گواهینامه رانندگی بین‌المللی

مراحل دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی یا IDP چیست؟

گواهینامه رانندگی بین‌المللی رانندگی سندی به شکل کارت یا دفترچه با اعتبار یک یا سه ساله است. صدور این گواهی‌نامه از سوی مراجع ذی‌صلاح کشورهای مختلف صورت می‌گیرد.

این مدرک به شخص دارنده آن این امکان را می‌دهد تا در کشوری غیر از وطن خود با وسیله نقلیه موتوری رانندگی کرده و یا با آن سفر کند.

این گواهینامه به دو روش حضوری با مراجعه به شرکت‌های بیمه‌گر و همچنین اینترنتی از طریق سایت اخذ گواهینامه بین‌المللی رانندگی دریافت می‌شود. دریافت گواهینامه بین‌المللی رانندگی فرآیند یا مراحلی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

آدرس سایت:

https://idp.taci.ir/

همینطور اگر هنوز اقدام به دریافت گواهینامه نکرده اید میتواند برای آزمون گواهینامه به یکی از مراکز آموزش رانندگی مراجعه کنید که در زیر به آنها را معرفی میکنیم:

رانندگی در کشورهای دیگر

رانندگی در کشورهای دیگر

همه کشورها دارای قواعد خاصی برای رانندگی هستند که برخی از این قوانین جنبه عمومی و برخی دیگر جنبه اختصاصی دارد.

رانندگان موظف‌اند که به تمامی اصول پایبند بوده و در صورت عدم رعایت آن، مشمول جریمه خواهند شد. در واقع این قوانین به‌منظور ایجاد نظم در محل عبور و مرور خودروها و پیاده‌ها است.

 برخی از اصول جالبی برای رانندگی در کشورها دیگر وجود دارد که یکی از آنها، رانندگی در سمت چپ است. در واقع حدود ۳۵ درصد مردم جهان در سمت چپ رانندگی می‌کنند و این در حالی است که در بسیاری دیگر از کشورها مانند ایران، رانندگان در سمت راست رانندگی می‌کنند. قوانین مثل چراغ کمر، بستن کمربند، پارک ممنوع، زدن راهنما و بسیاری از موارد دیگر در همه جای جهان تقریباً مشابه است.

روش‌های اخذ گواهینامه رانندگی بین‌المللی

روش‌های اخذ گواهینامه رانندگی بین‌المللی

افراد در صورت تمایل به دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی لازم است تا شرایط لازم را داشته باشند. آنها می‌توانند با در دست داشتن مدارک لازم به دفاتر اصلی یا نمایندگی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران برای دریافت گواهینامه بین‌المللی اقدام نمایند.

همچنین متقاضیان این گواهینامه برای اخذ آن می‌توانند به سایت گواهینامه بین‌المللی رانندگی مراجعه کرده یا از روش حضوری اقدام کنند.

با ثبت‌نام در سایت مذکور می‌توانند مراحل دریافت گواهینامه بین‌المللی رانندگی را از بخش درخواست خرید دنبال کنند.

برای مشاهده نمایندگی های مجاز برای دریافت گواهینامه هر شهر وارد مطلب زیر شوید:

لیست مراکز مجاز برای دریافت گواهینمامه بین المللی

 

گواهینامه رانندگی بین‌المللی برای خودرو

امکان دریافت این گواهینامه رانندگی هم برای موتورسیکلت و هم خودروهای مختلف وجود دارد. با این گواهی افراد می‌توانند بدون محدودیت در سایر کشورها رانندگی و سفر کنند.

در واقع گواهینامه بین‌المللی برای خودرو، سندی است که افراد می‌توانند به‌وسیله آن در سایر کشورها، رانندگی کنند.

البته برای اخذ این گواهینامه نیاز نیست که متقاضیان مراحل اخذ گواهینامه و سنجش مهارت‌های رانندگی را مجدد انجام دهند، بلکه آنها با ارائه مدارک به مراکز مربوطه می‌توانند گواهینامه بین‌المللی خود را دریافت نمایند.

گواهینامه رانندگی بین‌المللی برای موتورسیکلت

گواهینامه رانندگی بین‌المللی برای موتورسیکلت

رانندگی بدون داشتن گواهینامه می‌‌تواند برای راننده دردسرساز شود؛ بنابراین افراد باید نسبت به دریافت گواهینامه اقدام نمایند. همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، گواهینامه بین‌المللی برای موتورسیکلت و خودرو صادر می‌شود.

مراحل اخذ گواهینامه برای این وسایل نقلیه چندان متفاوت نیست و به‌صورت حضوری و از سایت گواهینامه بین‌المللی رانندگی امکان‌پذیر است.

دریافت گواهینامه بین‌المللی به‌صورت حضوری یا آنلاین؟

اخذ گواهینامه رانندگی بین‌المللی رانندگی با دو روش حضوری و آنلاین صورت می‌گیرد. همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره شد متقاضیان می‌توانند به‌صورت حضوری و با مراجعه به دفاتر اصلی یا نمایندگی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران یا روش آنلاین از طریق سایت گواهینامه بین‌المللی رانندگی به آدرس idp.taci.ir اقدام به دریافت گواهینامه بین‌المللی نمایند.

دریافت گواهینامه بین‌المللی به‌صورت اینترنتی

دریافت گواهینامه بین‌المللی به‌صورت اینترنتی

متقاضیان گواهینامه بین‌المللی رانندگی می‌توانند با مراجعه به سایت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی به آدرس idp.taci.ir و ارائه مدارک لازم، نسبت به اخذ این گواهینامه به‌صورت اینترنتی اقدام کنند. این گواهینامه پس از انجام فرآیند ثبت‌نام و پرداخت وجوه پس از چند روز به دست متقاضیان می‌رسد.

ثبت‌نام و اخذ گواهینامه بین‌المللی رانندگی از طریق سایت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی، مراحل مختلفی دارد. این مراحل شامل ثبت‌نام در سایت، کنترل شرایط، پاسخگویی به سؤالات، آپلود مدارک، پرداخت هزینه و دریافت کد رهگیری است.

هزینه گرفتن گواهینامه رانندگی بین‌المللی

گواهینامه رانندگی بین‌المللی رانندگی به شکل یک ساله و سه ساله با هزینه‌های مختلف اخذ می‌شود. هزینه گواهینامه یک ساله در سال ۱۴۰۱ برای خودرو و موتورسیکلت ۲۰۱ هزار تومان است. همچنین هزینه گواهینامه سه ساله موتورسیکلت یا خودرو ۵۶۳ هزار تومان است. متقاضیان برای اطلاع دقیق از هزینه گواهینامه بین‌المللی می‌توانند به سایت مربوطه مراجعه نمایند.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ گواهینامه بین‌المللی

مدارک مورد نیاز جهت اخذ گواهینامه بین‌المللی

مدارک لازم برای ثبت‌نام در سایت اخذ گواهینامه بین‌المللی رانندگی شامل موارد زیر است:

  • اصل گواهینامه رانندگی معتبر ایران با حداقل اعتبار ۳۳ روز
  • یک قطعه عکس ۴×۳ متعلق به متقاضی
  • تصویر صفحه اول پاسپورت معتبر
  • پر کردن فرم درخواست به زبان فارسی و انگلیسی

تمدید گواهینامه بین‌المللی رانندگی

گواهینامه‌های بین‌المللی دارای تاریخ اعتبار ۱ تا ۳ ساله هستند. دارندگان این گواهینامه باید پس از تاریخ اعتبار گواهینامه خود، نسبت به تمدید آن اقدام نمایند. تمدید گواهی‌نامه بین‌المللی مانند تمدید گواهینامه ملی نیست. درواقع گواهینامه بین‌المللی قابل تمدید نبوده و دارنده آن باید پس از انقضای مدت اعتبار گواهی‌نامه، برای ثبت‌نام و دریافت مجدد گواهینامه بین‌المللی رانندگی اقدام کند.

کشورهایی که گواهینامه بین‌المللی را نمی‌پذیرند

برخی از کشورها گواهینامه بین‌المللی را نمی‌پذیرند. در حال حاضر ۱۹۶ کشور جهان پذیرای گواهینامه بین‌المللی رانندگی در کشور خود هستند. متقاضیان لازم است تا درمورد شرایط کشور مورد نظر اطلاعات لازم را داشته باشند. لیست کشورهای عضو سازمان جهانی اتومبیل‌رانی در وب‌سایت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی قابل مشاهده است.

نکات مهم در دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی از زبان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی

توجه

لطفا در صورت وجود هرگونه سوال و یا ابهام با شماره تلفن  ۱۱- ۰۲۱۸۸۵۰۰۲۰۹ و برای پشتیبانی سایت با ۰۲۱۸۸۵۲۳۰۴۵ تماس حاصل فرمائید.

سؤالات متداول

۱- گواهینامه بین‌المللی رانندگی چیست؟

گواهینامه‌ای است که به‌موجب آن افراد می‌توانند در سایر کشورها رانندگی کنند.

۲- روش‌های اخذ گواهینامه بین‌المللی چیست؟

این گواهینامه به دو صورت حضوری و اینترنتی قابل اخذ است.

۳- مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه بین‌المللی رانندگی چیست؟

اصل گواهینامه رانندگی معتبر ایران، تصویر صفحه اول پاسپورت معتبر و یک قطعه عکس متعلق به متقاضی

۴- هزینه دریافت گواهینامه بین‌المللی رانندگی چقدر است؟

هزینه گواهینامه یک ساله موتورسیکلت یا خودرو ۲۰۱ هزار تومان و هزینه گواهینامه سه ساله خودرو ۵۶۳ هزار تومان است.

۵- تمدید گواهینامه بین‌المللی رانندگی چگونه است؟

این گواهینامه قابل تمدید نیست و دارنده آن باید پس از پایان اعتبار گواهینامه، مجدداً نسبت به اخذ آن اقدام کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *