چطور متن دیالوگ برای تست بازیگری آماده کنم

متن دیالوگ برای تست بازیگری در انتخاب شما تاثیرگذار است

بسیاری از افرادی که در تست بازیگری شرکت می‌کنند، به اهمیت انتخاب متن مناسب اهمیتی نمی‌دهند. متن دیالوگ برای بازیگری در زمان تست دادن، باید تمام اوج و فرودهای لازم را داشته باشد تا توانایی‌های کامل بازیگر را نشان دهد. تناسب متن اتود بازیگری با موضوع تست نیز بسیار مهم است. باید از متن‌هایی استفاده کرد که بیشترین تاثیر را بر مخاطب بگذارند.

مطلب پر بازدید: صفر تا ۱۰۰ تست بازیگری

اگر بدنبال کلاس بازیگری خوب میگردید پیشنهاد میکنیم صفحه مربوط به ” بهترین کلاس بازیگری ” را مطالعه کنید که مقایسه بهترین مراکز آموزش بازیگری ایران است.

 

 

متن دیالوگ بازیگری

ویژگی‌های کلی متن دیالوگ برای بازیگری چیست؟

اگر صرفا به دلیل ترجیحات خود متنی بر اساس سلیقه برای تست بازیگری انتخاب کنید، بدون شک موفقیتی به دست نمی‌آورید. متن دیالوگ برای بازیگری باید به‌گونه‌ای باشد که تمام شرایط لازم برای نشان‌دادن توانایی‌های بازیگر را به مخاطب او نشان دهد. بهتر است برای انتخاب متن مناسب برای اتود بازیگری از نمایشنامه‌های خارجی استفاده کنیم. این متن‌ها به دلیل ساختاربندی مناسب‌تر و تحول شخصیت‌ بهتر، امکان بازی بهتری را در اختیار بازیگر قرار می‌دهند.

مخاطب اتود شما در تست‌ها، در بیشتر مواقع دستیار کارگردان یا مسئول انتخاب بازیگر است و متن مناسب برای اتود بازیگری را می‌شناسد. این نکته به‌ویژه در شروع بازیگری شما برای نشان‌دادن توانایی‌های خود اهمیت بالایی دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های کلی متن دیالوگ برای بازیگری می‌پردازیم.

متن باید تمام تغییرات احساسی را نشان دهد

در تست بازیگری، نباید متن‌هایی را انتخاب کرد که صرفا یک بعد از ویژگی‌های بازیگر را نشان می‌دهند. انعطاف در بازیگری نکته‌ مهمی است که تمام کارگردانان به آن توجه دارند. اگر بازیگر تمرکز خود را بر روی یک حالت احساسی خاصی معطوف کند که توانایی بیشتری برای اجرای آن دارد، بازی او تک‌بعدی می‌شود. مناسب‌ترین متن دیالوگ برای بازیگری متنی است که بیشترین تغییرات احساسی را در شما به وجود آورد.

داشتن یک خط داستانی؛ ویژگی مهم اتود بازیگری

بسیاری از متن‌‌ها مانند بخش‌هایی از نمایشنامه‌های سبک ابزورد (پوچ‌گرا) یا نمایشنامه‌های بدون پیرنگ، برای تست بازیگری مناسب نیستند. متن مناسب تست باید دارای آغاز، میانه و پایان باشد تا بتواند تحول شخصیتی بازیگر را به‌خوبی نشان دهد. در انتخاب متن دیالوگ برای بازیگری، نمایشنامه‌های سبک رئالیسم مانند کارهای آنتوان چخوف، دیوید ممت، امانوئل اشمیت، هنریک ایبسن و در نویسندگان ایرانی متن‌های محمد یعقوبی، علیرضا نادری و اکبر رادی کمک بزرگی به شما برای انتخاب متن مناسب می‌کنند.

متن طولانی انتخاب نکنید

زمان تست بازیگری نهایتا ۱۰ دقیقه است؛ بنابراین زمان زیادی برای اجرای دیالوگ‌های طولانی یا اتودهای نمایشی وجود ندارد. متن دیالوگ برای بازیگری شما باید در کمال کامل‌بودن و داشتن خط داستانی منسجم، در حداکثر ۵ دقیقه تمام شود. با توجه به تعداد بالای متقاضیان در روز تست، اتودهای طولانی مخاطب شما را خسته می‌کند. مخاطبی که وظیفه انتخابتان را بر عهده دارد.

حتی اگر غیر از تست بازیگری برای انتخاب دیالوگ اهداف دیگری دارید، کوتاه‌بودن آن به انجام درست کنش‌های بازیگری و افزایش مهارت شما منجر می‌شود. بازیگر باید بیشترین انرژی را در کم‌ترین زمان ممکن صرف کند، تا بالاترین کیفیت را در اتود بازیگری خود ارائه دهد.

دیالوگ بازیگرهای معروف را تقلید نکنید

بازیگران مبتدی برای انتخاب دیالوگ برای بازیگری و اتودهای خود، اشتباه رایجی انجام می‌دهند. آن‌ها به دلیل تاثیرگذاری یک دیالوگ از یک بازیگر معروف، همان متن را برای اتود خود انتخاب کرده و موبه‌مو از آن تقلید می‌کنند. این کار به هیچ وجه نتیجه مطلوبی ندارد؛ زیرا شما را در مقام مقایسه با آن بازیگر قرار می‌دهد و هر چقدر هم خوب باشید باز به ضعیف‌بودن متهم می‌شوید.

دلیل دوم کاهش خلاقیت بازیگر با تقلیدکردن است. هدف اتودهای بازیگری نشان‌دادن خلاقیت و توانایی بازیگر بوده و او باید این موضوع را با جدیت دنبال کند. اجرای دیالوگ بازیگرهای معروف باعث تقلید شما از سبک بازی آن‌ها شده و خودتان را فراموش می‌کنید.

انتخاب متن متناسب با ویژگی‌های بازیگر

متن اتود بازیگری باید به‌گونه‌ای باشد که بعد از چندین بار تمرین، اصطلاحا بر روی بازیگر بنشیند. بازیگر جدی و دارای خصوصیات اخلاقی تند، مطمئنا ارائه خوبی از متن‌های کمدی ندارد. بازیگری هم که نتواند احساسات خود را بروز دهد، توانایی انجام اتودهای عاشقانه را ندارد. انتخاب متن دیالوگ برای بازیگری باید متناسب با ویژگی‌های بازیگر و خصوصیات اخلاقی او باشد.

متن دیالوگ

متن باید مخاطب را سرگرم کند

متنی که جذاب نباشد، با بهترین اجرا هم محکوم به شکست است. مخاطب برای دنبال‌کردن کنش‌های بازیگر باید سرگرم باشد. متن‌های خسته‌کننده، مخاطب را کلافه کرده و باعث می‌شوند که او به هیچ‌چیز توجه نکند. برای انتخاب متن مناسب اتود بازیگری از متن‌هایی استفاده کنید که در طول داستان خود، تکه‌هایی طنز و مفرح داشته باشند؛ تا مخاطب را با شما همراه کنند.

در متن‌های بداهه باید قواعد بداهه‌گویی رعایت شود

در بازیگری چیزی به‌عنوان متن بداهه بدون توجه به روند داستانی وجود ندارد. اگر بازیگران به هر دلیلی در شرایط اجرای اتود بداهه قرار گرفتند، باید در ابتدای کار آغاز و انتهای متن را مشخص کنند و بر اساس آن، روند میانی داستان را با خلاقیت خود بسازند. متن دیالوگ برای بازیگری به‌صورت بداهه باید متناسب با شخصیت نمایشی و موقعیت جغرافیایی باشد. دورشدن از این دو اصل احتمال موفقیت در اتود نمایشی را کاهش می‌دهد.

برای اتود زدن سبک‌های مختلف بازیگری چه متن‌هایی مناسب هستند؟

بازیگری رشته‌ای است که تعدد سبک‌های مختلف در آن، نیاز مطالعه کامل منابع بازیگری و مهارت بالا در اجرای هر یک را برای بازیگر ضروری می‌کند. برای اتودهای بازیگری، قبل از انتخاب متن باید به هدف انجام آن اتود و مکان انجام اتود، دقت زیادی داشت. آماده‌کردن اتود بازیگری برای کلاس دانشگاهی با آماده‌کردن آن برای تست‌های بازیگری متفاوت است و هر کدام ویژگی‌های مختلفی دارند. در ادامه به ویژگی‌های متن دیالوگ برای بازیگری در سبک‌ها مختلف می‌‌پردازیم.

متن اتود بازیگری غمگین

متن‌های غمگین برای اتود بازیگری را می‌توان همان اتودهای تراژدی یا درام‌های تلخ نامید که باعث بروز احساسات غمگین در مخاطب و بازیگر می‌شوند. در انتخاب متن اتود بازیگری برای حالات غمگین باید توجه داشته باشید که غمگین بودن صرفا گریه‌کردن نیست. دلایل مختلفی برای این حالت وجود دارند که پیش از انتخاب متن دیالوگ برای بازیگری در این سبک باید به آن توجه کنید.

متن‌هایی را برای اتودهای بازیگری غمگین انتخاب کنید که نزدیک‌ترین حالات احساسی را با شما دارند. شما با استفاده از این تکنیک بیشترین تاثیر را بر مخاطبان می‌گذارید و روند رسیدن شما به صداقت بازی افزایش می‌یابد.

دیالوگ بازیگری

به‌عنوان مثال یکی از بهترین متن‌ها برای اتودهای غمگین نمایشنامه مرغ دریایی چخوف است. در این نمایشنامه، کنش‌های بسیاری وجود دارند که حالات غمگین مختلفی را از شخصیت‌ها به مخاطبان منتقل می‌کنند. این نمایشنامه گزینه‌های زیادی را برای انتخاب متن دیالوگ برای بازیگری در حالت غمگین در اختیار شما قرار می‌دهد.

دیالوگ برای تست بازیگری عاشقانه

نوع دیالوگ عاشقانه بیشتر حالتی شعاری به خود می‌گیرد و این شعار از صداقت بازی کم کرده و تاثیرپذیری بازی بازیگر را کاهش می‌دهد. یکی از بهترین دیالوگ‌ها برای لحظات عاشقانه، دیالوگ فیلم Moonstruck است. می‌‌توان این دیالوگ را به‌گونه‌ای ادا کرد که انگار شخصیت مقابل بازیگر، به‌جای معشوقه او قرار گرفته است و این حرف‌ها را با او می‌زند. با جست‌وجوی در نمایشنامه‌ها و فیلم‌ها تعداد بالایی از این دیالوگ‌ها برای اتودهای شما پیدا می‌شود.

این دیالوگ را با هم می‌خوانیم:

  • “من عاشقتم نه اونجوری که بقیه عشقو برات تعریف ‌کردن، من حتی نمی‌دونم تعریف بقیه از عشق چیه. اما می‌دونم عشق چیزی رو بهتر نمی‌کنه، همه چیزو نابود می‌کنه. قلبتو می‌شکونه. گند می‌زنه به همه چی. ما قرار نیست چیزی رو بهتر کنیم. دونه‌های برف خیلی زیبا هستن. ستاره‌ها بی‌نظیرن. اما مانه، ما نیستیم. ما اینجاییم که همدیگه رو نابود کنیم، دل همو بشکونیم و عاشق آدمای اشتباه بشیم و بمیریم.”

متن کوتاه برای تست بازیگری یک‌نفره

مهم‌ترین مسئله در انتخاب متن دیالوگ برای بازیگری تک‌نفره، تفاوت آن با اتودهای جمعی است. در متن‌های تک‌نفره بخش عمده‌ای از متن صرف بیان گذشته و روند تکامل شخصیت او می‌شود. همچنین در این متن‌ها، به دلیل تک‌نفره بودن بازیگر، موقعیت‌های بازی در بازی بسیار زیاد است. این موقعیت‌ها، علاوه بر این که توانایی بازیگر را برای اجرای چندین نقش محک می‌زنند، می‌توانند از واقعیت بازی او کم کنند. پس باید متن‌هایی انتخاب شوند که نزدیکی بیشتری با واقعیت داشته باشند.

متن کوتاه برای تست بازیگری یک‌نفره

برای انتخاب متن دیالوگ برای بازیگری یک‌نفره، مونولوگ آل‌ پاچینو در فیلم وکیل مدافع شیطان، گزینه بسیار مناسبی است. برای جلوگیری از تاثیرپذیری بازی آل پاچینو، مونولوگ را شخصا اجرا کرده و کنش‌های بازی پاچینو را تقلید نکنید.

این مونولوگ را با هم می‌خوانیم:

  • “بذار یه کم اطلاعات دسته اول درباره‌ خدا بهت بدم. خدا خوشش می‌آد تماشا کنه. هی دلش می‌خواد سر به سر آدما بذاره. بهش فکر کن. اون به آدما غریزه داده، این هدیه و موهبت خارق‌العاده رو درونتون گذاشته. بعدش چیکار می‌کنه؟ قسم می‌خورم فقط به خاطر سرگرمی و لذت خودش، برای این‌که شوخی‌های کیهانی مخصوص خودش رو راه بندازه و بشینه بخنده، میاد یه سری قوانین مخالف همون غرایز می‌ذاره. خنده‌دارترین موقعیت تمام تاریخه. بهتون میگه حق دارید نگاه کنید، ولی نباید دست بزنید. حالا دست زدید عیب نداره، ولی مزه‌ش نکنید. مزه‌ش کنید ولی دیگه قورتش ندید. بعد همین‌طور که شما عین بدبختا دارید از این پا به اون پا می‌پرید خدا نشسته و از ته دل قهقهه می‌زنه! اون یه خالق سادیسته! یه صاحبخونه‌ای که هیچ‌وقت حضور نداره. همچین کسی رو بپرستم؟ هرگز.”

اتود بازیگری تک‌نفره طنز

مهم‌ترین نکته در اتود بازیگری تک‌نفره طنز، وجود موقعیت‌های نمایشی احمقانه و انجام آن‌ها به‌صورت کاملا جدی است. در اتودهای تک‌نفره طنز باید بدون تلاش برای خنداندن مخاطب، کنش‌های خود را با جدیت بالایی دنبال کرد. متن‌های طنز در کنار موقعیت‌های نمایشی از دیالوگ‌های خنده‌دار نیز برای ایجاد فضایی شاد برای مخاطب کمک می‌گیرند. مناسب‌ترین متن دیالوگ برای بازیگری طنز، متنی است که اطلاعات را بدون زیاده‌روی در خنداندن به مخاطب منتقل کند.

برخی از اتودهای تک‌نفره طنز عبارت‌اند از:

  • جست‌وجو یک آدم کودن برای پیداکردن کلید خانه‌اش
  • تلاش یک عاشق بازیگری برای رسیدن به این کار و روایت داستان‌های مرتبط با آن
  • همراه شدن فردی کرولال با یک آدم حراف برای فرار از زندان

متن اتود بازیگری تک‌نفره خانم

خانم‌های علاقه‌مند به بازیگری باید از اتودهای مناسب خود استفاده کنند. اصولا متن‌های زنانه ظرافت بیشتری نسبت به دیالوگ‌های مردانه دارند. بهترین منبع برای اتود بازیگری تک‌نفره خانم‌ها، کتاب تک‌گویی‌های مدرن برای زنان نوشته کریس سالت انگلیسی است. یکی از بهترین متن‌ها برای مونولوگ خانم‌ها، در کتاب علیامُخدره رزیتای ترشیده قرار دارد.

در بخشی از این نمایشنامه می‌خوانیم:

  • “همه حقیقت رو می‌دونستن و من فهمیده بودم دختری انگشت‌نما شدم که به‌زودی ازدواج می‌کنه؛ اما به طرز ترسناکی دختری شدم که هنوز مجرده. هر سالی که می‌گذشت مثل یه تیکه‌ پارچه‌ بود که از بدنم کنده می‌شد. یه روز یکی از دوستام ازدواج می‌کرد و روز دیگه دو نفر دیگه و باز هم یکی دیگه. یه روز هم یکی دیگه پسر دار می‌شد و بعد بزرگ شدن پسرش نمره‌های امتحانشو به من نشون می‌داد. یا خونه‌های جدیدی ساخته و آهنگ‌های جدیدی نواخته شد و من اینجام. با همون هیجان لرزان، همون گل‌های میخک و همون ابرها که نگاهشون می‌کنم. بعد یه روز که برای قدم زدن بیرون رفته بودم، یه دفعه فهمیدم هیچ کسی رو نمی‌شناسم.”

دیالوگ بازیگری نوجوانان

متن کوتاه برای تست بازیگری نوجوانان؛ فاکتوری مهم برای موفقیت آن‌ها

نوجوانان برای انتخاب متن دیالوگ برای بازیگری باید متن متناسب با سن، موقعیت صدایی، فیزیک، خصوصیات و شخصیت خود انتخاب کنند. نوجوانان معمولا از افراد عادی برای بازیگری استرس بیشتری دارند، به همین دلیل انتخاب یک متن کوتاه برای آن‌ها مناسب‌تر است.

نمایشنامه‌های فراوانی برای اتودهای کودکان و نوجوانان چاپ شده‌اند؛ به‌عنوان مثال نوجوانان می‌توانند با استفاده از کتاب یک پایان بسیار خوش و امتحان اثر آلیسون چاپلین موقعیت‌های نمایشی مناسب خود را برای اتودهای خود آماده کنند.

ایران آموزشگاه؛ معتبرترین مرجع معرفی آموزشگاه‌های بازیگری

بازیگران قبل از حضور در هر تستی باید دوره‌های بازیگری را بگذرانند. یاد گرفتن تکنیک‌های متنوع بازیگری جعبه ابزاری کاربردی در اختیار بازیگران قرار می‌دهد که در زمان مناسب در تست‌ها و اتودهای خود از آن استفاده کنند.

ایران آموزشگاه معتبرترین مرجع معرفی آموزشگاه‌های بازیگری است. مجموعه ما با لیست‌کردن تعداد زیادی از برترین آموزشگاه‌های بازیگری، شرایط حضور شما را در این مراکز فراهم می‌کند. بیشتر این آموزشگاه‌ها پلی هستند برای ورود بازیگران به دنیای بازیگری و شما می‌توانید برای ثبت نام در این کلاس‌ها شرایط آن‌ها را در سایت ما مطالعه کنید.

پرسش و پاسخ

ویژگی‌های کلی متن دیالوگ برای بازیگری چیست؟

متن دیالوگ برای بازیگری باید به‌گونه‌ای باشد که تمام شرایط لازم برای نشان‌دادن توانایی‌های بازیگر را به مخاطب او نشان دهد.

ویژگی مهم اتود بازیگری چیست؟

متن مناسب تست باید دارای آغاز، میانه و پایان باشد تا بتواند تحول شخصیتی بازیگر را به‌خوبی نشان دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *