شرایط معافیت مالیاتی مراکز بازیگری

مراکز بازیگری تحت چه شرایطی شامل معافیت مالیاتی می‌شوند؟

شما نیز به‌احتمال زیاد شایعات مبنی‌بر معاف شدن مراکز آزاد هنری از پرداخت مالیات کسب‌وکار را شنیده‌اید و دوست دارید بدانید که چه قوانینی در این مورد توسط دستگاه‌های مربوطه وضع شده‌اند. در این مطلب به بررسی شرایط معافیت مالی مراکز بازیگری می‌پردازیم.

معافیت مالیاتی چیست؟

مالیات درطول تاریخ یکی از مهم‌ترین منابع درآمد هر دولت و کشوری بوده است. در هر کشوری در‌‌آمد و سرمایه افراد شامل قوانین مالیاتی می‌شود و باید بخشی از درآمد خود را جهت دریافت خدمات دولتی و اجتماعی به دولت پرداخت کنیم.

معافیت مالیاتی را می‌توان نوعی مصونیت قانونی و معمولا به‌صورت موقت از این قانون درنظر گرفت. این اتفاق معمولا درجهت سیاست‌های حمایتی دولت از افراد صورت می‌گیرد. به‌عنوان مثال دولت ایران برای تشویق کردن سرمایه‌گذاران برای تولید کالاهای داخلی قوانین معافیت مالیاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان را تصویب کرده‌اند.

قوانین برخی از کشورهای توسعه‌یافته می‌تواند نکات بسیار ارزشمندی را به ما درمورد کارکرد معافیت مالیاتی بیاموزد. یکی از این نکات ارزشمند معافیت مالیاتی موقت است که برای صنایع ، شرکت‌ها و کارخانه‌جات نوپا است که برای دادن فرصت پیشرفت و تولید برای آن‌ها لحاظ می‌شوند. این استراتژی سرمایه‌گذاران را ترغیب می‌کند که به‌جای سرمایه‌گذاری روی صنایعی که درحال حاضر روند سود‌دهی دارند، با قبول کردن ریسک بیشتر روی صنایع نوپا و ایده‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند و به رشد و ترقی کشور کمک کنند.

شرایط قانون معافیت مالیاتی مراکز بازیگری

شرایط قانون معافیت مالیاتی مراکز آزاد هنری

درسال ۱۳۹۷ بسیاری از مدیران آموزشگاه‌ها و مراکز هنری و فرهنگی برای معافیت مالیاتی اصناف خود پیگیری‌های خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کردند. این معافیت برپایه توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری درخواست شد و در سال ۱۳۹۸ پس از پیگیری‌های فراوان برای اجرا به ادارات امور مالیاتی ابلاغ شد. در ادامه با مفاد این قانون بیشتر آشنا می‌شویم.

مصوبه معافیت مالیاتی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری

مصوبات معافیت‌های مالیاتی علاوه‌بر فعالیت مراکز هنری برای انواع فعالیت‌های فرهنگی دیگر نیز لحاظ شده است. چهار گروه کلی از فعالیت‌های فرهنگی درحال حاضر از پرداخت مالیات درآمد معاف هستند. در‌آمد حاصل از فعالیت در این حوزه‌ها درصورت داشتن مجوز فعالیت یا پروانه تاسیس از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل بندهای معافیت از مالیات می‌شود.

چهار گروه فعالیتی معاف از مالیات عبارتند از:

  • فعالیت‌های انتشاراتی: مجموعه فعالیت‌هایی که برای خلق آثار فکری، تولید فنی و پخش و فروش کتاب به‌صورت الکترونیکی یا فیزیکی انجام می‌شوند
  • فعالیت‌های مطبوعاتی: مجموعه فعالیت‌هایی که در تولید و پخش اخبار و اطلاع‌رسانی‌ها انجام می‌شوند. انتشار و عرضه مطبوعات و نشریات شامل روزنامه و مجله و دیگر انواع به‌صورت چاپی و یا از طریق دیگر مدیوم‌ها
  • فعالیت فرهنگی:‌ فعالیت‌هایی برای توسعه ارتباطات فرهنگی و ترویج و عرضه آن‌ها انجام می‌شود. ارزشیابی، پژوهشات ،نقد و بررسی آثار فرهنگی و هنری ، اجراهای صحنه‌ای و مبادلات فرهنگی که در جهت افزایش آگاهی‌های عمومی صورت می‌گیرند شامل این فعالیت‌ها می‌شوند
  • فعالیت هنری: مجموعه فعالیت‌هایی که در فرآیند خلاقیت، تولید و تکثیر، اجرای صحنه‌ای، نمایش و پخش آثار سینمایی و یا سمعی و بصری، موسیقایی، هنری نمایشی، هنرهای تجسمی و همینطور مرمت و بازسازی آثار تاریخی ، فرهنگی و باستانی انجام می گردند جزء فعالیت‌های هنری محسوب می‌شوند

شرایط قانون معافیت مالیاتی مراکز بازیگری

شرایط معافیت مالیاتی برای مراکز بازیگری

معافیت‌های مالیاتی اغلب برای تشویق و حمایت از کسب‌وکار معاف از مالیات اعمال می‌شوند. از سال ۱۳۹۸ مراکز فعالیت‌های هنری طبق قانون از پرداخت مالیات معاف هستند. این تخفیف جهت توسعه و رشد فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور اعمال شده و هدف آن فراهم کردن بستر ترقی هنرمندان ایرانی و جذب سرمایه‌گذاران به این حوزه است.

مراکز هنری که شامل معافیت مالیاتی می‌شوند شامل موارد زیر است:

  • تولید، تکثیر، توزیع و نمایش فیلم
  • تولید، تکثیر، توزیع، اجرای صحنه‌ای موسیقی و پخش و فروش آثار صوتی
  • تئاتر و نمایش صحنه‌ای
  • هنرهای تجسمی

هیچ‌کدام از فعالیت‌هایی که در زیرشاخه‌های حوزه‌های بالا قرار بگیرند، شامل فیلم‌نامه و نمایشنامه‌نویسی، بازیگری، کارگردانی، تهیه‌کنندگی، طراحی صحنه و دیگر فعالیت‌های مربوطه طبق قوانین مالیاتی نیازی به پرداخت مالیات ندارند.

این معافیت طبق مقررات بند «ل» ماده ۱۳۹ مالیات‌های مستقیم مصوب ۸۰//۱۱/۲۸ دستورالعمل اجرایی ماده ۱۲ آیین‌نامه اجرایی تبصره ۳۲ ماده یادشده ابلاغ شده است. همینطور به‌انضمام جدول مصادیق فعالیت‌های معاف موضوع بند «ل» ماده ۱۳۹ یادشده که آموزشگاه‌های آزاد هنری با مجوز فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از آن جمله هستند؛ در حال اجرا است.

شرایط قانون معافیت مالیاتی مراکز بازیگری

شرایط معافیت مالیاتی مراکز هنری و دریافت مجوز وزارت ارشاد

آموزشگاه و یا موسسه آموزشی به مکانی گفته می‌شود که به منظور تربیت و آموزش هنرجویان علاقه‌مند به یکی از رشته‌های هنری مانند بازیگری، نقاشی، موسیقی و خوشنویسی، برای گسترش فرهنگ و هنر کشور فعالیت می‌کند.

برای اینکه شامل شرایط معافیت مالیاتی مراکز بازیگری شوید و مجوز وزارت ارشاد را دریافت کنید، باید دقت کنید که آموزشگاه شما تنها در یک زمینه هنری فعالیت کند. موسساتی که چند رشته متفاوت را تدریس می‌کنند باید دقت کنند که برای هرکدام از زمینه‌های آموزشی خود باید به‌صورت جداگانه مجوز دریافت کنند.

موسس مرکز هنری برای دریافت مجوز باید دارای شرایط زیر باشد:

  • تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
  • اعتقاد به دین اسلام یا دیگر ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • برخورداری از حسن شهرت و نداشتن سابقه کیفری
  • داشتن برگه پایان خدمت و یا کارت معافیت دائم برای آقایان
  • متاهل و یا داشتن حداقل ۳۰ سال سن

نکته بعدی معرفی یک مدیر مسئول است که وظیفه نظارت بر استانداردهای هنری آموزشگاه را دارد. این مدیر مسئول علاوه بر دارا بودن کلیه شرایط موسس که ذکر شدند، باید دارای شرایطی باشد که توانایی او برای اداره آموزشگاه را اثبات کند.

شرایط اختصاصی مدیر مسئول هنری عبارتند از:

  • داشتن تحصیلات عالی در رشته مربوطه
  • داشتن درجات ۱، ۲ و یا ۳ هنری در رشته مربوطه (از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور)
  • داشتن مدرک فوق‌دیپلم در یکی از رشته‌های هنری و دوسال سابقه آموزش هنری به‌تشخیص وزارت ارشاد
  • درصورتی‌که فاقد سابقه تحصیلی در رشته هنری موردنظرشان هستند، صلاحیت‌های تجربی آن‌ها توسط وزارت ارشاد بررسی می‌شود

بعد از معرفی مدیر مسئول و ارائه مدارک، ضمن ارائه مکان و محل مناسب برای آموزش که ازلحاظ ایمنی و بهداشتی تامین باشد و تجهیزات و وسائل موردنیاز را فراهم آورده باشد، درخواست صدور مجوز تاسیس آموزشگاه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را می‌دهید.

شرایط قانون معافیت مالیاتی مراکز بازیگری

ایران آموزشگاه؛ پلتفرمی برای یافتن بهترین مراکز بازیگری

پیدا کردن یک آموزشگاه یا مرکز هنری تخصصی در دنیای امروز کار بسیار ساده‌ای است. وبسایت ایران آموزشگاه این امکان را فراهم کرده است که شهروندان اطلاعات لازم را درمورد آموزشگاه‌های اطراف محل زندگی خود و دوره‌های آنلاین کسب کرده و انتخاب مناسبی داشته باشند. برای پیدا کردن بهترین آموزشگاه‌های هنری می‌توانید از طریق وبسایت ما اقدام کنید. بهترین آموزشگاه بازیگری تهران و سراسر کشور نیز می‌توانند با فهرست شدن در سایت ما مشتریان خود را افزایش دهند.

سوالات متداول

معافیت مالیاتی چیست؟

دولت‌ها برای تشویق و حمایت از حوزه‌های مختلف و رشد و پیشرفت آن‌ها از طریق جذب سرمایه‌گذار از طریق اعمال معافیت مالیاتی به آن‌ها کمک می‌کنند.

چه مراکز و آموزشگاه‌های بازیگری شامل قانون معافیت مالیاتی می‌شوند؟

آموزشگاه‌های بازیگری که دارای مجور وزارت ارشاد باشند می‌توانند از مالیات معاف شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *