شکایت از سالن و آرایشگاه زنانه

شکایت از سالن و آرایشگاه زنانه؛ چطور از آرایشگر زنانه شکایت کنیم؟

شکایت از سالن و آرایشگاه زنانه یکی از موضوعاتی است که امروزه بیش از پیش مورد توجه قرار گفته است. در حوزه آرایشگری افراد زیادی مشغول به کار هستند. آرایشگران زیادی از روی انصاف و بر اساس موازین و آموزش‌های فنی صورت گرفته در این زمینه خدمات زیبایی را ارائه می‌کنند.

با این حال عده‌ای دیگر نیز وجود دارند که خلاف موازین عمل نموده و بدون داشتن هیچ مدرک فنی و تخصصی اقدام به ارائه خدمات زیبایی می‌کنند. همین عوامل سبب بالا رفتن شکایت‌ها از سالن‌های آرایشگاهی شده است به همین خاطر ما قصد داریم تا در ادامه این مطلب به شکایت از سالن آرایشگاه زنانه و نحوه انجام آن بپردازیم.

مطلب مفید:

 

شکایت از سالن آرایشگاه زنانه

نظارت بر سالن‌های زیبایی توسط کدام مرجع انجام می‌شود؟

صنف‌ آرایشگران و اتحادیه‌های بازرسی وظیفه بررسی فعالیت‌های صورت گرفته توسط سالن‌های زیبایی را دارند. در طی این بازرسی‌ها اگر صنف مدنظر با تخلفات سالن‌های زیبایی روبه‌رو شود طی ارائه گزارشی از تخلفات انجام شده رسیدگی به امر را به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع می‌دهد.

انجام چه اموری توسط سالن‌های زیبایی مشمول عنوان مجرمانه است؟

عناوین مجرمانه که در خصوص سالن‌های زیبایی وجود دارد می‌تواند متعدد باشد البته بخشی از این امور مجرمانه وابسته به مجوزهای تأسیس سالن‌های زیبایی و یا مجوزهای صنفی است. در غیر این مورد انجام تعدادی امور توسط سالن‌ها و آرایشگاه‌های زیبایی ممنوع اعلام شده است به همین خاطر انجام این امور می‌تواند تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد.

تزریق بوتاکس، ژل و امور زیبایی که باید تحت نظر پزشک متخصص زیبایی صورت بگیرد از جمله مواردی است که اعتبار سالن‌های زیبایی را تحت شعاع قرار می‌دهد. انجام خدمات سولاریم، تزریقات صورت گرفته بر روی صورت و بدن و به طور کلی هر عمل زیبایی که خارج از حیطه صلاحیت سالن‌های زیبایی باشد مشمول عنوان مجرمانه است.

علت مجرمانه بودن این اعمال، عدم تخصص سالن‌های زیبایی برای فعالیت در این حوزه است چرا که این موارد بسیار حساس و فنی بوده و چنانچه تحت نظر پزشک متخصص زیبایی صورت نگیرد می‌تواند باعث عفونت چشم، عفونت بدن سوختگی و غیره شود.

 

مطلب مفید: بهترین آموزشگاه آرایشگری زنانه تهران

 

نظارت بر سالن‌های زیبایی

آیا انتشار تصاویر زیباجو می‌تواند تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد؟

یکی از موارد مشمول جرایم و تخلفات آرایشگران نقض حریم مشتری و انتشار تصاویر مرتبط با آن‌ها در فضای مجازی است که تحت عنوان جرایم رایانه‌ای قابل شکایت و پیگیری است. به بیانی دیگر اگر سالن مربوطه بدون اجازه زیباجو تصاویر شخصی وی را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کند فرد می‌تواند با مراجعه به دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای ثبت شکایت کند. البته انتشار تصاویر مربوط به شخص چنانچه چهره فرد به هیچ‌گونه‌ای مشخص نباشد مشمول این عنوان نیست.

آیا استفاده از لوازم نامرغوب می‌تواند دلیل طرح شکایت باشد؟

واحد‌های صنفی مصادیق متعددی را از تخلفات سالن‌های زیبایی ارائه داده‌اند یکی از این موارد استفاده از لوازم نامرغوب در این زمینه است. همچنین عدم نصب قیمت‌ خدمات برای سالن‌های زیبایی، تبلیغات خلاف واقع، عدم رعایت بهداشت  و وسایل بهداشتی از جمله مواردی هستند که می‌توانند منشأ شکایت از سالن زیبایی به واحد صنفی واقع شوند.

 

مطلب مفید: معرفی دوره های فنی و حرفه ای آرایشگری زنانه

 

شکایت از آرایشگر

چطور از آرایشگر زنانه شکایت کنیم؟

نظارت بر سالن‌های آرایشگری و خدماتی که از سوی این سالن‌ها ارائه می‌شود با واحدهای صنفی مربوط است. حال اگر این واحدها نظارت مورد نیاز را انجام ندهند پیگیری جرایم صورت گرفته شده توسط این مراکز از طریق شاکی خصوصی و یا گزارش بازرس قابل تعقیب و پیگیری است.

عموم این جرایم از طریق دادسرای جرایم پزشکی و یا دادسراهای مربوطه تحت تعقیب قرار می‌گیرند این امر می‌تواند سبب تعقیب و مجازات مرجع متخلف و یا فرد متخلف و همچنین پلمب این مراجع توسط واحدهای قضایی شود.

در این میان یکی از سؤالات رایج این است که چه‌طور می‌توانیم از آرایشگر زنانه خود شکایت کنیم؟ در پاسخ باید گفت اگر علت شکایت شما مداخله غیرمجاز سالن زیبایی در امور پزشکی باشد کار اندکی دشوار خواهد شد. در حقیقت پیگیری این‌گونه شکایت‌ها باید از طریق متخصصین جرایم پزشکی انجام شده و بررسی مداخله غیرقانونی و خارج از حد سالن آرایشگاهی در امور پزشکی و اثبات این جرایم در دادسرا باشد.

یکی از سخت‌ترین مراحل شکایت، اثبات وقوع جرم است همچنین به جهت پایین بودن ادله کامل در خصوص وقوع این جرایم کار تا حدودی دشوار خواهد بود. به همین جهت ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که در شکایت از سالن‌های آرایشگاهی حتماً از وکلایی متخصص و قابل در این زمینه مشاوره بگیرید.

خسارات وارده بر زیباجو توسط چه کسی و چگونه جبران می‌شود؟

جبران خسارت وارده بر اثر قصور سالن‌های آرایشگری و زیبایی می‌تواند به دو شکل صورت بگیرد که در زیر شرح داده شده است:

  • اگر علت و منشأ ورود خسارت اخذ مبالغ خارج از تعرفه تعیینی اتحادیه باشد و یا تخلف سالن آرایشگاهی فراتر از حدود مجوزهای صنفی خود باشد؛ در این صورت شما می‌توانید با ثبت شکایت در سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده خسارت وارد خود را از سالن زیبایی دریافت کنید.
  • اگر منشأ ورود خسارت به زیباجو قصور آرایشگر و یا سالن زیبایی در امور پزشکی باشد؛ در این حالت طریقه ثبت شکایت و نحوه جبران خسارت آن نیز متفاوت است، زیرا شما با یک امر و تخلف پزشکی توسط یک مرجع غیرپزشکی روبرو هستید. به همین خاطر باید از طریق ثبت شکایت در دادسرای جرایم پزشکی شکایت خود را پیگیری کنید. این نهاد با ارجاع شما به پزشکی قانونی میزان دیه وارده را تعیین خواهند کرد.

مجازات آسیب به عضوی از بدن در آرایشگاه چیست؟

 اگر خدمات زیبایی غیرمجاز سبب ورود آسیب به یکی از اعضای بدن شده باشد پزشکی قانونی دیه وارد بر این عضو را تعیین خواهد کرد.

در این بین با صدور کیفرخواست علیه سالن زیبایی و یا فرد متخلف پرونده به دادگاه انقلاب ارجاع خواهد شد. سپس از بررسی‌های صورت گرفته و صدور حکم قطعی با مراجعه به قسمت اجرای احکام دادگاه می‌توان دیه تعیین شده را وصول کرد. همچنین حکم دادگاه می‌تواند مشعر بر جبران خسارت غیر دیه نیز باشد.

چه مجازاتی برای آرایشگاه‌های متخلف در نظر گرفته شده است؟

مجازات‌هایی که بر واحد‌های صنف آرایشگران متخلف ممکن است اعمال شود شامل مواد زیر است:

  • ابطال پروانه صنفی
  • پرداخت جزای نقدی
  • تعطیلی موقت سالن زیبایی
  • نصف بنر‌های تخلف صنفی

سؤالات متداول

انجام چه اموری توسط آرایشگاه‌ها جرم محسوب می‌شود؟

انجام خدماتی چون لیزر، سولاریوم، تتو و کاشت مو در آرایشگاه‌ها جرم است.

چگونه از آرایشگاه زنانه شکایت کنیم؟

برای شکایت از آرایشگاه زنانه می‌توان از طریق صنف مربوطه یا برای جرم‌های بزرگ‌تر از طریق مراجع قضایی اقدام کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *