بهترین روش مطالعه برای آزمون وکالت

بهترین روش مطالعه برای آزمون وکالت چیست؟ بهترین شیوه برنامه ریزی برای آزمون وکالت چیست؟ روش های مطالعه صحیح برای آزمون چه چیزهایی است؟ چگونه برای آزمون وکالت بخوانیم؟

داوطلبان آزمون های مختلف علمی از جمله آزمون وکالت همیشه با یک مشکل اصلی روبرو هستند و اظهار نگرانی می‌کنند و آن حجم زیاد مطالبی که باید آن را مطالعه کنند و این حجم زیاد مطالب حس انگیزه آنها را از بین می‌برد. مطالعه برای افرادی که عادت به مطالعه ندارند و یا در مقاطعی میزان سرانه مطالعه آنها پایین آمده بسیار مشکل و طاقت فرساست.

مشکل بزرگ و سختی مطالعه برای وکالت و آزمون های حقوقی چیست؟

مشکل عمده در مطالعه حجم زیاد مطالب نوع و روش صحیح مطالعه است که در هیچ یک از مقاطع تحصیلی یا علمی از ابتدای امر گرفته تا دانشگاه ها بصورت صحیح آموزش داده نمی‌شود؛ اینگونه که فرد همیشه مجبور به خواندن چندین باره یک مطلب است و دست آخر هم بعد از مدت کوتاهی تمام مطالب را فراموش می‌کند.

اگرچه هوش یادگیری هر فرد در بهتر آموختن مطالب کمک شایانی می‌کند اما روش یادگیری و اعتماد بنفس در انجام یک امر نیز تاثیر بسزایی در پیشبرد اهداف دارد.

پس از توضیح مختصری در مورد جنبه های گوناگون یادگیری به بررسی روشهای صحیح یادگیری می‌پردازیم؛ ایران آموزشگاه امیدوار است که این مطلب راه گشای امور شما در امر آموزش باشد تا حق خود را در ارتقای سطح علمی و آموزشی جامعه ادا کرده باشد.

همچنین برای آشنای بیشتر با “بهترین آموزشگاه های حقوقی ایران” می‌توانید به مطلب مربوطه مراجعه کرده و با بهترین آموزشگاه های فعال در زمینه آمادگی آزمون های عملی و کنکور و آزمون های وکالت، قضاوت و سردفتری آشنا شوید.

برای مطالعه روی مطلب کلیک کنید: بهترین آموزشگاه های حقوقی ایران

 

روش های مطالعه صحیح برای آزمون وکالت

بهترین شیوه مطالعه برای آزمون وکالت و یا هر آزمون دیگر که در آن حجم منابع زیاد است با رعایت چهار روش زیر با بهترین شکل ممکن انجام می‌شود.

اولین قدم: روش اجمالی یا کلی خوانی

اولین قدم و موثرترین روش در خصوص بهترین شیوه مطالعه برای آزمون وکالت روش اجمالی و مختصر یا کلی خوانی است.

در این روش داوطلب آزمون، پس از انتخاب منبع مطالعاتی خود از موثق ترین مرجع، مطالب مهم و اساسی کتاب یا جزوه را در یک زمان کوتاه و با سرعت زیاد مطالعه می نماید تا آشنایی کلی نسبت به محتوای کتاب یا جزوه بدست آورد.

حداکثر زمان لازم برای اجرای این روش بسته به صفحات کتاب یا جزوه می تواند حداقل ۴ ساعت و حداکثر ۱۲ ساعت باشد.

پیشنهاد ایران آموزشگاه در بدو امر به شما، مطالعه فهرست کتب می‌باشد چرا که در بسیاری از موارد یک چهارچوب کلی ذهنی از آن منبع به شما خواهد داد.

روش مطالعه برای آزمون

مزایای مطالعه کلی خوانی چیست؟

ویژگی های مهم کلی خانی بصورت روزنامه وار شامل موارد زیر می‌شود:

۱- از جزییات مطالب صرف نظر می کند و حس طولانی شدن مطالعه را کم می‌کند.

۲- توجه به عناوین، سرفصل ها، نمودارها، تیترها و فهرستها و … را بیشتر می‌کند.

۳- به کلماتی که با حروف درشت یا با فونت متفاوت نوشته شده، دقت بیشتری می نماید.

۴- اهمیت مطالب و نکات مهم را در نگاه کلی به شما نشان می‌دهد.

۵- دشواری یا آسانی مطالب را می سنجد و هراس شما را از حجم دروس می‌کاهد.

۶- کمک می‌کند که شما وقت لازم را برای مطالعه صحیح هر کتاب یا جزوه حدس بزنید.

نکته مهم: این روش از “بهترین شیوه مطالعه برای آزمون وکالت”، بیشتر برای مطالعه منابع و کتب اصلی و مرجع که بصورت مدون می‌باشند استفاده می‌شود. مثلاً اگر منبع مورد مطالعه جلد اول کتاب آیین دادرسی مدنی دکتر عبداله شمس باشد، استفاده از این روش برای آگاهی یا دسترسی به نکات فوق الذکر بسیار مفید خواهد بود.

قدم دوم: روش سریع خوانی یا عبارت خوانی

دومین قدم در خصوص “بهترین شیوه مطالعه برای آزمون وکالت” روش سریع خوانی می‌باشد.

در این روش خواننده به چشم خود عادت می‌دهد تا به جای توقف به روی یک یک کلمات و خسته کردن چشم و ذهن خود، تمرکز خود را بر روی گروه کلمات انجام بدهد. در این صورت میدان دید وسیع تر می‌گردد و چشم حرکت سریع‌تری خواهد داشت.

در این روش، داوطلب انرژی کمتری را صرف یادگیری می نماید و بازدهی بیشتری خواهد داشت. توصیه ما به شما برای ارتقاء افزایش یادگیری، مطالعه از منابع آسان به منابع سخت می‌باشد. مثلا در آزمون حقوقی چون آزمون وکلا، قضاوت و یا سر دفتری از دروس شکلی مانند آیین دادرسی مدنی، حقوق ثبت و غیره … برای شروع استفاده شود.

به عنوان مثال: اگر داوطلب در ابتدا جزوه نکات آیین دادرسی مدنی را به روش سریع خوانی یا عبارت خوانی، مطالعه نماید هنگامی که سراغ کتاب آیین دادرسی مدنی دکتر عبدالله شمس می رود، سرعت مطالعه و توان یادگیری او به نحو چشمگیری افزایش می یابد.

قدم سوم: روش دقیق خوانی

سومین قدم در مورد “بهترین شیوه مطالعه برای آزمون وکالت” روش دقیق خوانی است.

هدف از به کارگیری این روش، درک کامل مطالب خوانده شده و نگهداری آن به طریق منظم و منطقی در حافظه است که یادآوری و بازشناسی مطالب برای استفاده های بعدی امکان پذیر باشد.

در این روش، خواننده به حاشیه نویسی یا علامت گذاری می پردازد؛ در واقع داوطلب در این روش دقیق خوانی، نکات مهم را با خط کشیدن یا دایره کشیدن مشخص می کند و در مواردی نیز مطالب مهم تر را خلاصه نویسی می نماید.

به طور کلی در این روش، بهتر است از یک یا تمام مهارت های ذیل استفاده شود:

الف. یادداشت برداری

برخی از داوطلبان عادت دارند که ابتدا موضوع یا مبحث مورد نظر را بخوانند، سپس خلاصه و چکیده آن را به زبان خود و به روش ساده تری یادداشت نمایند که در این روش بیشتر از حس یادگیری بینایی استفاده می‌شود. هر چند در این روش ابتدا سرعت مطالعه پایین می‌آید لیکن در دوره های مطالعاتی بعدی، هم یادگیری و هم سرعت مطالعه به نحو فوق العاده ای افزایش می یابد.

ب. خط کشی

داوطلب هنگام مطالعه کتاب یا جزوه در این روش، زیر نکات مهم را خط می کشد یا با ماژیک رنگی آن را مشخص می نماید. البته برای استفاده از این روش، در ابتدا باید مطالب مطالعه و مفهوم آن کاملاً درک شود.

ج. کلید یا کلمه کلیدی

در این روش، ابتدا مفهوم و عبارت کلی خوانده می شود و پس از درک آن، از یک کلمه کوتاه یا پرمعنا که بیانگر و یادآور آن مطالب است استفاده می شود. به عبارت دیگر به محض دیدن آن کلمه یا عبارت کوتاه، داوطلب تمام نکات و مفاهیم مرتبط به آن را در ذهن خود مرور می نماید.

د. طرح شبکه ذهنی یا سازماندهی مطالب

این روش، شیوه ای مطلوب برای به خاطر سپردن، درک و فهمیدن مطالب، سازماندهی و دسته بندی آنهاست. بنابر این در هنگام مطالعه یک مبحث، در ابتدا باید موضوع مشخص شود و بعد نکات اصلی و سپس نکات فرعی مشخص گردد. اگر داوطلب پس از یادگیری و درک مطلب، آن را سازماندهی و شبکه ای نماید، در یاد آوری آنها سرعت بیشتری خواهد داشت.

پس در این روش داوطلب باید سه گام مهم بر دارد:

گام اول: موضوع اصلی را مشخص کند و آن را به خوبی بفهمد.

گام دوم: نکات مهم و اصلی که تشکیل دهنده «موضوع اصلی» بحث است را یاد بگیرد و بنویسد.

گام سوم: نکات فرعی و جزیی مرتبط با «موضوع اصلی» را نیز شناسایی نموده و آنها را نیز بنویسد.

 

بهترین شیوه مطالعه برای آزمون وکالت

نکات عمومی بهترین روش مطالعه آزمون های حقوقی

در این بخش برای شما مواردی را بیان می‌کنیم که هر فرد در هر رشته برای مطالعه وسیع می‌تواند بکار گیرد تا بازدهی بهتری را تجربه کند.

۱- استفاده از تمام یا برخی از روش های مطالعاتی فوق الذکر در خصوص شیوه مطالعه صحیح برای آزمون وکالت می تواند ضامن موفقیت داوطلب باشد لیکن آنچه که در همه روش‌ها باید رعایت شود، فراهم کردن محیط مناسب برای مطالعه است. منظور از محیط مناسب، مکانی است که آرام، ساکت و دور از عوامل مزاحم محیطی باشد. وجود محیط مناسب باعث تمرکز بهتر روی موضوع مطالعه می شود.

۲- در هنگام مطالعه باید موضوعات و مسائل مختلف و مزاحم را از ذهن خود دور نمایید زیرا باعث آشفتگی فکر و برهم خوردن تمرکز خواهد شد. پس اگر هنگام مطالعه، تمرکز نداشتید، مطالعه را کنار بگذارید و هر زمان که علاقمند و متمرکز شدید، مطالعه را آغاز نمایید.

۳- استفاده از تقویم مطالعاتی یا زمان بندی مطالعه، نقش بسیار مهمی در یادگیری داوطلبان دارد. به همین دلیل، خود را مجبور کنید در یک محدوده زمانی مشخص، مباحث دسته بندی شده را مطالعه نمایید.

۴- به ازای هر ۴۵ دقیقه مطالعه  مفید، حتماً ۱۵ دقیقه استراحت نمایید.

۵- در هنگام مطالعه باید ستون فقرات راست باشد. بنابراین از مطالعه در حالات خمیده یا درازکش یا لم داده جداً خودداری کنید.

۶- نور محل مطالعه باید مناسب باشد تا مانع از خستگی زود هنگام چشم های شما باشد.

۷- در هنگام مطالعه، تنفس مناسب و منظم داشته باشید. این امر مانع از خستگی زود هنگام خواهد بود.

۸- اگر ساعات زیادی (مثلاً ۷-۶ ساعت) در روز مطالعه دارید حتماً روزی نیم ساعت ورزش کنید ولو یک پیاده روی ساده چون به گردش خون شما کمک می کند.

نتیجه

پس ما در این مطلب با روشهای بسیار ساده ولی کاربردی و استاندارد برای مطالعه مطالب با حجم زیاد آشنا شدیم و دانستیم که با ۴ روش الف. یادداشت برداری ب. خط کشی ج. کلید یا کلمه کلیدی د. طرح شبکه ذهنی یا سازماندهی مطالب براحتی می‌توانیم حجم زیادی از مطالب را به خاطر بسپاریم و از استرس ذهنی خود بکاهیم.

 شیوه مطالعه صحیح برای آزمون وکالت، تقدیم شما داوطلبان گرامی شد. بنابر این اکنون وقت مطالعه و تلاش هدفمند و منسجم است. پس گام اول را محکم بردارید تا در انتهای کار موفقیت پیش روی شما باشد و ما با افتخار با نحوه محاسبه نمره خام آزمون تستی همراه شما باشید.

 

این روش فقط برای مطالعه آزمون های حقوقی است؟

خیر، از این روش برای مطالعه اغلب آزمون ها میتوانید استفاده کنید.

این روش برای مطالعه آزمون قضاوت و سردفتری هم امکان دارد؟

بله، این روش برای تمام آزمون ها ممکن است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *