه‌های خود بگنجانید.

برای آشنایی بیشتر با این رشته هنری به شما پیشنهاد میدهیم از صفحه” رشته بازیگری ” دیدن فرمایید.

همینطور اگر بدنبال یک آموزشگاه خوب برای آموزش بازیگری میگردید پیشنهاد میکنم لیست معتبرترین صفحه مقایسه مراکز آموزشی کشور را در صفحه ” کلاس بازیگری ” مشاهده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *