تفاوت آزمون "کاغذی" و "کامپیوتری" در تافل و آیلتس و PTE

مختصری بر تفاوت های آزمون “کاغذی” و “کامپیوتری” در تافل و آیلتس و PTE

شرکت در آزمون‌های بین‌المللی زبان با اهداف مختلفی انجام می‌شود. به‌طورکلی زبان‌آموزان برای اهداف مهاجرتی، در انواع آزمون‌های PTE، آیلتس و تافل شرکت می‌کنند. هر کدام از این آزمون‌ها کاربردهای خاص خود را دارند. به همین دلیل برای شناخت بهتر این کاربردها در این مطلب به تفاوت آزمون “کاغذی” و “کامپیوتری” در تافل و آیلتس و PTEتفاوت آزمون “کاغذی” و “کامپیوتری” در تافل و آیلتس و PTE می‌پردازیم.

تفاوت های آزمون PTE با آزمون های تافل، iBT و آیلتس

نکته‌ای مهم و ضروری قبل از انتخاب آزمون های PTE، تافل، iBT و آیلتس

قبل از شرکت در انواع آزمون‌های زبان باید هدف خود را از شرکت در آن تعیین کنید. کشورهای مختلف برای پذیرش مهاجران یا قبول کردن درخواست دانشجویان برای تحصیل، اخذ مدارک زبان بین‌المللی را در پیش‌شرط‌های اصلی خود قرار می‌دهند. معمولا برای درخواست مهاجرت کاری یا تحصیلی، هر کشور مدارک متفاوتی را درخواست می‌کنند.

تفاوت بین PTE و IELTS چیست؟

هر دو آزمون زبان انگلیسی هستند که برای افرادی که به دنبال پذیرش در موسسات خارج از کشور هستند، برگزار می شود. آیلتس در مقیاس ۱ تا ۹ درجه بندی می شود، در حالی که PTE از ۱۰ تا ۹۰ درجه بندی می شود. هزینه آزمون برای PTE ،  ۱۸۵$ و برای آیلتس ۲۴۵$ است.

این آزمون برای مقاصد مهاجرتی که به اقامت دائم منجر شود ۳ سال اعتبار دارد و برای بقیه اهداف ۲ سال.

به طور خلاصه، تفاوت اصلی بین آیلتس و PTE در این است که ساختار و نوع سوالات در این دو آزمون متفاوت است. همچنین آزمون PTE  فقط به صورت کامپیوتری انجام می شود درحالی که آیلتس به صورت کاغذی نیز تشکیل می شود.

پس اگر در ایران زندگی می کنید، آزمون آیلتس (IELTS) می تواند برای شما مناسب تر باشد.

شناخت تفاوت‌های انواع آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی

برای شناخت تفاوت های آزمون PTE با آزمون های تافل، iBT و آیلتس باید با ساختار، نمرات، کاربرد، سطح دشواری و روش برگزاری هر یک از آن‌ها آشنا بود. بر همین اساس جدول زیر تفاوت‌های کلی این آزمون‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

نام آزمون روش برگزاری اعتبار اهداف انواع آزمون
آزمون PTE کامپیوتری ۲ سال تحصیلی و کاری جنرال، آکادمیک و Young Learners PTE
آیلتس کاغذی و کامپیوتری ۲ سال تحصیلی و کاری جنرال و آکادمیک
تافل کتبی و اینترنتی ۲ سال تحصیلی و کاری جونیور، IBT، هوم اودیشن، PBT و CBT

تفاوت ساختاری آزمون PTE با آزمون‌های تافل و آیلتس

یکی از مهم‌ترین روش‌های شناخت تفاوت های آزمون PTE با آزمون های تافل، iBT و آیلتس آشنایی با ساختار این آزمون‌ها و بخش‌هایی است که داوطلبان باید در آن‌ها مهارت بالایی داشته باشند. جدول زیر در این زمینه کمک فراوانی به شما می‌کند. فراموش نکنید آشنایی با ساختار این آزمون‌ها، در انتخاب منبع مناسب تاثیر بسیاری دارد.

نوع آزمون ساختار امتحان مدت‌زمان میزان نمره
آزمون PTE Speaking، Writting، Reading و Listening ۳ ساعت برای جنرال ۱ تا ۵

برای آکادمیک ۱۰ تا ۹۰

آیلتس Speaking، Writting، Reading و Listening ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه ۹ نمره
تافل Speaking، Writting، Reading و Listening ۴ ساعت ۱۲۰ نمره

تفاوت در روش ارزیابی

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم‌ترین آزمون‌های زبان، روش متفاوت آن‌ها برای سنجش دانش زبانی داوطلبان است. تنها آزمونی که در آن بین امتحان‌دهنده و اگزمینر مکالمه حضوری انجام می‌شود، آزمون آیلتس می‌باشد. در آزمون‌های PTE، تافل و نوع آنلاین تافل با عنوان iBT، از کامپیوتر برای تصحیح امتحان زبان‌آموزان استفاده می‌کنند.

ساختار متفاوت بخش Reading در انواع آزمون‌های زبان انگلیسی

یکی از مهم‌ترین تفاوت های آزمون PTE با آزمون های تافل، iBT و آیلتس روش متفاوت برگزاری بخش Reading آن‌ها است. این بخش در آزمون‌های آیلتس آکادمیک و تافل iBT سوالات طولانی‌تری دارد. جدول زیر به شناخت تفاوت‌های این سه آزمون در این بخش کمک می‌کند.

نوع آزمون تعداد متن‌ها تعداد سوالات مدت‌زمان پاسخگویی
تافل iBT ۳ یا ۴ ۳۶ تا ۵۶ یک ساعت تا ۸۰ دقیقه
آیلتس آکادمیک ۳ ۴۰ یک ساعت
آزمون PTE ۵ ۱۵ تا ۲۰ ۳۲ تا ۴۱ دقیقه

اصول بخش Writting آزمون‌های آیلتس، PTE و تافل متفاوت هستند

با این که هر سه آزمون تافل، آیلتس و PTE در انواع خود، در بخش نوشتاری دو بخش را شامل می‌شوند؛ اما سطح بخش Writting در آیلتس نسبت به دیگر آزمون‌ها پیچیده‌تر است. برای آشنایی با این تفاوت‌ها جدول زیر به شما کمک می‌کند.

نوع آزمون تعداد تمرین‌ها فرمت برگزاری مدت‌زمان پاسخگویی
تافل iBT ۲ کتبی ۵۰ دقیقه
آیلتس آکادمیک ۲ کامپیوتری و تایپی یک ساعت
آزمون PTE ۲ کامپیوتری و تایپی نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه

آزمون‌های بین‌المللی زبان و تفاوت در بخش شنیداری

یکی از اصلی‌ترین تفاوت های آزمون PTE با آزمون های تافل، iBT و آیلتس، تفاوت در پارت Listening است. آزمون آیلتس در این بخش به زمان کم‌تری برای پاسخگویی نیاز دارد. برای آشنایی کامل با تفاوت این سه آزمون در بخشی شنیداری به جدول زیر دقت کنید. این جدول شناخت مناسبی از زمان و تعداد سوالات این آزمون در اختیار شما قرار می‌دهد.

نوع آزمون تعداد سوالات مدت‌زمان تعداد متن‌ها
تافل iBT ۳۴-۵۱ یک ساعت تا ۹۰ دقیقه ۶ تا ۹
آیلتس آکادمیک ۴۰ نیم ساعت ۴
آزمون PTE ۱۸ تا ۲۵ ۴۵ تا ۵۷ دقیقه ۸

تفاوت های آزمون PTE با آزمون های تافل، iBT و آیلتس

انتخاب بهتر هدف مهاجرتی با شناخت تفاوت‌های آزمون‌های زبان

پس از تسلط کامل به مهارت‌های مختلف زبان، برای شرکت در انواع آزمون‌های PTE، آیلتس یا تافل باید هدف خود را مشخص کنید. شناخت تفاوت‌های این آزمون‌ها علاوه بر انتخاب منابع درست و برنامه‌ریزی مناسب، به انتخاب هدف مهاجرتی کمک می‌کند.

برای شروع آمادگی برای آزمون بین المللی آیلتس بهتر است از ابتدای امر یک “ کلاس معتبر آیلتس ”  انتخاب کنید و آموزش تخصصی خود را شروع کنید.

نتیجه گیری

تفاوت آزمون PTE با آزمون های تافل iBT و آیلتس

متقاضیان شرکت در آزمون PTE، دلایل متفاوتی برای انتخاب این آزمون به جای تافل یا آیلتس دارند. برخی از مهمترین وجوه تمایز این آزمون ها بدین شرح است:

  • نتایج آزمون PTE بسیا سریع تر از آزمون های دیگر مشخص می شود و همچنین در زمان کوتاه تری نیز به دانشگاه مقصد گزارش می شود. مدت زمان گزارش نتیجه آزمون PTE، حداکثر ۵ روز کاری است. زمانی که برای آزمون های تافل iBT و IELTS از یک هفته تا سه هفته متغیر است.
  • گستره پذیرش نمره آزمون PTE، همخوانی بسیار زیادی با آیلتس دارد به طوری که در بیشتر موارد جهت فرآیند مهاجرت و یا پذیرش تحصیلی می توان به جای نتیجه آزمون آیلتس که کسب نتیجه دلخواه و مناسب در آن برای بسیاری از متقاضیان دشوار است، نمره آزمون PTE را ارائه نمود.
  • مهمترین تفاوت آزمون PTE با آیلتس در چگونگی تصحیح آزمون می باشد. چرا که در آزمون آیلتس ممتحن نقش زیادی در تعیین نمره متقاضی ایفا می کند که می تواند باعث خطای انسانی شود. این در حالی است که آزمون PTE یک آزمون کاملاً کامپیوتری است و به این ترتیب معیارهای سنجش آن تحت تاثیر عوامل و خطای انسانی قرار نمی گیرد. از این نظر می توان این آزمون را شبیه به آزمون تافل دانست هر چند از نظر محتوای آزمون تفاوت قابل توجهی بین این دو آزمون وجود دارد.
  • تعداد دفعات برگزاری آزمون بسیار زیاد است به طوریکه قدرت انتخاب شما برای شرکت در آزمون در یک تاریخ مشخص بسیار بالاست. هرچند توصیه همیشگی ما این هست که هر چه زودتر در آزمون شرکت کنید، احتمال این که بتوانید مراحل بعدی را بهتر برنامه ریزی کنید، بیشتر است.
  • آزمون PTE منابع گسترده ای جهت مطالعه ندارد. برخلاف آزمون تافل و IELTS که انواع و اقسام منابع و مراجع برای آن وجود دارد، رفرنس های آزمون PTE محدود به نمونه های موجودی است که در خود وبسایت این آزمون در دسترس است. شایان ذکر است که بنا به تایید وب سایت PTE، مطالعه همین نمونه های موجود در سایت برای شرکت در آزمون کافیست. البته این خود می تواند نوعی اشکال و نقیصه برای این آزمون باشد و دلیل آن جدید بودن این نوع آزمون است.
  • بزرگ ترین نقص آزمون PTE عدم گسترش پذیرش نمره آن مشابه با آزمون های IELTS و TOEFL iBT و همینطور عدم برگزاری این آزمون در داخل کشور می باشد. هرچند این روند در حال تغییر و بهبود است و این آزمون به تدریج در حال معرفی خود به عنوان یک آزمون معتبر و پذیرفته شده در سرتاسر جهان می باشد.

سوالات متداول

مهم‌ترین تفاوت‌های آزمون PTE با آزمون‌های تافل، iBT و آیلتس چیست؟

ساختار، زمان‌بندی، روش برگزاری و اهداف مهاجرتی از مهم‌ترین تفاوت‌های این آزمون‌ها هستند.

آزمون‌های PTE، تافل و آیلتس چقدر اعتبار دارند؟

هر کدام از این آزمون‌ها از زمان اخذ مدرک فقط ۲ سال اعتبار دارند.

۱ دیدگاه

  • سلام. قصد داشتم بدونم هر دو تا آزمونی که گذاشتین داخل کدوم موسسات برگزار میشه و کلاس های دوره ای هم برای موفقیت در این آزمون برگزار میکنن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *