راه های تقویت زبان برای آیلتس چه هستند؟

آمادگی جهت آزمون آیلتس از سطح ابتدایی همواره یکی از موضوعات مهمی است که زبان‌آموزان درباره آن سوالات مختلفی را مطرح می‌کنند. در آزمون آیلتس چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی شما مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. هر چه که تسلط بیشتری به زبان انگلیسی داشته باشید و بهتر تمرین کرده باشید، نتیجه بهتری در این آزمون مهممی‌گیرید. در این مطلب قصد داریم به راه های تقویت زبان برای آیلتس بپردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آزمون بین المللی آیلتس از صفحه “ آزمون مدرک آیلتس ” چیست دیدن نمایید.

راه های تقویت زبان برای آیلتس

راه های تقویت زبان برای لیسنینگ آیلتس

لیسنینگ یا بخش شنیداری، ساده‌ترین بخش آزمون آیلتس شناخته می‌شود. به همین دلیل، می‌توانید برای بهبود نمره کل خود، روی آن حساب کنید. برای کسب نمره دلخواه در این بخش، بهتر است نکاتی را رعایت کنید که در ادامه آنها را شرح می‌دهیم.

۱. تمرینات زیادی داشته باشید

هر به نمونه آزمون‌های بیشتری گوش دهید و اشتباهات خود را با دقت تحلیل کنید، پیشرفت بهتری خواهید داشت. آزمون‌های ماک به صورت رایگان در دسترس هستند و به عنوان یک تمرین جدی، می‌توانید از آنها کمک بگیرید.

۲. داشتن تمرکز بسیار ضروری است

زبان‌آموزی که بر روی جزئی‌ترین مسائل تمرکز داشته باشد، نمره بهتری می‌گیرد. حتی اگر چند ثانیه تمرکز خود را از دست بدهید، ممکن است متوجه چندین سوال نشوید. لطفا توجه داشته باشید که چون فایل صوتی فقط یک بار پخش می‌شود، فرصت برگشت به سوال و شنیدن دوباره آن را ندارید. از طرف دیگر، وقتی سوالی را از دست می‌دهید، ممکن است استرس به سراغ‌تان بیاید. بدین ترتیب تمرکزتان روی سوال‌های بعدی نیز از بین برود. به همین خاطر، هنگام تمرین سعی کنید مهارت‌های لازم برای تمرکز کردن را نیز یاد بگیرید. سپس تلاش کنید این مهارت‌ها را در آزمون نیز به کار ببرید.

۳. استفاده از روش shadow؛ یکی از راه های تقویت زبان برای آیلتس

یکی از روش‌هایی که می‌تواند برای تقویت هر چهار مهارت اصلی در آزمون آیلتس مفید واقع شود، روش shadow است. برای این کار باید از فایل‌های صوتی استفاده کنید که متن‌شان را هم جلوی خود دارید. روش کار به این صورت است که باید سه بار همزمان با گوش دادن به صدا، متن را مانند سایه دنبال کنید.

پس این کار، باید سه بار دیگر به صدا گوش دهید، اما این بار بدون نگاه کردن به متن. در ابتدا می‌توانید این کار را فایل‌های کوتاه‌تر انجام دهید. بعد از مدتی که تمرین کردید، آماده می‌شوید تا از روش shadow برای کار با فایل‌های طولانی‌تر نیز استفاده کنید.

۴. از فیلم‌های آموزشی یا پادکست‌های صوتی استفاده کنید

متخصصین معتقد هستند که تماشا کردن برنامه‌هایی به زبان انگلیسی و همینطور گوش دادن به پادکست و اخبار انگلیسی، تا حد زیادی به آمادگی برای آزمون آیلتس کمک می‌کند. همچنین این کار باعث می‌شود زبان‌آموز با لهجه‌های مختلفی نیز آشنا شود و اگر در آزمون با لهجه‌های مختلفی روبرو شد، به آنها تسلط داشته باشد.

تقویت ریدینگ برای آیلتس

راه های تقویت زبان برای ریدینگ آیلتس

هدف اصلی آزمون ریدینگ آیلتس، سنجش طیف گسترده‌ای از مهارت‌های زبان انگلیسی است. خواندن ایده‌های اصلی متن، پیدا کردن اطلاعات جزئی، خواندن سریع متن، فهمیدن نظر نویسنده، عقاید و اهدف او، از دیگر اهداف این بخش از آزمون آیلتس به شمار می‌روند. شرکت‌کنندگان باید پاسخ‌های کوتاه و مرتبط با متن را پیدا کنند، اطلاعات موجود در متن را به هم وصل کنند، جمله‌ها را کامل کنند، گزینه درست را انتخاب کنند و در نهایت، به پرسش‌هایی که مطرح شده پاسخ دهند. برای بهبود مهارت ریدینگ در آزمون آیلتس، بهتر است برخی از نکات را همواره مدنظر داشته باشید که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

۱. زمان‌بندی دقیقی داشته باشید

یکی از مشکلاتی که شرکت‌کنندگان در آزمون آیلتس با آن روبرو شده‌اند، این است که با رسیدن به بخش سوم، معمولا وقت کم می‌آورند. همین مساله باعث می‌شود تا آنها نمره قابل توجهی را از دست می‌دهند. اگر به طور منظم تست بزنید و مطالعه منسجمی داشته باشید، به مرور زمان می‌توانید زمان را به‌خوبی مدیریت کنید و از عهده این بخش بر بیایید. توجه کنید که چقدر طول می‌کشد تا ریدینگ را تمام کنید و به همه سوالات پاسخ دهید.

۲. علت اشتباهات خود را بررسی کنید

پس از پایان ریدینگ و پاسخ دادن به سوالات، آنها را از روی پاسخ‌نامه تصحیح کنید. خیلی مهم است که دلیل اشتباهات خود را بررسی کنید. برای این کار، فایل صوتی را چند بار گوش دهید. بدین ترتیب می‌توانید جمله‌ای را که خوب نشنیده‌اید، متوجه شوید.

اگر تعداد سوالات زیادی را درست پاسخ ندادید، خیلی خوب است از اول تا آخر متن را بخوانید و مفهوم و نکته اصلی هر پارگراف را برای خودتان یادداشت کنید. این تمرین می‌تواند برای ‌‌‌‌تقویت درک مطلب بسیار مفید باشد. به این ترتیب می‌توانید پس همه سوالات مفهومی ریدینگ آیلتس بر بیایید.

۳. دایره واژگان خود را تقویت کنید

بخش ریدینگ آزمون آیلتس از واژگان تخصصی متعددی تشکیل شده است. بهتر است موقع تمرین تست زدن، واژگان جدید و تخصصی را یادداشت کنید. سپس هر روز این واژگان را مرور کنید. این کار باعث می‌شود به تدریج لغات بیشتری یاد بگیرید و تسلط بیشتری به متن‌های انگلیسی پیدا کنید.

۴. تمرکز کردن بسیار مهم است

در بخش ریدینگ نیز مانند بخش لیسنینگ، به تمرکز بالایی نیاز دارید. در واقع هر بار که تمرکز خود را از دست بدهید، زمان را از دست خواهید داد. پس سعی کنید در هنگام اسکینینگ (Skimming یا گذشتن از بعضی از جزئیات موجود در متن) و (Scanning یا پردازش کلی مطلب)، تمرکز خود را بالا ببرید تا در بازه زمانی تعیین‌شده بتوانید به تمام پرسش‌ها پاسخ دهید.

۵. پرسش‌ها را با دقت بخوانید

به یاد داشته باشید که خواندن دقیق سوال‌ها، عامل اصلی در موفقیت شما در این بخش از آزمون آیلتس به شمار می‌رود. به همین خاطر، سعی کنید روی واژگان کلیدی در صورت سوال تمرکز داشته باشید. سپس خیلی سریع آنها (یا معادل کلمه‌ها) را در متن پیدا کنید تا بتوانید به پاسخ سوال برسید.

راه های تقویت زبان برای آیلتس

راه های تقویت زبان برای آیلتس؛ راه رسیدن به موفقیت

با رعایت نکات گفته شده به عنوان راه های تقویت زبان برای آیلتس، می‌توانید به نقاط ضعف خود پی ببرید. بدین ترتیب می‌توانید با برنامه‌ریزی و تمرکز روی آن‌ها، تمرین موثرتری داشته باشید و در نهایت موفق شوید. به یاد داشته باشید که نکته مهم برای موفقیت در آزمون آیلتس، تمرین و تمرکز است.

سوالات متداول

آیا گوش دادن به پادکست می‌تواند یکی از راه های تقویت زبان برای آیلتس باشد؟

بله، گوش دادن به پادکست می‌تواند به شما در کسب مهارت شنیداری کمک زیادی بکند.

آیا داشتن یک دایره واژگان وسیع می‌تواند باعث تقویت زبان برای آیلتس شود؟

صددرصد. هر چه که واژگان بیشتری یاد بگیرید، بهتر می‌توانید مطالب را متوجه شوید. بنابراین یکی از راه های تقویت زبان برای آیلتس، یاد گرفتن کلمات و اصطلاحات بیشتر است.

آیا یادداشت برداری در هنگام گوش دادن به لیسنینگ می‌تواند برای پاسخ‌دهی در آیلتس موثر باشد؟

بله. در واقع یادداشت برداری یکی از راه های تقویت زبان برای آیلتس است و بهتر است روی این مهارت تمرین کنید.

۱ دیدگاه

  • دنا واقعا بی نظمه، استادشون وسط ترم ول کرد رفت، اول ترم استاداشون میان میگن خیلی دیسیپلین مهمه واسشون ولی بعد یمدت استاد مرتب دیرتر از همه میاد و زودترم کلاسو تعطیل میکنه، وقت و بی وقتم استاد کلاسو کنسل میکنه، بنظر من خیلی بی نظمن و کلاسا بی نهایت شلوغ چهل نفر سر ی کلاس، چطوری انتظار دارید بتونید مکالمه یاد بگیرید، یسری اساتیدم به سیگار کشیدن با بعضی از شاگردا بسنده کردن و کلاسم محور همون چند نفر میچرخه، پول و وقتتون رو دور ریختید اگه رفتین دنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *