مهارت لیسنینگ چیست

مهارت لیسنینگ Listening

یکی از چهار مهارت اصلی در آزمون‌های آیلتس و تافل

مهارت لیسنینگ Listening یکی از مهمترین مهارت های اصلی آزمون های بین المللی زبان است. مهارت لیسنینگ زبان همان مهارت گوش دادن است و متقاضی از نظر میزان تسلط به گوش دادن و درک مطالب تست میشود.

آزمون‌های زبان آیلتس و تافل از جمله روش‌های ارزیابی دانش و مهارت زبانی افراد هستند. برخی از افراد برای مهاجرت کاری و برخی برای مهاجرت تحصیلی مجبور به ارائه نمره این آزمون‌ها هستند. در این آزمون‌ها چهار مهارت نوشتاری (Writing)، خواندن (Reading)، مکالمه (Speaking) و گوش دادن (Listening) آزمون‌دهندگان بررسی می‌شود. بخش مهارت لیسنینگ یکی از اصلی‌ترین مشکلات آزمون‌دهندگان آیلتس و تافل به شمار می‌رود. چرا که نمی‌دانند که مهارت لیسنینگ چیست و چگونه می‌توان آن را تقویت کرد. با ما همراه باشید تا در این مطلب به بررسی مهارت لیسنینگ در آزمون‌های تافل و آزمون آیلتس بپردازیم.

مهارت لیسنینگ برای آیلتس و تافل

مهارت لیسنینگ (Listening) چیست و چه کاربردی دارد؟

یادگیری کامل زبان انگلیسی نیازمند تسلط به چهار مهارت اصلی نوشتاری، خواندن، مکالمه و گوش دادن است. مهارت شنیداری یا لیسنینگ در واقع عاملی بسیار مهم در برقرار ارتباط افراد با یکدیگر به شمار می‌رود. بسیاری از افرادی که قصد دارند با کسب مهارت در آزمون تافل و آیلتس شرکت کنند، در بخش لیسنینگ با مشکل مواجه می‌شوند. در پاسخ به این سوال که مهارت لیسنینگ چیست، باید گفت که این مهارت به معنی توانایی دریافت پیام‌ها و درک صحیح آن‌ها است.

افراد دارای توانایی در لیسنینگ، می‌توانند صداها را به‌درستی تشخیص داده و آن‌ها را به کلمه و جمله تبدیل کنند. برای گوش دادن به هر زبانی باید توجه و تمرکز بالایی داشته باشید؛ از همین رو لیسنینگ یک مهارت به شمار می‌رود. معمولا افرادی که نمی‌توانند به‌خوبی تمرکز کنند، در مهارت گوش دادن با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

 

کاربرد لیسنینگ (Listening) چیست

به‌نوعی می‌توان گفت که اولین مهارت اکتسابی در یادگیری یک زبان، گوش دادن یا همان لیسنینگ است. در حقیقت تمام افراد با مهارت گوش دادن، زبان مادری خود را یاد می‌گیرند؛ از همین رو در یادگیری زبان دوم این مهارت اهمیت بسیار بالایی دارد. به عبارتی مهارت لیسنینگ کلید مکالمه روان و صحیح زبان انگلیسی است. چرا که فرد با تقویت مهارت لیسنینگ خود هم منظور دیگران را درست متوجه شده و هم می‌تواند منظور خود را به‌خوبی منتقل کند. بهترین راه برای تقویت مهارت شنیدار، گوش دادن مداوم به صداهایی است که زنده یا ضبط شده هستند. هر چه بیشتر به صحبت کردن با افراد انگلیسی‌زبان گوش دهید، مهارت شنیداری شما تقویت خواهد شد.

تقویت لیسنینگ چه اهمیتی دارد؟

تقویت مهارت لیسنینگ به شما کمک می‌کند تا مهارت مکالمه یا اسپیکینگ خود را نیز تقویت کنید. در نتیجه برای شرکت در آزمون‌های تافل و آیلتس آماده‌تر خواهید بود. به غیر از این مورد، تقویت مهارت لیسنینگ به شما کمک می‌کند تا با تلفظ صحیح کلمات و مفهوم تکیه (Stress) بیشتر آشنا شوید. در نتیجه زمانی که خود شما به زبان انگلیسی صحبت کنید، اطرافیان منظور شما را بهتر متوجه خواهند شد. مهم‌ترین هدف از تقویت لیسنینگ، برقراری ارتباط با افراد است. هر چه این مهارت در شما قوی‌تر باشد، ارتباط بهتری با دیگران برقرار می‌کنید.

تقویت لیسنینگ چه اهمیتی دارد

از جمله نتایج تقویت مهارت لیسنینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یادگیری و درک مسائل در محیط‌های مختلف
  • برقراری ارتباط قوی‌تر با سایر افراد
  • افزایش توانایی در برطرف کردن مشکلات
  • دریافت بهتر و دقیق‌تر اطلاعات و منظور افراد

آزمون آیلتس چیست؟

برای درک اینکه مهارت لیسنینگ چیست، باید با موارد استفاده آن آشنا شویم که یکی از آن‌ها آزمون آیلتس است. تست آیلتس یک آزمون بسیار معتبر در سراسر دنیا است که با مدرک آن می‌توان از بیشتر دانشگاه‌های دنیا پذیرش گرفت. در واقع مهم‌ترین مزیت آزمون آیلتس استفاده از آن در مهاجرت تحصیلی است. باید بدانید که سه نهاد شامل دانشگاه کمبریج انگلستان، شورای فرهنگی بریتانیا و مرکز آیلتس استرالیا، این آزمون را در سراسر دنیا برگزار می‌کنند. آیلتس مخفف International English Language Testing System است که در واقع به صورت سامانه جهانی ارزیابی زبان انگلیسی ترجمه می‌شود. این آزمون در بازه ۰ تا ۹ نمره‌دهی شده و دارای چهار بخش اصلی لیسنینگ، رایتینگ، اسپیکینگ و ریدینگ است.

آزمون آیلتس چیست؟

چهار بخش برگزاری آزمون آیلتس به شرح زیر هستند:

  • لیسنینگ: این بخش در ۳۰ دقیقه برگزار شده و شامل ۴۰ سوال در چهار بخش می‌شود
  • ریدینگ: بخش ریدینگ در مدت ۶۰ دقیقه برگزار شده و شامل ۴۰ سوال می‌شود
  • رایتینگ: این بخش در یک ساعت برگزار می‌شود و در آن شرکت‌کنندگان باید یک نامه ۱۵۰ کلمه‌ای و یک مقاله ۲۵۰ کلمه‌ای بنویسند
  • اسپیکینگ: در این بخش که به مدت ۱۱ تا ۱۴ دقیقه برگزار می‌شود، شرکت‌کنندگان باید در سه بخش با ممتحن مکالمه کنند

آزمون تافل چیست؟

یکی دیگر از کاربردهای مهارت لیسنینگ در آزمون تافل است. این آزمون یک آزمون معتبر جهانی دیگر مانند آیلتس بوده که مدرک آن در بیشتر کشورهای دنیا پذیرفته می‌شود. با اخذ مدرک این آزمون امکان مهاجرت تحصیلی و کاری وجود خواهد داشت. مدرک تافل در بیشتر دانشگاه‌های دنیا قابل قبول است. البته باید اشاره کرد که این آزمون تنها دو سال اعتبار دارد و در صورت اتمام اعتبار، بیشتر دانشگاه‌های دنیا آن را نمی‌پذیرند. زمان کلی آزمون تافل سه ساعت و نیم است و به صورت آنلاین برگزار می‌شود. باید بدانید که در تافل بخش لیسنینگ جدا از سه بخش دیگر برگزار شده و در تافل هر چهار بخش هم‌زمان برگزار خواهند شد. باید بدانید که برخلاف آیلتس، آزمون تافل از ۰ تا ۱۲۰ نمره‌دهی می‌شود.

آزمون تافل چیست؟

ساختار آزمون آیلتس به شرح زیر است:

  • ریدینگ: این بخش در مدت ۶۰ تا ۸۰ دقیقه برگزار شده و شامل ۳۶ تا ۵۴ سوال می‌شود
  • لیسنینگ: زمان برگزاری این بخش ۶۰ تا ۹۰ دقیقه است. شرکت‌کنندگان باید ۶ تا ۹ فایل صوتی را گوش داده و به ۳۴ تا ۵۱ سوال پاسخ دهند
  • اسپیکینگ: این بخش تنها ۲۰ دقیقه زمان می‌برد که در این مدت شرکت‌کنندگان باید به شش سوال پاسخ دهند
  • رایتینگ: در این بخش شرکت‌کنندگان ۵۰ دقیقه فرصت دارند تا یک مقاله و یک انشا بنویسند

مهارت لیسنینگ در آیلتس چطور است؟

ارزیابی مهارت لیسنینگ در آیلتس به چهار بخش تقسیم می‌شود. در هر بخش یک فایل صوتی پخش شده و شرکت‌کنندگان باید با دقت به آن گوش کنند؛ سپس لازم است به چند سوال پاسخ دهند. فایل صوتی اول در واقع مکالمه دو نفر است که درباره یک موضوع اجتماعی با یکدیگر صحبت می‌کنند. در فایل صوتی دوم تنها یک نفر به صورت مونولوگ صحبت می‌کند و موضوع صحبت او اجتماعی است. این موضوعات اجتماعی می‌توانند امورات روزمره مانند آماده شدن برای سفر، جشن تولد و هر موضوع دیگری باشند.

در فایل سوم بین دو تا چهار نفر با یکدیگر درباره یک موضوع آموزشی صحبت می‌کنند. به عنوان مثال یکی از آن‌ها استاد بوده و سه نفر دیگر دانشجو هستند. در فایل صوتی چهارم تنها یک نفر به صورت مونولوگ درباره یک موضوع دانشگاهی، مانند سخنرانی در دانشگاه، صحبت می‌کند. فایل صوتی سوم و چهارم در واقع شامل صحبت‌های علمی و آموزشی می‌شوند.

مهارت لیسنینگ در آیلتس

در آزمون آیلتس هر فایل صوتی تنها یک بار پخش می‌شود که در آن‌ها گویش‌های مختلف انگلیسی مانند بریتانیایی، استرالیایی، نیوزلندی، آمریکایی و کانادایی استفاده شده‌اند. با انجام این تست، در واقع ممتحن به دنبال ارزیابی مهارت لیسنینگ شرکت‌کننده است. به عبارتی دیگر ممتحن بررسی می‌کند که شرکت‌کننده تا چه حدی می‌تواند موضوع اصلی مکالمات، نگرش اصلی مکالمه کنندگان را درک کرده و تا چه حدی می‌تواند آن را گسترش دهد.

برای تقویت مهارت لیسنینگ خود به‌منظور شرکت در آزمون آیلتس، بهتر است بهترین آموزشگاه آیلتس را پیدا کنید. ایران آموزشگاه یک پلتفرم عالی برای پیدا کردن بهترین آموزشگاه‌ها است. ما در وب‌سایت خود یک بانک اطلاعاتی کامل از تمام آموزشگاه‌های معتبر در ایران قرار داده‌ایم تا بتوانید آموزشگاه مورد نظر خود را پیدا کنید.

مهارت لیسنینگ در تافل چطور است؟

در آزمون تافل ابتدا امتحان ریدینگ برگزار شده و پس از آن امتحان لیسنینگ برگزار می‌شود. برای ارزیابی مهارت لیسنینگ در تافل، شرکت‌کنندگان باید به شش فایل صوتی گوش داده و به چندین سوال پاسخ دهند. به دلیل طولانی بودن فایل‌های صوتی بهتر است که شرکت‌کنندگان نت‌برداری کرده و با دقت کافی به فایل‌ها گوش کنند.

پس از پخش شدن هر فایل صوتی، سوال‌ها یک‌به‌یک ظاهر شده و شرکت‌کنندگان باید به آن‌ها پاسخ دهند. باید اشاره کرد که شرکت‌کنندگان پس از پاسخ به هر سوال و رفتن به سراغ سوال بعدی، امکان بازگشت به سوال قبلی را ندارند. پس از پاسخ به تمام سوالات هر فایل صوتی، فایل صوتی بعدی برای شرکت‌کننده پخش خواهد شد.

مهارت لیسنینگ در تافل

تمام فایل‌های صوتی به دو نوع مکالمه و سخنرانی تقسیم می‌شوند. در فایل‌های صوتی مکالمه‌ای، معمولا یک دانشجو با دانشجویی دیگر یا استاد خود صحبت می‌کند که می‌تواند هر موضوعی در محیط دانشگاه داشته باشد. باید بدانید که آن دسته از فایل‌های صوتی که به صورت سخنرانی هستند، موضوعات آکادمیک و علمی دارند.

انتخاب بهترین آموزشگاه‌های آیلتس و تافل برای تقویت مهارت لیسنینگ

مهارت لیسنینگ برای یادگیری زبان انگلیسی و آمادگی در آزمون آیلتس اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که این مهارت در تقویت مهارت اسپیکینگ نیز بسیار موثر است. برای تقویت مهارت شنیداری خود باید در یک آموزشگاه معتبر و باسابقه ثبت نام کنید؛ برای این کار می‌توانید به وب‌سایت ایران آموزشگاه سر بزنید. ما در وب‌سایت خود یک بانک اطلاعاتی جامع از برترین آموزشگاه‌های آیلتس و سایر آموزشگاه‌ها را در دسترس کاربران قرار داده‌ایم. شما می‌توانید به مراجعه به وب‌سایت ما بهترین آموزشگاه آیلتس را انتخاب کرده و در آن برای تقویت لیسنینگ خود ثبت نام کنید.

سوالات متداول

ارزیابی مهارت لیسنینگ در آزمون آیلتس شامل چند بخش می‌شود؟

ارزیابی مهارت لیسنینگ در این آزمون شامل چهار بخش می‌شود. به این معنی که شرکت‌کنندگان باید به چهار فایل صوتی گوش داده و با توجه به آن‌ها به چند سوال پاسخ دهند.

بخش لیسنینگ تافل و آیلتس چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

بخش لیسنینگ آیلتس دارای چهار فایل صوتی و بخش لیسنینگ تافل دارای شش فایل صوتی است. این امکان نیز وجود دارد که موضوعات متفاوتی در هر یک از آزمون‌ها برای بخش لیسنینگ انتخاب شوند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *