وسیله‌های مهم برای مراقبت از مو

وسایل مهم برای مراقبت از مو در طول روز (روتین مراقبت مو)

روتین مو کمک می‌کند تا موهایی سالم، شاداب و زیبا داشته باشید. موهای زیبا و سالم علاوه بر اینکه در ظاهر شما تأثیر زیادی دارد باعث می‌شود تا اعتمادبه‌نفس بیشتری نیز داشته باشید. در واقع موها نیز مانند هر قسمت دیگری از بدن نیاز به مراقبت دارند

روتین مراقبت از مو شامل کارهایی می‌شود که شما لازم است در برنامه هفتگی یا روزانه خود قرار داده و انجام دهید. برای داشتن موهای زیبا و سالم لازم است تا از وسایل مناسب استفاده شود. از جمله وسیله‌های مهم برای مراقبت از مو می‌توان به شانه چوبی، حوله میکروفایبر، کش مو ساتن، ماساژور سر و سایر محصولات مراقبتی نام برد، با ایران آموزشگاه همراه باشید.

مطالب مفید:

مراقبت از مو

مراقبت از مو شامل چه روش‌هایی است؟

روش‌های مراقبت از مو شامل چند کار مهم از جمله پاکسازی، حالت‌دهنده، مرطوب‌کننده، باز کردن گره‌ها، حالت دادن و درمان است. تکرار و میزان انجام این کارها بسته به نوع مو و سبک زندگی شما متفاوت است.

در این بخش به بررسی مهم‌ترین روش‌های روتین مو خواهیم پرداخت که با انجام آنها می‌توانید سلامت را به موهای خود برگردانده و همچنین آنها را از مشکلات حفظ کنید.

۱. شستن موها

اولین قدم در نگهداری از مو شستن موها و پاک نگهداشتن آنها است. دقیقاً همانطور که شاید عادت داشته باشید شب‌ها صورتتان را بشویید، لازم است تا شستن موها را در برنامه خود قرار دهید. البته میزان شستن موها بسته به نوع مو متفاوت است. به‌ طور کلی میزان شستن موها به چربی، نوع مو، آلودگی‌های محیطی، تعریق و میزان استفاده از محصولات حالت‌دهنده، بستگی دارد.

شستن موها مانع از تجمع چربی‌ها در کف سر شده و علاوه بر حس سبکی و تمیزی از ریزش آنها نیز جلوگیری می‌کند. در واقع وجود چربی در پوست سر باعث مسدود شدن فولیکول‌های مو و تضعیف موها می‌شود. به همین دلیل چربی پوست سر یکی از دلایل اصلی ریزش موها است.

شستن موها

نکات شستن مو

  • برای شستن موها باید از شامپوهای مناسب مو استفاده شود تا از خشکی بیش از حد یا بدفرمی آنها جلوگیری کند.
  • شامپوی مرطوب‌کننده ملایم و بدون سولفات را انتخاب کنید که در درازمدت برای سلامت مو و پوست سر شما بهتر است
  • به‌جای استفاده از ناخن، از نوک انگشتان خود برای شستن کف سر استفاده کنید و به‌آرامی آن را ماساژ دهید.
  • موهایتان را زیاد نشویید؛ زیرا این کار باعث از بین رفتن چربی پوست و موی شما خواهد شد و در برخی مواقع پوست سر حالت پوسته پوسته میشود.
  • موهایتان را با آب ولرم یا سرد بشویید، زیرا آب داغ می‌تواند به موهای شما آسیب برساند.

۲. استفاده از نرم‌کننده‌ها

روش مهم بعدی در محافظت از موها، تغذیه آنها است. تغذیه موها با نرم‌کننده‌ها به تأمین رطوبت مو، تقویت کوتیکول‌ها و خون‌رسانی بهتر در پوست سر کمک می‌کند. در واقع رطوبتی که ممکن است شامپو از بین برده باشد، با تغذیه موها مجدداً مرطوب و هیدراته می‌کند.

استفاده از نرم‌کننده در موها از ایجاد گره و ضخیم‌شدن موها نیز جلوگیری می‌کند. برای تغذیه مو بهتر است از برندهای معتبر نرم‌کننده استفاده کنید. همچنین دقت داشته باشید که این محصولات متناسب با نوع موهای شما باشد.

تغذیه موها

نکات تغذیه موها

  • نرم‌کننده را روی موهای خیس بمالید. آب اضافی را فشار دهید، به طول موهای خود بمالید و بگذارید ۱ تا ۲ دقیقه بماند و سپس با آب خنک بشویید.
  • بعد از استفاده از نرم‌کننده آنها را به‌آرامی روی سر کشیده و بمالید تا محصول به طور یکنواخت پخش شود.
  • یک نرم‌کننده سبک و بدون سیلیکون انتخاب کنید که موهای شما را سنگین نکند.

۳. خشک کردن موها

خشک کردن موها یکی از مهم‌ترین کارها در پروسه محافظت از موها است. برای خشک کردن موهایتان از حوله‌ها با بافت نرم استفاده کنید. حوله‌های میکروفایبر انتخاب خوبی برای آبگیری موها هستند. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه شود، تمیز نگهداشتن حوله مو است. برای داشتن موهای سالم باید حوله خود را مرتباً با آب گرم یا ولرم بشویید. این کار باعث می‌شود تا میکروب‌ها و گرد و غبار موجود روی حوله از بین برود.

موهایتان را به چند قسمت تقسیم کرده و شروع به خشک شدن آن کنید. حوله را به‌آرامی روی موها قرار داده و صبر کنید تا آب آن کاملاً گرفته شود. این کار ممکن است کمی زمان‌بر باشد؛ اما تأثیر زیادی در جلوگیری از موخوره و وز شدن موها خواهد داشت.

نکات خشک کردن موها

  • حوله را روی سر نپیچید؛ زیرا این کار باعث شکستن آنها می‌شود.
  • موهایتان را روی هم نکشید و در قسمت‌های مختلف مو حوله را به موها فشار دهید.

۴. باز کردن گره‌های مو

گره‌های مو یکی از مشکلاتی است ممکن است برای بسیاری از ما بعد از حمام ‌کردن به وجود بیاید. گره‌ها باعث شکستگی در موها شده و آنها را بدفرم می‌کند. همچنین موهای گره‌خورده را نمی‌توان به‌راحتی شانه کرده و وقت زیادی را می‌گیرد.

برای نگهداری و حفاظت از مو لازم است تا گره‌های مو را باز کرده و سپس شروع به شانه زدن آنها کنید. اگر گره‌های موهایتان زیاد است ابتدا می‌توانید آنها را با انگشتانتان باز کنید. برای این کار می‌توانید کمی نرم‌کننده یا روغن‌های گیاهی به گره‌ها بزنید.

نکات باز کردن گره‌های مو

  • پس از استفاده از نرم‌کننده، موهای خود را به‌آرامی با نوک انگشتان شانه کنید تا گره‌های بزرگ از بین برود.
  • برای شانه کردن از قسمت پایینی موها شروع کرده و به سمت ریشه بروید.

نحوه شانه زدن موها

۵. شانه زدن موها

شانه زدن موها اگر به‌صورت اصولی انجام شود به رشد و خون‌رسانی بیشتر موها کمک می‌کند. در واقع شانه کردن موها باعث صاف ‌شدن و حالت‌دهی بهتر موها می‌شود. شانه زدن موها را به‌آرامی انجام دهید؛ زیرا کشیدن موها باعث کنده‌ شدن یا آسیب به آنها می‌شود.

برای شانه کردن موها بهتر است از برس‌های چوبی استفاده کنید. این نوع شانه‌ها باعث می‌شود تا موهای طبیعی‌تری داشته باشید. همچنین احتمال شکستن موها و آسیب‌دیدن آنها با شانه چوبی کمتر است.

نکات شانه زدن

  • هیچگاه موهای خیستان را شانه نزنید.
  • شانه کردن را از قسمت پایین مو شروع کرده و سپس قسمت‌های ریشه را شانه بزنید.

۶. استفاده از پرایمر مو

پرایمرها علاوه بر اینکه موها را در برابر گرما محافظت می‌کند، باعث حالت‌دهی بهتر موها نیز می‌شود. پرایمرها به‌صورت اسپری در بازار موجود هستند. آنها کمک می‌کنند تا موهای براق‌تری داشته و برخی از نمونه‌های پرایمر مو، از ایجاد موخوره نیز جلوگیری می‌کنند.

برای استفاده از اسپری محافظت‌کننده یا پرایمر آن را در فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتری موهای خود اسپری کنید. در این صورت از بافت مو در برابر گرما محافظت شده و وزهای مو برطرف می‌شود.

نکات استفاده از پرایمر مو

  • هرگز از ابزارهای حالت‌دهنده گرم شده مانند اتو فر یا اتو روی موهای خیس یا مرطوب استفاده نکنید.
  • پس از استفاده از محافظ حرارتی، اجازه دهید موهایتان چند دقیقه در هوا خشک شود.

بزار روتین برای مراقبت از مو

ابزار روتین مورد نیاز برای مراقبت از مو چیست؟

برای سلامت موها بسیار مهم است که از ابزارهای مناسبی استفاده شود. وسایل نامناسب می‌تواند باعث آسیب به موها و تشدید بیشتر مشکلات آنها شود. در زیر چند مورد از ابزار روتین مورد نیاز برای مراقبت از مو بیان شده است.

  • شانه‌های چوبی با دندانه‌های پهن و درشت؛ باعث بهبود گردش خون و توزیع چربی در کف سر می‌شود.
  • ماساژور کف سر؛ باعث خون‌رسانی بهتر در پوست سر شده، حس آرامش ایجاد کرده و از ریزش موها جلوگیری می‌کند.
  • برس چوبی بامبو؛ از ایجاد الکتریسیته ساکن و همچنین ایجاد موخوره در موها جلوگیری می‌کند.
  • کش مو ساتن؛ از پیچ و تاب خوردن موها و دوشاخه شدن آنها جلوگیری می‌کند.
  • روبالشتی و کلاه خواب ساتن: داشتن روبالشتی علاوه بر سلامت موها به سلامت پوست نیز کمک می‌کند.
  • حوله میکروفایبر؛ این نوع حوله بافت نرمی داشته و سریع‌تر خیسی موها را از بین می‌برد.
  • شامپو مناسب؛ استفاده از یک شامپو مناسب با نوع مو به تمیزی و سلامت موها کمک می‌کند.
  • نرم‌کننده‌ها؛ نرم‌کننده برای تغذیه موها و آبرسانی بهتر آنها لازم و ضروری هستند.

پرایمر مو؛ پرایمر مو بهخصوص برای افرادی که موهای آنها در معرض گرما و نور خورشید قرار داد بسیار مناسب است.

 چطور اطلاعات بیشتر درباره مراقبت از مو را بالا ببرم؟

این موضوع بسیار مهم است که از روش‌های علمی و صحیح برای مراقبت از مو استفاده شود. به همین دلیل لازم است تا اطلاعات خود را ارتقا دهید. یکی بهترین زمینه برای افزایش دادن میزان اطلاعات درمورد نگهداری از موی سر و همچنین آشنایی با بهترین روش‌های آن به‌صورت تخصصی آموزش کراتینه مو است. در آموزش کراتینه مو شما با متدهای جدید برای از بین بردن مشکلات مو و افزایش سلامت آنها آشنا خواهید شد.

آموزش آرایش را از کجا شروع کنیم؟

اگر قصد دارید به‌عنوان یک آرایشگر فعالیت داشته باشید ابتدا لازم است تا در دوره‌های آرایشگری شرکت کنید. آموزشگاه آرایشگری زنانه انواع دوره‌های زیبایی را برگزار می‌کنند. شما می‌توانید با ثبت‌نام در این آموزشگاه‌ها و شرکت دوره‌های آرایشگری زنانه مدرک فنی و حرفه‌ای را دریافت کرده و مشغول به کار شوید.

دوره آرایشگری مردانه نیز برای آقایانی که قصد آموزش آرایشگری دارند برگزار می‌شود. دوره‌های کوتاهی مو، گریم داماد، پاکسازی صورت، رنگ مو، اصلاح صورت، اکستنشن مو و بسیاری از موارد دیگر از جمله آموزش‌های این آموزشگاه‌ها است.

 

سؤالات متداول

چه روش‌هایی برای روتین مو وجود دارد؟

چندین روش برای محافظت از مو وجود دارد که در مطلب به آن پرداخته شده است.

وسایل مورد نیاز برای مراقبت از مو چیست؟

شانه چوبی، کش مو ساتن، روبالشتی و کلاه ساتن، ماساژور کف سر و حوله میکروفایبر از جمله وسایل مورد نیاز برای روتین موی سر است.

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *