تمرین آینه در بازیگری

تمرین آینه یکی از مهم‌ترین تمرینات در بازیگری است

بازیگری مهارتی است که نیازمند تمرین و یادگیری مداوم است. تبدیل شدن به یک بازیگر موفق شاید کاری چالش‌برانگیز و پر از ناملایمات باشد؛ اما غیرممکن هم نیست. با تمرین و پشتکار کافی، می‌توانید رویاهای خود را محقق کنید. تمرین آینه در بازیگری، یک فعالیت دونفره است که به هنرجویان اجازه می‌دهد از طریق همکاری و تمرکز روی رهبر/پیرو کار خود را انجام دهند. شخص پیرو در سکوت کار می‌کند تا مثل آینه حرکات رهبر را تقلید کند. این فعالیت مستلزم اعتماد و مسئولیت مشترک است؛ زیرا نفرات متقابل برای ایمن نگه داشتن یکدیگر تلاش می‌کنند. در این مطلب قصد داریم به بررسی تمرین آینه در بازیگری بپردازیم.

تمرین آینه در بازیگری

تمرین آینه در بازیگری چیست؟

یکی از رایج‌ترین تمرین‌های بازیگری که در کلاس‌های بازیگری و تئاتر جوانان و بزرگسالان انجام می‌شود، تمرین آینه در بازیگری نام دارد. این تمرین به آخرین دروس بازیگری که کنستانتین استانیسلاوسکی آموزش داده بود، نسبت داده می‌شود و در دسته تمرکز با هر یک از حواس پنج‌گانه قرار می‌گیرد. این تمرین یکی از مشهورترین تمرینات بازیگری است که از سه‌گانه تمرکز توجه اراده استفاده می‌کند.

اگر قبلا این تمرین را انجام نداده‌اید، حتما آن را امتحان کنید. تمرین بسیار آسانی است. یک شریک پیدا کنید و رو در رو با فاصله چند قدم از یکدیگر بایستید. عادت کنید به همدیگر نگاه کنید، صحبت نکنید، و سعی کنید آرام باشید. سپس به آرامی شروع به حرکت کنید. در این حال، نفر مقابل سعی می‌کند حرکات شما را تقلید کند. مانند یک آینه، سعی کنید کاملا هماهنگ باشید. اگر یکی از افراد خیلی آهسته یا خیلی سریع پیش می‌رود، در صورت نیاز سرعت خود را افزایش دهید یا کم کنید تا مطابقت بهتری داشته باشید. هدف این است که آنقدر هماهنگ باشیم که اگر کسی وارد اتاق شود نتواند تشخیص دهد که چه کسی رهبری می‌کند و چه کسی تقلید. شما و نفر مقابل باید تلاش کنید تا کاملا همسان باشید. این یک تمرین عالی برای افزایش تمرکز است.

شکل دیگری از تمرین آینه در بازیگری شامل قرارگیری گروه‌های چهارنفره به شکل الماس یا لوزی است. همه افراد به یک سو نگاه می‌کنند و فردی که در راس الماس قرار دارد، رهبر گروه است. مانند بازی سنتی، رهبر دست‌ها، پاها و سر خود را حرکت می‌دهد و سه نفر دیگر سعی می‌کنند دقیقا این کار را تقلید کنند.

با علامت مدرس بازیگری، رهبر یک چرخش انجام می‌دهد. او به سایر اعضای گروه می‌پیوندد و حالا یک نفر جدید در راس الماس قرار دارد که رهبر گروه می‌شود. در این مرحله، آموزش این نکته مهم است که رهبر جدید در وسط حرکت قبلی که نقش رهبری به او می‌رسد، نباید آن حرکت را رها کند؛ بلکه باید آن را با حرکت جدید خودش ترکیب کند. جریان به همین صورت ادامه پیدا می‌کند. سپس مجددا با یک علامت مدرس بازیگری، رهبر عوض می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد رشته بازیگری میتوانید از صفحه” رشته بازیگری “چیست دیدن فرمایید.

تمرین آینه در بازیگری

افزایش تعداد نفرات گروه

بعد از اینکه تمرین آینه در بازیگری را در گروه‌های چهار نفره انجام دادید، نفرات گروه را افزایش دهید. دو الماس هشت‌نفره ایجاد کنید. به افزایش نفرات ادامه دهید تا زمانی که بتوانید کل کلاس را در تمرین آینه‌ای بگنجانید. با بزرگ شدن گروه، مدرس بازیگری به هنرجویان می‌گوید که با هم صحبت نکنند.

آنها می‌خواهند با یکدیگر در مورد آنچه که قرار است انجام دهند کند و کاو انجام دهند. مدرس آنها تشویق می‌کند تا صرفا بر حرکت گروهی تمرکز داشته باشند. همچنین می‌توان سرعت حرکات یا اندازه حرکات را نیز مدیریت کرد. یکی دیگر از موارد دیگر، اضافه کردن موسیقی به تمرین است.

تمرین آینه در بازیگری

مزایای تمرین آینه در بازیگری چیست؟

برای بیشتر افراد، زل زدن به صورت فرد دیگر بدون نگاه کردن به اطراف یا لبخند زدن، بسیار ناخوشایند است. بنابراین، راحت بودن با خودتان و نفر مقابل‌تان یک چالش است. راحت بودن روی صحنه نیز یکی از هدف‌های آموزش بازیگری است.

از سوی دیگر، هنرجویان باید یاد بگیرند که اطلاعات را از سایر بازیگران یک صحنه دریافت کنند. سپس با دریافت این اطلاعات، باید نسبت به آنچه اتفاق می‌افتد واکنش نشان دهند. ممکن است تمرین آینه در بازیگری، نسخه ساده‌شده «گوش دهید و واکنش نشان دهید» به نظر برسد، اما گنجاندن آن در همین نسخه ساده‌شده هم می‌تواند یک تمرین بسیار خوب برای شروع باشد.

قوانین تمرین آینه در بازیگری برای بازیگر مبتدی ساده هستند؛ اما همین قوانین به بازیگر مبتدی نیز قدرت می‌بخشند. برخی از مهارت‌هایی که در اثر تمرین آینه در بازیگری کسب می‌شوند، عبارتند از تمرکز، تمدد اعصاب، گوش دادن و همچنین واکنش مناسب نشان دادن.

تمرین آینه در بازیگری، روشی عالی برای تسلط بیشتر

یکی از بهترین تمرین‌های بازیگری، تمرین آینه است. ویژگی انجام این تمرین این است که شرکت‌کنندگان را وادار می‌کند تا از یکدیگر کاملا آگاه شوند. موفقیت شما به عنوان رهبر، بستگی به توانایی نفر مقابل‌تان برای دنبال کردن شما دارد. بنابراین باید با خودتان فکر کنید: «آیا من خیلی سریع حرکت می‌کنم؟ آیا سرنخ‌هایی برای کمک به نفر مقابلم ارائه می‌دهم تا حرکات بعدی را پیش‌بینی کند»؟ انجام این تمرین باعث برقراری ارتباط بهتر میان بازیگران می‌شود.

 برای آشنایی با مراحل شروع بازیگری به شما پیشنهاد میدهیم از صفحه” راهنمای بازیگری “دیدن فرمایید.

همینطور اگر بدنبال یک آموزشگاه خوب برای آموزش بازیگری میگردید پیشنهاد میکنم لیست معتبرترین صفحه مقایسه مراکز آموزشی کشور را در صفحه ” کلاس بازیگری ” مشاهده کنید.

پرسش و پاسخ

تمرین آینه در بازیگری چیست؟

تمرین آینه یکی از مهم‌ترین تمرین‌ها در بازیگری است. در این تمرین، شما رو در روی نفر مقابل می‌ایستید و چشمانتان را به هم قفل می‌کنید. سپس شروع به انجام حرکات بدنی می‌کنید و نفر مقابل هم باید کارهای شما را تقلید کند.

مزایای تمرین آینه در بازیگری چه مواردی هستند؟

از میان مزایای تمرین آینه می‌توان به برقراری ارتباط بهتر میان بازیگران، تمرکز و تمدد اعصاب اشاره کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *