تمرین لحن در بازیگری

تمرین لحن در بازیگری – چگونه بازی غیر یکنواختی داشته باشیم؟

مخاطب و بازیگر مقابل، بیشتر از آن که به دیالوگ‌ها اهمیت دهند، حس شما از گفتن آن دیالوگ را دریافت می‌کنند. این موضوع مهم‌ترین کاربرد لحن در بازیگری است. بازیگران با ایجاد لحن‌های متنوع به بازی خود روح می‌دهند و تاثیرگذاری عمیقی در مخاطب به وجود می‌آورند. لحن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بیان بازیگر، ارتباط مستقیمی با عوامل غیر کلامی و شخصیت نمایشی دارد و بازیگران حرفه‌ای با تسلط کامل به انواع تکنیک‌های لحن، کیفیت بازی خود را بالاتر می‌برند. بر همین اساس در این مطلب به معرفی کامل مفهوم لحن می‌پردازیم و در انتها چند نمونه از تمرین لحن در بازیگری را به شما معرفی می‌کنیم.

اگر به دنبال یادگیری این هنر پرطرفدار هستید از صفحه لیست بهترین کلاس های بازیگری در ایران در وب‌سایت ایران آموزشگاه دیدن کنید. در این صفحه با برترین موسسات آموزشی بازیگری در تمامی شهرهای ایران برای تمامی سنین آشنا می‌شوید.

 

تمرین لحن در بازیگری

لحن در بازیگری به چه معنا است؟

در یک تعریف ساده لحن را می‌توان آوا یا آهنگ صدا دانست. بازیگران در شرایط مختلف و برای بیان نظرات و احساسات خود، آهنگ صدایشان را تغییر می‌دهند. بازی در یک صحنه عاشقانه حالت و لحن صدای متفاوت‌تری از ایفای نقش در یک صحنه پراسترس دارد. تمرین لحن در بازیگری به بازیگران کمک می‌کند تا بتوانند با ایجاد یک حس مناسب در مخاطب، بالاترین میزان تاثیرگذاری را در او به وجود بیاورند.

نکته مهم در لحن بازیگر این است که این ویژگی بیانگر احساس او است. در زمان استفاده بازیگر از یک احساس مشخص برای بیان دیالوگ‌ها، مخاطب بیشتر از آن که به دیالوگ‌های او دقت کند، لحن او را مورد توجه قرار می‌دهد. در واقع اصلی‌ترین کاربرد لحن در بازیگری، انتقال حس به مخاطب می‌باشد.

تمرین لحن در بازیگری

تمرین لحن در بازیگری چه اهمیتی دارد؟

پیاده‌سازی بسیاری از تکنیک‌های بیانی در گرو شناخت کامل لحن در بازیگری است. انجام تمرین لحن در بازیگری به بازیگر برای تصویرسازی در ذهن مخاطب کمک می‌کند. تسلط در ارائه تکنیک‌های لحن در بازیگری، صداقت بیان شما را افزایش می‌دهد و مخاطب آن تصویری را از شما دریافت می‌کند که با استفاده از لحن انتخابی در ذهن او ساخته‌اید.

برای تمرین لحن در بازیگری این مهارت‌ها را یاد بگیرید

لحن در بازیگری به‌عنوان یک تکنیک کاربردی و مهم برای تاثیرگذاری در مخاطب و بعد بخشیدن به بازی، شامل تعداد زیادی از مهارت‌ها است. بازیگران حرفه‌ای برای تمرین لحن در بازیگری باید این مهارت‌ها را در خود تقویت کرده تا بتوانند متناسب با شرایط مختلف، لحن مناسبی را برای بازی خود انتخاب کنند. در ادامه به مهم‌ترین مهارت‌هایی می‌پردازیم که برای تمرین لحن در بازیگری باید با آن‌ها آشنا باشید.

۱. اندازه یا تونالیته صدا

گام صدای ما در شرایط مختلف، متفاوت است. برای مثال برای بیان یک موضوع مخفیانه فریاد نمی‌زنیم یا زمانی که عصبی هستیم معمولا صدای بالایی داریم. در بازیگری متناسب با رویداد و موقعیت ساخته‌شده از چهار نوع سطح صدای متضاد و زیروبم استفاده می‌کنیم.

انواع تونالیته صدا در بازیگری را می‌توان به‌صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • سطح ۱: پایین یا نجوا
  • سطح ۲: معمولی یا صدای عادی
  • سطح ۳: زیاد یا بلندتر از عادی
  • سطح ۴: خیلی زیاد یا فریاد

۲. سرعت بیان و ادای جملات

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها برای لحن در بازیگری، سرعت ادای واژگان و جملات است. این تکنیک با تاثیر فوق‌العاده در انتقال احساس بازیگر، بر بعد بخشیدن به بازی بازیگر تاثیر ویژه‌ای دارد. در مورد سرعت بیان نیز بازیگران با سه حالت متفاوت روبه‌رو هستند که برای تمرین لحن در بازیگری، آشنایی با این حالات از مهم‌ترین نکات به‌شمار می‌رود.

حالت‌های مختلف سرعت بیان در لحن بازیگر عبارت‌اند از:

  • سرعت پایین: برای احساس ناراحتی، کلافگی، بی‌حوصلگی و ...
  • سرعت معمولی: برای بیان عادی و احساس روزمره
  • سرعت بالا: برای احساسات هیجانی، عصبانیت و …

۳. اکسنت؛ تاکیدی که بر واژگان قرار داده می‌شود

اکنست یا آکسان نوعی تاکید و برجستگی آوایی است که تمام مفهوم گوینده را بیان می‌کند. اکسنت‌ها معمولا برای تاکید بیشتر یک بخش جمله به‌کار می‌روند و می‌توانند لحن جملات را تغییر دهند. از اکسنت‌ها برای ساخت لهجه‌ها، انتقال مناسب منظور نویسنده و تاکید بر بخش مهم‌تر دیالوگ‌ها استفاده می‌شود. برجستگی آوایی ناشی از اکسنت‌گذاری، رعایت تکیه هجاها و تکیه‌کلام‌ها از مهم‌ترین ابزارهای تمرین لحن در بازیگری به‌شمار می‌آیند.

۴. مکث و سکوت‌ها؛ وقتی بازیگری سکوت بین دیالوگ‌ها است

بسیاری از کنش‌های اصلی بازیگران در سکوت اتفاق می‌افتد. سکوت به‌عنوان یک ابزار غیر کلامی در ارائه احساسات بازیگری نقشی مهم را بر عهده دارد. اجرای درست سکوت در بیان و به‌کارگیری مکث‌های به‌موقع، در تغییر سرعت بیان و اندازه صدا موثر است و تاثیرات عمیقی را بر مخاطب بر جا می‌گذارد.

تمرین لحن در بازیگری

انواع تمرینات لحن در بازیگری

لحن‌های متفاوتی در بازیگری وجود دارند که متناسب با دیالوگ نوشته شده توسط نویسنده و تحلیل بازیگر از نقش، می‌توانند به مخاطب منتقل شوند. تسلط به این لحن‌ها در گرو تمرین مداوم آن‌ها است. بر همین اساس پس از شناخت تکنیک‌های مهم برای به‌کارگیری لحن در بازیگری، در این بخش به معرفی تمریناتی می‌پردازیم که با به‌کارگیری آن‌ها می‌توانید به سطح مطلوبی از مهارت انتقال حس با استفاده از تغییر لحن دست پیدا کنید.

مهم‌ترین انواع تمرین لحن در بازیگری عبارت‌اند از:

  • قصه‌گویی با صدای بلند
  • تمرین یک جمله با انواع لحن‌ها
  • شاهنامه‌خوانی
  • خواندن شعرهای نیمایی و اشعار نو
  • تعریف‌کردن خاطره با حالات مختلف
  • اخبار گفتن متناسب با لحن هر خبر
  • ساخت پادکست
  • آهنگین کردن جملات

تمرین لحن در بازیگری

برای آموزش لحن در بازیگری باید فن بیان خود را تقویت کنید

تکنیک‌های تمرین لحن در بازیگری ارتباط مستقیمی با مهارت‌های فن بیان بازیگر دارند. بسیاری از بازیگران با تسلط کامل به انواع تکنیک‌های فن بیان، به‌صورت هم‌زمان لحن صحیح را نیز آموزش می‌بینند. لحن بخشی از مهارت بیانی بازیگر است که بدون تقویت اندام‌های گفتاری و آشنایی با تکنیک‌های اصولی بیان، نمی‌توان در این مهارت تسلط داشت.

اگر نیاز به اطلاعات جامع تری در زمینه فن بیان و استفاده از آن در بازیگری دارید به شما پیشنهاد میدهیم از صفحه ” تمرین فن بیان  بازیگری ” دیدن نمایید.

سوالات متداول

انواع لحن‌ها در بازیگری چه لحن‌هایی هستند؟

لحن عصبانی، تعجب‌آور، عاشقانه، حماسی، نگران، خشمگین، محترمانه و رسمی، سوالی، طلبکارانه و … از جمله مهم‌ترین لحن‌ها در بازیگری هستند.

چرا تمرین لحن در بازیگری مهم است؟

بدون شناخت لحن مناسب نمی‌توانید احساس خود را به بازیگر مقابل یا مخاطب منتقل کنید.

بهترین راهکار برای تمرین لحن در‌ بازیگری کودکان چیست؟

استفاده از شعرهای کودکانه، قصه گفتن و گوش دادن به موسیقی‌هایی با تونالیته صدایی مختلف می‌تواند تمرین مناسبی برای یادگیری لحن در بازیگری کودکان باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *