تشخیص سبک موسیقی

تشخیص سبک موسیقی به تجربه و گوش دادن زیاد نیاز دارد

موسیقی یک پدیده پویای اجتماعی است که در طول زمان تغییرات فراوانی کرده است. هر سبک موسیقی بیانگر هویت اجتماعی بخشی از یک جامعه می‌باشد که در قالب نت‌های موسیقایی شنیده می‌شوند. به همین دلیل، تنوع بالای ژانرهای موسیقی تشخیص سبک قطعات شنیدنی را به کاری دشوار تبدیل می‌کند. بااین‌حال برخی شاخصه‌ها در ژانرهای اصلی موسیقی وجود دارند که با توجه به آن‌ها می‌توان سبک موسیقی را تشخیص داد. فقط برای تشخیص درست المان‌های موسیقایی، به تجربه بالا و شنیدن مداوم نیاز دارید.

 

برای آشنایی با موسیقی و شرکت در کلاس های موسیقی میتوانید از صفحه ” کلاس موسیقی تهران ” و ” کلاس موسیقی کرج ” دیدن نمایید.

ویژگی‌های اصلی انواع سبک‌های موسیقی

شما برای آن که بتوانید با شنیدن یک موسیقی سبک آن را بفهمید، در ابتدا باید با انواع سبک‌های اصلی موسیقی آشنا باشید. این سبک‌ها در بسیاری از موارد با یکدیگر همپوشانی دارند و برای تشخیص درست باید تسلط زیاد و دقت بالایی داشته باشید. جدول زیر معرفی مختصری از انواع سبک‌های اصلی موسیقی به شما ارائه می‌دهد.

نوع سبک موسیقی سازهای اصلی ویژگی‌های برجسته
کلاسیک پیانو، کلاوسن، ویولن‌سل، ویولن تضاد و تنوع فراوان و تغییر داینامیک
باروک سازهای بادی و کلاویه‌ای تاکید بر ضرب و یکنواختی موسیقی
امپرسیونیسم پیانو، کلاوسن، ویولن‌سل، ویولن استفاده از رنگ در صدا و هارمونی‌های گسترده
مینیمال پیانو، ارکسترا، پرکاشن تکرار بیش از حد یک ریتم و تمپوی ثابت
پاپ انواعی از سازها داشتن عنصر ریتمیک سنگین در زیر ملودی
راک گیتار الکتریک، درام، گیتار باس ضرب یکنواخت با صدای بلند با شعرهای صریح و نارسا
اپرا ویولن‌سل، ویولن و سازهای بادی تلفیقی از داستان و موسیقی و بیان موسیقایی
جاز کترباس، سازهای کوبه‌ای، پیانو و گیتار، کلارینت، ویبرافون و … مکث و ضد ضرب، تغییرات داینامیکی زیاد، چندضربی بودن و بداهه‌نوازی
بلوز پیانو، درامز و ساکسیفون دارای الگوی ندا و پاسخ، فرم‌های ساده و پرمعنا و خطوط باس
هیپ هاپ شیپور، گیتار، باس، طبل و کیبورد دارای ضرب ۴/۴
رپ انواعی از سازها بدون چهارچوب و کاملا انعطاف‌پذیر
کانتری بانجو، هارمونیکا و گیتار تم و ملودی ساده
الکترونیک تل هارمونیوم، گیتار الکتریک، ارگ هموند، ترمین، سینث سایزر صدای ساخته شده به وسیله وسایل الکترومکانیکی
متال گیتار برقی، درامز و گیتار بیس ریتمی تند و آشفته و داد و فریاد
سنتی ایرانی سازهای زخمه‌ای کششی، زهی، کوبشی و سازهای بادی توانایی بالا برای ارائه حالات روحانی، اسطوره‌ای، حماسی، مذهبی و … در دستگاه‌های مختلف هشت‌گانه

تشخیص سبک موسیقی

روش تشخیص سبک موسیقی با توجه به المان‌های هر سبک

با شناخت کوتاهی از المان‌های اصلی ژانرهای موسیقی، در این بخش راهکارهایی را معرفی می‌کنیم که با توجه و دقت به آن‌ها می‌توانید پس از عادت دادن گوش خود به شنیدن سبک‌های موسیقایی مختلف، سبک‌های قطعات شنیدنی را متوجه شوید. در ادامه به این راهکارها اشاره می‌کنیم.

۱. بررسی تمپو موسیقی

تمپوی موسیقی به معنای میزان تعداد ضربات در هر دقیقه است که آشنایی با این ویژگی‌ به شما برای حدس زدن ژانر اصلی موسیقی کمک می‌کند. البته این تعداد ممکن است بنا به سلیقه آهنگساز یا سبک خواننده تغییر کند؛ اما به‌طورکلی تعداد مشخصی از این سرعت (BPM) برای ژانرهای موسیقی وجود دارد. این تعداد در جدول زیر برای برخی از ژانرها آورده شده است.

نوع ژانر تعداد BPM
هیپ هاپ ۸۵ تا ۱۱۵
پاپ ۱۰۰ تا ۱۳۰
جاز ۱۲۰ تا ۱۲۵
راک ۱۱۰ تا ۱۴۰
متال ۱۰۰ تا ۱۶۰

۲. دقت به ضرب درام

در شرایطی که ژانرها، دامنه تمپوی مشابهی دارند، توجه به ضرب درام، یکی از بهترین راهکارها برای تشخیص سبک موسیقی است. در چنین شرایطی باید به تفاوت در الگوهای درام دقت کرد و بر اساس این الگوها سبک موسیقی را تشخیص داد. این کار به دانش و مهارت بالایی نیاز دارد.

۳. توجه به نوع ساز به‌کاررفته در موسیقی

ساده‌ترین راهکار برای افراد مبتدی به‌منظور تشخیص سبک موسیقی، توجه به سازهای به‌کاررفته در هر موسیقی است. هر سبک موسیقی سازهایی اصلی را به‌عنوان عناصر ریتمیک پایه در نظر می‌گیرد و شناخت این سازها در تشخیص ژانر موسیقی به شما کمک می‌کند.

۴. نوع خوانش آواز یا آهنگ موسیقی

روش دیگر تشخیص سبک موسیقی، توجه به نوع خوانش، آواز و آهنگ موسیقی است. به‌عنوان مثال شما با شنیدن سبک خواندن پرفریاد و پر از تنش خوانندگان متال می‌توانید به سبک موسیقی برسید یا نوع خواندن خوانندگان در رپ به‌گونه‌ای است که گویی حرف‌های محاوره را به‌صورت ریتمیک بیان می‌کنند.

گوش دادن مکرر از راه های تشخیص سبک موسیقی

گوش دادن مکرر؛ بهترین راهکار تشخیص سبک موسیقی

باید با خودتان صادق باشید؛ تشخیص ژانر موسیقی کار یک‌شبه و یک‌ساله نیست. بسیاری از اساتید موسیقی هنوز برای تشخیص ژانر موسیقی از برنامه‌ها و نرم‌افزارها کمک می‌گیرند. شما برای تشخیص صحیح سبک موسیقی، باید اصطلاحا گوش خود را تربیت کرده و انواعی از موسیقی‌ها را گوش کنید. پس از مدتی که گوش شما به مترونوم و تمپوی موسیقی‌ها عادت کرد؛ در آن زمان می‌توانید بر اساس معیارهای موجود در هر سبک و شناخت قبلی، ژانر موسیقی را تشخیص دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *