مدارک لازم برای ثبت نام آیلتس

مدارک لازم برای ثبت نام آیلتس

شرکت در آزمون‌های مهم، یک دغدغه بزرگ را همراه دارد و آن ثبت نام و آماده کردن مدارک لازم جهت ثبت نام آن‌ها است. آزمون آیلتس در مقوله ثبت نام و تهیه مدارک نسبت به دیگر آزمون‌های داخلی نگرانی‌های بیشتری همراه دارد، چرا که نوعی آزمون بین‌المللی محسوب شده و متقاضیان آن همواره نگران این موضوعند که مبادا یکی از مدارک مورد نیاز را آماده نکرده باشند. یکی از سوالات مهم در مورد شرکت در آزمون آیلتس این است که آیا برای آیلتس پاسپورت لازم دارم؟ سوال معمول دیگر در این مورد تفاوت‌های احتمالی در مدارک ثبت نام آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال است. اکنون قصد داریم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم، با ما همراه باشید.

مطالب مفید:

لیست ۱۰ تا از بهترین آموزشگاه آیلتس کشور

پاسپورت برای ثبت نام آیلتس

آیا پاسپورت برای آیلتس الزامی است؟

پاسخ کوتاه مفید به این سوال این است: «بله». گذرنامه مهمترین و اصلی‌ترین مدرک ثبت نام آزمون آیلتس و شرکت در آن است. درواقع شما برای ثبت نام آزمون آیلتس نیاز به شماره گذرنامه دارید که بدون پاسپورت، چنین شماره‌ای در اختیار شما قرار نمی‌گیرد. نکته مهم دیگر در این بخش، اعتبار گذرنامه است. پاسپورت شما باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد. چرا که شماره پاسپورت شما در کارنامه درج می‌شود و درصورت تعویض پاسپورت پس از آزمون، باید مجدد درخواست صدور کارنامه کنید و هزینه لازم جهت این کار را نیز بپردازیذ. بنابراین پیش از ثبت نام آزمون آیلتس، برای دریافت گذرنامه اقدام کنید و اگر اعتبار آن رو به اتمام است، اقدامات لازم جهت تمدیدش را انجام دهید.

آیا برای آیلتس آکادمیک پاسپورت لازم است؟

از آنجایی که طبق قوانین کشور ما، داشتن پاسپورت بدون کارت پایان خدمت یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان کاری سخت و مشکل است، گرفتن آیلتس آکادمیک بدون پاسپورت و البته برخی شرایط امکان‌پذیر است. درنظر داشته باشید که این شرایط تنها و تنها برای گرفتن آیلتس آکادمیک قابل دسترسی است. برای شرکت در آزمون آیلتس و گرفتن مدرک آیلتس آکادمیک می‌توانید به‌جای پاسپورت یکی از مدارک زیر را هنگام ثبت نام ارائه کنید:

  • گواهی اشتغال به تحصیل
  • گواهی فراغت از تحصیل
  • نامه ی سازمان نظام وظیفه یا پلیس +۱۰

ضمن اینکه مدرک یا مدارک جایگزین پاسپورت، در روز آزمون نیز باید همراه شرکت کننده باشد. فراموش نکنید تنها داوطلبان بالای ۱۶ سال حق شرکت در آزمون آیلتس را دارند و درصورتی که داوطلب زیر ۱۸ سال داشته باشد باید هنگام ثبت نام در آزمون فرم‌های consent form for minors و consent form را تکمیل نماید.

مدارک ثبت نام آیلتس

ویژگی‌ها و مشخصات مدارک ثبت نام آیلتس

حالا که درمورد لزوم داشتن پاسپورت برای شرکت در آزمون آیلتس صحبت کردیم، بهتر است درمورد سایر مدارک ثبت نام آیلتس نیز اطلاعاتی را که نیاز است دراختیار شما قرار دهیم. مدارک ثبت نام آیلس شامل موارد زیر می‌شود:

  • فرم تکمیل شده IELTS Aplication Form که همان فرم ثبت ‌نام آزمون آیلتس است.
  • اسکن رنگی از صفحه اول و دوم پاسپورت داوطلب (برگ اول و دوم)
  • اسکن رنگی کارت هوشمند ملی داوطلب ( درصورت نداشتن کارت ملی می‌توان اسکن شناسنامه یا کارت گواهینامه هوشمند را جایگزین کرد)
  • اسکن عکس پرسنلی داوطلب با زمینه سفید (الزامی نیست)

ممکن است برخی مراکز برای ثبت نام از شما درخواست عکس کنند و برخی خیر، که چندان اهمیتی ندارد. چرا که درهر صورت روز آزمون، در مرکز توسط دوربین‌های آنجا از شما عکس گرفته می‌شود.

 

نکاتی مهم درمورد مدارک ثبت نام آیلتس

نکاتی مهم درمورد مدارک ثبت نام آیلتس

بدون شک، مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در هر فعالیتی برخی ویژگی‌های مشخصی دارند که باید نسبت به آن‌ها دقیق بود. درواقع تنها آماده کردن این مدارک مهم نیست، باید دقت کرد فرمت‌ها و شرایطی که برای مدارک مطرح شده است نیز رعایت شوند. مهمترین ویبژگی‌های مدارک ثبت نام آیلتس عبارتند از:

  • کلیه تصاویر تنها با فرمت JPG مورد پذیرش قرار می گیرد. بنابراین هنگام آماده کردن تصاویر به این موضوع دقت کنید.
  • حجم تصویر ارسالی باید ۱ مگابایت یا کمتر باید باشد. درواقع این حداکثر حجم مورد قبول تصاویر است.
  • حداقل رزولوشن مورد قبول تصویر ارسالی ۸۰۰ پیکسل، و حداکثر رزولوشن مورد قبول ۲۰۰۰ پیکسل است.
  • تنها تصاویر اسکن شده از مدارک قابل قبول است و هیچ‌نوع عکس‌برداری در IDP مورد قبول نخواهد بود.
  • تصویر برگ اول و دوم پاسپورت نباید جدا از هم باشد. اگر جدا از هم بود نباید با ادیت آن‌ها را به هم چسباند. تصویر باید یک تکه و بدون ادیت باشد.

اگر گواهی اشتغال به تحصیل یا اشتغال به خدمت را به‌جای پاسپورت ارائه می‌کنید، تصویر اسکن این گواهی را باید جایگزین اسکن پاسپورت کرد. فراموش نکنید خانم‌ها، در ایران، هر سنی که متقاضی شرکت در آزمون آیلتس باشند، بدون پاسپورت نمی‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

نکاتی مهم برای ثبت نام در آزمون آیلتس

دقت داشته باشید که حتما فرآیند ثبت نام را حداقل دو ماه قبل از زمانی که به مدرک آیلتس خود نیاز دارید انجام دهید. اگر آیلتس را برای ارائه به دانشگاه‌ها خارج از کشور یا سفارت نیاز دارید، سعی کنید تاریخ آزمون خود را طوری تنظیم کنید که درصورت عدم موفقیت در دریافت نمره مورد قبول، بتوانید از فرصت اعتراض به آزمون یا شرکت مجدد در آزمون بهره ببرید. برای ثبت نام به سایت رسمی شورای بریتانیا رفته و مراکز معتبر برگزار کننده آزمون و زمان‌بندی‌های برگزاری آزمون را از این سایت دریافت کنید. حداقل دوماه پیش از زمانی که به مدرک خود نیاز دارید به این سایت مراجعه کرده و زمان‌های برگزاری آزمون را چک کنید. مدارک مورد نیاز را لیست کرده و با دقت آن‌ها را آماده کنید تا زمان ثبت نام و شرکت در آزمون را از دست ندهید.

درنهایت باید گفت، مدارک ثبت نام آیلتس لیست بلند و بالایی را تشکیل نمی دهند. تنها با کمی دقت و برنامه‌ریزی می‌توان همه آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان آماده کرد. مهم‌ترین نکته، آماده کردن پاسپورت یا مدارک جایگزین آن است. دقت داشته باشید که صدور پاسپورت یا گرفتن گواهی‌های جاگزین آن (در آیلتس آکادمیک) کمی زمان‌بر است. بنابراین در زمان و فرصت مقتضی اقدام به آماده کردن آن‌ها کنید تا با مشکلی مواجه نشوید. پیش از اقدام به ثبت نام هم دقت کنید که همه مدارکی که لازم دارید را آماده کرده باشید.

سوالات متداول

آیا برای آیلتس آکادمیک پاسپورت لازم است؟

گرفتن آیلتس آکادمیک بدون پاسپورت و البته برخی شرایط امکان‌پذیر است.

بجز پاسپورت چه مدارکی برای ثبت نام آیلتس میتوان ارائه کرد؟

گواهی اشتغال به تحصیل – گواهی فراغت از تحصیل – نامه ی سازمان نظام وظیفه یا پلیس +۱۰

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *