واکنش افراد به سبک‌های مختلف موسیقی

واکنش افراد به سبک‌های موسیقی به دلیل شخصیت متفاوت آن‌ها است

قطعا برای شما هم پیش آمده که ناگهان با شنیدن یک قطعه موسیقی در رویاهای خود غرق شده‌اید و پس از پایان موسیقی، حال بهتری به شما دست داده است. این نکته نشان‌دهنده تاثیر عمیق موسیقی بر عملکردهای ذهنی انسان بوده که متناسب با شخصیت افراد متفاوت می‌باشد. واکنش ما نسبت به شنیدن سبک‌های مختلف موسیقی به شخصیت متفاوت ما بستگی دارد. سبک‌های مختلف موسیقی حالات احساسی و روحی متفاوتی را در ما ایجاد می‌کنند. به همین دلیل شنیدن برخی موسیقی‌ها لذت بیشتری در ما به وجود می‌آورد.

واکنش افراد به سبک‌های مختلف موسیقی

سبک‌های مختلف موسیقی چه تاثیری بر رفتار انسان دارند؟

نحوه مواجهه افراد با شنیدن موسیقی‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. ذهن و جسم برخی افراد ممکن است با شنیدن برخی از ژانرهای موسیقی، واکنش‌های هیجان‌انگیزی را نشان دهند؛ اما این واکنش در فرد دیگری کاملا خنثی باشد. موسیقی‌ به‌عنوان یک پدیده همراه در زندگی انسان، نقش مهمی در شکل‌گیری روحیات و احساسات افراد بر عهده دارد. بسیاری از موسیقی‌ها می‌توانند باعث ایجاد تمرکز، اضطراب، آرامش، شادی و نشاط، حس اندوه و غم و … در افراد شوند.

نوع لذتی که شما از شنیدن یک موسیقی می‌برید، به چگونگی پردازش اطلاعات مغز برمی‌گردد. مغز داده‌های موسیقایی را به‌گونه‌ای پردازش می‌کند که بتواند با تاثیر بر کنش‌ها و روحیات شما، رفتار شما را با آن تطبیق دهد؛ دقیقا مشابه همان کاری که برای یادگیری زبان انجام می‌دهد.

مطالب بسیار مفیدی در زمینه تاثیر موسیقی بر افراد در صفحه ” تاثیر سبک موسیقی بر شخصیت افراد ” ارائه داده ایم که میتواند برای شما جالب باشد.

واکنش افراد به سبک‌های مختلف موسیقی

نقش سبک‌های مختلف موسیقی در ایجاد واکنش افراد

سبک‌های مختلف موسیقی بر اساس دو ویژگی ظرفیت یا والانس و برانگیختگی، بر افراد تاثیر می‌گذارند. والانس به معنای ایجاد احساسات مثبت یا منفی بر اثر موسیقی و برانگیختگی به معنای میزان افزایش یا کاهش تحرک افراد بر اثر شنیدن موسیقی‌های مختلف است. بر همین اساس معمولا افراد با شنیدن موسیقی‌های محرک مانند راک، هوی متال و هیپ هاپ، میزان برانگیختگی بیشتری به دست می‌آورند. از سوی دیگر والانس ایجاد شده در افراد با شنیدن موسیقی مورد علاقه آن‌ها بسیار بیشتر از زمانی است که یک موزیک معمولی را گوش می‌دهند.

واکنش افراد به سبک‌های مختلف موسیقی

نوع واکنش افراد به سبک‌های مختلف موسیقی بر اساس عملکرد ذهن

ذهن برای پاسخ به محرک‌های بیرونی، دو نوع واکنش را در نظر می‌گیرد. این واکنش‌ها به دلیل پرورش سیستم فکری افراد در شرایط خانوادگی، تربیت و جایگاه اجتماعی، میزان عزت به نفس و خودباوری و … با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه به انواع واکنش‌های افراد نسبت به سبک‌های مختلف موسیقی بر اساس توانایی مغز در پردازش داده‌های موسیقایی می‌پردازیم.

۱. واکنش بر اساس نشانه‌های اجتماعی (ذهن همدل)

افرادی که ذهن همدلی دارند، از شنیدن موسیقی‌های ملایم لذت بیشتری می‌برند. این افراد به دنبال موسیقی‌هایی احساسی هستند که به آن‌ها آرامش تزریق کند. معمولا افراد دارای ذهن همدل گرایش بیشتری به فعالیت در زمینه‌های مختلف هنری داشته و موسیقی‌های ایندی راک، کانتری، فولک، کلاسیک و … که غنی از احساسات باشند، در آن‌ها احساسی بی‌نظیر را به وجود می‌آورند.

۲. واکنش بر اساس تصورات از پیش تعیین ‌شده (سیستم‌سازی)

نوع دیگری از واکنش افراد نسبت به سبک‌های مختلف موسیقی، بر اساس تصورات از پیش‌ساخته آن‌ها است. بر خلاف افراد همدل، این نوع افراد با سیستم‌سازی یک اثر موسیقایی، گرایش بیشتری به پیچیدگی ساختاری دارند و از شنیدن موسیقی‌های شاد، پیچیده، پرانرژی و پرحرارت لذت بیشتری می‌برند. در بین این افراد شنیدن موسیقی‌هایی مانند جاز و بلوز رایج‌تر است.

اگر علاقه مند به شرکت در کلاس های موسیقی هستین و هنوز کلاس مدنظر خود را نیافتید به شما پیشنهاد میدهیم حتما از صفحه ” بهترین کلاس موسیقی تهران ” دیدن نمایید، تا انتخاب مطمئنی داشته باشید.

واکنش افراد به سبک‌های مختلف موسیقی

واکنش‌های روانی و فیزیولوژیک افراد نسبت به سبک‌های مختلف موسیقی

موسیقی با تاثیر بر فرایندهای درونی و برونی انسان، در ایجاد واکنش‌های هیجانی و شکل‌دهی به ساختار اخلاقی و شخصیتی انسان نقش موثری بر عهده دارد. بسیاری از فرایندهای درونی مانند فشار خون، ضربان قلب، تنش عضلانی، میزان ریتم درونی بدن و … با شنیدن یک قطعه موسیقی کاملا می‌توانند تغییر کنند.

از سوی دیگر ممکن است شما با شنیدن یک سبک خاص موسیقی حالت بدنی خاصی بگیرید، پا و سر خود را تکان دهید، بدن خود را بلرزانید، گریه کنید و مواردی از این دست. تمام این واکنش‌ها، تاثیراتی هستند که انواع سبک‌های مختلف می‌توانند بر روان و فیزیک افراد به وجود آورند. در واقع موسیقی‌ها در ژانرهای مختلف سطح انرژی فرد را تعیین کرده و او را برای مواجهه با حالات خاصی از احساسات آماده می‌کنند.

واکنش افراد به سبک‌های مختلف موسیقی

واکنش افراد به سبک‌های مختلف موسیقی با یکدیگر متفاوت است

هیچ‌کس نمی‌‌تواند ادعا کند که موسیقی‌ تاثیری یکسان بر افراد بر جای می‌گذارد. شما با توجه به سلیقه، سواد موسیقایی، تجربه و زیست اجتماعی خود، لذت متفاوت‌تری از یک موسیقی نسبت به فرد دیگری تجربه می‌کنید. موسیقی‌ نمایانگر شخصیت و درونیات انسان‌ها است؛ بنابراین انتخاب یک سبک موسیقی تا حد زیادی در شکل‌گیری شخصیت افراد و نحوه تعامل آن‌ها با دیگران تاثیرگذار است. فراموش نکنید که قرار نیست همه ما از یک سبک موسیقی خوشمان بیاید؛ عامل تعیین‌کننده کنش‌های ما نسبت به سبک‌های موسیقی، بسترهای اجتماعی و علاقه ایجادشده در درون ما است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *