افعال بی قاعده در زبان انگلیسی

افعال بی قاعده در زبان انگلیسی را با قاعده یاد بگیرید!

افعال بی قاعده در زبان انگلیسی افعالی هستند که برای ساختن حالت گذشته و همچنین قسمت سوم فعل، از الگوهای همیشگی دستور زبان انگلیسی پیروی نمی‌کنند. این افعال می‌تواند به شکل‌ها مختلفی صرف شوند و انواع متفاوتی دارند. بدین ترتیب افعال در زبان انگلیسی از لحاظ زمان گذشته، به دو دسته تقسیم می‌شوند: افعال با قاعده و افعال بی قاعده. در این صفحه قصد داریم به معرفی افعال بی قاعده در زبان انگلیسی بپردازیم.

افعال بی قاعده در زبان انگلیسی

افعال بی قاعده در زبان انگلیسی

با اینکه بیشتر افعال در زبان انگلیسی با قاعده هستند، اما بخشی از افعال در هنگام صرف زمان گذشته ساده و ساختن اسم مفعول یا بخش سوم فعل، از الگوی عادی پیروی نمی‌کنند. در واقع افعال با قاعده در هنگام صرف زمان گذشته ساده و اسم مجهول به پسوند ed- یا d- ختم می‌شوند. افعال بی قاعده از این قانون مستثنی هستند و هر کدام شکل زمان گذشته ساده و بخش سوم فعل ویژه خود را دارند.

یادگیری افعال بی قاعده یکی از چالش‌برانگیزترین بخش‌های آموزش زبان انگلیسی به شمار می‌رود؛ چرا که صرف این افعال با یکدیگر تفاوت دارد و از قانون خاصی پیروی نمی‌کند. در واقع وقتی افعال بی قاعده نقش فعل اصلی جمله‌ای را ایفا می‌کنند، به کلمات کاملا متفاوت و جدیدی تبدیل می‌شوند. از آنجا که صرف افعال بی قاعده در زبان انگلیسی هیچ فرمولی ندارد، راهی جز حفظ کردن آنها باقی نمی‌ماند.

افعال بی قاعده در زبان انگلیسی

راهکارهای یادگیری افعال بی قاعده در زبان انگلیسی

جالب است بدانید در حال حاضر بیش از ۱۸۰ فعل بی قاعده در زبان انگلیسی وجود دارد. البته این تعداد در گذشته دو برابر بود و به مرور به این تعداد کاهش پیدا کرده است. در ادامه راهکارهایی را معرفی می‌کنیم که با استفاده از آنها آسان‌تر می‌توانید افعال بی قاعده در زبان انگلیسی را صرف کنید.

برای آن دسته از دوستانی که به تازگی عزمشان را جزم کرده اند تا زبان انگلیسی را فرا بگیرند از قبل توضیحات جامعی در زمینه شروع یادگیری زبان انگلیسی ارائه داده ایم.

کار را با افعال بی قاعده پرکاربرد در زبان انگلیسی شروع کنید

برخی از افعال در زبان انگلیسی بیش از سایرین مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ تا حدی که شاید در طول روز پیش بیاید که بخش‌های دوم و سوم یک فعل را بارها در صحبت‌های روزانه خود به کار ببرید. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود پیش پرداختن به فهرست کاملی از افعال بی قاعده، افعال زیر را در اولویت قرار دهید:

Base Form Past Tense Form Past Participle
become became Become
begin began Begun
break broke broken
bring brought brought
build built built
buy bought bought
choose chose chosen
come came come
cut cut cut
draw drew drawn
drive drove driven
fall fell fallen
feel felt felt
find found found
get got got/gotten (US)
give gave given
Go went gone
grow grew grown
hear heard heard
hold held held
keep kept kept
know knew known
lead led led
leave left left
let let let
Lie lay lain
lose lost lost
make made made
mean meant meant
meet met met
pay paid paid
put put put
read read read
rise rose risen
run ran run
say said said
see saw seen
send sent sent
set set set
show showed shown
sit sat sat
speak spoke spoken
spend spent spent
stand stood stood
take took taken
tell told told
think thought thought
understand understood understood
wear wore worn
write wrote written

۱. بررسی شکل دوم و سوم فعل جدید

یکی از راهکارهای مناسب برای یادگیری افعال بی قاعده در زبان انگلیسی این است که وقتی می‌خواهید فعل جدیدی را در فرهنگ لغت چک کنید، شکل دوم و سوم آن را هم یاد بگیرید. برای مثال، هنگامی که معنی فعل fall را در فرهنگ لغت پیدا کردید، بررسی کنید که بی قاعده است یا باقاعده. اگر دیدید فعل بی قاعده است، شکل دوم (fell) و سوم (fallen) آن را نیز در همان زمان به خاطر بسپارید. عادت به انجام این کار باعث می‌شود به حفظ کردن جداگانه قسمت گذشته و قسمت سوم افعال بی قاعده نیاز نداشته باشید.

۲. گروه‌بندی افعال بی‌ قاعده

گروه‌بندی افعال بی قاعده یکی از روش های مناسب برای به خاطر سپردن آنها است. با اینکه طبق تعریف این افعال از الگوی خاصی پیروی نمی‌کنند، ولی می‌توانید با گروه‌بندی کردن آنها، افعالی را که ساختار مشابهی دارند به ترتیب حروف الفبا از هم جدا کنید و فهرست‌های کوچکتری بسازید. برای گروه‌بندی می‌توانید روش خاص خودتان را داشته باشید ولی می‌توانید این روش را نیز امتحان کنید:

  • افعالی که قسمت سوم آنها به en ختم می‌شود؛ مانند break, broken-speak, spoken-take, taken
  • افعالی که قسمت اول، دوم و سوم یکسانی دارند؛ مانند (cut, cut, cut) – (put, put, put)
  • افعالی که قسمت دوم و سوم مشابهی دارند؛ مانند(meet, met, met) – (sit, sat, sat) – (buy, bought, bought)

۳. یادگیری فعل بی قاعده در جمله

یکی از موثرترین روش‌ها برای یادگیری لغات از جمله افعال این است که آنها را در کاربردشان در جمله یاد بگیریم. در هنگام برخورد با یک فعل در جملات و متون مختلف، با کاربردهای مختلف آن آشنا شوید تا بتوانید به آسانی و بدون حفظ کردن، آنها را به خاطر بسپارید.

پس از آشنایی با کاربرد یک فعل، سعی کنید در جملات دیگری آن را به کار ببرید. این نکته را در نظر داشته باشید که جملات کوتاه، ساده، بامزه و غیرعادی بهتر در ذهن می‌مانند. ساختن داستان‌های سه‌جمله‌ای و آهنگین نیز یکی دیگر از روش‌های یادگیری و تمرین افعال بی قاعده است.

۴. از دوستان‌تان کمک بخواهید

از دوستان و همکلاسی‌های خود بخواهید وقتی مشغول صحبت به زبان انگلیسی هستید، حواس‌شان به افعالی که به کار می‌برید، باشد. به این ترتیب اگر در به کار بردن قسمت دوم و سوم افعال بی قاعده دچار اشتباه شوید، آنها به شما تذکر خواهند داد. بسیار خوب است اگر از این روش در تمرین سایر ساختارها و واژگان نیز استفاده کنید. البته دوستان شما باید طوری به شما تذکر بدهند که باعث ناراحتی شما نشود.

۵. استفاده از استیکر برای یادگیری افعال بی قاعده

استفاده از استیکر یک راهکار ثابت‌شده در یادگیری واژگان است. استیکرهای حاوی گروه‌هایی از افعال بی قاعده را به اطراف خود و در جایی که زیاد رفت و آمد بچسبانید؛ برای مثال، روی یخچال یا در اتاق. این روبرو شدن‌های لحظه‌ای با چنین استیکرهایی باعث می‌شود آن واژگان برای همیشه در ذهن‌تان نقش ببندند.

برای یادگیری روش های بهتر به خاطر سپردن این دسته از افعال به شما پیشنهاد میدهیم حتما از صفحه” به خاطر سپردن افعال بی قاعده ” دیدن نمایید.

افعال بی قاعده در زبان انگلیسی - خودسر اما مهم و کاربردی!

یادگیری افعال بی قاعده در زبان انگلیسی نیازمند تمرین است

با این که افعال بی قاعده در زبان انگلیسی از الگوی خاصی پیروی نمی‌کنند، ولی با شگردهای خاصی می‌توان آنها را فرا گرفت؛ مانند گروه‌بندی فعل‌های بی‌قاعده‌ای که در هنگام صرف شدن شکل مشابهی پیدا می‌کنند. ایران آموزشگاه برترین مرجع برای یافتن آموزشگاه از جمله موسسات آموزش زبان است. ما در ایران آموزشگاه متناسب با معیارهای مد نظر شما، بهترین مراکز آموزش زبان را به شما معرفی می‌کنیم.

سوالات متداول

منظور از افعال بی قاعده در زبان انگلیسی چیست؟

منظور از افعال بی قاعده، فعل‌هایی هستند که در هنگام ساختن گذشته ساده و قسمت سوم فعل، به پسوند d و ed ختم نمی‌شوند.

چند فعل بی قاعده در زبان انگلیسی وجود دارد؟

در حال حاضر نزدیک به ۱۸۰ فعل بی قاعده در زبان انگلیسی وجود دارد.

روش‌های موثر برای یادگیری افعال بی قاعده در زبان انگلیسی چه روش‌هایی هستند؟

از میان بهترین روش‌ها برای یادگیری افعال بی قاعده می‌توان به یادگیری پرکاربردترین افعال بی قاعده، بررسی شکل دوم و سوم افعال جدید، گروه‌بندی افعال بی‌ قاعده، یادگیری فعل بی قاعده در جمله و استفاده از استیکر برای یادگیری افعال بی قاعده اشاره کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *