وسایل مورد نیاز شروع خیاطی

یادگیری هنر خیاطی به آشنایی با وسایل مورد نیاز آن شروع می‌شود

خیاطی یک مهارت هنری برای تولید انواع پوشاک است. خیاطی همچنین یک شغل بسیار پردآمد و محبوب است و خیاطان می‌توانند کسب‌وکار مستقل خود را ایجاد کنند و برای دیگران کار کنند. اگر شما نیز جزو کسانی هستید که به این هنر و حرفه محبوب علاقه دارید در این مطلب با ما همراه باشید تا با وسایل مورد نیاز شروع خیاطی آشنا شویم.

وسایل مورد نیاز شروع خیاطی

وسایل مورد نیاز برای شروع خیاطی تنوع بسیار زیادی دارند

برای شروع خیاطی باید با تجهیزات آن آشنا شوید و آن‌ها را خریداری کنید. هرکدام از این وسایل کاربردهای متفاوت دارند و یادگیری مهارت استفاده از آن‌ها بسیار مهم است. در ادامه با مهمترین لوازمی که هر خیاط باید داشته باشد، آشنا می‌شویم.

اگر علاقه مند به رشته خیاطی هستین و به خاطر مشغله زیاد زمان کافی برای شرکت در دوره های خیاطی را ندارید به شما پیشنهاد میدهیم حتما از صفحه ” آموزش رایگان خیاطی در منزل ” ما دیدن نمایید.

نخ خیاطی

۱. انواع نخ خیاطی

خیاطی بدون نخ امکان‌پذیر نیست. در هنر خیاطی نخ‌هایی با جنس و رنگ متنوع استفاده می‌شوند. ازجمله انواع نخ می‌توان به نخ کوک، نخ چرخ خیاطی برای دوخت درز‌ها، نخ رودوزی برای دوخت‌های تزیینی و نخ اورلوک اشاره کرد.

معمولا نخ‌های ساده برای دوخت‌های معمولی و نخ‌های ابریشمی برای دوخت‌های تزیینی کاربرد دارند. نخ بی‌کیفیت در حین کار پاره می‌شود و کیفیت نهایی لباس را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که هر برند نخ‌های خود را با کد رنگ مخصوص به فروش می‌رساند، بنابراین همیشه نخ خود را از یک برند خریداری کنید تا نتیجه کار بهتر باشد.

سوزن خیاطی

۲. انواع سوزن خیاطی

سوزن‌های مورد استفاده در خیاطی انواع گوناگون دارند که شامل سوزن دست دوز، سوزن ته گرد و سوزن چرخ خیاطی، یونیورسال، جرسی، استرچ، سوزن کتان و سوزن میکروتکس می‌شود. سنجاق نیز برای نگاه داشتن چند لایه پارچه کاربرد دارد. سوزن نخ کن هم ابزاری ساده است که به کار شما سرعت می‌بخشد.

به طور کلی باید سوزن خود را مناسب با پارچه انتخاب کنید. برای دوخت پارچه‌های نازک از سوزن نازک و برای دوخت پارچه‌های ضخیم از سوزن بلندتر استفاده می‌شود. سوزن ته‌گرد برای پروگیری و ثابت کردن الگو کاغذی روی پارچه در هنگام برش استفاده می‌شود و اثری روی پارچه بر جای نمی‌گذارد. انواع چرخ‌های خیاطی نیز سوزن مخصوص به خود را دارند که معمولا یک سمت آن صاف است. در ضمن نباید خرید جاسوزنی و انگشت دانه (برای حفاظت از انگشتان هنگام دوخت) را فراموش کنید.

پارچه خیاطی

۳. پارچه مناسب برای خیاطی

پارچه‌ها دارای تنوع رنگ و جنس بسیار زیاد هستند. ازجمله رایج‌ترین پارچه‌ها برای خیاطی می‌توان به انواع نخی، پنبه‌ای، پشمی، ابریشمی و کتان اشاره کرد. شما باید با توجه به لباس مدنظر پارچه مناسب آن را تهیه کنید. بنابراین خیاطان باید شناخت کامل از انواع پارچه و ویژگی‌های کیفی آن‌ها داشته باشند.

قیچی خیاطی

۴. قیچی مخصوص خیاطی

قیچی مخصوص خیاطی تیغه فولادی و قابل تیز کردن دارد. بهتر است هنگام خرید چند تکه پارچه همراه ببرید تا قدرت برش آن را امتحان کنید. قیچی‌هایی که با پیچ بسته می‌شوند از قیچی‌های پرچی بهتر هستند. همچنین بهتر است از قیچی خیاطی تنها برای برش پارچه استفاده کنید. امکان خرید قیچی خیاطی در اشکال و سایزهای مختلف وجود دارد.

چرخ خیاطی

۵. چرخ خیاطی مناسب

یکی از مهمترین وسایل خیاطی چرخ خیاطی است. در بازار چرخ‌های خیاطی بسیار متنوعی وجود دارند که شامل انواع دستی، برقی و کامپیوتری می‌شوند. یاد گرفتن کار با چرخ خیاطی چندان سخت نیست و با کمی تمرین آن را فرا می‌گیرید. شما باید در هنگام خرید چرخ خیاطی به فاکتورهایی مانند سرعت دستگاه، وزن چرخ خیاطی، برنامه‌های دوخت آن، تنوع دوخت، گارانتی محصول و مهمتر از همه نیاز خود توجه کنید. ازجمله معروف‌ترین برندهای چرخ خیاطی در ایران می‌توان به کاچیران، ژانومه، مارشال و برادر اشاره کرد.

۶. متر مخصوص خیاطی

در هنگام خیاطی برای اندازه‌گیری پارچه و اندام به متر مناسب احتیاج دارید. این متر باید پارچه‌ای یا پلاستیکی باشد و بر روی آن فواصل به سانتی‌متر، اینچ و میلی‌متر درج شده باشند. معمولا مترها ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر طول دارند. منعطف بودن متر اهمیت بسیار زیادی دارد.

خط کش خیاطی

۷. خط‌کش مناسب برای خیاطی

در خیاطی از خط‌کش‌های مختلف استفاده می‌شود که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند. ازجمله آن‌ها می‌توان به خط‌کش ساده، خط‌کش موازنه، خط‌کش T و گونیای خیاطی اشاره کرد. از خط کش ساده با طول حدود ۵۰ سانتی‌متری برای اندازه‌گیری طول استفاده می‌شود و معمولا از جنس چوب، پلاستیک و فلز ساخته می‌شوند.

خط کش موازنه در قرینه کردن ساسون‌ها و جا دکمه کاربرد دارد. خط‌کش T و گونیا نیز برای اندازه‌گیری زاویه، طول و عمود کردن الگوها استفاده می‌شوند. یکی دیگر از ابزارهای طراحی در خیاطی پیستوله است که هنگام کشیدن خطوط منحنی مثل حلقه گردن و حلقه آستین کاربرد دارد.

۸. ابزارهای علامت‌گذاری روی پارچه

رولت از ابزارهای علامت‌گذاری روی پارچه است. این ابزار یک چرخ دندانه‌دار فلزی دارد که کشیدن آن روی پارچه خطوط را علامت‌گذاری می‌کند. دیگر ابزار مهم برای علامت‌گذاری صابون خیاطی است. این صابون‌ها با رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند و برای ترسیم خط برش و نقشه پارچه کاربرد دارند. همچنین خطوط کشیده شده با صابون به راحتی پاک می‌شوند.

۹. بشکاف مخصوص خیاطی

از دیگر ابزارهای پرکاربرد خیاطی بشکاف است. این ابزار برای شکافتن درز و باز کردن جای سوراخ یا دکمه بر روی پارچه استفاده می‌شود. هنگام استفاده از بشکاف باید مراقب باشید زیرا ممکن است موجب سوراخ شدن پارچه شود.

مانکن خیاطی

۱۰. مانکن مناسب برای خیاطی

مانکن خیاطی یک مجسمه نیم‌تنه است که قسمت‌های مختلف لباس را می‌توان روی آن آزمایش کرد. این مانکن‌ها در ابعاد و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند. داشتن مانکن مناسب به اندازه‌گیری ابعاد و بررسی ظاهر نهایی لباس کمک می‌کند.

۱۱. کاغذ کاربن و الگوکشی مخصوص خیاطی

الگو به شما کمک می‌کند تا پیش از برش پارچه طرح خود را ترسیم کنید و ایرادهای آن را از بین ببرید. با این کار در پارچه مصرفی و زمان خود صرفه‌جویی خواهید کرد. کاغذ الگو در دو نوع گراف و پوستی به فروش می‌رسد. کاغذ کاربن نیز برای کپی کردن الگوها و نقشه‌ها بر روی پارچه کاربرد دارد. کاغذهای کاربن در رنگ‌های زرد، قرمز، سفید و سبز موجود هستند. توجه داشته باشید که برای پارچه‌های سفید حتما باید از کاغذ کاربن سفید استفاده شود.

۱۲. اتو مناسب برای خیاطی

اتو کردن پارچه پیش از برش به دوخت تمیز و مرتب لباس کمک زیادی می‌کند. تناسب لباس به دقت در برش پارچه بستگی دارد و پیش از دوخت الگو روی لباس باید آن را خوب اتو کنید. علاوه بر این اتو کردن درزها و محل دوخت لباس را از بین می‌برد. حتما در هنگام اتو کردن به دمای آن توجه داشته باشید تا به پارچه آسیب نرسد. داشتن میز اتو استاندارد نیز به شما در فرایند اتو کردن کمک می‌کند.

وسایل مورد نیاز شروع خیاطی

شناخت وسایل مورد نیاز شروع خیاطی در دوره‌های آموزشی

خیاطی از قدیمی‌ترین هنرها و مهارت‌های بشر است. داشتن این مهارت در طول زندگی روزمره نیز اهمیت دارد و می‌تواند باعث کاهش هزینه خرید لباس شود. انجام خیاطی بدون داشتن وسایل و ابزار مناسب امکان‌پذیر نیست و باید آن‌ها را تهیه کنید. شناخت این لوازم و تهیه آن‌ها موفقیت شما را در این حرفه تضمین می‌کند. شما همچنین می‌توانید با مراجعه به سایت ایران آموزشگاه با بهترین موسسات و مراکز آموزشی برای یادگیری هنر خیاطی آشنا شوید.

از دوستانی که به دنیال یک کلاس معتبر آموزش خیاطی هستند میخواهیم یک سر به صفحه ” آموزش خیاطی تهران ” بزنید قطعا کلاس مناسب خود را خواهید یافت.

سوالات متداول

مهمترین ابزار در خیاطی چیست؟

به باور بسیاری از خیاط‌ها متر مهمترین ابزار است. از متر برای اندازه‌گیری بدن و پارچه استفاده می‌شود.

آیا خیاطی یک مهارت مهم است؟

مهارت خیاطی نه تنها به شما امکان می‌دهد لباس‌های زیبا بدوزید و کسب درآمد کنید، بلکه برای رفع ایرادهای لباس‌های خود نیز بهتر است آن را بلد باشید.

کیت یا جعبه خیاطی چیست؟

کیت خیاطی یک جعبه کوچک است که وسایل ضروری مانند نخ‌ها و سوزن‌ها را داخل آن نگهداری می‌کنند. داشتن این جعبه به شما کمک می‌کند تا خیلی سریع به ابزارهای اولیه و مهم دسترسی داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *