تمرین بیان بازیگری چیست؟

تمرین بیان بازیگری؛ شاه‌کلید موفقیت در این هنر

بیان در بازیگری، به فن بیان هنرمند اشاره دارد و در واقع فن بیان، بیان واضح صدا است. بازیگر با فن بیان، صداها را از نظر تن، حجم، صدا و کیفیت تغییر می‌دهد. بدین ترتیب هنرمند بازیگر می‌تواند معنا و مفهوم را به شکل درست به مخاطب خود ارائه دهد. بازیگران با داشتن این مهارت می‌توانند اعتقادات، احساسات و به طور کلی شخصیت نقش مد نظر خود را به مخاطب نشان دهند. در این مطلب قصد داریم به معرفی تمرین بیان بازیگری بپردازیم.

همینطور اگر بدنبال یک آموزشگاه خوب برای آموزش بازیگری میگردید پیشنهاد میکنم لیست معتبرترین صفحه مقایسه مراکز آموزشی کشور را در صفحه ” کلاس بازیگری ” مشاهده کنید.

تکنیک فن بیان در بازیگری چیست؟

بازیگر باید در ابتدا ابزاری که دارد را به‌خوبی بشناسد. او سپس شیوه به‌کار بردن آن را برای اجرای نمایش می‌آموزد. اگر علاقه‌مند به تقویت فن بیان خود هستید، می‌توانید به این صفحه از سایت ایران آموزشگاه نگاهی بیاندازید. مطمئنا در میان آنها دوره فن بیان مد نظر خود را پیدا خواهید کرد و دست خالی از آن بیرون نخواهید رفت. در ادامه به بیان ابزارهای بیان در بازیگری می‌پردازیم.

تقویت فن بیان

ابزارهای مورد نیاز بیان در بازیگری

لازم است توجه داشته باشید که همه افراد توانایی به‌دست آوردن این ابزارها و مهارت‌ها را دارند. ولی ممکن است اراده یا انرژی لازم برای تلاش و تمرین بیان بازیگری را نداشته باشند. با استفاده از ابزارهای زیر به‌راحتی می‌توانید بیان خود را تقویت کنید:

  • داشتن صدای صاف و قوی
  • داشتن بیان واضح و خوب
  • داشتن بدنی قوی و انعطاف‌پذیر
  • داشتن قدرت تحلیل درست صحنه
  • داشتن دایره لغات غنی
  • توانایی عمل پیش از فکر کردن
  • داشتن قدرت تمرکز
  • داشتن شجاعت، اراده، و خلاقیت
  • درک عمومی

برای تمرین بیان بازیگری بهتر است جملات کاربردی ای را تمرین کنید که در زمینه بازیگری بیشتر مود توجه است. ما لیستی از این جملات را در صفحه ” جملات برای تمرین فن بیان  ” گنحانده ایم.

نکات مهم بیان در بازیگری

جی دی سلینجر، نویسنده آمریکایی، به نویسنده‌ها می‌گوید: «شما پیش از این که یک نویسنده بشوید، خواننده بوده‌اید.» با توجه به این گفته، در ابتدا بازیگران حرفه‌ای نیز کار خود را به‌عنوان تماشاگر شروع کرده‌اند. پس شما نیز باید در ابتدا تماشاگر خوبی باشید. برای این کار لازم است بازی بازیگران معروف و بزرگ سینمای ایران و جهان را با دقت تماشا کنید. توجه کنید که اولین تماشاگر شما، خودتان هستید و بنابراین نباید سهل‌انگاری کنید و یا انتظار بیش از اندازه از خودتان داشته باشید.

از سوی دیگر به عنوان بازیگر، بهتر است در ابتدا نقاط قوت و ضعف‌تان را بشناسید. همچنین باید کارهایی که می‌توانید از عهده آن‌ها برآیید را شناسایی کنید. بدین ترتیب خواهید توانست با تکرار و تقویت، آنها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. هر چه در این زمینه به خودشناسی بهتری برسید، مسیر برای‌تان آسان‌تر و سریع‌تر طی خواهد شد.

یکی دیگر از راه‌های تقویت بیان، این است که در مورد توانایی‌ها و استعدادهای‌تان صادقانه قضاوت کنید. اگر می‌خواهید بازیگر خوبی بشوید، ابتدا باید صادقانه به خود نگاه کنید تا و ضعف‌های‌تان را تشخیص دهید و برای تقویت آنها تلاش کنید. البته این کار به شجاعت زیادی نیاز دارد؛ زیرا باید خودتان را نقد کنید. سپس باید تمام اراده‌تان را به کار گیرید و به بهترین بازیگر تبدیل شوید.

تمرین فن بیان بازیگری

روش‌های تمرین بیان بازیگری

لازمه بیان خوب در بازیگری، داشتن پرده‌های صوتی است که خوب آموزش دیده باشند. برای تمرین دادن پرده‌های صوتی، باید برخی از اصول را رعایت کنید. در ادامه به مهم‌ترین تمرین‌هایی اشاره می‌کنیم که می‌توانند پرده‌های صوتی شما را تقویت کنند و بدین ترتیب تمرین خوبی برای بیان بازیگری باشند. اگر مایل هستید تمرین‌های بیشتری برای بیان در بازیگری انجام دهید، از این صفحه از ایران آموزشگاه دیدن کنید. می‌توانید تعداد زیادی آموزشگاه فن بیان معتبر پیدا کنید که به شما در ادامه راه‌تان کمک خواهند کرد.

۱. به دهان خود آموزش دهید

آسان‌ترین کار برای بهبود وضوح تکلم این است که مطمئن شوید دهان‌تان ماهیچه‌های قدرتمندی دارد. در واقع دهان‌تان باید به اندازه کافی باز شود. ممکن است انجام این کار در ابتدا برای شما سخت باشد. اما با تمرین می‌توانید به راحتی هنگام صحبت کردن دهان‌تان را بیشتر کنید. این کار به ادا کردن کامل و واضح کلمات کمک زیادی می‌کند. یک تمرین خوب، این است که در حرکات صورت خود اغراق داشته باشید. بهتر است این تمرین را در مقابل آینه انجام دهید تا حالت‌های چهره‌تان را بشناسید.

۲. تنفس درست داشته باشید

در بیان بازیگر، تنفس درست و دم و بازدم به‌موقع تاثیر بسیار زیادی دارند. تنفس درست باعث می‌شود در لحظه بیان دیالوگ، کلمات به خوبی و وضوح تلفظ شوند. همچنین در دیالوگ‌های طولانی نفس کم نخواهید آورد. تنفس درست، به صورت تنفس شکمی یا دیافراگمی انجام می‌شود. منظور این است که در حالت دم شکم پر و در بازدم خالی شود.

۳. نقش تنفس در صدا و گفتار

خیلی از صداهای نامطلوب در هنگام بیان کردن دیالوگ، به خاطر کنترل تنفسی ضعیف شما است. تنفس درست نقش مهمی در تولید صدای واضح دارد. برعکس، تنفس نادرست باعث می‌شود صدای شما قدرت لازم را نداشته باشد. همچنین در هنگام ادای کلمات نفس کم می‌آورید و صدای شما نفس‌دار خواهد بود؛ یعنی صدای نفس کشیدن شما در حین صحبت شنیده خواهد شد. با انجام تنفس درست، می‌توانید به خوبی بسیاری از مهارت‌های فن بیان بازیگری را کسب کنید.

تمرین شکمی

۴. تمرین تنفس شکمی برای بیان بازیگری

برای اینکه تنفس درست شکمی را یاد بگیرید، دو تمرین وجود دارد. برای گرم شدن بیان، این دو تمرین را هر روز و به دفعات انجام دهید. قبل از انجام تمرین باید صاف بایستید. سپس با انجام ۵ بار تنفس شکمی، پشت‌سر هم، این کارها را انجام دهید:

  • هوممممم: عمل دم را انجام دهید و ضمن اینکه هوا را آهسته بیرون می‌دهید، شروع به زمزمه کردن کنید
  • هااااا: همان‌طور که در حالت ایستاده قرار دارید، دستان‌تان را روی شکم قرار دهید. سپس با انجام تنفس شکمی، در هنگام بازدم بگویید «ها» و با هر بار ها گفتن، شکم خود را فشار دهید

۵. استراحت مناسب داشته باشید

شما به عنوان یک بازیگر، باید استراحت و خواب کافی داشته باشید. در غیر اینصورت، خستگی شما در صدای‌تان به خوبی شنیده خواهد شد. یک صدای خسته، قدرت پایینی دارد و البته واضح نیست. گفتنی است وقتی خسته هستید، ذهن‌تان نمی‌تواند دیالوگ‌ها را به خاطر بسپرد.

۶. رژیم غذایی را رعایت کنید

برای موفقیت بیان در بازیگری، غذایی که مصرف می‌کنید نیز اهمیت زیادی دارد. به هیچ وجه غذاهای چرب نخورید و به ارزش غذایی مواد دقت داشته باشید. این کار باعث می‌شود از چاقی و بروز حساسیت‌های دستگاه صوتی در امان باشید و صدای‌تان شاداب‌تر باشد.

۷. از بدرفتاری صوتی خودداری کنید

سعی کنید به هیچ وجه به صدای خود آسیب وارد نکنید. صدای خوب بازیگر است که تماشاگر را به خود جذب می‌کند. برای این کار نباید به حنجره و گلوی خود بی‌توجهی کنید. بازیگر با داشتن یک صدای خوب، می‌تواند مخاطب را کاملا به سوی خود جذب می‌کند. اگر به توصیه‌های زیر عمل کنید، صدای‌تان به‌اصطلاح زخمی نخواهد شد:

  • پیش از گفتن دیالوگ، پرده‌های صوتی‌تان را با آرام صحبت کردن گرم کنید
  • به هیچ وجه دخانیات مصرف نکنید. مصرف دخانیات صدای شما را پیر و ضعیف می‌کند
  • سعی کنید با صدای بلندتر از حد معمول صحبت نکنید
  • بهتر است در زمان گفتن دیالوگ، گلو و حنجره‌تان را با قورت دادن آب دهانا مرطوب نگه دارید

۸. از جملات پرچالش استفاده کنید

استفاده از جملات پرچالش باعث می‌شود اشتباهات کلامی و تپق‌زدن‌تان کمتر شود. پس بد نیست این جملات را نیز در تمرین بیان بازیگری خود بگنجانید تا فن بیان بهتری پیدا کنید. یکی از معروف‌ترین جمله‌ها، شش سیخ کباب سیخی شش هزار است! برخی از دیگر جملات پرچالش عبارتند از:

  • یه یویوی یه یورویی
  • کانال کولر، تالار تونل
  • چه ژست زشتی
  • لورل رو ریل راه می‌رفت
  • کوکتل کتلت، کتلت کوکتل
  • قوری گل‌قرمزی

با تمرین جملات پرچالش، می‌توانید کلمات را واضح‌تر بیان کنید. همچنین این کار باعث تقویت ماهیچه‌های فک‌تان می‌شود. از سوی دیگر تنفس‌تان بهبود خواهد یافت و می‌توانید شمرده‌تر و آرام‌تر صحبت کنید. شاید باور نکنید، اما تسلط به جملات پرچالش به شما کمک می‌کند تا مهارت بداهه‌گویی‌تان را نیز افزایش دهید. تپق‌هایی که در هنگام ادا کردن جملات پرچالش می‌زنید، به شما کمک می‌کند در حین صحبت کردن تپق نزنید و لکنت زبان نگیرید. همچنین خواهید توانست جملاتی که می‌خواهید بیان کنید را مدیریت کنید.

۹. چند دقیقه تند صحبت کنید

کافی است ۳ دقیقه راجع به یک موضوع، تند و بدون‌وقفه صحبت کنید. این تمرین به شما کمک می‌کند تا هنگام ادا کردن پشت‌سر هم کلمات، با مشکل روبرو نشوید قدرتمند شوید و برای صحبت کردن، اصطلاحا حرف کم نیاورید.

نکته مهم در تمرین بیان بازیگری: به مکث‌ها دقت کنید

مکث یکی از اصول مهم بیان در بازیگری است. مسلط شدن به این مهارت، توانمندی شما در حین صحبت بالا می‌برد و مخاطبان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر در هنگام بیان دیالوگ مکث به موقع داشته باشید، مخاطب فرصت تامل کردن خواهد داشت. بدین ترتیب کلام‌تان تاثیرگذارتر خواهد بود.

تمرین فن بیان بازیگری

ایران آموزشگاه به شما کمک می‌کند تا به تمرین بیان بازیگری بپردازید

شما با تمرین بیان بازیگری می‌توانید از تپق زدن در هنگام گفتن دیالوگ جلوگیری کنید. اگر بر روی صحنه یک ساعت عالی عمل کنید اما تنها یک تپق بزنید، همان تپق می‌تواند بسیار بیشتر از اجرای چشمگیر شما در ذهن مخاطب باقی بماند. پس باید با تمرین بیان خود را به عنوان یک بازیگر اصلاح کنید.

سایت ایران آموزشگاه لیستی از معتبرترین موسسات آموزش فن بیان را برای شما علاقه‌مندان به بازیگری فراهم کرده است. ما در سایت ایران آموزشگاه به شما کمک می‌کنیم تا بهترین دوره‌های فن بیان را با قیمتی کاملا مناسب پیدا کنید و در مسیر هنری که در پیش گرفته‌اید، موفق شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *