شرایط معافیت مالیاتی مراکز موسیقی

اعلام شرایط معافیت مالیاتی مراکز موسیقی؛ جان تازه‌ای به فرهنگ

آموزشگاه‌های موسیقی اعتراض شدیدی به مالیات‌های سنگین دارند. البته میزان شهریه‌های آموزشگاه‌ها نیز بالا رفته و فشار اصلی بر دوش خانواده‌هایی است که فرزندان خود را در مسیر آموزش موسیقی همراهی می‌کنند. پیش‌تر میزان مالیات آموزشگاه‌های موسیقی عملا فعالیت را برای این آموزشگاه‌ها غیرممکن می‌کرد. خوشبختانه شرایطی مهیا شده تا مراکز موسیقی بتوانند از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند. در این صفحه از ایران آموزشگاه قصد داریم به بررسی شرایط معافیت مالیاتی مراکز موسیقی بپردازیم.

منظور از مالیات و معافیت مالیاتی چیست؟

مالیات یکی از کانال‌های مالی مهم در چرخه اقتصاد کشور به شمار می‌رود. در واقع مالیات به تامین مالی مخارج کشور کمک می‌کند و منجر به توزیع عادلانه درآمد میان اقشار جامعه خواهد شد. گفتنی است پرداخت مالیات برای تمام افراد جامعه اجباری است و به همه منابع درآمدی و سرمایه‌ای افراد تعلق می‌گیرد. مالیات معمولا به دو دسته کلی مالیات مستقیم و مالیات غیر مستقیم تقسیم‌بندی می‌شود:

  • مالیات مستقیم: مالیاتی است که به صورت مستقیم به درآمد افراد تعلق می‌گیرد و مستقیما از آنها دریافت می‌شود
  • مالیات غیرمستقیم: این نوع مالیات به کالا و خدمات تعلق می‌گیرد و به واسطه به حساب اداره امور مالیات پرداخت می‌شود

همزمان در قانون کشور، موضوعی به عنوان معافیت مالیاتی تعریف شده است. بدین ترتیب برخی از مشاغل تحت شرایط ویژه، از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. در واقع می‌توان گفت معافیت مالیاتی نوعی خروج قانونی و موقت از پرداخت مالیات محسوب می‌شود. هدف دولت از در نظر گرفتن معافیت مالیاتی، تمهید یک سیاست خاص در جهت حمایت از برخی اقشار خاص و مناطق ویژه بوده است. گفتنی است این معافیت فقط به مالیات‌های مستقیم تعلق می‌گیرد.

شرایط معافیت مالیاتی مراکز موسیقی

مالیات؛ بلای جان مراکز موسیقی

در سال‌های گذشته آموزشگاه‌های موسیقی از مالیات معاف بودند. اما پس از آن مالیات‌های سنگینی برای آموزشگاه‌های موسیقی در نظر گرفته شد. بخشی از درآمد آموزشگاه‌ها و مبالغی که از طریق کارتخوان وارد حساب آموزشگاه می‌شود، متعلق به مدرسان است. بسیاری از مدرسان موسیقی، فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها هستند و دولت باید برای آنها اشتغال‌زایی کند. اما نه تنها دولت برای‌شان اشتغال‌زایی نکرد، بلکه خواهان ۱۰ درصد از حقوق مدرسان موسیقی در قالب مالیات شد. بدین‌ترتیب میان آموزشگاه و مدرسان یک تقابل شکل می‌گرفت و هیچ کدام از مدرسان نیز موافق این روند نبودند.

می‌توان گفت شیوه مالیات گرفتن از آموزشگاه‌ها اصلا مشخص نبود و هیچ وحدت رویه‌ای نیز در این مورد وجود نداشت. برای مثال، بسیاری از آموزشگاه‌ها در تهران معاف از مالیات بودند و برخی دیگر از آموزشگاه‌ها مجبور به پرداخت مالیات‌های سنگین بودند.

در حال حاضر ۸۷۰ آموزشگاه موسیقی در استان‌های تهران و البرز وجود دارند که با روند پیشین نزدیک به ۲۵۰ آموزشگاه تعطیل شد. بسیاری از صاحبان مراکز موسیقی ابراز نگرانی می‌کردند که با تداوم چنین شرایطی، بسیاری از آموزشگاه‌ها مجبور به تعطیلی خواهند بود.

گفته می‌شود که هنرمند فعال در عرصه موسیقی از سه طریق کسب درآمد می‌کند؛ یکی انتشار و فروش آلبوم، دیگری برگزاری کنسرت و مورد سوم آموزش دادن. متاسفانه در طی سال‌های گذشته امکان برگزاری کنسرت برای بسیاری از هنرمندان وجود نداشت، تولید آلبوم نیز هزینه‌های گزافی دارد. همچنین فروش آلبوم و کسب درآمد از این راه، به دلیل نبود قانون کپی‌رایت امکان‌پذیر نیست. بدین ترتیب برای بسیاری از فارغ‌التحصیلان حوزه موسیقی و فعالان این عرصه، تنها راه کسب درآمد تدریس است. استادی که تنها منبع درآمدش صرفا موسیقی است و در حالت خوش‌بینانه در سه آموزشگاه تدریس کند، می‌تواند ماهیانه نزدیک به ۱۰ میلیون تومان درآمد کسب کند. بدین ترتیب روا نیست که ۱۰ درصد این درآمد اندک را نیز مالیات بدهد.

شرایط معافیت مالیاتی مراکز موسیقی

شرایط معافیت مالیاتی مراکز موسیقی تا سال ۱۳۹۵ و پس از آن

تا سال ۱۳۹۵ تمامی مراکز فرهنگی هنری و آموزشگاه‌های موسیقی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت دریافت کرده بودند، طبق بند (ل) ماده ۱۳۹ از معافیت مالیاتی کامل برخوردار بودند. اما از سال ۱۳۹۶ حوزه‌های مالیاتی هر منطقه به صورت سلیقه‌ای اقدام به صدور برگ تشخیص مالیاتی کردند. بدین ترتیب اهالی فرهنگ و هنر با چالش جدی روبه‌رو شدند تا جایی که با تعطیلی تعداد زیادی از آموزشگاه‌های موسیقی، تعداد قابل توجهی از افراد به خیل بیکاران پیوستند.

کرونا و پساکرونا؛ تسهیل‌کننده شرایط معافیت مالیاتی مراکز موسیقی

شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی تعداد زیادی از آموزشگاه‌های موسیقی شد. آموزشگاه‌هایی اجاره‌های سنگینی پرداخت می‌کردند و با وجود شیوع کرونا، امکان فعالیت حضوری نداشتند. به همین خاطر کار بسیاری از این مراکز به تعطیلی کشید. در دوران پساکرونا، مشکل دیگری گریبان‌گیر آموزشگاه‌های موسیقی شد و آن مالیات مقرره برای این مراکز بود. برای مثال، مبالغی مانند، ۱۰۰ میلیون یا ۱۲۰ میلیون تومان مالیات سالیانه برای یک مرکز فعال در زمینه فرهنگ و هنر اصلا قابل تصور نبود. پس از آن دست‌اندرکاران عرصه موسیقی و آموزشگاه‌ها تصمیم گرفتند مطالبه خود را به صورت قانونی و با نوشتن نامه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری کنند.

شرایط معافیت مالیاتی مراکز موسیقی

اعلام شرایط معافیت مالیاتی مراکز موسیقی

روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به درخواست تعدادی از مدیران آموزشگاه‌های موسیقی، پیگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور هنری، دفتر موسیقی و دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری، سازمان امور مالیاتی کشور، آموزش موسیقی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از مصادیق معافیت از مالیات بر اساس قانون اعلام و به ادارات امور مالیاتی برای اجرا ابلاغ کرد.

بدین ترتیب و در راستای اجرای مقررات بند «ل» ماده ۱۳۹ مالیات های مستقیم مصوب ۲۷/۱۱/۸۰ دستورالعمل اجرایی ماده ۱۲ آیین‌نامه اجرایی تبصره ۳۲ ماده یاد شده به انضمام جدول مصادیق فعالیت‌های معاف موضوع بند «ل» ماده ۱۳۹ یاد شده که آموزش موسیقی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از آن جمله است، به کلیه ادارات امور مالیاتی ابلاغ شد و در حال اجرا است. بدین ترتیب تلاش‌های اهالی هنر به ثمر نشست و آموزشگاه‌های موسیقی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت دارند، از پرداخت مالیات معاف شدند.

بهترین مرکز آموزش موسیقی

بهبود شرایط معافیت مالیاتی مراکز موسیقی، باعث رونق بخشیدن به فرهنگ می‌شود

در این مطلب شرایط معافیت مالیاتی مراکز موسیقی را شرح دادیم. انتظار می‌رود با امکان معافیت مالیاتی، این موسسات بتوانند با تمرکز و رضایت خاطر بیشتری به پیشبرد فرهنگ کشورمان و آموزش این هنر به نسل جدید اقدام کنند. ایران آموزشگاه بانک اطلاعاتی برای یافتن بهترین کلاس موسیقی تهران و دیگر مراکز آموزشی در ایران است. ما در ایران آموزشگاه به شما کمک می‌کنیم تا با توجه به معیارهایی که در نظر دارید از جمله بودجه مورد نظر و سطح اساتید، بهترین آموزشگاه را انتخاب کنید.

سوالات متداول

منظور از معافیت مالیاتی چیست؟

برخی از مشاغل تحت شرایط ویژه، از پرداخت مالیات معاف می‌شوند که به آن معافیت مالیاتی گفته می‌شود.

شرایط معافیت مالیاتی مراکز موسیقی چیست؟

آموزشگاه‌های موسیقی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت دارند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *