دوره آموزش شاهنامه خوانی

دوره آموزش شاهنامه خوانی؛ یکی از هنرهای اصیل ایرانی

شاهنامه یکی از شاهکارترین آثار حماسی جهان به شمار می‌آید که نه تنها ایرانیان بلکه سایر ملل جهان نیز از خواندن این اثر لذت می‌برند. دوره آموزش شاهنامه خوانی یکی از جذاب‌ترین و منحصربه‌فردترین دوره‌هایی است که در آموزشگاه‌های مختلف برگزار می‌شود و افراد از تمامی گروه‌های سنی می‌توانند در آن شرکت کنند. شرکت در این دوره‌ها نه تنها باعث آشنایی هنرجویان با فرهنگ و تمدن غنی کشور ایران می‌شود، بلکه به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند وارد عرصه نمایش شوند و به نقالی و شاهنامه‌خوانی بپردازند. در این صفحه از وبسایت ایران آموزشگاه، قصد داریم تا شما را با صفر تا صد برترین دوره‌های شاهنامه‌خوانی در آموزشگاه‌های معتبر آشنا کنیم.

در مقاله ی از پیش منتشر شده ای به طور کامل به معرفی جامع دوره های هنرهای نمایشی برای ورود به سینما و تئاتر پرداخته ایم.

دوره آموزش شاهنامه خوانی

دوره آموزش شاهنامه خوانی چیست؟

دوره آموزش شاهنامه خوانی یکی از پیشرفته‌ترین و حرفه‌ای‌ترین دوره‌های آموزشی است که در آموزشگاه‌های مختلف برگزار می‌شود. بسیاری از افرادی که قصد آشنایی با فرهنگ، تمدن و تاریخ کشور ایران را دارند در دوره َشاهنامه‌خوانی شرکت می‌کنند. از انجا که پی بردن به معانی ابیات و تلفظ صحیح کلمات به کار رفته در این اثر حماسی برای بسیاری از افراد دشوار است، این افراد می‌توانند با شرکت در این دوره لذت خواندن شاهنامه را برای خود دو چندان کنند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که شرکت در دوره‌های شاهنامه‌خوانی صرفا جنبه سرگرمی ندارد. بلکه آن دسته از افرادی که قصد ورود به حوزه ادبیات یا سینما را دارند، می‌توانند با شرکت در این دوره‌ها اطلاعات و مهارت‌های کاربردی را کسب کنند. به عنوان مثال، شرکت در کلاس‌های خوانش شاهنامه به بازیگران کمک می‌کند که راحت‌تر با متن و ساختار نمایشنامه‌ها آشنا شوند و بتوانند کلمات و جملات خود را با لحن بهتر و دقیق‌تری بیان کنند. همچنین مطالعه شاهنامه برای علاقه‌مندان به رشته ادبیات می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای آشنایی با المان‌های ژانر حماسه در ادبیات کهن ایران و سایر ملل جهان باشد. تمامی این موارد در کنار یکدیگر باعث شده‌اند که دوره‌های شاهنامه‌خوانی در میان افراد مختلف به یکی از محبوب‌ترین دوره‌های آموزشی آموزشگاه‌ها تبدیل شود.

  • هنرجویان در کلاس‌های شاهنامه‌خوانی که مهارت‌هایی را کسب می‌کنند؟

شاهنامه فردوسی دارای سه بخش اصلی اساطیری، پهلوانی و تاریخی است که خوانش هر یک از این بخش‌ها برای هنرجویان می‌تواند بسیار جذاب باشد. ممکن است در برخی از آموزشگاه‌ها هر یک از بخش‌های شاهنامه در دوره مجزایی مورد بحث و گفتگو قرار بگیرد. یکی از سوالاتی که معمولا برای علاقه‌مندان به شاهنامه‌خوانی و هنر نقالی به وجود می‌آید، این است که با شرکت در دوره آموزش شاهنامه خوانی در آموزشگاه‌های معتبر می‌توان چه مهارت‌هایی را کسب کرد؟

شما با شرکت در این دوره‌های جذاب و سرگرم‌کننده می‌توانید مهارت‌های متفاوتی را به دست آورید:

  • روش صحیح خوانش شاهنامه: یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که هنرجویان در طول کلاس‌های آموزش شاهنامه‌خوانی به دست می‌آورند، روش صحیح تلفظ کلمات و خوانش شاهنامه است. کلمات و ابیات مورد استفاده در شاهنامه در برخی از موارد به قدری دشوار هستند که خوانش آن‌ها حتی می‌تواند برای برخی از اساتید و افراد فعال در حوزه ادبیات نیز دشوار باشد. پس ضرورت دارد که شما در گام اول با روش صحیح خوانش ابیات و تلفظ کلمات شاهنامه آشنا شوید
  • معنا کردن کلمات و ابیات: یکی دیگر از مهارت‌هایی که شما می‌توانید با شرکت در دوره شاهنامه‌خوانی به دست آورید، توانایی معنا کردن کلمات و ابیات شاهنامه است. استفاده از عبارت‌های کهن در متن شاهنامه معنا کردن آن را برای افراد معمولی دشوار می‌کند. شما می‌توانید با شرکت در این دوره‌ها خود را از سایر افراد متمایز کنید
  • تفسیر شاهنامه: از دیگر مهارت‌های مهمی که هنرجویان می‌توانند با شرکت در دوره‌های آموزشی خوانش شاهنامه آن را کسب کنند، توانایی تفسیر ابیات شاهنامه است. با تفسیر ابیات شاهنامه شما می‌توانید به بسیاری از باورها، سنت‌ها و فرهنگ کهن ایرانیان پی ببرید. تفسیر شاهنامه به خصوص برای افراد علاقه‌مند به حوزه ادبیات بسیار موثر و کاربردی خواهد بود

مطالب مرتبط: دوره های سینمایی

سرفصل دوره شاهنامه خوانی

سرفصل‌های دوره آموزش شاهنامه خوانی

هنرجویان علاقه‌مند به شاهنامه که قصد شرکت در دوره‌های شاهنامه‌خوانی را دارند، برای انتخاب دوره مناسب باید به سرفصل‌های ارائه‌شده در دوره مورد نظر توجه داشته باشند. زیرا ممکن است سرفصل‌های ارئه‌شده در دوره شاهنامه‌خوانی مناسب سطح شما نباشد. توجه داشته باشید که سرفصل‌های دوره آموزش شاهنامه خوانی می‌تواند در هر آموزشگاه با آموزشگاه دیگر متفاوت باشد.

مدت زمان دوره آموزش شاهنامه خوانی

مدت زمان دوره آموزش شاهنامه خوانی یکی دیگر از سوالاتی است که معمولا برای افراد علاقه‌مند به این دوره‌ها ایجاد می‌شود. به دلیل مشغله فراوان افراد در زندگی روزمره، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که در دوره‌های آموزشی با تعداد جلسات فشرده و محدود‌تر شرکت کنند. مدت زمان دوره آموزشی خوانش شاهنامه بسته به سطح و تعداد سرفصل‌های ارائه‌شده می‌تواند متغیر باشد. در نتیجه اگر مدت زمان دوره آموزشی برای شما در اولویت قرار دارد، حتما پیش از ثبت‌نام در این خصوص از آموزشگاه مورد نظر سوال کنید.

هزینه دوره آموزش شاهنامه خوانی چقدر است؟

از دیگر دغدغه‌های مهم افراد علاقه‌مند به شرکت در دوره آموزش شاهنامه خوانی می‌توان به هزینه ثبت‌نام در این دوره اشاره کرد. آموزشگاه‌های معتبر تلاش می‌کنند تا باکیفیت‌ترین دوره‌های آموزشی در حوزه شاهنامه‌خوانی را با بهترین قیمت ممکن برای هنرجویان برگزار کنند تا علاقه‌مندان از هر قشری بتوانند بدون دغدغه مالی در این دوره‌ها شرکت کنند. هزینه دوره شاهنامه‌خوانی به عوامل مختلفی مانند تعداد جلسات، نحوه برگزاری دوره، سابقه و تجربه اساتید و … بستگی دارد.

مدرک شاهنامه خوانی

مدرک دوره آموزش شاهنامه خوانی اعطا می‌شود؟

بیشتر آموزشگاه‌های معتبر فرهنگی-هنری در حال حاضر زیر نظارت وزرات فرهنگ و ارشاد فعالیت می‌کنند. این آموزشگاه‌ها پس از پایان دوره‌های مختلف خود مانند دوره آموزش شاهنامه خوانی مدرک معتبری را به هنرجویان خود اعطا می‌کنند. این مدرک به عنوان یک گواهی معتبر تایید می‌کند که شما دوره شاهنامه‌خوانی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید. توجه داشته باشید که یکی از معیارهای اصلی شما برای انتخاب آموزشگاه باید به ارائه مدرک معتبر توسط آموزشگاه مورد نظر مربوط باشد. شما حتی می‌توانید این مدارک معتبر را ترجمه کرده و در رزومه خود از آن‌ها استفاده کنید.

آن دسته از افرادی که قصد فعالیت در زمینه ادبیات، داستان‌نویسی، بازیگری، فیلمنامه‌نویسی و … را دارند، می‌توانند با دریافت مدرک معتبر دوره شاهنامه‌خوانی مسیر رسیدن به موفقیت را برای خود هموارتر کنند. از طرف دیگر، تجارب ارزشمندی که از شرکت در این دوره به دست می‌آورید نیز می‌توانند در حرفه و تخصص مورد نظر به شما کمک کنند.

دوره آموزش شاهنامه خوانی

ویژگی‌های یک آکادمی آموزش شاهنامه‌خوانی خوب

آموزش شاهنامه‌خوانی فرایندی کاملا جدی و تخصصی است. به همین علت، شما برای شرکت در دوره آموزش شاهنامه خوانی باید به سراغ آموزشگاه‌های برتر فعال در این زمینه بروید. در حال حاضر تعداد زیادی از مجموعه‌های فرهنگی و هنری در حال برگزاری دوره‌ها و جلسات شاهنامه‌خوانی هستند. تعداد بالای این مجموعه‌ها ممکن است باعث سردرگمی شما در انتخاب یک آموزشگاه معتبر شود. یک آکادمی معتبر برگزارکننده دوره‌های شاهنامه‌خوانی باید ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشد که آن را از سایر آموزشگاه‌ها متمایز می‌کنند.

در ادامه با برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک آموزشگاه شاهنامه‌خوانی خوب و معتبر آشنا می‌شویم:

  • تدریس توسط اساتید مجرب: تدریس و آموزش شاهنامه‌خوانی نیازمند تجربه و تخصص بالا در حوزه ادبیات و شناخت کامل متون کهن فارسی است. به همین علت هر استادی نمی‌تواند در زمینه تدریس شاهنامه عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد. برای شرکت در دوره شاهنامه‌خوانی به سراغ آموزشگاه‌هایی بروید که اساتید برجسته و شناخته‌شده در آن‌ها مشغول تدریس باشند‌
  • برگزاری دوره‌های متنوع برای گروه‌های سنی مختلف: یکی از ویژگی‌های مهم آموزشگاه‌های معتبر هنری برگزاری دوره‌های شاهنامه‌خوانی با توجه به سطح دانش و نیاز گروه‌های سنی مختلف است. در هنگام انتخاب آموزشگاه حتما به تنوع دوره‌های آموزشی آن توجه کنید
  • سابقه آموزشگاه: توجه به سابقه آموزشگاه یکی از مهم‌ترین معیارهای هنرجویان برای انتخاب مجموعه مناسب به شمار می‌آید. پیش از ثبت‌نام در دوره شاهنامه‌خوانی حتما درباره سابقه آموزشگاه مورد نظر تحقیق کنید

دوره آموزش شاهنامه خوانی

انتخاب بهترین آموزشگاه شاهنامه‌خوانی در ایران آموزشگاه

شرکت در دوره آموزش شاهنامه خوانی نه تنها برای افراد عادی، بلکه برای علاقه‌مندان به داستان‌نویسی، بازیگری، نقالی، فیلمنامه‌نویسی و … نیز بسیار جذاب و کاربردی است. مهم‌ترین نکته برای شرکت در دوره‌های خوانش شاهنامه پیدا کردن یک آموزشگاه معتبر است که برای تدریس مباحث از اساتید بزرگ و برجسته حوزه ادبیات استفاده می‌کند.

ایران آموزشگاه به عنوان بزرگترین بانک اطلاعات مراکز آموزشی فعال در زمینه برگزاری دوره‌های فرهنگی و هنری مانند شاهنامه‌خوانی شناخته می‌شود. در صورتی که به دنبال یک آموزشگاه معتبر برای شرکت در کلاس‌های شاهنامه‌خوانی هستید، می‌توانید از اطلاعات موجود در وبسایت ما استفاده کنید.

اگر علاقه مند به شاهنامه خوانی هستین و از ابتدای امر به دنبال یک آموزش حرفه ای و تخصصی هستین به شما پیشنهاد میدهیم حتما از صفحه بهترین آموزشگاه نویسندگی  دیدن نمایید.

پرسش و پاسخ

من شهرستان هستم، چطور در دوره شاهنامه‌خوانی شرکت کنم؟

افرادی که ساکن شهرستان‌های کشور ایران هستند و قصد دارند که در دوره‌های شاهنامه‌خوانی پایتخت شرکت کنند، می‌توانند به سراغ دو راه‌حل ساده و کاربردی بروند. در صورت علاقه به شرکت در دوره آموزش شاهنامه خوانی به صورت حضوری، شما می‌توانید در مدت زمان برگزاری کلاس‌ها با صرف هزینه بسیار پایین در یکی از خوابگاه‌های نزدیک به آموزشگاه مستقر شوید. همچنین در صورتی که امکان شرکت در کلاس‌های حضوری برای شما فراهم نباشد، می‌توانید به سراغ دوره‌های آنلاین شاهنامه‌خوانی آموزشگاه‌های معتبر بروید.

بعد از پایان دوره آموزش شاهنامه خوانی در پروژه معرفی می‌شوم؟

این موضوع که پس از شرکت در دوره آموزش شاهنامه خوانی بتوانید مستقیم به سراغ فعالیت در پروژه خاصی بروید کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. همچنین توجه داشته باشید که مجموعه‌های برگزارکننده این دوره‌های آموزشی نیز تعهدی برای معرفی شما به پروژه‌های مختلف ندارند. اما در صورتی که در جلسات شاهنامه‌خوانی عملکرد قابل قبولی را از خود نشان داده باشید، ممکن است بتوانید در برخی از نمایش‌های نقالی و شاهنامه‌خوانی با سایر هنرمندان همکاری کنید یا در سطوح پایین‌تر به تدریس مباحث مربوط به شاهنامه فردوسی بپردازید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *