بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی

مهارت شنیداری؛ یکی از نقاط ضعف بزرگ زبان‌آموزان

تسلط به زبان انگلیسی یکی از ارکان موفقیت شما در زمینه کار و تحصیل به شمار می‌رود. در حال حاضر بسیاری از افراد در گروه‌های سنی مختلف بنابر دلایل مختلف به دنبال یادگیری زبان انگلیسی و تقویت مهارت‌های خود هستند. احتمالا برای شما هم پیش آمده باشد که جمله‌ای را به زبان انگلیسی بشنوید و نتوانید متوجه منظور آن شوید، اما زمانی که همان جمله را در متنی مشاهده می‌کنید، می‌توانید به طور کامل آن را درک کنید. مهارت‌های شنیداری از مشکلات اصلی علاقه‌مندان به یادگیری این زبان است. ترفندهای ساده‌ای وجود دارند که می‌توانند در بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی به شما کمک کنند. تنها کافی است در طول هر روز، چند دقیقه از زمان خود را به انجام این ترفندها اختصاص دهید.

قبل از خواندن ادامه مطلب اگر اطلاعات کاملی در زمین مهارت شنیداری ندارین به شما پیشنهاد میدهیم از مطلب مهارت لیسنینگ listening دیدن فرمایید.

چگونه مهارت‌ شنیداری زبان انگلیسی را تقویت کنیم؟

یکی از مزایای روش‌های موجود برای بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی این است که بسیاری از آن‌ها جنبه سرگرمی دارند و شما می‌توانید در اوقات فراغت خود به آن‌ها بپردازید. در نتیجه تقویت مهارت شنیداری یکی از بخش‌های زبان انگلیسی است که می‌تواند برای زبان‌آموزان بسیار لذت‌بخش باشد. توجه باشید که شما باید متناسب با سطح و توانایی خود در زبان انگلیسی از هر یک از این روش‌ها و ترفندهای افزایش مهارت شنیداری استفاده کنید. اما چگونه می‌توانیم در کنار لذت بردن از اوقات فراغت خود، مهارت شنیداری زبان انگلیسی را تقویت کنیم؟

بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی

۱. تماشای فیلم وسریال از بهترین روش‌ها برای بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی است!

احتمالا شما هم در مقاطع مختلف زندگی خود با افرادی آشنا شده‌اید که بدون شرکت در کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی پیشرفته و تنها با تماشای فیلم‌ها و سریال‌های متعدد، توانسته‌اند مهارت قابل توجهی را در زبان انگلیسی به دست آورند. بسیاری از مدرسان زبان انگلیسی تماشای فیلم و سریال را یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود مهارت شنیداری زبان می‌دانند. در واقع شما می‌توانید به فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه خود به چشم یک پکیج کامل آموزش زبان انگلیسی نگاه کنید.

شخصیت‌ها در طول فیلم و سریال درباره موضوعات مختلفی بایکدیگر صحبت می‌کنند. شما با تماشای این فیلم‌ها و سریال‌ها نه تنها می‌توانید دایره لغات خود را گسترش دهید، بلکه با روش صحیح تلفظ بسیاری از کلمات نیز آشنا می‌شوید. اگر احساس می‌کنید که تسلط شما بر زبان انگلیسی چندان بالا نیست، می‌توانید کار خود را با تماشای انیمیشن و استفاده از زیرنویس‌های فارسی و انگلیسی آغاز کنید.

بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی

۲. کتاب صوتی و پادکست؛ مناسب برای افراد پرمشغله

یکی از دلایلی که باعث می‌شود بسیاری از افراد نتوانند مهارت‌های مختلف خود در زبان انگلیسی را تقویت کنند، کمبود وقت و مشغله زیاد است. اگر شما نیز یکی از همین افراد پرمشغله‌ هستید، می‌توانید برای بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی از انواع کتاب‌های صوتی و پادکست‌های انگلیسی استفاده کنید. شما برای افزایش تسلط خود بر زبان انگلیسی تنها به یک تلفن همراه و یک هندزفری نیاز دارید!

یکی از مزایای گوش دادن به پادکست و کتاب‌های صوتی این است که شما در کنار یادگیری زبان انگلیسی می‌توانید درباره موضوعات مورد علاقه خود اطلاعات جالبی را کسب کنید. همچنین کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها برای اوقات فراغت و زمان‌هایی که مشغول آشپزی یا رسیدگی به امور منزل هستید، نیز گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌روند.

بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی

۳. نقش موسیقی در بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی

اگر زمان یا حوصله کافی برای تماشای فیلم و سریال یا گوش دادن به پادکست و کتاب‌های صوتی را در اختیار ندارید، می‌توانید به سراغ ساده‌ترین گزینه یعنی گوش دادن به موسیقی بروید. گوش دادن به موسیقی بیشتر از ۵ دقیقه از زمان شما را نخواهد گرفت. شما می‌توانید با گوش دادن به موسیقی علاوه بر آشنایی با سبک‌های مختلف، باعث بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی خود شوید. همچنین می‌توانید با یک جستجوی ساده متن آهنگ مورد نظر خود را نیز پیدا کنید و بازدهی خود را بالا ببرید.

بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی

۴. شرکت در آزمون‌های شنیداری مختلف

یکی دیگر از ترفندهای ساده برای بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی، شرکت در آزمون‌های شنیداری است. بسیاری از افرادی که قصد شرکت در آزمون‌هایی مانند آیلتس را دارند، کاملا با این روش آشنا هستند. اگر توجه کرده باشید، بسیاری از کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی حاوی یک CD آموزشی هستند. شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها و شرکت در آزمون‌های Listening مهارت شنیداری خود را تقویت کنید. به این صورت می‌توانید به ارزیابی دقیقی از سطح و توانایی خود در زبان انگلیسی دست پیدا کنید.

بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی

۵. بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی با شرکت در کلاس‌های تعاملی

اگر زمان کافی برای شرکت در  کلاس‌های آموزشی زبان انگلیسی را در اختیار دارید، کلاس‌های تعاملی بهترین گزینه برای بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی هستند. این دوره‌ها بیشتر با نام کلاس مکالمه شناخته می‌شوند و کاملا گفتگو محور هستند. در این کلاس‌ها معمولا موضوع خاصی انتخاب می‌شود و استاد و زبان‌آموزان در تمام طول جلسه به بحث و گفتگو درباره آن می‌پردازند.

همچنین شما می‌توانید به همراه دوستانی که در این دوره‌ها پیدا می‌کنید، دور هم جمع شوید و جلسات کتاب‌خوانی برگزار کنید. همچنین می‌توانید درباره امور روزمره خود با آن‌ها به زبان انگلیسی صحبت کنید. گوش دادن به نظرات و صحبت‌های سایر دوستان و زبان‌آموزان به راحتی بهبود مهارت شنیداری شما می‌شود.

راهکارهای تقویت مهارت شنیداری؛ ساده و سرگرم‌کننده

بسیاری از افراد در زمینه مهارت‌های شنیداری با مشکل مواجه هستند. اما روش‌های ساده‌ای وجود دارند که می‌توانند در بهبود این مهارت به شما کمک کنند. تماشای فیلم و سریال، شرکت در آزمون‌های شنیداری و گوش دادن به موسیقی، پادکست و کتاب‌های صوتی از بهترین روش‌ها برای بهبود مهارت شنیداری زبان انگلیسی هستند. شما می‌توانید در اوقات فراغت علاوه‌بر لذت بردن از تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی، تسلط خود بر زبان انگلیسی را نیز افزایش دهید.

 

پرسش و پاسخ

برای بهبود مهارت شنیداری چه فیلم‌ها و سریال‌هایی را تماشا کنیم؟

انتخاب فیلم و سریال بیشتر به سلیقه شما بستگی دارد. اما از بهترین فیلم‌ها و سریال‌هایی که می‌توانید برای بهبود مهارت شنیداری خود به تماشای آن‌ها بپردازید، می‌توان به فارست گامپ، سخنرانی پادشاه و فرندز اشاره کرد.

بهترین راه برای تقویت مهارت شنیداری کدام است؟

انتخاب یک روش مناسب به میزان وقتی که در اختیار دارید، وابسته است. تماشای فیلم و سریال و گوش دادن به موسیقی از جمله روش‌هایی به شمار می‌آید که برای همه افراد مناسب هستند.

۱ دیدگاه

  • سلام و عرض ادب
    من خیلی توی مکالمه به زبان انگلیسی مشکل دارم. می خوام بدونم که اگر در سایت شما ثبت نام کنم . آموزش ویژه ای برای مکالمه دارید که باعث تقویت مکالمه من در زبان انگلیسی بشه یا نه همه چیز به صورت کلی آموزش داده میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *