تفاوت های پارچه لنین، کتان

تفاوت های پارچه لنین، کتان و کنف از جنبه‌های مختلف

با پیشرفت تکنولوژی پارچه‌های مختلفی به بازار معرف شدند. آشنایی با انواع پارچه چه از نظر جنس و چه از نظر طرح‌های آن‌ها از مهم‌ترین ملزومات طراحی و تولید لباس است. از طرفی اگر یک صرفا یک خریدار ساده هم باشید، شناخت تفاوت‌های پارچه کمک زیادی به شما می‌کند. شما با شناخت تفاوت های پارچه لنین، کتان و کنف می‌توان به تناسب مدل لباس بهترین جنس پارچه را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید با تفاوت‌های این سه پارچه آشنا شوید این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

تفاوت های پارچه لنین، کتان و کنف

تفاوت های کلیدی پارچه لنین و کتان

در بررسی تفاوت های پارچه لنین، کتان و کنف ابتدا می‌خواهیم به بررسی تفاوت‌های پارچه‌های لنین و کتان بپردازیم. به طور کلی پارچه کتان مقداری کشش و انعطاف‌پذیری بیشتری در مقایسه با لینن دارد اما آنقدرها نیز بادوام نیست.

دیگر تفاوت‌های پارچه لنین و کتان

پنبه ریزتر مثل کتان مصری از الیاف کتان با منگنه بلند تهیه می‌شود که باعث می‌شود این کتان مقداری نرم‌تر و بادوام‌تر از کتان استاندارد باشد. این در شرایطی است که لینن بسیار سفت‌تر است و ماندگاری بیشتری دارد. چرا که الیاف سلولزی در نخ لیین مقداری بلندتر و سفت‌تر از نخ کتان پیچیده شده است که همین مساله نیز استحکام و طول عمر آن را افزایش می‌دهد.

از دیگر تفاوت‌های پارچه لنین و کتان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نرمی: در بررسی تفاوت های پارچه لنین، کتان و کنف نرمی اهمیت زیادی دارد. کتان در لمس کردن نرم‌تر از لینن است چرا که الیاف کتان خشن‌تر از لینن هستند. برای نمونه ورق‌های کتان درون جعبه می‌توانند پنج سال دوام بیاورند. در صورتی که ورق‌های لینن بعد از چند بار شسشتو بسیار نرم شده و تا ۳۰ سال ماندگاری بیشتری دارد
  • بافت: کتان پارچه صاف‌تری است. در حالی که لینن در نتیجه بافت شل‌تری که دارد الگوی آن خشن‌تر است و بافت بیشتری دارد
  • وضعیت ظاهری: قرص کتان بیشتر از لینن است زیرا فیبرهای کتان ضعیف تر هستند. هر دو کتان و لینن به راحتی چروک می‌شوند، زیرا از الیاف طبیعی ساخته شده‌اند، اما لینن به دلیل سفتی پارچه کمی بیشتر چروک می‌شود
  • قابلیت ضد حساسیت بودن: هم کتان و هم لینن ضد حساسیت هستند اما لینن از نظر ضد حساسیت بودن در وضعیت بهتری قرار دارد
  • قابلیت جذب: هم کتان و هم لینن قدرت جذب بالایی دارند و وجود آب باعث تقویت هر دوی آن‌ها می‌شود. اما کتان مقداری جاذب‌تر است. چرا که می‌تواند بیشتر از ۲۵ درصد وزن خود را در آب نگه دارد. در حالی که لینن تا ۲۰ درصد می‌تواند آب را نگه دارد
  • آبگیری: لینن خاصیت آبگیری طبیعی را دارد. به این معنا که آب یا عرق را از پوست بیرون می‌کشد و به سرعت هم خشک می‌شود. در ضمن کتان به خوبی رطوبت را جذب می‌کند
  • قابلیت تنفس: هم کتان و هم لیین قابل تنفس هستند. اگرچه قابلیت تنفس کتان عمدتا به بافت پارچه بستگی دارد تا خود الیاف. بعضی از بافت‌های نخی مثل جین یا بوم ضخیم‌تر و کمتر قابل تنفس می‌باشند. از سویی دیگر الیاف کتان لیین توخالی هستند. در نتیجه آب و هوا به سادگی می‌توانند به گردش دربیایند
  • گرما: کتان گرما را هدایت نمی‌کند و دارای خواص عایقی مثل فایبرگلاس است؛ یعنی ماده‌ای که به منظور عایق‌کاری کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد

تفاوت های پارچه لنین، کتان و کنف

مهم‌ترین تفاوت‌های کنف و لنین

در بررسی تفاوت‌ های پارچه لنین، کتان و کنف باید به جنبه‌های مختلفی توجه داشته باشیم. در این قسمت به بررسی تفاوت‌های فیزیکی و شیمیایی پارچه کنف و لنین می‌پردازیم. کنف و لنین هر دو جزو الیاف طبیعی هستند و از سابقه تاریخی زیادی دارند. پارچه لنین از الیاف سلولزی که درون ساقه‌های گیاه رشد می‌کند ساخته می‌شود. در حالی که کنف از ساقه گیاه کانابیس یا همان شاهدانه ساتیوا تهیه می‌شود.

از جمله تفاوت‌های کنف و کتان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ماندگاری کنف نسبت به لنین بیشتر است. چرا که کنف بافت قدرتمندتری دارد.
  • الیاف کنف به رنگ خاکستری مایل به زرد تا قهوه‌ای تیره و لنین نیز به رنگ زرد متمایل به خاکستری توصیف می‌شود.
  • کنف در مقابل اشعه ماورابنفش خورشیدی مقاومت بالایی نسبت به لنین دارد.
  • به دلیل خاصیت الاستیسیته بازیابی کتان ساده‌تر از لنین انجام می‌شود. در حقیقت کنف کمتر از فیبر طبیعی دیگری دارای کشش است.
  • کناف در مقایسه با کتان نیاز به نگهداری کمتری دارد. لباس‌های کتانی پس از تولید اولیه، چندین بار شسته می‌شوند، قبل از اینکه از حالت درشت به تدریج نرم‌تر شوند.
  • کنف نیز پس از شستشوی اولیه خود نرم می‌شود و با هر شستشوی بعدی نیز نرم و نرم‌‍‌تر می‌شود.

به دوستان علاقه مند در حوزه طراحی لباس پیشنهاد میکنیم که حتما از صفحه ” دوره طراحی لباس ” دیدن نمایید.

تفاوت های پارچه کتان و کنف

تفاوت‌های عمده پارچه کنف و کتان

به آخرین قسمت از تفاوت های پارچه لنین، کتان و کنف می‌رسیم. کتان و کنف هر دو الیاف ساقه‌ای هستند که از سلولز تشکیل شده‌اند. پارچه کنف در مقایسه با کتان از نظر سازگاری با محیط زیست وضعیت بهتری دارد. در ضمن پارچه کنفی در مقایسه با پارچه کتان نرم‌تر و قابل تنفس‌تر می‌باشد. از نظر وضعیت چروکیدگی نیز معمولت پارچه کنفی در مقایسه با پارچه کتان بیشتر چروک می‌شود. از نظر وضعیت دوام و ماندگاری نیز الیاف کتان دوام بیشتری در مقایسه با کنف دارند.

اگر علاقه مند به دنیای دوخت و دوز هستین و قصد راه اندازی تولیدی خودتان را دارید، برای آموزش دوخت لباس های به روز و پر فروش، به شما پیشنهاد میدهیم از صفحه ” آموزشگاه خیاطی تهران ” دیدن نمایید و یک کلاس معتبر برای شروع دوره انتخاب کنید.

انتخابی هوشمندانه با درک تفاوت های پارچه لنین، کتان و کنف

در این مطلب شما را با تمامی تفاوت‌های پارچه لنین، کتان و کنف آشنا کردیم. شناخت ویژگی‌های این نوع پارچه‌ها به شما کمک می‌کند تا با آگاهی کامل اقدام به خرید این پارچه‎ها کنید. به طور کلی تمامی این پارچه‌ها باکیفیت هستند و تنها در مواردی مانند نوع مصرف و ویژگی مورد انتظار شما با هم تفاوت دارند. شما با درک تفاوت‌های این پارچه‌ها دیگر نگرانی از بابت دوام و کیفیت آن‌‌ها نخواهید داشت.

سوالات متداول

ماندگاری کتان بیشتر است یا کناف؟

ماندگاری کنف نسبت به کتان بیشتر است.

قدرت جذب کتان بالاتر است یا لینن؟

هم کتان و هم لینن قدرت جذب بالایی دارند و وجود آب باعث تقویت هر دوی آن‌ها می‌شود. در صورتی که کتان مقداری جاذب‌تر است.

از نظر وضعیت ماندگاری شرایط کناف بهتر است یا کتان؟

کناف در مقایسه با کتان نیاز به نگهداری کمتری دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *