جملات تمرین بیان تئاتر

استفاده از جملات تمرین بیان تئاتر؛ روش رسیدن به یک بیان واضح و رسا

در میان انواع تکنیک‌های لازم برای بازیگری تئاتر، داشتن بیانی واضح و صدایی رسا از سایر تکنیک‌ها مهم‌تر است. بازیگران حرفه‌ای تئاتر با تقویت اندام‌های گفتاری، علاوه بر افزایش برد و شدت صدا، کیفیت بیان خود را نیز بالا می‌برند. به‌کارگیری جملات تمرین بیان تئاتر بهترین روشی است که این بازیگران برای تسلط در مهارت‌های بیانی از آن استفاده می‌کنند.

انواع حروف متجانس برای تمرین بیان تئاتر

برای شروع تمرینات بیان در تئاتر بازیگران باید با نوعی از کلمات و جملات آشنا باشند که در اصطلاح حروف متجانس نامیده می‌شوند. در ادای واژگان تعدادی از واج‌ها شباهت آوایی نزدیکی با یکدیگر دارند که بازیگران حرفه‌ای تئاتر برای به‌کارگیری جملات تمرین بیان تئاتر با این حروف آشنا هستند.

انواع حروف متجانس برای تمرین بیان تئاتر عبارت‌اند از:

  • ب – پ
  • ج – چ
  • د – ت
  • س – ز
  • ش – ژ
  • ک – گ
  • ل – ر
  • و – ف

جملات تمرین بیان تئاتر

راهکارهای تمرین بیان بازیگر تئاتر

استادان و مدرسان بازیگری برای تقویت مهارت بیانی بازیگران تئاتر، راهکارهای متفاوتی را در پیش می‌گیرند. بااین‌حال برخی راهکارها وجود دارند که بازیگران تئاتر برای افزایش قدرت بیانی خود می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در ادامه به‌ مهم‌ترین این راهکارها اشاره می‌کنیم.

۱. شناخت مخرج اصلی واژگان

اولین گام برای تسلط در جملات تمرین بیان تئاتر، شناخت مخرج‌های واج‌ها و آگاهی از چگونگی ادای کامل آن‌ها است. این موضوع به‌ویژه در بیان کلمات متجانس اهمیت بالایی دارند. با توجه به این که حروف متجانس مخرج‌های تقریبا مشترکی دارند، برای رفع نواقص بیانی باید با روش اصولی ادای آن‌ها آشنا بود.

برای مثال برای بیان واج «و» دندان‌های بالایی بر روی لب پایینی قرار می‌گیرند؛ اما برای ادای واج «ف» علاوه بر قرارگیری دندان‌های بالایی بر روی لب پایینی فشار بیشتری باید به لب‌ها وارد کرد. در مورد سایر حروف نیز باید مخرج دقیق واج‌ها را به‌عنوان یک بازیگر تئاتر بشناسید.

۲. دیالوگ‌های نمایشنامه‌های فاخر و کلاسیک

یکی از بهترین تمرین‌ها برای ارتقای فن بیان در تئاتر استفاده از دیالوگ‌های نمایشنامه‌های فاخر و کلاسیک است. دشوار بودن این دیالوگ‌ها و تنوع بالا در واج‌های به‌کاررفته در آن‌ها، علاوه بر تقویت مهارت نمایشنامه‌خوانی، اندام‌های گفتاری بازیگران تئاتر را نیز تقویت می‌کند. استفاده از نمایشنامه‌های شکسپیر و استاد بهرام بیضایی انتخاب خوبی برای شناخت جملات تمرین بیان تئاتر هستند.

۳. شعر خواندن

آشنایی با بیان اسطوره‌ای و حماسی یک وظیفه مهم برای بازیگران تئاتر است. بسیاری از نمایش‌های تئاتری به‌صورت شعرگونه و با بیانی حماسی اجرا می‌شوند. خواندن مداوم شعر ضمن تقویت دایره واژگان بازیگران، آن‌ها را با ریتم مناسب بیان برای بازی در نمایش‌های آیینی سنتی و تاریخی آشنا می‌کند. همچنین این کار با تقویت اندام‌های گفتاری مانع از تپق زدن می‌شود.

۴. آشنایی با اصول بیان محاوره‌ای

بیان محاوره‌ای به‌عنوان لحن اصلی بازی در بسیاری از نمایش‌ها، روش خاص تمرین خود را نیاز دارد. برای تمرین جملات محاوره‌ای باید دقت زیادی به خرج داد؛ زیرا ممکن است انتهای برخی جملات خورده شوند یا برخی واژگان بنا بر عادت کامل ادا نشوند. به همین دلیل در انتخاب جملات تمرین بیان تئاتر به‌صورت محاوره‌ای باید دقت داشته باشید که جملاتی را انتخاب کنید که تمام اندام‌های گفتاری شما را درگیر کنند.

 

اگر اطلاعات کامل تری در زمینه فن بیان نیاز دارین بهتر است از صفحه ” دوره فن بیان ” دیدن فرمایید.

 

جملات تمرین بیان تئاتر

مهم‌ترین جملات تمرین بیان تئاتر

جملات متنوعی برای تمرین تئاتر وجود دارند که مدرسان تئاتر متناسب با سبک آموزشی از آن استفاده می‌کنند. در این بخش متناسب با راهکارهای ارائه‌شده جملاتی را برای شما آورده‌ایم تا بتوانید با یک برنامه‌ریزی مناسب از آن‌ها برای تقویت اندام‌های گفتاری خود استفاده کنید.

۱. تمرین بیان با کمک حروف متجانس

جملات متعددی وجود دارند که می‌توان از آن به‌عنوان تمرینات بیان استفاده کرد؛ اما نزدیک بودن مخرج‌های واج‌های عبارت آورده شده به تقویت اندام‌های گفتاری شما به‌عنوان بازیگر کمک می‌کند. سعی کنید با نفس‌گیری صحیح این عبارت را با صدای بلند بخوانید.

«چِل اوسای چوب تیلچه تراش سبزه شور اینور جو، به چِل اوسای چوب تیلچه تراش سبزه شور اونور جو گفتند: چلِ اوسای چوب تیلچه تراش سبزه شور اینور جو، چه چل اوسای چوب تیلچه تراش سبزه شوره؟ چِل اوسای چوب تیلچه تراش سبزه شور اینور جو، چل اوسای چوب تیلچه تراشِ سبزه شوره!»

۲. تقویت اندام گفتاری با استفاده از متن نمایشنامه؛ بهترین جملات تمرین برای تئاتر

برای تمرین با استفاده از نمایشنامه، متن‌های آرکائیک یا حماسی کمک بزرگی به شما می‌کند. به‌عنوان مثال متن زیر انتخاب مناسبی برای شما است. «پس تازیانه بود و تن و تن زیر تازیانه بود. روز دیدگان خود را بست که اینک دیگر در سینه روز نمی‌تپید. و تازیانه‌ها فرود می‌آمد؛ بر پشت مردی که درد می‌کشید، ورچه نه از تازیانه‌ها! و مردمی که گِرد آمده بودند به یکدگر می‌گفتند: این کیست که برمی‌آورد با هر خراش خروشی را؟ دردمندان باید که بر او بگریند! و خود می‌گریستند؛ زیرا که از دردمندان بودند». (برخوانی اژدهاک بند سوم اثر استاد بهرام بیضایی)

۳. استفاده از شعر برای تمرین بیان تئاتر

برای تمرین با حالت شعرگونه نیز می‌توانید از شعرهای نیمایی یا آزاد استفاده کنید. نمونه زیر مثال خوبی در این زمینه به‌شمار می‌رود. «قلب من منزلگه دل‌هاست. نه بر این دریای سکونی. نه به ساحل‌ها چراغ رهنمونی. کی برآید از افق شمع بلند آفتابم‌؟ تا درنگ آرم دمی، تا بیاسایم کمی، تا در این امواج یادی یادگاری را بیابم. ای دریغا سر به سر موج است و گرداب است یا غرقاب. سکه سیمین فروتر می‌رود در آب». (شعر از سیاوش کسرایی)

۴. متن محاوره برای تمرین بیان تئاتر

مثال زیر هم نمونه خوبی از یک متن محاوره برای تمرین بیان تئاتری است. «می‌دونی ما همیشه به همدیگه دروغ گفتیم. نه قرار بود چیزی درست بشه نه کسی برای درست شدنش تلاش کرد. ما فقط شب و روزمونو گذاشتیم برای امید داشتن. امیدی که همون روزای اول زندگیمون چالش کرده بودیم. قرار نیست چیزی درست بشه، اینجوری حداقل با خودمون روراست‌تریم».

 

اگر اطلاعات کافی  در زمینه فن بیان ندارید به شما پیشنهاد میدهیم از صفحه ” تمرین بیان بازیگری ” دیدن نمایید.

کلیک

 

جملات تمرین بیان تئاتر

جملات تمرین بیان تئاتر؛ اصلی‌ترین تمرین برای تقویت فن بیان

برای شروع مسیر بازیگری تئاتر، تسلط به تکنیک‌های بیانی و ارتقای فن بیان یکی از اصلی‌ترین اهداف هر بازیگری به‌شمار می‌رود. شما به‌عنوان یک بازیگر برجسته و حرفه‌ای باید بتوانید صدای خود را به نفر آخری برسانید که در صندلی‌های انتهایی سالن تئاتر نشسته است. تمرین و تکرار مداوم جملات تمرین بیان تئاتر و عضلانی کردن اندام‌های گفتاری در این زمینه به شما کمک می‌کند. باید بدانید که بدون داشتن بیانی واضح، صدایی رسا و کلامی تاثیرگذار سلاح اصلی خود را در بازیگری تئاتر از دست می‌دهید.

 

پرسش و پاسخ

مهم‌ترین نکته برای تمرین جملات بیان در تئاتر چیست؟

نفس‌گیری اصولی و شناخت مخرج اصلی واژگان اصلی‌ترین نکات برای تمرین جملات بیان در تئاتر هستند.

تمرین مهم‌ترین جملات تمرین بیان تئاتر چه تاثیری دارد؟

این جملات باهدف تقویت اندام‌های گفتاری و کمک به انتقال مفهوم در تمرینات به کار می‌روند.

آیا جملات تمرین بیان تئاتر با جملات تمرین بیان در سینما تفاوت دارند؟

خیر تفاوتی با هم ندارند؛ اما تمرین بیان و تقویت اندام‌های گفتاری در تئاتر مهم‌تر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *