یادگیری زبان انگلیسی با پادکست

یادگیری زبان انگلیسی با پادکست یکی از موثرترین روش‌ها است

پادکست‌ها فایل‌های صوتی هستند که در چند سال اخیر به محبوبیت فراوانی دست پیدا کرده‌اند. پادکست‌ها زمینه خوبی را برای انتقال اطلاعات، خبر، آموزش و … فراهم می‌کنند. یکی از مهم‌ترین عرصه‌هایی که پادکست‌ها در آن کارآمد ظاهر شده‌اند، آموزش زبان‌های خارجی به خصوص زبان انگلیسی است. یادگیری زبان انگلیسی با پادکست مزایای بسیاری دارد و برای زبان‌آموزان از مبتدی تا پیشرفته توصیه می‌شود. در این مطلب به ویژگی‌های پادکست‌های آموزش زبان انگلیسی می‌پردازیم تا کارآمدی آن‌ها را در این زمینه به شما نشان دهیم.

یادگیری زبان انگلیسی با پادکست

چرا پادکست؟

افراد بسیاری بر اهمیت تمرینات شنیداری (( Listening )) در یادگیری زبان انگلیسی اصرار دارند و افراد بسیاری نیز معتقد هستند که تماشای فیلم‌های انگلیسی‌زبان بسیار برای یادگیری زبان انگلیسی موثر است. در واقع این افراد بر این باور هستند که مهارت شنیداری در یادگیری زبان‌های خارجی اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا مهارت شنیداری در نهایت موجب می‌شود که مهارت گفتاری(( Speaking )) به بهترین شکل تقویت و تربیت شود.

اهمیت لیسنینگ و اسپکینیگ در یادگیری زبان انگلیسی

اهمیت لیسنینگ و اسپکینیگ در یادگیری زبان انگلیسی

تحقیقات آموزشی نشان می‌دهد که یادگیری زبان انگلیسی با پادکست،‌ روشی موثر به شمار می‌آید. به طور کلی به زبان‌آموزان توصیه می‌شود که حتما در طول برگزاری کلاس‌ها، به پادکست‌‎‌های آموزش زبان انگلیسی نیز گوش دهند و با این روش آموزش خود را کامل کنند و فرایند یادگیری را سرعت بخشند. آموزگاران زبان‌های خارجی همواره گله‌مند هستند که افرادی که قصد یادگیری زبان دارند، آن‌طور که باید به تمرینات لیسنینگ توجه نمی‌کنند. پادکست‌ها علاوه‌بر ارتقا مهارت لیسنینگ باعث تقویت مهارت اسپیکینگ نیز می‎شوند.

تمریناتی که در زمان یادگیری زبان انگیسی با پادکست می‌توانید انجام دهید عبارتند از:

  • از هر فرصتی برای صحبت کردن و جمله‌سازی به زبان انگلیسی استفاده کنید
  • از اهمیت گوش کردن به موسیقی‌های انگلیسی و دیدن فیلم‌های زبان اصلی غافل نشوید
  • ادای محاوره‌ای کلمات، ضرب‌المثل‌های انگیسی و اصطلاحات عامیانه را یاد بگیرید تا اعتماد به نفس شما حین صحبت کردن به زبان انگیسی دو چندان شود
  • تنظیمات زبانی گوشی همراه، رایانه، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی و … را به زبان انگلیسی برگردانید تا ذهن‌تان به واژه‌های انگلیسی عادت کند
  • علاوه بر اسپیکینگ و لیسنینگ، به رایتینگ (نوشتن به زبان انگلیسی)، ریدینگ (خواندن) و به خاطر سپردن املای کلمات نیز توجه کافی داشته باشید

کدام ویژگی‌ها باعث شده‌اند یادگیری زبان انگلیسی با پادکست موثر باشد؟

برخی پادکست‌ها به صورت اختصاصی برای آموزش زبان انگلیسی ضبط نشده‌اند؛ اما سطح گرامر و لغات عامیانه‌ که در آن‌ها شنیده می‌شوند، باعث شده که شنیدن آن‌ها توسط کسی که با ادبیات محاوره‌ای و طرز صحبت کردن عامیانه انگیسی آشنایی ندارد، مفید باشد. این نوع پادکست‌ها به زبان‌آموزان کمک می‌کنند که اصطلاحات محاوره‌ای و پرتکرار را به بهترین شکل بیاموزند و روش‌های مختلف و خلاقانه برای رساندن منظور را یاد بگیرند. از طرفی دیگر نمی‌شود تاثیرات مثبت پادکست‌های آموزشی را بر لیسنینگ انکار کرد. همچنین تمریناتی که آموزگاران در پادکست‌ها در نظر گرفته‌اند، به شکلی هستند که زبان‌آموزان در سایر مهارت‌ها یعنی اسپیکینگ، رایتینگ و ریدینگ پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

یادگیری زبان انگلیسی با پادکست

بهترین گزینه‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی با پادکست

پادکست‌های فراوانی در اینترنت به دو شکل رایگان و پولی در دسترس هستند که گزینه بسیار مناسبی برای یادگیری زبان انگیسی به شمار می‌آیند. در اینترنت هم پادکست‌هایی با آموزگاران انگلیسی‌زبان وجود دارند و هم آموزگاران ایرانی یادگیری زبان انگلیسی با پادکست را مفید دانسته‌اند و در این زمینه اقدام به تولید پادکست کرده‌اند. در ادامه برخی از بهترین پادکست‌های ایرانی و خارجی مخصوص آموزش زبان انگلیسی را معرفی می‌کنیم.

۱. پادکست English 101

پادکست English 101 یک پادکست شناخته‌شده است که به صورت رایگان در اختیار کابران قرار گرفته است. این پادکست شامل ۱۶۰۰ اپیزود است و آموزه‌های آن از سطوح مبتدی (Beginner) تا پیشرفته (Advaned) طبقه‌بندی شده‌اند. تمام اپیزودهای این پادکست به قدری روان و مفهوم هستند که کمتر زبان‌آموزی در استفاده از آن‌ها دچار مشکل می‌شود. همچنین هر اپیزود این پادکست بین ۱ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و با آموزش جذاب و داستانی انگیزه را در زبان‌آموزان حفظ و تقویت می‌کند و باعث می‌شود که کاربران این پادکست را مانند یک سریال جذاب دنبال کنند.

۲. پادکست آموزش زبان انگلیسی Quality time ESL

پادکست Quality time ESL یک پادکست رایگان است که شما می‌توانید با پرداخت مبلغ ناچیزی به ۴ مجموعه‌ آن برای کامل کردن فرایند آموزش دسترسی داشته باشید. یکی از این مجموعه‌ها دارای آموزش‌های پایه زبان انگلیسی به شکل قابل فهم و جذاب است تا افرادی که دانش انگلیسی محدودی دارند، برای وارد شدن به مراحل بعد آماده شوند. ۳ مجموعه دیگر موجود در این پادکست شامل مطالبی است که متمرکز بر این هستند که زبان‌آموزان به تمام ساختار‌های گرامری مسلط باشند و دایره لغات خود را گسترش دهند. اپیزودهای این پادکست نیز تقریبا ۱۰ دقیقه زمان می‌برند و به صورت رایگان قابل دانلود هستند.

۳. پادکست talk stop؛ پادکست ایرانی آموزش زبان انگلیسی

پادکست talk stop روش نوآورانه‌ای را برای آموزش زبان انگیسی به کار برده است. در اپیزودهای این پادکست درباره اصطلاحات عامیانه به کار رفته در فیلم‌ها و سریال‌هایی مانند سریال Friends، انیمیشن Wall-E، فیلم سینمایی Forest Gump و … بحث می‌شود. همچنین در برخی اپیزودهای دیگر همواره سعی می‌شود به افرادی که سابقه شرکت در کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی داشته‌اند، اما هنوز قادر به صحبت کردن به زبان انگلیسی نیستند، انگیزه و اعتماد به نفس این کار داده شود.

در ادامه از برخی دیگر از بهترین پادکست‌های فارسی آموزش زبان انگلیسی نام می‌بریم:

  • پادکست RJ Podcast
  • پادکست Fish and Chips
  • پادکست Gobble Down 1100
  • پادکست Learn English with Amin
  • پادکست مخصوص آموزشگاه زبان نصرت

با یادگیری زبان انگلیسی با پادکست هیچ چیزی از قلم نمی‌افتد!

لیسنینگ بخش مهمی از یادگیری زبان انگلیسی به شمار می‌آید و راه تقویت این مهارت، تماشای فیلم‌های انگلیسی، گوش کردن آهنگ‌های انگلیسی و … است؛ اما بهترین گزینه‌ای که متمرکز بر یادگیری زبان انگلیسی از طریق شنیدار است، پادکست‌ می‌باشد. یادگیری زبان انگلیسی با پادکست باعث می‌شود که زبان‌آموزان با اصطلاحات محاوره‌ و عامیانه انگلیسی آشنا شوند و در جمله‌بندی خلاقانه عمل کنند. در صفحه ایران آموزشگاه می‌توانید مقاله‌ای موثر درباره ” تقویت زبان انگلیسی با استفاده از سینما ” که درباره یادگیری زبان از طریق فیلم‌ها، موسیقی، بازی‌های ویدیویی و … را بخوانید تا توضیحات این مطلب را به بهترین شکل کامل کند.

مزایای یادگیری زبان با پادکست

یکی از عواملی که بر یادگیری زبان تأثیر می‌گذارد تمرکز بر مهارت شنیداری است. شما به‌عنوان یک زبان‌آموز اگر روی صداهایی که با زبان انگلیسی بیان می‌شود دقت کنید، متوجه خواهید شد که در مدت زمان کوتاهی مهارت‌های زبانی شما به طرز شگفت‌انگیزی تقویت شده است. در زیر ما مهم‌ترین مزایای یادگیری زبان با پادکست را برای شما شرح دادهایم.

مناسب برای زمانی که کسل و بی‌حوصله هستید

کسلی و بی‌حوصلگی ممکن است برای همه ما پیش بیاید به‌خصوص وقتی که مشغول یادگیری هستید این اتفاق بیشتر برای شما می‌افتد. استفاده از پادکست‌ها یکی از بهترین راهکارها برای این زمان‌ها است گوش‌دادن به پادکست است؛ بنابراین شما به‌جای اینکه کتاب‌ها را بخوانید یا کلیپ‌های آموزشی ببینید می‌توانید به پادکست گوش دهید.

در هر زمان قابل استفاده است

شما برای گوش داده به پادکست‌ها به ابزار خاصی نیاز ندارید. تنها کافی است فایل آن را در گوشی همراه خود بریزید و یک هندزفری وصل کنید. استفاده از پادکست‌ها همچنین هیچ‌گونه محدودیت زمانی ندارد و شما به هنگام پیاده‌روی، ورزش، کار، آشپزی، ایستگاه اتوبوس و… می‌توانید به آن گوش کنید.

دقیق‌تر لهجه‌ها را یاد می‌گیرید

برای یادگیری لهجه‌ها هیچ چیز به اندازه گوش دادن نمی‌تواند به شما کمک کند. گوش دادن به پادکست‌ها باعث می‌شود تا شما به‌خوبی معنی واژگان را درک کرده و با تلفظ دقیق آنها آشنا شوید. علاوه بر این برخی پادکست‌ها دارای متن همراه هستند که شما با استفاده از آن می‌توانید املای خود را تقویت کنید.

نحوه استفاده از پادکست برای آموزش زبان

نحوه استفاده از پادکست‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید به‌راحتی زبان انگلیسی را یاد بگیرید. در ادامه ما گام به گام به شما یاد می‌دهیم که چگونه از پادکست‌ها برای آموزش زبان استفاده کنید تا حداکثر کارایی را داشته باشد.

  1. پادکست مورد نظرتان را پیدا کنید: بسته به سطحی که می‌خواهید آموزش ببینید باید فایل پادکست مورد نظرتان را پیدا کنید.
  2. پادکست را دانلود کنید: در برخی مواقع است اینترنت شما قطع شده و بخواهید همان لحظه به پادکست گوشی دهید. در این مواقع بهتر است پادکست را دانلود کرده و داشته باشید.
  3. به‌دقت گوش دهید: در قدم اول بدون توجه به متن پادکست فقط به آن گوش دهید و تمام تمرکز خود را روی درک مطلب بگذارید.
  4. به متن دقت کنید: در قدم بعدی به هنگام گوش دادن به پادکست به متن آن و کلیدواژه‌هایی که بیان می‌شود دقت کنید.
  5. خلاصه‌نویسی کنید: خلاصه‌نویسی در یادگیری به شما کمک زیادی می‌کند. با این کار می‌توانید نکات کلیدی متن را نوشته و آنها را مرور کنید.

پرسش و پاسخ

چه پادکست‌های دیگری وجود دارد که گزینه خوبی برای یادگیری زبان انگلیسی به شمار می‌آید؟

از جمله این پادکست‌ها می‌توان به: پادکست Luke’s English podcast، پادکست Glonbal News fo BBC، پادکست The english we speak و … اشاره کرد.

یادگیری زبان انگلیسی با پادکست چگونه بر مهارت لیسنینگ زبان‌آموزان تاثیرگذار است؟

آموزگاران زبان انگلیسی تمرینات زبانی را در پادکست طوری پیش می‌برند که مهارت شنیداری زبان‌آموزان افزایش یابد و به شنیدن کلمات انگیسی خو بگیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *