مدیریت سالن زیبایی

افزایش درآمد سالن زیبایی با بهترین راهکارهای مدیریتی

بسیاری از افرادی که در دوره‌های آرایشگری شرکت می‌کنند هدفشان فقط آرایشگر شدن نیست؛ بلکه آن‌ها می‌خواهند در آینده یک سالن زیبایی را تاسیس کرده و آن را مدیریت کنند. اما حتی برای راه‌اندازی یک آرایشگاه کوچک نیز شما باید با نکات مدیریت این محیط‌ها آشنا باشید. مدیران سالن مسئولیت نظارت بر فعالیت‌های روزانه سالن، آرایشگران و ارائه‌دهندگان انواع خدمات زیبایی را برعهده دارند و امور مالی سالن را نیز مدیریت می‌کنند. در این مطلب از ایران آموزشگاه با برخی از راهکارهای موثر در مدیریت سالن زیبایی و آرایشگاه آشنا می‌شویم.

مدیریت سالن زیبایی

مدیریت سالن زیبایی چگونه شغلی است؟

تمامی عملکردهای افراد و عملیات‌های روزانه در سالن زیبایی و آرایشگاه توسط مدیران این محیط‌های کاری مدیریت می‌شوند. این افراد ممکن است دارای مدرک دوره پداگوژی باشند و یا نکات مدیریتی را به‌طور تجربی آموخته باشند. مدرک پداگوژی یا مدرک سرپرستی یکی از مدارک سازمان فنی‌وحرفه‌ای است که فراگیران دوره‌های آن با مباحثی مانند: فن بیان، روش‌های جذب مخاطب و مشتری، مدیریت زمان، مهارت‌های آموزشی و مهارت‌های مدیریتی آشنا می‌شوند.

برخی از وظائف مدیران سالن زیبایی را با هم مرور می‌کنیم:

  • استخدام آرایشگران حرفه‌ای و آموزش‌دیده
  • تعیین شیفت کاری برای آرایشگران (در صورت نیاز)
  • نظارت بر زمان رفت‌ و آمد و استراحت آرایشگران
  • سفارش خرید محصولات زیبایی و مواد آرایشی مصرفی در سالن
  • نظارت بر نگهداری تجهیزات سالن زیبایی و آرایشگاه
  • بررسی اقدامات و نکات بهداشتی در تمامی بخش‌ها
  • بررسی هماهنگی درمان‌های زیبایی با استانداردهای روز
  • آرشیو کردن مدارک آرایشگران
  • ایجاد استراتژی تبلیغات در سایت و شبکه‌های اجتماعی
  • آرشیو کردن سوابق هزینه‌ها، درآمدها و حقوق آرایشگران
  • استفاده از روش‌های گوناگون برای جذب مشتریان جدید و وفادارسازی مشتریان فعلی

مدیریت سالن زیبایی

راهکارها و روش‌های مدیریت سالن زیبایی و آرایشگاه

پیش از آن‌که بخواهید به راهکارهای مدیریت سالن زیبایی فکر کنید، پیشنهاد می‌کنیم اول مدل کسب‌وکار خود را تعیین کنید. برای مثال برخی آرایشگاه‌ها صندلی‌های خود را به آرایشگران اجاره می‌دهد. در سالن‌های زیبایی بزرگ‌تر ممکن است بخواهید یک یا چند غرفه را اجاره دهید.

گاهی مدیران سالن‌های زیبایی برای آرایشگران و دیگر ارائه‌دهندگان خدمات زیبایی مانند ناخن‌کاران، یک حقوق ثابت در نظر می‌گیرند و همچنین میزان حقوق آن‌ها با افزایش تعداد مشتریان آن‌ها افزایش می‌یابد و برخی دیگر فقط از روش ارائه کمیسیون استفاده می‌کنند. حتی این امکان وجود دارد که صاحب و سرمایه‌گذار سالن، فرد دیگری باشد و شما به‌عنوان مدیر استخدام شوید. در ادامه با برخی از راهکارهای موثر در مدیریت سالن زیبایی و آرایشگاه آشنا می‌شویم.

مدیریت سالن زیبایی

برای سالن زیبایی یا آرایشگاه یک چشم‌انداز ایجاد کنید

چشم‌انداز کسب‌وکار هدفی است که همه فعالیت‌های کسب‌وکار به‌هم متصل کرده و به یک سمت هدایت می‌کند. این هدف می‌تواند کوتاه‌مدت یا بلند مدت باشد. برای مثال ممکن است بخواهید ظرف ۳ سال، یک آرایشگاه کوچک را به یک سالن زیبایی بزرگ تبدیل کنید. شاید بخواهید به‌تدریج تنوع خدمات خود را افزایش دهید؛ همچنین این امکان وجود دارد که بخواهید محصولات آرایشی مختلفی را در محیط آرایشگاه به‌معرض فروش بگذارید. حتما این چشم‌انداز را بنویسید و آن را با همکاران خود در میان بگذارید. همچنین بسیار اهمیت دارد که آن‌ها بدانند دستیابی به این اهداف برای آن‌ها چه مزایایی دارد.

مدیریت موفق سالن زیبایی بدون قانون ممکن نیست

یک مدیر موفق سالن کسی است که بتواند قوانین محیط کاری مورد نظر را بنویسد و آن‌ها را به اطلاع اعضای تیم کاری خود برساند. این قوانین باید موارد گوناگونی را دربربگیرند که برخی از آن‌ها عبارتند از: وظائف هر یک از اعضای تیم، وظائف جمعی مانند رعایت بهداشت، نحوه پوشیدن لباس و ویژگی‌های لباس‌ها، رعایت اصول ایمنی در آرایشگاه، روش برخورد با مشتری و شیوه‌های دریافت هزینه خدمات.

وفادارسازی مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید

بخش اعظم درآمد کسب‌وکار سالن زیبایی از طریق مشتریان فعلی شما تامین می‌شود. بنابراین این مشتریان، مهم‌ترین سرمایه‌ کسب‌وکار شما هستند. وفادارسازی مشتریان فعلی کسب‌وکار روش‌های مختلفی دارد. برای مثال می‌توانید از ارائه تخفیف در ازای مراجعه مشتری در هر ماه یا ارائه تخفیف در صورت خرید مقدار مشخصی از محصولات زیبایی استفاده کنید. راه‌اندازی باشگاه مشتریان نیز یکی از بهترین راهکارها در این زمینه است. اما برای جذب مشتریان جدید راهکارهای متنوعی دارید که از جمله آن‌ها می‌توان به: بازاریابی دهان به دهان، تبلیغات سالن زیبایی در شبکه‌های اجتماعی و سایت، ثبت نام در سایت‌های کتگوری مانند ایران آموزشگاه، تبلیغات در نشریات محلی و … اشاره کرد.

مدیریت سالن زیبایی

برگزاری جلسات منظم با کارکنان سالن زیبایی و آرایشگاه

در محیطی مانند سالن زیبایی و آرایشگاه، افراد از جمله مدیران و کارکنان به‌طور مداوم با هم در تماس هستند. با این حال باید توجه داشته باشید که نمی‌توانید موضوعات مهم کاری را در یک روز شلوغ کاری و در حین کار با همکاران خود در میان بگذارید. به‌همین دلیل شما باید جلسات منظم هفتگی و ماهانه را با کارکنان برگزار کنید. در این جلسات دستورالعمل‌های جدید را برای آن‌ها توضیح دهید و با مشکلات آن‌ها و شکایات یا میزان رضایت مشتریان آن‌ها و درخواست‌های آن‌ها آشنا شوید.

شکایات مشتریان؛ منبع غنی اطلاعات برای مدیریت سالن زیبایی

یکی از بهترین روش‌های موفقیت در مدیریت سالن زیبایی و همچنین افزایش مشتری سالن زیبایی و آرایشگاه، دریافت بازخوردهای مشتریان است. یک مشتری ناراضی نه همیشه اما معمولا فردی است که توانسته است یکی از نقاط ضعف کسب‌وکار شما را شناسایی کند. بنابراین علاوه‌براین‌که تلاش می‌کنید تا رضایت او را دوباره به‌دست آورید، حتما این نقاط ضعف را یادداشت کنید و آن‌ها را رفع کنید. از سوی دیگر شما می‌توانید از فرم‌های نظرسنجی نیز برای آشنایی با نظر مشتریان با کسب‌وکار خود و کیفیت خدماتی که ارائه می‌دهید، آشنا شوید.

معرفی سالن زیبایی در سایت کتگوری ایران آموزشگاه

مسئولیت‌های مدیران سالن‌های زیبایی شامل نظارت بر کارکنان، برنامه‌ریزی برای ساعات و شیفت‌های کاری، ارتقای خدمات، مدیریت هزینه و درآمد و انتخاب و پیاده‌سازی استراتژی‌های تبلیغات و بازاریابی است. یکی دیگر از راهکارها نیز بررسی رقبای کسب‌وکار است. برای شما می‌توانید در لیست سالن های زیبایی کشور در سایت ایران آموزشگاه، با موفق‌ترین آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی کشور آشنا شوید و از آن‌ها ایده بگیرید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم در ایران آموزشگاه به خانواده بزرگ آموزشگاه‌های کشور بپیوندید و تا از این طریق، مخاطبان و مشتریان احتمالی نیز شما را راحت‌تر پیدا کنند. ما در این سایت، شما را به جامعه مخاطبان هدف کسب‌وکار شما متصل می‌کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *