آیا انتخاب لوازم مناسب برای شروع نقاشی برای شما هم دشوار است؟ احتمالا با این مشکل مواجه شده‌اید که در فروشگاه بین انتخاب و خرید وسایل مورد نیاز برای نقاشی سردرگم می‌شوید. از طرفی هر سبک و تکنیکی در نقاشی، لوازم مخصوص خود را دارد. پس چگونه می‌توانیم وسیله‌های مورد‌نیاز سبک نقاشی مورد‌نظر خود را بشناسیم؟ ما در این مقاله لیستی از ابزارهای مربوط به هر یک از تکنیک‌های نقاشی را جمع‌آوری کرده‌ایم. بعد از مطالعه این مطلب به‌راحتی وسایل مورد‌نیازتان برای هر سبک از نقاشی را خریداری خواهید کرد.

وسایل مورد نیاز برای نقاشی با مداد رنگی؛ با ساده‌ترین لوازم، زیباترین‌ها را خلق کنید

نقاشی با مدادرنگی یکی از لذت‌بخش‌ترین تکنیک‌های نقاشی کشیدن است. با ابتدایی‌ترین وسایل نقاشی مانند کاغذ و مدادرنگی می‌توان نقاشی‌های خارق‌العاده‌ای خلق کرد. ازجمله مهم‌ترین وسایل برای نقاشی با مدادرنگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدادرنگی: انواع مدادرنگی در بسته‌بندی‌های متنوع از بسته ۶ رنگی تا بسته‌های ۳۶ یا ۷۲ رنگی و حتی بالاتر وجود دارد.
  • کاغذ: برای نقاشی با مدادرنگی از مقوای سطح صاف یا کاغذهای ساده مثل دفتر نقاشی استفاده می‌شود.
  • تراش: تیز کردن نوک مدادرنگی با استفاده از تراش‌های کوچک و تراش‌های رومیزی انجام می‌شود.
  • پاک‌کن: در نقاشی با مدادرنگی می‌توان از پاک کن‌های اتودی، خمیری، مدادی و شارژی استفاده کرد.

استفاده از مدادهای رنگی برای کودکان نیز آسان است؛ به همین دلیل مداد رنگی از جمله وسایل مورد نیاز کلاس نقاشی برای کودکان به شمار می‌رود.

 

وسایل مورد نیاز برای نقاشی سیاه قلم؛ ابزار و لوازم برای نقاش‌های حرفه‌ای

نقاشی با سیاه‌قلم نیاز به‌ دقت و ظرافت بالایی در طراحی دارد. نقاش‌ها از قلم‌مو و مداد پاستل گچی مشکی برای خلق سایه‌روشن و عمق در نقاشی استفاده می‌کنند. قیمت پاستل بسته به موارد استفاده و برند آن متفاوت است؛ پس در هنگام خرید آن دقت کنید که پاستل مناسب برای طراحی با سیاه‌قلم را انتخاب کنید. برای نقاشی با سیاه‌قلم به وسایل زیر نیاز دارید:

  • مداد کنته: مداد کنته در انواع مختلف مدیوم، هارد، چرب، سافت و سفید وجود دارد و بسته به سلیقه و سبک طراح از آن استفاده می‌شود.
  • زغال یا پودر زغال: استفاده از زغال همانند مداد کنته مربوط به تکنیک انتخابی نقاش سیاه‌قلم است. پودر زغال را می‌توان به شکل آماده خریداری کرد یا با استفاده از سمباده، زغال سخت را به حالت پودری درآورد.
  • قلم‌مو: برای هر تکنیکی در نقاشی سیاه‌قلم، قلم‌مو مخصوصی وجود دارد. از قلم‌موهای سایز کوچک برای طراحی جزئیات در نقاشی سیاه‌قلم و از قلم‌موهای سایز پهن‌تر برای محو کردن و سایه زنی استفاده می‌شود.
  • مقوا یا کاغذ پوستی: سطح مناسب برای کشیدن نقاشی سیاه‌قلم کاغذ پوستی مات و مقوای سطح صاف است. برای طراحی سیاه‌قلم حتما باید از سطح صاف و بدون بافت استفاده کنید.
  • پاک کن: پاک‌کن‌های مدل خمیری، فرچه‌ای، شارژی و صابونی، پاک‌کن‌های مناسب برای استفاده در طراحی سیاه‌قلم هستند.

همچنین از مداد مشکی برای زدن طرح اولیه نقاشی سیاه‌قلم استفاده می‌شود. مداد مشکی با درجه سختی HB مناسب برای طراحی با سیاه‌قلم است.

لوازم و وسایل مورد استفاده برای نقاشی با آبرنگ؛ ابزاری برای ترکیب بدون مرز رنگ‌ها

نقاشی با آبرنگ باوجوداینکه بسیار لذت‌بخش است، اما هم‌زمان نیاز به دقت بالایی دارد؛ زیرا آبرنگ با میل خود حرکت می‌کند پس باید مراقب مرزهای نقاشی باشید. پیش از نقاشی با آبرنگ، وسایل زیر را تهیه کنید:

  • ست آبرنگ: انواع ست آبرنگ قرصی، تیوپی و جوهری در بازار موجود است.
  • پالت: برای ترکیب و ایجاد رنگ دلخواه از پالت استفاده می‌شود. معمولاً تولیدکنندگان، پالت را به همراه ست آبرنگ عرضه می‌کنند.
  • قلم‌مو: بسته به تکنیک انتخابی نقاش آبرنگ می‌توان از قلم‌موهای سایز کوچک و بزرگ استفاده کرد.
  • مقوا: سطح مورد‌نیاز برای کشیدن نقاشی آبرنگ، مقوا با ضخامت مناسب و دارای قابلیت جذب آب است.

از جمله وسایلی جانبی که برای نقاشی با آبرنگ نیاز دارید، ظرف آب و پارچه نخی است؛ برای تمیز کردن قلم‌مو آبرنگ از ظرف آب و برای خشک کردن آن از یک پارچه نخی استفاده می‌شود.

 

وسایل مورد نیاز برای نقاشی با گواش؛ لوازم کاربردی برای نقاشی‌های فانتزی و سرگرم‌کننده

ترکیب سازنده ماده گواش همان ترکیب آبرنگ است با این تفاوت که گواش غلظت بیشتری دارد؛ به همین دلیل بعد از خشک شدن، نقاشی متراکم‌تر و غیرشفاف‌تر به نظر می‌رسد. ازجمله وسایل مورد نیاز برای نقاشی با گواش، می‌توان از موارد زیر نام برد:

  • رنگ‌های گواش: برای شروع نقاشی گواش می‌توانید از رنگ‌های زرد، قرمز، آبی، سفید و مشکی و ترکیب رنگی مختلف آن‌ها استفاده کنید.
  • مقوا یا بوم: اصلی‌ترین سطح نقاشی گواش مقوای بافت‌دار است؛ زیرا رنگ گواش روی آن خوب عمل می‌کند. در بعضی موارد از بوم نیز استفاده می‌شود.
  • پالت: معمولا از همان پالت مخصوص آبرنگ برای مخلوط کردن رنگ‌های گواش استفاده می‌کنند.
  • قلم‌مو: از انواع قلم‌مو آبرنگ می‌توان به‌عنوان قلم‌موی موردنیاز نقاشی با گواش استفاده کرد.

به این نکته توجه داشته باشید که آبرنگ بعد از خشک شدن روی سطح نقاشی، روشن‌تر و شفاف‌تر می‌شود؛ پس اگر نقاشی بی‌رنگ به نظر می‌آید، یک لایه آبرنگ روی رنگ قبلی اضافه کنید.

وسایل مورد نیاز برای نقاشی رنگ روغن؛ ابزاری برای خلق نقاشی شگفت‌انگیز

همان‌طور که از اسم رنگ روغن مشخص است، این رنگ ترکیبی از انواع روغن و رنگ‌های خشک است. در این سبک ابتدا باید از یک‌ لایه رنگ نازک شروع و به‌تدریج لایه‌های رنگی را ضخیم‌تر کنید. برای نقاشی با رنگ روغن وسایل زیر را نیاز خواهید داشت:

  • ست رنگ روغن: برای شروع نقاشی رنگ روغن می‌توانید از ست ۵ رنگی آبی، قرمز، زرد، سفید و مشکی استفاده کنید و ترکیب‌های رنگی متنوعی با آنها بسازید.
  • پالت رنگ: برای نقاشی رنگ روغن به یک پالت بزرگ ترجیحا پلاستیکی نیاز دارید که بتوانید رنگ‌ها و ترکیب رنگ‌ها را بدون مخلوط شدن باهم، روی آن قرار دهید.
  • بوم: بوم نقاشی، مقوا یا کاغذ سخت، سطح‌های مناسبی هستند که نقاشی کردن با رنگ روغن روی آن‌ها انجام می‌شود. در صورت استفاده از بوم نقاشی باید از سه‌پایه برای نگه داشتن آن استفاده کنید.
  • قلم‌مو: قلم‌موهای تخت برای شروع نقاشی رنگ روغن مناسب هستند که از آن‌ها برای ترکیب رنگ و کشیدن نقاشی استفاده می‌شود.
  • کاردک: کاردک برای قرار دادن و ترکیب کردن رنگ‌های روغن روی پالت استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید از آن برای قرار دادن رنگ روی بوم نقاشی نیز استفاده کنید.
  • حلال: از حلال برای رقیق کردن رنگ روغن و همچنین درخشان کردن و شفافیت در نقاشی استفاده می‌شود.

هنگام نقاشی با رنگ روغن برای اینکه لباستان رنگی نشود، می‌توانید از پیشبند مخصوص نقاشی برای تمیز نگه داشتن لباس خود استفاده کنید.

وسایل مورد نیاز برای نقاشی را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید

در این مقاله به بررسی وسایل مورد نیاز نقاشی در سبک‌ها و تکنیک‌های مختلف پرداختیم. توجه داشته باشید که ما فقط ابزارهای اصلی را عنوان کردیم. برای بهترین انتخاب هنگام خرید با استاد خود یا فروشنده فروشگاه مشورت کنید. داشتن حس خوب هنگام نقاشی کردن نیازمند داشتن لوازم نقاشی باکیفیت است؛ پس حتما وسایل مورد نیاز برای نقاشی را از فروشگاه‌های معتبر و دارای برندهای معتبر خریداری کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *