اصطلاحات رایج سینما

اصطلاحات رایج سینما؛ از میزانسن تا دکوپاژ

سینما به‌عنوان یکی از خاص‌ترین رشته‌های هنری، طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. طی سال‌های اخیر نیز به دلیل دیجیتالی شدن بستر پخش فیلم‌ها و سریال‌ها، طرفداران هنر هفتم بسیار بیشتر از گذشته شده است. اگر وارد یک جمع عاشقان سینما شوید، حتما با اصطلاحاتی برخورد می‌کنید که بسیار رایج هستند، اما احتمالا معنی آن‌ها و دلیل استفاده از آن‌ها را نمی‌دانید. به همین خاطر در این صفحه از ایران آموزشگاه به بررسی اصطلاحات رایج سینما می‌پردازیم تا در جمع‌ عاشقان سینما بتوانید اطلاعات خود را با غرور به دیگران نمایش دهید.

در یک مقاله بسیار جالب، مطالب کاربردی و مفیدی در رابطه با معرفی دوره ها هنرهای نمایشی برای ورود به سینما خدمت شما ارائه داده ایم.

اصطلاحات رایج سینما

کدام اصطلاحات در سینما رایج هستند؟

در ابتدا باید گفت که اصطلاحات سینما گستردگی بسیار زیادی دارند و به همین خاطر نمی‌توان تمام این اصطلاحات را در یک مطلب بررسی کرد. اما برخی از این اصطلاحات بسیار رایج هستند و حتی فیلم‌بازها نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند. از جمله اصطلاحات رایج سینما می‌توان به دکوپاژ، میزانسن، کات، پلاتو، ژانر، کلوز آپ، لانگ‌شات و … اشاره کرد. در ادامه با هر یک از این اصطلاحات به‌صورت جداگانه و کامل آشنا می‌شویم.

۱. دکوپاژ؛ یکی از مهم‌ترین اصطلاحات سینما

یکی از مهم‌ترین اصطلاحات رایج در سینما، اصطلاحات دکوپاژ است که قطعا آن را در برنامه‌های نقد تلویزیون شنیده‌اید. اما دکوپاژ چه معنی دارد و در چه شرایطی از آن استفاده می‌شود؟ به‌طور کلی به فرایند تصمیم‌گیری کارگردان برای تعیین محل قرارگیری دوربین، سبک نورپردازی، سرعت و نوع حرکت دوربین، زاویه تصویر، تعداد تصاویر یک سکانس و حتی ابعاد تصویر دکوپاژ گفته می‌شود. وظیفه تعیین تمام این عوامل برعهده کارگردان است و بخش زیادی از کارگردانی را شامل می‌شود. برخی از کارگردان‌ها قبل از فیلم‌برداری دکوپاژ را انجام می‌دهند و برخی دیگر شرایط آن را در زمان فیلم‌برداری تعیین می‌کنند.

۲. میزانسن در سینما

اصطلاحات رایج بعدی سینما، میزانسن است. این اصطلاحات نیز اهمیت بسیار زیادی در سینما دارد و کارگردانان و منتقدان توجه زیادی به آن می‌کنند. میزانسن یک لغت فرانسوی است که ترجمه دقیق آن نمایش دادن یا به تصویر کشیدن می‌باشد. ریشه این اصطلاحات به تئاتر برمی‌گردد، اما از آن در سینما نیز استفاده می‌شود. به‌طور کلی تمام عواملی که روی صحنه تئاتر یا فیلم‌برداری ظاهر می‌شوند، در زیرمجموعه میزانسن قرار می‌گیرند. به زبان ساده‌تر، هرچیزی که جلوی دوربین قرار می‌گیرد، جزو میزانسن است. البته تعریف میزانسن در سینما و تئاتر بسیار تفاوت دارد. به همین خاطر باید توجه داشته باشید که از این اصطلاحات در چه کانسپتی می‌خواهید استفاده کنید.

اصطلاحات رایج سینما

۳. ژانر فیلم

یکی دیگر از اصطلاحات رایج سینما، ژانر فیلم است که احتمالا آن را بسیار شنیده‌اید. ژانر به معنای کلی همان دسته‌بندی یا موضوع فیلم است. در سینما ژانرهای مختلفی وجود دارد که فیلم‌ها در زیرمجموعه یک یا چند مورد از آن‌ها قرار می‌گیرند. از جمله مشهورترین ژانرها در سینما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اکشن
  • کمدی
  • ترسناک
  • رواشناختی
  • درام

البته باید اشاره کرد که ژانرهای عنوان شده، در دسته‌بندی ژانرهای اصلی قرار می‌گیرند. طی سال‌ها، زیرژانرهای زیادی نیز به وجود آمده‌اند تا بتوانند موضوع یک اثر سینمایی را به شکلی دقیق‌تر توصیف کنند. برای مثال ژانر کمدی ترسناک یا اکشن کمدی از این ژانرها هستند.

۴. برداشت در سینما

در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی نقد فیلم، اصطلاح برداشت را شنیده‌اید. برداشت به زمان آغاز فیلم‌برداری تا زمان قطع آن در یک سکانس گفته می‌شود. به عبارت دیگر، هر زمانی که ضبط شروع می‌شود و به پایان می‌رسد، یک برداشت است. حال هر برداشت می‌تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه باشد. به‌طور کلی برای برداشت در سینما محدودیت خاصی وجود ندارد و هر نما می‌تواند شامل یک یا چند برداشت باشد.

اصطلاحات رایج سینما

۵. کات؛ از اصطلاحات رایج سینما

یکی دیگر از اصطلاحات رایج سینما کات است که در بسیاری از فیلم‌ها یا پشت صحنه سریال‌ها آن را شنیده‌اید. کات در سینما می‌تواند دو معنی داشته باشد. زمانی که کارگردان در حین فیلم‌برداری اصطلاح کات را اعلام می‌کند، به معنای قطع فیلم‌برداری است. اما در زمان تدوین، به برش هر یک از صحنه‌ها کات گفته می‌شود. در تدوین از کات برای چسباندن پلان‌های مختلف به یکدیگر استفاده می‌شود.

۶. کلاکت؛ اصطلاحی که قطعا آن را شنیده‌اید!

یکی دیگر از رایج‌ترین اصطلاحاتی که در سینما به‌وفور استفاده می‌شود، کلاکت است. اما نکته اینجاست که کلاکت یک اصطلاح نیست و بلکه یک ابزار می‌باشد. منشی صحنه از این ابزار برای نمایش اطعلات مهمی مانند نام کارگردان، شماره سکانس، شماره برداشت، نام فیلم‌بردار و … استفاده می‌کند. قبل از هر برداشت از کلاکت برای نمایش این اطلاعات استفاده می‌شود. اما چرا این کار در هر برداشت انجام می‌شود؟ باید گفت که یکی از کاربردهای کلاکت، آسان‌تر و سریع‌تر کردن فرایند تدوین است. یک فیلم سینمایی ممکن است هزاران برداشت داشته باشد. در نتیجه کلاکت به تدوینگر کمک می‌کند تا نظم بیشتری در زمان تدوین داشته باشد.

اصطلاحات رایج سینما

۷. کلوز آپ و لانگ‌شات

کلوز آپ که به آن نمای بسته نیز می‌گویند، یکی از اصطلاحات رایج در سینما و از محبوب‌ترین نماها در میان کارگردانان است. در این نما، تنها از گردن تا بالای سر بازیگر در کادر دوربین قرار دارد. عموما از این نما برای به تصویر کشیدن احساسات بازیگر استفاده می‌شود. چرا که جزئیات صورت در آن کاملا مشخص است. لانگ‌شات نیز یکی دیگر از نماهای محبوب در سینما است که می‌تواند تمام بدن یک بازیگر یا یک محل قرارگیری او را به تصویر بکشد.

۸. فلش بک

در بسیاری از فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها، ما با سکانس‌هایی روبه‌رو می‌شویم که مربوط به گذشته هستند و قبل از خط زمانی فعلی اتفاق افتاده‌اند. به تصویر کشیدن گذشته در سینما فلش بک یا فلاش بک نام دارد و یک تکنیک سینمایی بسیار کاربردی و محبوب است.

اصطلاحات رایج سینما

آیا به یادگیری سینما و بازیگری علاقه دارید؟

در این مطلب با برخی از اصطلاحات رایج سینما آشنا شدیم. اما باید گفت که اصطلاحات سینما بسیار گسترده هستند و برای آشنایی با تمام آن‌ها باید به‌صورت تخصصی در این حوزه تحصیل کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری سینما، شرکت در کلاس‌های بازیگری یا کارگردانی است. شما با کمک ایران آموزشگاه‌ می‌توانید بهترین کلاس‌ بازیگری یا کارگردانی را پیدا کرده و در آن‌ها ثبت نام کنید.

سوالات متداول

آفیش در سینما یعنی چه؟

به برنامه روزانه عوامل بازیگری، کارگردانی و فنی گفته می‌شود.

مهم‌ترین اصطلاحات فیلم بازها چه اصطلاحاتی هستند؟

از جمله مهم‌ترین اصطلاحات فیلم‌ بازها می‌توان به دکوپاژ، میزانسن، برداشت، کات، سکانس، پلاتو و کلوز آپ اشاره کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *