تاثیر سبک موسیقی بر شخصیت افراد

موسیقی؛ زبانی تاثیرگذار بر عملکرد احساسی افراد

تاثیر موسیقی بر کنش‌های اجتماعی و رفتار روزمره، یک حقیقت انکارناپذیر است. اگر باور ندارید کافی است یک موسیقی شاد را در غمگین‌ترین حالت خود گوش دهید تا برای چند دقیقه‌ای مشکلاتتان را فراموش کنید. به همین دلیل موسیقی توانایی بالایی در تقویت احساسات و روحیه ما دارد. بر اساس مطالعات روانشناسی، بین انتخاب موسیقی و روحیه افراد ارتباط مستقیمی وجود دارد. معمولا سن، جنسیت، عزت نفس، شرایط خانوادگی و تربیتی و حتی وضعیت اقتصادی در انتخاب موسیقی و شکل‌گیری شخصیت افراد تاثیرگذار هستند.

عملکرد مغز با شنیدن موسیقی

نوع عملکرد مغز با شنیدن موسیقی و تاثیر آن بر شخصیت افراد

مغز قدرت پردازش بالایی در دریافت داده‌های موسیقایی دارد. موسیقی با اثرگذاری بر احساسات و ایده‌های افراد، به‌صورت ناخودآگاه شخصیت آن‌ها را شکل می‌دهد. در واقع مغز به همان روش پردازش زبان، نسبت به دریافت داده‌های موسیقایی اقدام کرده و با استفاده از دریافت ردیف‌ها یا بیت‌های تاثیرگذار بر احساسات، ویژگی‌های شخصیتی درونی ما را برجسته می‌کند.

از سوی دیگر مکانیزم خودکار مغز در دریافت صداهای بلند و سریع و صداهای آهسته و آرام، معنای خاصی به بعد شخصیتی ما می‌دهد. مغز به‌عنوان اصلی‌ترین مسئول پردازش فعالیت‌های ما، با انواعی از صداهای محیط خود را تطبیق می‌دهد و به همین دلیل است که در زمان شنیدن موسیقی‌های راک یا متال، هیجان بیشتری داریم.

رابطه موسیقی و شخصیت انسان

ارتباط موسیقی با ویژگی‌های شخصیتی انسان

بر اساس مطالعاتی که محققان انجام داده‌‌اند، موسیقی پنج ویژگی برجسته انسان را نمایان می‌کند. به همین دلیل افرادی که از نظر شخصیتی به یکدیگر شباهت دارند، با شنیدن یک موسیقی خاص، احساسی مشابه را تجربه می‌کنند.

بر اساس نوع موسیقی انتخابی افراد می‌توان به پنج ویژگی شخصیتی آن‌ها دست پیدا کرد که عبارت‌اند از:

  • میزان وظیفه‌شناسی، مسئولیت‌پذیری، اعتماد و خودکنترل‌گری
  • میزان برون‌گرایی و درون‌گرایی
  • بررسی میزان روان‌رنجوری و سنجش میزان حساسیت افراد
  • بررسی میزان دوستانه‌ بودن افراد
  • دستیابی به میزان پختگی و تجربه افراد

 

اگر علاقه به شرکت در کلاس های موسیقی دارین به شما پیشنهاد میدهیم از صفحه ” بهترین کلاس موسیقی تهران ”  دیدن نمایید.

سبک‌های موسیقی بیانگر چه نوع شخصیتی هستند؟

افراد مختلف از طریق موسیقی خود را تعریف می‌کنند. موسیقی به‌عنوان یک زبان پویا و تاثیرگذار یک روش ارتباطی موثر با افراد دیگر است. از سوی دیگر علاقه افراد به تنوع ریتم و تمپوی به‌کاررفته در سبک‌های مختلف موسیقی، یک روش علمی و دقیق برای دستیابی به شخصیت پنهان آن‌ها به‌شمار می‌رود. جدول زیر بر اساس سبک‌های موسیقی، شخصیت‌های افراد را به شما نشان می‌دهد.

سبک موسیقی نوع شخصیت افراد
هِوی متال ملایم و خلاق، دارای اعتماد به نفس پایین، راحت و بدون سخت‌کوشی
بلوز دارای اعتماد به نفس بالا، خلاق، مسافرتی، مهربان، آسان‌گیر و متفکر
کلاسیک باهوش، خلاق، درون‌گرا، ریلکس و دارای اعتماد به نفس
هیپ هاپ برون‌گرا
پاپ برون‌گرا و عصبی، دارای اعتماد به نفس بالا، سخت‌کوش، مهربان و بدون خلاقیت
راک درون‌گرا و آسان‌گیر، دارای اعتماد به نفس پایین، خلاق، مهربان و ریلکس
جاز متفکر و عمیق، خلاق، اهل گردش و راحت
کانتری سخت‌کوش، متحجر و اهل گردش
رپ دارای اعتماد به نفس بالا و اهل گردش
اپرا دارای اعتماد به نفس بالا، شجاع، خلاق و مهربان
موسیقی دنس خلاق، اهل گردش و فاقد روحیه مهربانی
ایندی دارای اعتماد به نفس پایین، خلاق، بدون سخت‌کوشی و روحیه مهربانی
سول دارای اعتماد به نفس بالا، مهربان، راحت، خلاق و اهل گردش

ارتباط درون‌گرا یا برون‌گرا بودن افراد بر اساس سبک موسیقی

نوع علاقه شما به موسیقی می‌تواند تا حدی میزان درون‌گرا یا برون‌گرا بودن شما را نشان دهد. بر اساس مطالعات فراوان، افراد برون‌گرا به آهنگ‌های با خطوط بیس سنگین‌تر تمایل بیشتری دارند. این در حالی است که افراد درون‌گرا، لذت بیشتری را از شنیدن سبک‌های پیچیده‌تر مانند جاز و موسیقی کلاسیک تجربه می‌کنند. به‌طورکلی موسیقی‌ها بر احساسات، عملکرد مغز، حافظه و خلاقیت هر دو نوع قشر افراد درون‌گرا و برون‌گرا تاثیر می‌گذارند.

تاثیر سبک موسیقی بر شخصیت افراد

برای بهبود رفتارهای اجتماعی با تغییر سلیقه موسیقایی خود شروع کنید

نمی‌توان نقش موسیقی به‌عنوان یک پدیده تاثیرگذار در دنیای مدرن را نادیده بگیریم. این هنر بیشتر از آن چیزی که فکر کنید بر رفتارها و تعاملات اجتماعی شما تاثیرگذار است و به‌نوعی به‌صورت ناخودآگاه شخصیت شما را می‌سازد. شما در زمان رانندگی، انتظار، مطالعه، اوقات فراغت و … همواره در حال گوش دادن به موسیقی‌های مختلف هستید که هر کدام از آن‌ها بر شما تاثیر می‌گذارند. پس اگر به هر دلیلی سعی دارید برخی رفتارها را در خود تغییر دهید، قدم اول می‌تواند تغییر سلیقه موسیقایی باشد. از سوی دیگر این نکته را نیز فراموش نکنید که سلیقه موسیقایی بهتر وجود ندارد، بلکه هر نوعی از موسیقی، بخشی از نیاز درونی شما را پاسخ می‌دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *