اهمیت آموزش زبان به کودک

آموزش زبان به کودکان چه اهمیتی دارد؟

امروزه دنیای ما بیشتر از هر برهه‌ای از تاریخ به هم متصل است و تمام مردم جهان می‌توانند در یک چشم برهم زدن برای یکدیگر پیام و ایمیل بفرستند یا با یکدیگر تماس صوتی و تصویری داشته باشند. در چنین شرایطی یادگیری زبان اهمیتی دوچندان دارد و درصورتی‌که نتوانید با جهان ارتباط برقرار کنید، بسیاری از فرصت‌ها را از دست می‌دهید. در این مطلب به بررسی اهمیت آموزش زبان به کودک و آثار آن می‌پردازیم.

اهمیت یادگیری و آموزش زبان انگلیسی به کودک

ما در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم. این به این معنا است که خبر کوچکترین اتفاق در گوشه‌ای از جهان می‌تواند یک دقیقه بعد روی کل کره زمین خبرساز شود. اما زبانی که معمولا برا ارتباطات بین‌المللی استفاده می‌شود، زبان انگلیسی است.

زبان انگلیسی از زبان‌های غرب آلمان مشتق شده و برخی زبان‌ها مانند فرانسوی و دانمارکی ترکیب شده است. زبان‌های لاتین، یونانی، هلندی، چینی، ژاپنی و اسپانیایی روی آن تاثیر گذاشته‌اند. این زبان درمقایسه با اکثر زبان‌های دیگر ساختار ساده‌تری دارد و به‌راحتی قابل یادگیری است. آموزش این زبان اهمیت زیادی دارد و درصورتی‌که به بهترین کلاس زبان کودک تهران یا شهرهای دیگر نروید ممکن است بعد از مدتی از یادگیری زبان خسته شوید.

برخلاف بسیاری از زبان‌ها، این زبان تمرکز زیادی بر جنسیت افعال، ضمایر و اسم‌ها ندارد و تنها مواردی که می‌توان در آن‌ها جنسیت را مشاهده کرد ضمایر سوم‌شخص مفرد (He/She) و برخی اسم‌ها (مانند Actress/Actor، Waitress/Waiter و …) هستند.

این ساختار ساده نه‌تنها از کاربردی بودن این زبان کم نمی‌کند، بلکه سادگی ساختار از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باعث شده است زبان انگلیسی به زبان بین‌المللی در جهان تبدیل شود. یادگیری این زبان شیرین و جذاب از الزامات دنیای امروز است.

برخی از مزایای یادگیری زبان انگلیسی عبارتند از:

  • به‌هرکجا در جهان سفر کنید می‌توانید با زبان انگلیسی کار خود راه بیندازید
  • منابع آموزشی به زبان انگلیسی بسیار غنی، کامل و به‌روز هستند
  • برای فارسی‌زبان، یادگیری زبان انگلیسی ساده‌تر از بسیاری زبان‌های دیگر است
  • در بسیاری از دانشگاه‌های جهان امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد
  • فرصت‌های شغلی برای افرادی که به زبان انگلیسی مسلط هستند بیشتر و بهتر است

اهمیت آموزش زبان به کودک

مزایای آموزش زبان به کودک

یادگیری زبان و به‌خصوص زبان انگلیسی به دلایل مختلف می‌تواند برای همه افراد مفید باشد. اما یادگیری زبان نیز به‌طور کل مزایای خاص خودش را دارد. این مزایای وجهه‌های زیادی دارند و می‌توانند فواید فیزیولوژیک نیز داشته باشند. به‌همین دلیل است که بسیاری از والدین از کودکی آموزش زبان به فرزندان خود را آغاز می‌کنند. ثبت‌نام فرزندتان در کلاس زبان کودک می‌تواند آثار بسیار مثبتی در رشد و پیشرفت کودکان بگذارد. در ادامه با برخی از مهم‌ترین مزایا و اهمیت آموزش زبان به کودک آشنا می‌شویم.

۱. رشد مغز و افزایش تمرکز

تحقیقاتی که روی فواید یادگیری زبان انجام شده اغلب نشان می‌دهند که یادگیری زبان دوم از دوران کودکی به رشد مغز و افزایش تمرکز افراد بسیار کمک می‌کند. معمولا افرادی که به چند زبان مسلط هستند به‌دنبال استفاده از زبان مرتبط با شرایطی که در آن قرار دارند هستند. کودکانی که زبان انگلیسی را یاد می‌گیرند در شرایط متفاوت به‌دنبال استفاده از آن بوده و این فعالیت ذهنی تمرکز و دقتشان را به‌طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

۲. تسلط بهتر بر زبان مادری

بسیاری از افراد تصور می‌کنند درصورتی‌که آموزش انگلیسی به کودکان خود را از دوران کودکی آغاز کنند روی روند یادگیری زبان مادری آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارند. اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که یادگیری زبان دوم در کودکی نه‌تنها روی یادگیری زبان ماری اثر منفی ندارد، بلکه آن را بهبود بخشیده و تسلط روی آن را بهتر می‌کند.

الگوهای یادگیری در کودکانی که با زبان دوم آشنا می‌شوند توسعه‌یافته‌تر می‌شود و دارای ظرفیت اطلاعات بیشتری برای اطلاعات جدید هستند. به‌همین دلیل پتانسیل آن‌ها برای تسلط بر زبان مادری بیشتر می‌شود. همینطور این کودکان قادر هستند تمام تجربیات و اطلاعاتی که از طریق زبان انگلیسی آموختند را به زبان مادری خود تعمیم داده و با فکری بازتر به یادگیری و تسلط بر زبان مادری بپردازند.

مزایای آموزش زبان به کودک

۳. اثر مثبت روی روند تحصیل

طبق مطالعات زیادی که درمورد آثار یادگیری زبان دوم در کودکی صورت گرفته، ثابت شده که یادگیری زبان دوم تاثیر مثبتی روی روند تحصیلی کودکان در مدرسه دارد. کودکان دوزبانه عملکرد بهتری در یادگیری بسیاری از دروس از خود نشان داده‌اند. یادگیری زبان دوم در کودکی می‌تواند کمک مفیدی به افزایش مهارت‌های ارتباطی و خلاقیت کودکان کرده، امکان استفاده از منابع انگلیسی را برای آن‌ها فراهم کرده و درکل تاثیر مثبتی روی عملکرد تحصیلی آن‌ها بگذارد.

۴. افزایش خلاقیت

ظهور خلاقیت در افرادی که از کودکی دوزبانه می‌شوند بسیار رایج‌تر است. کودکانی که درکنار زبان مادری خود یک زبان دومی را نیز فرا می‌گیرند، نسبت به کودکان تک‌زبانه الگوهای ارتباطی و اطلاعاتی بیشتری را دراختیار دارند. این موضوع باعث می‌شود که این کودکان خلاقیت بیشتری از خود نشان داده و در برخورد با اتفاقات و پدیده‌های اطراف خود واکنش‌های متفاوتی نشان دهند.

۵. افزایش مهارت‌های ارتباطی و آشنایی با فرهنگ‌های مخلتف

آموزش زبان انگلیسی به کودکان الگوهای ارتباطی آن‌ها را شکوفا می‌کند و موجب تعامل بهتر آن‌ها با دنیای اطراف خود می‌شود. افراد در سنین پایین به‌شدت نیازمند برقراری ارتباط با دنیای اطراف خود هستند. الگوهای ارتباطی کودکانی که بر زبان دوم مسلط شوند فعال‌تر و گسترده‌تر می‌شود.

این کودکان از سنین پایین می‌توانند با فرهنگ‌های مختلف، آداب و رسوم و تفاوت زندگی انسان‌ها در سراسر جهان آشنا شوند و درک فرهنگی آن‌ها بسیار گسترده‌تر شود. این افراد درک عمیق‌تری از زندگی انسان‌ها دارند و تفاوت‌های فرهنگی را درک می‌کنند. این موضوع جهان‌بینی بهتری به افراد می‌دهد و شخصیت آن‌ها را پایه‌گذاری می‌کند.

بهترین کلاس زبان

یافتن بهترین مراکز آموزش زبان به کودک در ایران آموزشگاه

یادگیری زبان، به‌خصوص در کودکی می‌تواند آثار بسیار مثبتی روی زندگی کودک شما داشته باشد. آموزشگاه‌های زیادی هستند که برنامه‌های آموزش زبان مخصوص کودکان دارند. وبسایت ایران آموزشگاه مرجع بررسی و معرفی موسسات آموزشی در سراسر کشور است و می‌توانید در وبسایت ما برترین مراکز آموزش زبان کودک کشور را پیدا کنید. آموزشگاه‌ها نیز با لیست شدن در وبسایت ما می‌توانند زبان‌آموزان بیشتری را جذب کنند.

سوالات متداول

چرا باید زبان انگلیسی را یاد بگیریم؟

زبان انگلیسی زبانی بین المللی است که یادگیری آن می‌تواند فرصت‌های شغلی بیشتری برای شما محیا کند و به روند تحصیل شما بسیار کمک کند. همینطور معمولا منابع آموزشی به‌زبان انگلیسی کامل‌تر و جامع‌تر هستند و می‌توانند درمسیر شغلی شما مفید باشند.

آموزش زبان به کودکان چقدر اهمیت دارد و اثرات آن چیست؟

یادگیری زبان دوم برای کودکان فوایدی مانند افزایش خلاقیت، رشد مغز و افزایش تمرکز و افزایش مهارت‌های ارتباطی دارد. همینطور تسلط آن‌ها را روی زبان مادری بیشتر می‌کند، روند تحصیل آن‌ها را بهبود می‌بخشد و جهان‌بینی گسترده‌تری در مواجهه با فرهنگ‌های دیگر در اختیار آن‌ها می‌گذارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *