هزینه معاینه فنی خودرو

اهمیت معاینه فنی خودرو

صاحبان تمامی خودروهای داخلی و خارجی که عمر آن‌ها از چهار سال بیشتر باشد، باید به مراکز معاینه فنی مراجه کنند و خودروی خود را از لحاظ فنی و فیزیکی به طور کامل مورد بررسی قرار دهند. مراجعه به مراکز معاینه فنی باعث جلوگیری از نقص فنی خودرو و بروز حوادث ناگوار می‌شود. از طرف دیگر، معاینه فنی خودرو می‌تواند باعث کاهش آلاینده‌ها و کمک به حفظ پاکیزگی هوا شود. اما یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای صاحبان خودروهای داخلی و خارجی به وجود می‌آید، این است که هزینه معاینه فنی خودرو چقدر است؟ تعرفه معاینه فنی خودرو به صورت سالانه از سوی ستاد معاینه فنی خودرو اعلام می‌شود. در ادامه با نرخ معاینه فنی در سال جدید آشنا می‌شویم.

هزینه معاینه فنی خودرو

هزینه معاینه فنی خودرو به چه عواملی بستگی دارد؟

همان‌طور که اشاره کردیم، مراجعه به مراکز معاینه فنی می‌تواند از بسیاری از حوادث ناگاوار رانندگی جلوگیری کند و باعث افزایش عمر مفید خودرو شود. عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند هزینه معاینه فنی خودرو را تحت تاثیر خود قرار دهند. در میان این عوامل تعیین‌کننده، نوع وسیله نقلیه و تعداد دفعات مراجعه به مراکز معاینه فنی نقش پررنگ‌تری را ایفا می‌کنند.

نقش نوع وسیله نقلیه در تعیین نرخ معاینه فنی

ملاک اصلی ستاد معاینه فنی خودرو برای تعیین تعرفه‌های خود در هر سال، نوع خودروها است. به عنوان یک قاعده کلی، به یاد داشته باشید که هزینه معاینه فنی خودرو های سبک در مقایسه با خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین کمتر است. با توجه به این که مراحل معاینه فنی خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین دشوارتر بوده و برای انجام آن به زمان بیشتری نیاز است، منطقی به نظر می‌رسد که شما برای معاینه فنی ملزم به پرداخت هزینه بیشتری باشید. همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، در میان تمامی وسایل نقلیه، پایین‌ترین نرخ معاینه فنی متعلق به موتور سیکلت‌ها است.

هزینه معاینه فنی خودرو

هزینه معاینه فنی خودرو در سال جدید برای خودروهای مختلف

با شروع سال جدید شاهد افزایش هزینه معاینه فنی خودرو بودیم. مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو در اوایل سال جدید اعلام کرد که بنا بر مصوبه‌ای که از سوی دولت به این ستاد ارسال شده است، نرخ معاینه فنی برای خودروهای سبک از ابتدای سال جدید به ۹۲ هزار تومان افزایش یافت. همچنین صاحبان خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین برای مراجعه به مراکز معاینه فنی باید مبلغ ۱۱۹ هزار تومان را پرداخت کنند. مطابق مصوبه جدید، نرخ معاینه فنی برای موتور سیکلت‌ نیز معادل ۲۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

هزینه مراجع مجدد به مراکز معاینه فنی چقدر است؟

شما برای مراجعه مجدد به مراکز معاینه فنی ملزم به پرداخت هزینه معینی به این مراکز هستید. عوامل موثر بر هزینه مراجعه مجدد به مراکز معاینه فنی به عوامل مختلفی مانند تعداد آزمون‌های مورد نیاز، تعداد دفعات مراجعه مجدد و نوع وسیله نقلیه بستگی دارد.

به عنوان مثال، در صورت مراجعه به مراکز معاینه فنی برای دومین مرتبه و انجام دو مرحله آزمون بر روی خودروهای سبک، صاحب خودرو باید مبلغ ۱۹۵۰۰ تومان را پرداخت کند. در شرایط مشابه، هزینه معاینه فنی خودرو های نیمه‌سنگین و سنگین ۲۲۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

اگر تعداد دفعات مراجعه به مراکز معاینه فنی به بیش از سه مرتبه برسد، نرخ انجام معاینه فنی برای خودروهای سبک برابر با ۳۰۰۰۰ تومان و برای خودروهای سنگین ۳۳۰۰۰ تومان است. هزینه مراجعه مجدد موتور سیکلت‌ها در این حالت به ۶۰۰۰ تومان خواهد رسید.

برای پیداکردن مرکز معاینه فنی در نزدیکی محل سکونتتان به شما پیشنهاد میدهیم از صفحه “ لیست مراکز معاینه فنی تهران ” دیدن نمایید.

کلیک

 

هزینه معاینه فنی خودرو

مراجعه به مراکز معاینه فنی را به تعویق نیندازید!

شما باید در دوره‌های زمانی مشخص به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و از سلامت و ایمنی خودروی خود اطمینان حاصل کنید. به تعویق انداختن این فرایند باعث بروز مشکلات فنی متعدد و افزایش هزینه تعمیر و نگهداری می‌شود. در نتیجه برای کاهش هزینه‌های خود و جلوگیری از آلودگی هوا، در زمان مقرر به مراکز معاینه فنی مراجعه کنید. هزینه معاینه فنی در سال جدید همچنان بسیار پایین است و مراجعه به این مراکز، از لحاظ مالی هیچ مشکلی را برای شما به وجود نخواهد آورد.

پرسش و پاسخ

آیا تعداد دفعات مراجعه به مراکز معاینه فنی بر روی مبلغ معاینه تاثیر می‌گذارد؟

تعداد دفعات مراجعه شما به مراکز معاینه فنی می‌تواند هزینه معاینه فنی خودرو را تحت تاثیر خود قرار دهد. اگر قصد مراجعه مجدد به این مراکز را داشته باشید، باید هزینه معینی را پرداخت کنید.

هزینه بازرسی چشمی خودروهای دوگانه‌سوز چقدر است؟

هزینه بازرسی چشمی قطعات و تجهیزات خودروهای گازسوز سبک و نیمه‌سنگین برابر با ۲۴۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. از طرف دیگر، هزینه بازرسی چشمی مخازن CNG برابر با ۲۸۰۰۰ تومان است.

هزینه معاینه فنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *