روش های آموزش زبان در دوران بارداری و جنینی

آموزش زبان در دوران بارداری و جنینی چه روش هایی انجام می‌شود؟

تحقیقاتی که در سال‌های اخیر روی کودکان، نوزادان و زنان باردار انجام شده نشان می‌دهد که جنین انسان از دوره دوم حاملگی قادر به تشخیص صداهای اطراف خود است. او به حرف‌های مادرش گوش می‌دهد، اتفاقات اطرافش را درک می‌کند و حتی میان زبان‌های مختلفی که در اطرافش صحبت می‌شود تمایز قائل می‌شود. در این مطلب به بررسی روش های آموزش زبان در دوران بارداری و جنینی می‌پردازیم.

روش های آموزش زبان در دوران بارداری و جنینی

آیا جنین در دوران بارداری قادر به یادگیری زبان است؟

سیستم شنوایی انسان در دوره دوم بارداری مادر رشد می‌کند و از آن پس قادر است صداهای اطراف و به‌خصوص صدای مادر خود را شنیده و درک کند. تحقیقی که در دانشگاه فلوریدا واقع در ایالات متحده انجام شد، ۳۲ خانم در هفته‌های ۲۸ تا ۳۸ بارداری‌شان را گرد هم آورد و از آن‌ها خواست که به مدت شش هفته برای کودکشان یک لالایی جدید پخش کنند.

نتیجه این آزمایش شگفت انگیز بود. جنین‌ها به‌دلیل ناآشنا بودن صدا ضربان قلبشان بالا می‌رفت اما با گذر زمان به آن صدا عادت کردند. بعد از اتمام شش هفته تا مدتی دیگر آن لالایی برایشان پخش نشد، اما حدود دوهفته بعد مجددا از مادران درخواست شد که لالایی را برای کودکشان پخش کنند، اما این بار دیگر ضربان قلب کودک را بالا نبرد، زیرا که صدا برایشان آشنا بود.

این آزمایش نشان داد که کودکان صداهای اطراف خود را شنیده و به‌خاطر می‌سپارند. آن‌ها درک می‌کنند که در اطرافشان چه می‌گذرد و صدای مادرشان را دوست دارند. به‌همین دلیل است که اگر در دوران بارداری جنین خود را هم‌زمان با زبان فارسی، با زبان دوم نیز آشنا کنید، اصوات آن زبان در بهترین کلاس انگلیسی کودک تهران و دیگر شهرها برای کودک شما قابل درک‌تر و آشناتر می‌شود و درنتیجه یادگیری آن زبان برای او آسان‌تر خواهد بود.

۱. تاثیر شنیدن زبان دیگر بر جنین در دوران بارداری

رحم مادر امن‌ترین و راحت‌ترین جایی است که ما در طول موجودیت خود در آن اقامت داشتیم و هر تجربه‌ای که در آنجا داشته‌ایم بر تمام زندگی ما تاثیر گذار می‌باشد. گفته می‌شود که زبان مادری زبانی نیست که فرد با آن متولد می‌شود، بلکه زبانی است که در زمان جنینی در رحم مادر خود می‌شنود.

در یکی دیگر از مطالعات مهمی که در زمینه شنوایی و یادگیری زبان در نوزادان انجام شد، مادران به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول جنین خود را تنها در معرض زبان انگلیسی قرار دادند و گروه دوم علاوه بر زبان انگلیسی زبان فیلیپینی را نیز اضافه کردند. نتیجه این آزمایش نیز همانطور که انتظار می‌رفت علاقه بیشتر کودکان گروه دوم به یادگیری زبان فیلیپینی بود.

جالب است که بدانید صدای مادر اولین معلم هرفرد در دوران جنینی به‌شمار می‌رود. ما به‌تمام صحبت‌های مادرمان گوش می‌کنیم و با زبان او آشنا می‌شویم. به‌خصوص کلماتی که در آن‌ها حروف صدادار بیشتری به‌کار رفته که جنین‌ها به آن‌ها توجه ویژه‌ای دارند

ده هفته آخر بارداری برای هوش جنین دورانی حیاتی است. در این دوران کودک بیشترین واکنش و ابراز آگاهی را نسبت به صدای مادر خود و حرف‌هایی که او می‌زند نشان می‌دهد و بسیاری از اتفاقات این دوران را بعد از تولد به‌خاطر می‌آورد. اطلاعاتی که در این دوران دریافت می‌کنیم تاثیر مستقیمی بر روند یادگیری آینده ما دارد.

روش های آموزش زبان در دوران بارداری و جنینی

روش های آموزش زبان در دوران بارداری و جنینی

آموزش زبان در دوران بارداری و جنینی به‌طورکل به‌معنای آشنا کردن او با اصوات و آوای زبان دوم، به‌صورت همزمان با زبان مادری است. جنین در رحم شما قادر به درک اصوات و تمایز دادن میان زبان‌های مختلف است. آشنا کردن او با زبان دوم می‌تواند در آینده یادگیری زبان در کلاس زبان کودک را برایش آسان‌تر کند. در ادامه با برخی از روش های آموزش زبان در دوران بارداری و جنینی آشنا می‌شویم.

استفاده از موسیقی برای آموزش زبان در دوران بارداری و جنینی

۱. استفاده از موسیقی برای آموزش زبان در دوران بارداری و جنینی

یکی از بهترین راه‌ها برای آشنا کردن جنین با آوا و اصوات یک زبان استفاده از موسیقی‌های کودکانه است. تعدادی از این موسیقی‌ها را دانلود کنید و مرتب برای کودکتان پخش کنید. شنیدن اصوات موسیقی‌های کودکانه تاثیر به‌سزایی در یادگیری زبان آن‌ها دارد.

بهتر است پخش این موسیقی‌ها را تا شش ماه بعد از تولد نیز ادامه دهید و بعد از آن به برنامه‌کودک‌های موزیکال روی آورید. کودک شما اصوات این موسیقی‌ها را از دوران بارداری به‌خاطر می‌آورد و این آواها در ذهنش به‌خوبی ثبت می‌شوند.

۲. صدای مادر؛ اولین معلم هر انسان

گفته می‌شود که مادر ما در دوران جنینی اولین و بیشترین تاثیرات را روی شخصیت ما می‌گذارد. به‌همین دلیل صحبت کردن مادر به زبانی غیر از زبان مادری در دوران بارداری می‌تواند در یادگیری زبان کودک بسیار اثرگذار باشد. کودک شما به تمام صحبت‌های شما گوش می‌دهد و صدای شما برایش خاطره‌انگیز وآرام‌بخش است.

صحبت کردن مادر به زبان انگلیسی از چند لحاظ نسبت به باقی روش‌ها برتری دارد:

  • کودک صدای مادر را بهتر از هرکسی می‌شناسد
  • کودک صدای مادر را بهتر از باقی صداها می‌شوند
  • صدای مادر برای کودک آرام‌بخش است و برخلاف دیگر اصوات ناآشنا او را مضطرب نمی‌کند

۳. پخش برنامه‌های کودک برای آموزش زبان بعد از دوران بارداری و جنینی

پخش برنامه کودک بعد از تولد در راستای پخش موسیقی در دوران بارداری انجام می‌شود. بعد از شش ماهگی بهتر است به جای موسیقی برای کودکتان برنامه‌کودک‌های موزیکال پخش کنید تا علاوه بر صدا، کمک‌های تصویری هم داشته باشد وکلمات را بهتر درک کند.

بهتر است تا دوسالگی پخش برنامه‌کودک‌های موزیکال را ادامه دهید و بعد از آن به سمت برنامه‌های کودکی بروید که در آن‌ها گفتگوها و مکالمات بیشتری صورت می‌گیرد. دقت کنید که بهتر است هردوماه یکبار لیست برنامه‌ها را به‌روز کنید تا کودکتان با کلمات بیشتری آشنا شود. هرچند معنای دقیق این کلمات را درک نمی‌کند، اما این کلمات در پس ذهن او نقش می‌بندند.

بهترین آموزشگاه زبان

انتخاب بهترین آموزشگاه‌های زبان اطراف شما در ایران آموزشگاه

جنین انسان نسبت به اتفاقات اطرافش بسیار آگاه است و می‌تواند آن‌ها را درک کند؛ صدای مادرش را از باقی افراد تشخیص می‌دهد و حتی تفاوت میان زبان‌های متفاوت را درک می‌کند. به‌همین دلیل شما می‌توانید به‌شیوه‌های مختلف ذهن او را برای یادگیری زبان دوم آماده کنید. هرچند برای یادگیری کامل، باید مدتی بعد از تولد او را به کلاس زبان بفرستید. مجموعه ایران آموزشگاه مرجعی برای پیدا کردن بهترین کلاس انگلیسی تهران در سراسر کشور است. آموزشگاه‌ها نیز می‌توانند با لیست شدن در وبسایت ما زبان‌آموزان بیشتری را به خود جذب کنند.

سولات متداول

آیا جنین قادر به شنیدن صداهای اطراف هست؟

سیستم شنوایی جنین انسان از دوه دوم بارداری کامل می‌شود و می‌تواند صداهای اطراف، به‌خصوص صدای مادرش را بشنود و درک کند. به‌همین دلیل آشنا کردن او با زبان دوم به‌صورت همزمان با زبان مادری‌اش ممکن است.

چه راه‌هایی برای آموزش زبان به جنین وجود دارد؟

استفاده از موسیقی‌های کودکانه، صحبت کردن مادر به آن زبان و برنامه‌های کودک به آن زبان از روش های آموزش زبان در دوران بارداری و جنینی هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *