دوره پداگوژی

دوره پداگوژی چیست ؟

برای تدریس در هر رشته‌ای لازم است تا از شیوه و روش‌های اصولی آن استفاده شود. دوره‌های پداگوژی یا مربیگری برای آموزش بزرگسالان جهت یادگیری نحوه انتقال مفاهیم است. پداگوژی در همه رشته‌ها از جمله آموزش و پرورش، آرایشگری و بسیاری از حرفه‌های دیگر، اهمیت زیادی دارد.

در دوره مربیگری فرد یاد می‌گیرد که چگونه دانش خود را به دیگران انتقال دهد و از این نظر ارزش بالایی دارد. انتقال مفاهیم یکی از مشکلاتی است که در اکثر رشته‌ها حتی با دانش بالای مربیان وجود دارد.

برای فهم بهتر این موضوع فرض کنید یک استاد دانشگاه با مرتبه بالای علمی، نمی‌تواند به‌خوبی دانش خود را به دانشجویان منتقل کند. مشکل اصلی در این موارد عدم توانایی در نحوه انتقال مفاهیم و عدم آشنایی با روش‌های اصولی آموزش است.

این مسئله در بسیاری از رشته‌ها مانند آرایشگری نیز وجود دارد. افراد می‌توانند با شرکت در کلاس‌های پداگوژی جدیدترین تکنیک و راهبردها برای انتقال علم را یاد گرفته و مدرک مربیگری را دریافت نمایند. پس برای تاسیس یک آموزشگاه آرایشگری نیاز به ۲ چیز اساسی است: اول: مدرک آرایشگری پایه یا آرایش و پیرایش دوم مدرک پداگوژی.

سرفصل‌های دوره پداگوژی

سرفصل‌های دوره پداگوژی شامل چه مواردی است؟

دوره‌های پداگوژی فرصت مناسبی برای آن دسته از افرادی است که مایل‌اند به بهترین نحو مهارت و دانش خود را به دیگران آموزش دهند. تدریس با بیشترین کارایی بسیار مهم است. اگر فردی دانش زیادی هم داشته باشد اما نتواند آن را به‌خوبی بیان کند، آموزش‌های وی هیچ نتیجه مفیدی به دنبال ندارد.

در دوره آموزش مربیگری به موارد زیادی برای افزایش کیفیت آموزش‌ها، پرداخته می‌شود. در زیر مهم‌ترین سرفصل‌های دوره پداگوژی بیان شده است.

  • اهمیت آموزش و مفاهیم آموزشی
  • هدف‌های آموزش
  • نحوه برقراری ارتباط با دانش‌پژوهان
  • بررسی تکنیک‌های سخنوری و فن بیان
  • شناخت نیازهای آموزشی
  • نحوه مدیریت
  • طراحی فعالیت‌ها
  • مشارکت دانش‌پژوهان در مباحث

شرایط شرکت در دوره آموزش مربیگری

همه افراد نمی‌توانند در دوره آموزش‌های مربیگری شرکت کنند. برای شرکت در این دوره‌ها باید شرایط لازم وجود داشته باشد. شرایط دوره آموزش مربیگری شامل موارد زیر است:

  • داشتن حداقل سن ۱۸ سال
  • داشتن مدرک تحصیلی دیپلم
  • عدم سوءسابقه و پیشینه
  • برخورداری از سلامت ذهنی و جسمی
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معاف از خدمت (برای آقایان)

مراحل آموزش دوره پداگوژی

مراحل آموزش دوره پداگوژی

در دوره آموزش مربیگری، صفر تا صد مفاهیم آموزشی بیان می‌شود. کارآموزان پس از کلاس‌های تئوری، در کلاس‌های عملی نیز شرکت کرده و مباحثی که در کلاس تئوری بیان شده را اجرا می‌کنند. مراحل آموزش دوره پداگوژی در زیر بیان شده است:

  1. کلیات و تاریخچه دوره پداگوژی
  2. آشنایی با مفاهیم آموزشی
  3. چگونگی ارتباط با دانش‌پژوهان
  4. نحوه بیان مطالب آموزشی
  5. مدیریت کلاس‌ها
  6. چگونگی طراحی فعالیت‌ها
  7. آشنایی با ابزار نوین آموزشی

دوره پداگوژی برای چه افرادی مناسب است؟

دوره پداگوژی برای افرادی که مدرک دیپلم داشته و به مربیگری علاقه دارند، مناسب است. به‌صورت کلی همه افرادی که مایل‌اند در حوزه رشته خود به آموزش بپردازند می‌توانند در دوره‌های پداگوژی شرکت کرده و مدرک آن را دریافت نمایند. همچنین افرادی که قصد دارند به‌عنوان مؤسس یا مربی در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کار کنند، می‌توانند در این دوره‌ها شرکت نمایند.

مراکز برگزاری دوره پداگوژی در تهران

برای شرکت در دوره های پداگوژی باید به آموزشگاه های معتبر مجاز و زیر نظر فنی و حرفه ای مراجعه کرد. شما میتوانید در صفحه زیر تعدادی از آموزشگاه های معتبر برگزار کننده دوره پداگوژی همراه با مشخصات را بدست آورید.

لیست بهترین آموزشگاه آرایشگری زنانه

ابزار مورد نیاز برای دوره آموزش مربیگری

دوره‌های پداگوژی به دو صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود. کلاس‌های آنلاین فرصت مناسبی برای افرادی است که قادر به شرکت در کلاس‌های حضوری نیستند.

برای شرکت این دوره‌ها به ابزار خاصی نیاز نیست. در واقع ابزار مورد نیاز برای دوره آموزش مربیگری شامل یک قلم و کاغذ می‌شود که نکات مهم کلاس نوشته شود. البته لازم به ذکر است که در این دوره جزوه و کتاب در اختیار دانش‌پژوهان قرار می‌گیرد.

مدرک پداگوژی چیست؟

مدرک پداگوژی چیست؟

متقاضیانی پس از دوره‌های پداگوژی و شرکت در آزمون فنی و حرفه‌ای، می‌توانند مدرک پداگوژی یا مربیگری را دریافت نمایند. داوطلبان برای شرکت در آزمون باید برگه معرفی‌نامه خود را که از طرف آموزشگاه صادر می‌شود، به همراه داشته باشد.

 آزمون‌های مربوط به پداگوژی شامل سه بخش مهم آزمون کتبی، عملی و رفتار مربی است که بخش زیادی از آن مربوط به آزمون عملی می‌شود. بخش عملی آزمون از اهمیت بالایی برخوردار است و متقاضی باید بتواند مفاهیمی که یاد گرفته را به‌خوبی اجرا کرده و با هنرجویان ارتباط برقرار کند. در انتها و پس از کسب نمره قبولی، مدرک پداگوژی فنی و حرفه‌ای اعطا می‌شود.

مزایای مدرک مربیگری فنی و حرفه‌ای

مدرک مربیگری از طرف سازمان فنی و حرفه‌ای کشور صادر می‌شود و اعتبار بالایی دارد. مربیان باید بتوانند متناسب با نیاز بازار مهارت‌های لازم را به کارآموزان خود منتقل کند. این توانایی از طرف سازمان فنی و حرفه‌ای مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و سپس مدرک پداگوژی فنی و حرفه‌ای صادر می‌شود. این مدرک مزایای زیادی به همراه دارد که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می‌پردازیم.

بین‌المللی بودن مدرک مربیگری فنی و حرفه‌ای

سازمان فنی و حرفه‌ای کشور همواره در تلاش بوده تا با سازمان بین‌المللی کار روابط گسترده‌ای داشته باشد. سازمان بین‌المللی کار با تدوین قوانین و مقرراتی بر استانداردسازی قوانین کار نظارت داشته است. کشورهای زیادی در عضویت این سازمان درآمده‌اند که همین موضوع باعث شده تا مدرک فنی و حرفه‌ای از نظر بین‌المللی اعتبار داشته باشد.

مربیگری در مؤسسات داخلی و خارجی

در دوره پداگوژی آموزش‌های کامل مطابق با سرفصل‌های بین‌المللی داده می‌شود. از این رو افرادی که موفق به دریافت مدرک مربیگری فنی حرفه‌ای می‌شوند می‌توانند در مؤسسات مختلف از جمله مؤسسات داخلی و خارجی، فعالیت داشته باشند. این یک فرصت خوب برای دارندگان مدرک مربیگری است که بتوانند به بازار کار داخلی و جهانی وارد شوند.

مدرک تاتو فنی و حرفه ای کرج
مدرک تاتو فنی و حرفه ای کرج

کسب امتیاز برای تأسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌ای

سازمان فنی و حرفه‌ای کشور جهت افزایش اشتغال و بهره‌وری بیشتر از دانش و فناوری، مجوز احداث آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای را به افراد دارای شرایط ارائه می‌کند. داشتن مدرک مربیگری یکی از مواردی است که باعث کسب امتیاز بیشتر و موفقیت برای تأسیس آموزشگاه می‌شود.

دریافت پروانه کسب

برای بسیاری از مشاغل از جمله مشاغل آموزشی نیاز است تا متقاضیان آن پروانه کسب دریافت کنند. در واقع پروانه کسب مجوز قانونی برای فعالیت این افراد است. یکی از شرایط مهم صدور این پروانه کسب، داشتن مدرک پداگوژی فنی و حرفه‌ای است؛ بنابراین دارندگان این مدرک می‌توانند به‌راحتی پروانه کسب دریافت نموده و شروع به کار کنند.

استفاده از بیمه تأمین اجتماعی برای مربی

مربیانی که کارت مربیگری را دریافت می‌کنند می‌توانند از بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند. بیمه تأمین اجتماعی به‌عنوان یک حمایت مالی در آینده است. مربیان می‌توانند با پرداخت بیمه به‌صورت ماهانه یا سالیانه از خدمات درمانی به‌صورت دائم و مالی آن پس از بازنشستگی استفاده نمایند.

کاربرد مدرک پداگوژی چیست؟

مدرک پداگوژی چه کاربردی دارد؟ اگر به تازگی با دوره پداگوژی آشنا شده‌اید لازم است تا بدانید مدرک آن چه کاربردهایی دارد و اصلاً چرا باید مدرک پداگوژی را بگیرید. این مدرک برای افرادی که می‌خواهند در کنار شغل به هنرجویان نیز آموزش دهند مناسب است. علاوه بر این افرادی که قصد دارند سمینارها و همایش‌های تخصصی را برگزار کنند به این مدرک نیاز دارند.

دوره پداگوژی فنی و حرفه ای  چه مزایایی دارد؟

دوره پداگوژی فنی و حرفه ای یک دوره تخصصی است که در مراکز معتبر زیر نظر این سازمان برگزار می‌شود. این دوره از اعتبار بالایی برخوردار بوده و شما با داشتن مدرک آن علاوه بر کار در ایران می‌توانید به کشورهای خارجی نیز مهاجرت کنید. شرکت در این چند مزیت مهم دارد که در زیر آنها را بیان کردهایم.

  • آموزش تخصصی پداگوژی
  • تدریس توسط اساتید مجرب و متخصص
  • دریافت مدرک فنی و حرفه‌ای پداگوژی
  • ورود به بازار کار در مدت زمان کوتاه
  • کسب درآمد بالا

مدرک پداگوژی ارایشگری

مدرک پداگوژی ارایشگری به هنرجویانی داده می‌شود که در دوره‌های آموزشی تئوری و عملی شرکت کنند. در واقع آرایشگران پس از شرکت در یکی از دوره‌های زیبایی مانند میکاپ، اکستنشن مژه، اکستنشن ابرو، کوتاهی مو، رنگ مو، شینیون مو، پاکسازی پوست و… می‌توانند مدرک پداگوژی را نیز بگیرند و از این طریق در آموزشگاه‌های آرایشگری به‌عنوان مربی مشغول به کار شوند.

نحوه دریافت مدرک پداگوژی فنی حرفه ای

در دوره پداگوژی به طور کامل وظایف و مهارت‌هایی که یک مربی باید داشته باشد بیان می‌شود و هنرجویان توانایی لازم برای مربیگری را کسب می‌کنند. مدرک پداگوژی فنی و حرفه ای این امکان را برای هنرجویان فراهم می‌کند تا بتوانند در آموزشگاه‌های معتبر مربیگری کنند. نحوه دریافت مدرک پداگوژی فنی حرفه ای به‌صورت زیر است.

  1. انتخاب آموزشگاه معتبر برای شرکت در دوره‌های آموزشی
  2. ثبت‌نام در یکی از دوره‌های آموزشی پداگوژی
  3. گذراندن دوره آموزش تئوری و عملی پداگوژی
  4. شرکت در آزمون فنی و حرفه‌ای پداگوژی
  5. کسب نمره قبولی و دریافت مدرک پداگوژی

آزمون عملی پداگوژی چگونه است؟

بخش عملی آزمون پداگوژی ۷۵ درصد از نمره این آزمون را به خود اختصاص داده و داوطلبان برای قبولی و دریافت مدرک باید در این بخش نمره بالایی بگیرند. در این بخش از آزمون ممتحنین از داوطلبان میخواهند تا قسمتی را تدریس کنند و بر این اساس نمره آنها تعیین میشود.

هزینه مدرک پداگوژی باید به‌صورت جداگانه پرداخت شود؟

هزینه دوره‌های آموزشی پداگوژی بسته به اعتبار آموزشگاه، سرفصل‌های آموزشی، تخصص و تجربه اساتید، تعداد هنرجویان و مدت زمان آزمون تعیین می‌شود. در آموزشگاه‌ها شهریه متفاوتی برای این دوره از هنرجویان گرفته می‌شود. هزینه مدرک پداگوژی به‌صورت جداگانه بوده و پس از شرکت در دوره و قبولی در آزمون باید پرداخت شود.

امتحان پداگوژی چیست؟

هنرجویان برای دریافت مدرک پداگوژی باید در آزمون آن شرکت کنند. این آزمون جهت ارزیابی میزان توانایی هنرجویان برگزار می‌شود و شامل دو بخش کتبی و عملی است. در بخش کتبی مجموعه‌ای از سؤالات در رابطه با پداگوژی و اصول آن طرح شده است و ۲۵ درصد از نمره آزمون برای این قسمت است. بخش عملی آزمون نیز برای بررسی میزان توانایی‌های هنرجویان در مربیگری و تدریس است که ۷۵ درصد از نمره را شامل می‌شود.

آیا مطالعه کتاب پداگوژی فنی حرفه ای در قبولی آزمون آن تأثیر دارد؟ این کتاب را از کجا بخرم؟

در کتاب پداگوژی فنی حرفه ای نکات آموزشی و همچنین نمونه سؤالاتی از آزمون بیان شده است. شما برای اینکه در بخش کتبی آزمون پداگوژی نمره قبولی بگیرید باید بتوانید به سؤالات آن پاسخ دهید؛ بنابراین لازم است که از یک منبع مناسب استفاده کنید. شما می‌توانید این کتاب را کتاب‌فروشی‌ها یا مراکز برگزاری دوره‌های آموزشی تهیه کنید.

ثبت‌نام دوره پداگوژی فنی حرفه ای از چه زمانی شروع می‌شود؟

ثبت‌نام دوره پداگوژی فنی حرفه ای در سایت همین سازمان انجام می‌شود. شما پس از برگزاری مدارک و پرداخت هزینه می‌توانید در این دوره شرکت کنید. این آزمون هر سال چند بار برگزار و اطلاعیه مربوط به آن در سایت قرار داده می‌شود. شما با بررسی سایت فنی و حرفه‌ای می‌توانید از تاریخ دقیق آن اطلاع پیدا کنید.

دوره آنلاین پداگوژی

دوره آنلاین پداگوژی ویژه هنرجویانی که شرایط شرکت در دوره حضوری را ندارند برگزار می‌شود. هنرجویان در این دوره با تمام اصول و مفاهیم مربیگری آشنا شده و پس از اتمام آن می‌توانند در آزمون شرکت کنند. این دوره چند مزیت مهم برای هنرجویان دارد که از جمله آنها عدم نیاز به رفت و آمد در آموزشگاه، انعطاف‌پذیری در زمان برگزاری کلاس‌ها، هزینه کمتر دوره‌های آموزشی پداگوژی و همچنین امکان استفاده از فایل‌های ضبط شده کلاس‌هاست.

دوره پداگوژی و مربیگری

پرسش و پاسخ

دوره پداگوژی برای چه کسانی مناسب است؟

افرادی که دیپلم داشته و مایل‌اند مربیگری کنند، می‌توانند در این دوره شرکت کنند.

دوره مربیگری چه مزایایی دارد؟

این دوره مزایای زیادی دارد که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب را بخوانید.

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *