تاثیر گسترده خوانی بر تقویت مهارت خواندن در زبان انگلیسی

تاثیر گسترده خوانی بر تقویت مهارت خواندن در زبان انگلیسی؛ روش موثر مطالعه زبان

مهارت‌های ۴ گانه زبان انگلیسی یعنی خواندن، نوشتن، شنیدن و مکالمه در تمام آزمون‌های زبان مورد بررسی قرار می‌گیرند. افرادی که در هر کدام از این مهارت‌ها تسلطی نسبی و متوسط داشته باشند، به راحتی قادر به قبولی در آزمون‌هایی مانند آزمون آیلتس و دریافت مدرک معتبر زبان خواهند شد. برای تسلط به این مهارت‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها گسترده خوانی است. تاثیر گسترده خوانی بر تقویت مهارت خواندن در زبان انگلیسی بیشتر از دیگر مهارت‌ها است. در این صفحه قصد بررسی اثر گسترده خوانی در مهارت خواندن زبان انگلیسی را داریم.

گسترده خوانی

گسترده خوانی چیست؟

گسترده خوانی به تعریف ساده، آزاد خوانی یا خواندن یک مطلب با هدف لذت و نقطه مقابل فشرده‌ خوانی است. در روش فشرده خوانی، مطالعه یک مطلب با هدف تسلط به یک موضوع و یادگیری مطالب جدید انجام می‌شود. در این روش هر چیز جدیدی باید به دقت بررسی شود، برای مثال در مطالعه زبان انگلیسی به روش فشرده‌ خوانی باید معنای تک تک لغات را مشخص کنید، مفهوم جملات را درک کنید و معانی لازم را از دیکشنری و…. استخراج کنید تا به مطلب مسلط شوید. گسترده خوانی اما نقطه مقابل این روش و صرفا با هدف لذت بردن از یک متن برای پرکردن اوقات فراغت و… انجام می‌شود.

در گسترده خوانی چه چیزی از اهمیت بیشتری برخوردار است

در گسترده خوانی چه چیزی از اهمیت بیشتری برخوردار است؟

موضوعی که در گسترده خوانی از اهمیت بیشتری برخوردار است، تفاوت حیطه انجام آن با فشرده خوانی است. در فشرده خوانی مطالعه مطالب جدید امری عادی است، زیرا این نوع مطالعه با هدف یادگیری انجام می‌شود. در گسترده خوانی اما حیطه، جنبه و منابع مطالعه با فشرده خوانی تفاوت‌های اساسی دارند که عبارتند از:

۱. منابع ساده و روان

برای شروع گسترده خوانی مانند هر سبک مطالعه دیگری باید یک منبع انتخاب کرد اما در مورد این سبک مطالعه باید به این نکته دقت کرد که مطالب باید ساده و روان باشند. مطلبی که برای این روش مطالعه انتخاب می‌شود، نهایتا باید از ۵-۱۰% محتوای جدید شامل لغات، عبارات و اصطلاحات برخوردار باشد و مابقی محتوا باید مطالب تکراری یا لغاتی باشند که به آن‌ها مسلط هستید. در این صورت ذهن شما این امکان را دارد که مفهوم مطالب جدید را حدس بزند و نیازی به جستجو برای یادگیری آن‌ها نباشد.

۲. منابع جذاب

تفاوت دیگری که روش گسترده خوانی با دیگر روش‌های مطالعه دارد، استفاده از منابع جذاب است. در دیگر روش‌های مطالعه و یادگیری زبان انگلیسی، صرفا منابعی استفاده می‌شوند که کاربردی باشند اما یکی از دلایل تاثیر گسترده خوانی بر تقویت مهارت خواندن در زبان انگلیسی، استفاده از منابع جذاب است که شما را به مطالعه منابع ترغیب می‌کند.

۳. خواندن زیاد

آخرین تفاوت گسترده خوانی با روش‌هایی مانند فشرده خوانی، خواندن زیاد است. در این روش هر چقدر مطالعه کنید کم است و نباید خود را به یادگیری یک مطلب یا منبع محدود کنید.

تاثیر گسترده خوانی بر تقویت مهارت خواندن

تاثیر گسترده خوانی بر تقویت مهارت خواندن در زبان انگلیسی

تاثیر گسترده خوانی بر تقویت مهارت خواندن در زبان انگلیسی، بسیار زیاد است. با انتخاب منابع ساده و روان که به موضوع آن‌ها علاقه‌مند باشید و داشتن یک برنامه منظم مطالعاتی، به مرور زمان تسلط شما به مطالعه انگلیسی بیشتر شده و درک بهتری از مفاهیم جملات، اصطلاحات و لغات جدید انگلیسی پیدا می‌کنید. مطالعه زبان انگلیسی با این روش مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثبت ناخودآگاه لغات جدید در ذهن شما
  • تسلط بیشتر به گرامر و امکان استفاده از آن در نوشتن و مکالمه
  • تقویت حافظه برای یادسپاری مطالب جدید
  • افزایش اعتماد به نفس و توانایی در مکالمه زبان انگلیسی

به علاوه با استفاده از این روش در بخش خواندن آزمون‌های زبان هم مهارت پیدا می‌کنید. لیست آزمون‌هایی که روش گسترده خوانی برای آن‌ها کارآمد است را می‌توانید در صفحه لیست آزمون های بین المللی زبان مشاهده کنید.

پیاده سازی گسترده خوانی

روش‌های پیاده‌سازی گسترده خوانی

همان‌طور که گفته شد، تاثیر گسترده خوانی بر تقویت مهارت خواندن در زبان انگلیسی فوق‌العاده است اما برای استفاده از تاثیر این روش در مطالعه زبان انگلیسی و یادگیری مطالب جدید باید با روش‌ پیاده‌سازی و استفاده از آن آشنایی داشته باشید. طبیعتا اولین قدم در پیاده‌سازی این روش، انتخاب منابع مناسب است. اگر تا به حال تجربه مطالعه منابع زبان اصلی نداشته‌اید، بهتر است به سراغ کتاب‌هایی بروید که بیانی ساده و نثری قابل فهم و بدون اصطلاحات پیچیده و تخصصی داشته باشند. از نمونه این کتاب‌ها می‌توان به کتاب‌های داستان و رمان یا در سطح ساده‌‌تر کتاب‌های کودک و نوجوان اشاره کرد.

نکته بعدی در اجرای روش گسترده خوانی، عدم استفاده از دیکشنری است. در این روش مهم این است که مطالب جدید را با حدس زدن و تکنیک درک مطلب یاد بگیرید. به علاوه در اجرای این روش، نظم و مطالعه منظم نیز اهمیت زیادی دارد. شرکت در کلاس‌های زبان حین مطالعه به این شیوه نیز برای تسلط بیشتر به مباحث و یادگیری بهتر زبان، موثر است. برای آشنایی با بهترین کلاس‌ها به خصوص به صورت غیرحضوری می‌توانید به صفحه کلاس زبان آنلاین در سایت ایران آموزشگاه مراجعه کنید.

تاثیر گسترده خوانی بر تقویت مهارت خواندن در زبان انگلیسی

تاثیر گسترده خوانی بر تقویت مهارت خواندن در زبان انگلیسی؛ روشی که باید از آن استفاده کرد

تاثیر گسترده خوانی بر تقویت مهارت خواندن در زبان انگلیسی غیرقابل چشم‌پوشی است. این روش برای یادگیری زبان کاربرد زیادی دارد و با استفاده از آن می‌توان در درک مطلب و بخش ریدینگ آزمون‌های بین‌المللی مهارت کسب کرد. بهترین راه جهت آشنایی با این تکنیک و روش‌های مشابه، شرکت در کلاس‌های زبان معتبر است. لیست بهترین کلاس‌ها و مراکز آموزش زبان تهران را می‌توانید در صفحه کلاس زبان در تهران سایت ما مشاهده کنید.

پرسش و پاسخ

گسترده خوانی چگونه روشی است؟

در روش گسترده خوانی مطالعه با هدف لذت و سرگرمی انجام می‌شود و یادگیری مطالب جدید به صورت ناخودآگاه اتفاق می‌افتد.

سه اصل مهم گسترده خوانی چه مواردی هستند؟

انتخاب منابع ساده و روان، انتخاب موضوعات مورد علاقه و جذاب و مطالعه منظم سه اصل مهم در گسترده خوانی هستند.

تاثیر گسترده خوانی بر تقویت مهارت خواندن در زبان انگلیسی چگونه است؟

با تسلط به گسترده خوانی و یادگیری این روش، درک مطالب جدید برای شما ساده‌تر شده، برای آزمون‌های زبان آماده‌تر می‌شوید و حتی بدون دیکشنری هم می‌توانید مفهوم مطالب جدید را درک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *