مراحل یادگیری دیجیتال مارکتینگ

با ظهور کسب و کارهای اینترنتی و نیاز روز افزون افراد به خریدهای اینترنتی، مهارت‌های مرتبط با بازاریابی دیجیتال و آموزش دیجیتال مارکتینگ بیش از پیش اهمیت یافته است. امروزه بسیاری از مشاغل برای گسترش خدمات خود و دسترسی راحت و سریعتر به مخاطب باید تمرکز بیشتری روی حضور پررنگ در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها داشته باشند.

اگرچه هر یک از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ مهارت و شغلی مجزا به حساب می‌آیند اما دیجیتال مارکترها از لحاظ تبحر، مهارت و به خصوص درآمد در رده‌های سازمانی بالاتری قرار دارند. به همین دلیل، این مطلب را به مراحل یادگیری دیجیتال مارکتینگ، دوره‌های مرتبط با آن و مهارت‌هایی که به آن نیاز دارید اختصاص داده‌ایم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مراحل یادگیری دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال یا مارکتینگ چیست؟

دجیتال مارکتینگ نوعی از بازاریابی خدمات و محصولات است که از طریق اینترنت و در بستر فضای مجازی انجام می‌گیرد. به طور کلی می‌توانیم بگوییم هر پلتفرمی که صدای شما را به مخاطب هدف برساند، بستری مناسب برای انجام فعالیت دیجیتال مارکتینگ است. البته که انتخاب‌ها با نوع کسب‌وکار محدودتر و خاص‌تر می‌شود اما شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجوگر و پلتفرم‌های آنلاین از این نمونه هستند. شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

  • سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو: سئو تکنیکال، سئو On-Page و Off-Page
  • بازاریابی محتوایی: بلاگ، وبینار، پادکست، eBook، اینفوگرافیک و دوره‌های آنلاین
  • بازاریابی PPC: پرداخت به ازای کلیک یا تبلیغات وبسایت در بینگ، گوگل یا وبسایت‌های مختلف

ویدئو مارکتینگ، افیلیت مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ، و سوشال مدیا مارکتینگ از دیگر جنبه‌های دیجیتال مارکتینگ هستند.

مزایای دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارها و برندینگ شخصی

اگر به دنبال رشد کار یا برند خود هستید و در صدد ارتباط با افراد مهم و شروع فعالیت کاری با آنها هستید، باید خود را در معرض دید مخاطبان قرار دهید. برای این کار به ابزار، مهارت و استراتژی برای حضور مستمر در فضای اینترنت (وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی) دارید. در این حالت چیزی جز یادگیری دیجیتال مارکتینگ یا استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ کمکتان نمی‌کند. چرا روی آموزش دیجیتال مارکتینگ تاکید داریم؟

  1. میل افراد به خرید و دریافت خدمات به صورت انلاین افزایش یافته است.
  2. دسترسی به مشتری و خاطب در هر زمان و مکانی ضروری است.
  3. بخش بزرگی از سود کسب‌وکارها از سوی تبلیغات در فضای مجازی است.
  4. محوبیت و شروع فعالیت بسیاری از برندها با دیجیتال مارکتینگ است.
  5. تعامل مستمر با مشتری و مخاطب به شناخت آنها و نتیجتا ارائه خدمات بهتر کمک می‌کند.
  6. هزینه تبلیغاتی کمتری نسبت به دیگر روش‌های تبلیغاتی دارد.
  7. انواع و اقسام تبلیغات در اختیار شما است.

 پس حتما آموزش دیجیتال مارکتینگ را در گوشه‌ای از ذهن خود داشته باشید و برای یادگیری آن اقدام کنید.

منابع یادگیری دیجیتال مارکتینگ 

بهترین سایت های آموزش دیجیتال مارکتینگ به زبان انگلیسی و فارسی کدامند؟ وبسایت‌های کورسرا، یودمی، لینکدین و Edex جامع‌ترین و به‌روزترین دوره‌ها را به صورت آنلاین برگزار می‌کنند. شما می‌توانید به راحتی در این وبسایت‌ها ثبت‌نام کرده و از این آموزش‌ها استفاده کنید. البته برای بسیاری از افراد دوره‌های فارسی را به دلیل زبان آن و همچنین امکان دریافت بی‌دردسر گواهینامه ترجیح می‌دهند. آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان معمولا امکان دریافت گواهینامه را ندارند. دوره‌های آموزش دیجیتال مارکتینگ در مکتب خونه با در نظر گرفتن این موارد امکان یادگیری و ارتقا مهارت‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ را فراهم کرده است.

آشنایی با شبکه‌های اجتماعی و آخرین ترندهای آن و همچنین نحوه بازاریابی محتوایی در هر یک از این شبکه‌ها، به آموزش‌های تئوری نیازمند است. پس از یادگیری این اصول باید با صرف زمان کافی و به‌کارگیری دانش خود در پروژه‌های واقعی، آموزه‌های خود را حین تجربه و آزمون و خطا تثبیت کنید. مهارت‌هایی مثل تحقیق کلمات کلیدی و سئو (بهینه سازی موتور جستجو) از جمله مهارت‌های تجربه محور هستند و برای تسلط در آنها باید در پروژه‌های واقعی درگیر شوید. پلتفرم‌های تبلیغاتی آنلاین، مدام در حال تغییر و به روزرسانی هستند؛ از این روی باید اطلاعات خود را به روز نگه دارید. پس اگر به عنوان یک دیجیتال مارکتر فعالیت می‌کنید، یادگیری مستمر و شرکت در دوره‌های تخصصی مرتبط با حوزه کاری خود را در اولویت قرار دهید.

مراحل یادگیری دیجیتال مارکتینگ

مراحل یادگیری دیجیتال مارکتینک

برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ باید چهار مرحله اصلی را طی کنید:

  1. درک اصول مقدماتی و پایه‌ای دیجیتال مارکتینگ
  2. ثبت نام در دوره‌های تخصصی، مرحله به مرحله و پروژه محور دیجیتال مارکتینگ
  3. ساخت وبسایت شخصی و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از اصول آموخته‌شده
  4. استخدام به عنوان کارآموز دیجیتال مارکتینگ یا اخذ پروژه‌های کوتاه مدت و مشخص

مهارت‌هایی که در هر یک از مراحل دیجیتال مارکتینگ فرا می‌گیرید متفاوت هستند. معمولا افراد علاقه‌مند پس از تسلط بر مفاهیمی همچون بازاریابی درونگرا و برونگرا، سئو مقدماتی، اصول بازایابی، پرسونا و بازاریابی محتوایی سراف مفاهیم پیچیده‌تر و کاربردی‌تری می‌روند. دیجیتال مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی شامل تولید محتوای مناسب انواع پلتفرم‌ها مثل اینستاگرام، لینکدین، توییتر و تلگرام است.

ایمیل مارکتینگ و اصول تبلیغات و گسترش کسب‌وکار از طریق ایمیل از جمله وظایف دیجیتال مارکترها به حساب می‌آید. این روش بازاریابی با هدف تبلیغ محصولات یا تعامل با مشتری‌های جدید و قبلی انجام می‌شود.

انتخاب بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ

بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ کدام است؟ چه فاکتورهایی در انتخاب دوره دیجیتال مارکتینگ حائز اهمیت است؟ چند نکته که هنگام آموزش دیجیتال مارکتینگ باید به آنها توجه کنید:

  1. اهداف خود را از شرکت در دوره مشخص کنید. آیا نیاز به مرور مباحث دارید؟ آیا نیاز به تمرین یا منتوری برای رفع اشکال دارید؟ آیا صرفا به گواهینامه‌ای معتبر برای ارتقا رزومه نیاز دارید؟
  2. دید درستی درباره سطح مهارت‌های خود پیدا کنید. برخی دوره‌ها به سطوح مقدماتی و برخی دیگر سطوح پیشرفته را پوشش می‌دهند.
  3. از تبحر، اعتبار و دانش مدرس مطمئن شوید.
  4. به مدت زمان دوره و مباحث هر جلسات توجه کنید.
  5. قبل از خرید دوره به دموی آن توجه کنید.
  6. از اعتبار گواهینامه‌های صادرشده مطمئن شوید.

بهترین سایت آموزش دیجیتال مارکتینگ، مثل مکتب خونه،  با در نظر گرفتن تمام این موارد اقدام به تهیه آموزش‌های خود می‌کند.  به خاطر داشته باشید برای پیشرفت در سطوح آموزش دیجیتال مارکتینگ به مهارت و تجربه نیازمندید. پس دوره‌ای را انتخاب کنید که در آن پروژه‌ها و تکالیفی برای اثبات آموخته‌ها تعریف شده باشد.

کلام پایانی

امروزه با تغییرات انقلابی و بنیایدن در زمینه فروش، بازاریابی و تبلیغات نیاز به حضور فعال، پررنگ و خاص بیش از پیش افزایش یافته است.  پس اگر شما هم از جمله افرادی هستید که این نیاز را به خوبی درک کرده‌اید و به آموزش دیجیتال مارکتینگ به عنوان شغل یا گسترش کسب‌وکار خود علاقه‌مند هستید، نگاهی به دوره‌های جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ در مکتب خونه بیندازید. این دوره‌ها کاملا قدم به قدم، به صورت آنلاین و با هزینه مناسب بررسی شده است.

 تمام مهارت‌های کاری و مهارت‌های نرمی که برای تبدیل شدن به کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا ارتقا شغلی به مدیر ارشد دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید در این دوره‌ها تعریف شده است. همچنین می‌توانید با مدرسان این دوره در تماس باشید و سوال‌های خود را بپرسید. به خاطر داشته باشید که اخذ دوره معتبر برای استخدام دیجیتال مارکتر در بسیاری از شرکت‌ها ضروری است، پس دوره‌ای را انتخاب کنید که بتوانید مدرک آن راضمیمه رزومه کاری خود کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *